کالابرگ الکترونیکی | کالابرگ الکترونیک یارانه

جزئیات جدید واریز کالابرگ الکترونیکی | مزایای خرید با کالابرگ الکترونیکی + جزئیات

مدیر اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: از امروز طرح کالابرگ الکترونیکی در ۳ استان قزوین، گیلان و مرکزی اجرایی می‌شود.

جزئیات جدید واریز کالابرگ الکترونیکی |  مزایای خرید با کالابرگ الکترونیکی + جزئیات
کدخبر : 9410
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

دولت هنوز به طور رسمی زمان توزیع کالابرگ الکترونیکی را اعلام نکرده است. بنابر اخبار، گویا کالابرگ الکترونیکی فقط برای برخی از کالاها و اقلام اساسی قابل استفاده است. کالابرگ الکترونیکی مانند یارانه به منظور کمک هزینه مالی برای تامین نیاز های ضروری خانوار ها بود. کالابرگ الکترونیکی که مانند کوپن در سال های گذشته است، قرار بود جایگزینی به جای یارانه ها باشد.به محض انتشار جدیدترین اخبار مربوط به کالابرگ الکترونیکی، خبر موثق را از این منبع خبری بخوانید.

حمید فرداد از آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در ۳ استان قزوین، گیلان و مرکزی خبر داد و گفت: در این طرح، برای حفظ قدرت خرید مردم قیمت ۱۰ قلم کالای اساسی بر مبنای شهریور ۱۴۰۰ محاسبه و دولت بر اساس سبد کالای مشخص شده، مابه التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

مدیر اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی اعلام کرد: همچنین در این طرح، مردم می‌توانند طبق نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالا‌های اساسی مرجع را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار یارانه خود خریداری کنند.

وی در رابطه با نحوه پرداخت در این طرح اظهار کرد: خرید اقلام اساسی به نحوی است که سهم پرداختی خریدار از قیمت کالا توسط آن‌ها با استفاده از کارت بانکی یا به صورت نقدی پرداخت شده و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز اقلام از محل اعتبار آن‌ها پرداخت می‌شود.‌

فرداد گفت: در صورت استفاده از اعتبار تخصیصی، میزان استفاده شده از این اعتبار از یارانه خانوار کم شده و مانده آن در زمان واریز نقدی یارانه ماه بعد به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

وی با اعلام اینکه اتصال فروشگاه‌ها به این طرح از طریق دستگاه کارتخوان و بارکدخوان انجام می‌شود، تصریح کرد: تمامی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها می‌توانند در اجرای این طرح شرکت کنند.

شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، روغن، ماکارانی، قند، شکر و برنج از اقلام این طرح است.

طرح کالا برگ الکترونیک ابتدا به صورت آزمایشی  در هرمزگان آغاز شده است. شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع،‌ ماکارانی، قند، شکر و برنج ۱۰ قلم کالای اساسی هستند که مشمول این طرح هستند. تاکید فعلی مسئولان آن است که سرپرستان خانوار می توانند به صورت اختیاری از این طرح استفاده کرده و یا میزان یارانه خود را به صورت نقدی دریافت کنند.

هادی زمان‌ثانی، مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک‌ در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص جزئیات اجرای طرح کالا برگ در استان هرمزگان گفت: این طرح از روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۸ دی) در استان هرمزگان اجرا شد و هنوز کل خانوارهای هرمزگانی از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی اطلاعی ندارند و نمی دانند که مشمول خرید اعتباری هستند. چرا که ارسال پیامک به کل خانوارها کاری زمان بر است و تاکنون ۷۰ درصد پیامک ها ارسال شده است. لذا هنوز که یک هفته از اجرای طرح کالابرگ در استان هرمزگان می گذرد نمی توان در خصوص استقبال مردم از این طرح و میزان رضایتمندی آنها اظهارنظری کرد.

وی در این خصوص زمان اجرای این طرح در مابقی استان ها به ویژه کلانشهرهایی چون تهران و اصفهان گفت: هنوز برنامه و زمان بندی های دقیق در این خصوص مشخص نیست و احتمالا به سال آینده موکول خواهد شد.

کالابرگ الکترونیکی

زمان ثانی در ادامه در خصوص عرضه ۱۰ قلم کالای اعلام شده با قیمت شهریور ۱۴۰۰ هم گفت: در جدول مبنایی که منتشر شده است، سهم پرداختی مردم، دقیقا بر اساس قیمت کالاها در قیمت شهریور ۱۴۰۰ است. یعنی آن میزانی که مردم پرداخت می کنند به میزان شهریور ۱۴۰۰ است و مابه التفاوت قیمت از محل میزان اعتبارشان پرداخت می شود. 

وی با مثالی شفاف تر توضیح داد: به عنوان مثال فرض کنید قیمت مرغ روز در بازار ۶۳ هزار تومان است، اگر مردم به یک فروشگاه مراجعه کنند و فرض کنید بخواهند دو کیلو مرغ بخرند که می شود ۱۲۶ هزار تومان، طبق جدول قیمت منتشر شده باید ۶۰ هزار تومان را مردم (به قیمت شهریور ۱۴۰۰) بدهند و ۶۶ هزار تومان (مابه التفاوت از شهریور ۱۴۰۰ تا به امروز) را دولت بدهد. در واقع ۶۶ هزار تومان از اعتبار فرد در قالب یارانه تخصیص داده شده است که این میزان از رقم اعتبار کسر می شود.

در واقع قیمت هر کیلو مرغ به قیمت شهریور ۱۴۰۰ برای مردم ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که برای دو کیلوگرم مرغ مردم باید ۶۰ هزار تومان بدهند.

مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک این مثال را برای پنیر هم زد و توضیح داد: دولت خرید پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی را به عنوان کالای مبنا قرار داده است که قیمت امروز آن ۳۷ هزار تومان است اما قیمت آن در شهریور ۱۴۰۰ حدود ۱۷ هزار تومان بوده؛ پس من به عنوان دولت می گویم ۱۷ هزار تومان را مردم بدهند و ۲۰ هزار تومان باقی مانده را دولت متقبل می شود. حالا اگر پنیری که دولت در نظر گرفته (پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی) ۴۰ هزار تومان شد، دولت همچنان از مردم می خواهد ۱۷ هزار تومان بدهند، حتی اگر ۵۰ هزار تومان شد دولت همچنان از مردم همان ۱۷ هزار تومان را می گیرد. پس یعنی سهم پرداختی مردم در کالاهایی که دولت اعلام کرده ثابت است.

وی در ادامه توضیح داد: حالا اگر شهروندی بگوید من پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی که دولت اعلام کرده را مصرف نمی کنم و می خواهم پنیر روزانه مصرف کنم که ۴۰۰ گرم آن ۵۰ هزار تومان است، دولت می گوید مبنای من پنیر ۳۷ هزار تومانی است اما شما به عنوان شهروند چون پنیر ۵۰ هزار تومانی انتخاب کرده اید که در لیست کالای مبنایی دولت نیست و گران تر است، اشکالی ندارد، من بر مبنای پنیر ۳۷ هزار تومانی، ۲۰ هزار تومان سهم خودم(یعنی سهم دولت) را می دهم، شما هم باید مابه التفاوت ۳۷ تا ۵۰ هزار تومان را خودتان پرداخت کنید.

در جدول بالا جمع مبالغی که از اعتبار مردم کسر می شود ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ تومان و سهمی که دولت به عنوان یارانه پرداخت می کند ۲۹۴ هزار و ۲۵۰ تومان است. زمان ثانی در توضیح این اعداد و ارقام هم گفت: سهم پرداختی مردم در سبدی که دولت اعلام کرده ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ تومان است. مردم می توانند تا سقف ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان انتخاب کنند و بر اساس یارانه اقلام مبنایی خرید انجام دهند. یعنی دولت با پرداخت یارانه ۲۹۴ هزار و ۲۵۰ تومان یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی را کاهش نداده است. در سبد مبنایی که تعریف شده فقط سهم مردم و دولت برای خرید هر کالا مشخص شده پس هر کسی تا سقف یارانه ای که می گیرد، می تواند از هر کدام از این کالاها خرید کند. اگر کسی مبلغ کمتری از سهم خود خرید انجام دهد مانده پول به حساب سرپرست خانوار واریز می شود. لذا هیچ سوخت اعتباری اتفاق نمی افتد که مردم بخواهند از این بابت نگران باشند. 

وی ادامه داد: سبد مصوب دولت یعنی محاسبه قیمت ها به شهریور ۱۴۰۰ برای کل کشور در نظر گرفته شده است نه فقط استان های محروم. کسانی ۳۰۰ هزار تومان یارانه می گیرند تا سقف ۳۰۰ هزار تومان می توانند از سبد مصوب خرید کنند و آنهایی که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می گیرند به همان میزان. لذا منابع یارانه ای برای کالابرگ در دولت دیده شده است و کسری بودجه ای در این زمینه وجود ندارد.

شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع،‌ ماکارانی، قند، شکر و برنج ۱۰ قلم کالای اساسی هستند که مشمول این طرح می‌شوند و طبق گفته مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک‌ هیچ فرقی نمی‌کند که از کدام برند یا مارک تجاری باشد و به انتخاب خود یارانه‌بگیران کالا انتخاب می‌شود و نوع خاصی مدنظر نیست.

زمان ثانی در خصوص اینکه چرا این اقلام انتخاب شده گفت: مبنای انتخاب ما مصرف عموم خانوار در کشور بوده است و تقریبا سبد معیار سلامت نیز هست که نشان می دهد یک فرد برای تامین نیازهای روزانه خود به چه مواد غذایی ضروری نیاز دارد. اما ما اجباری در خرید کل سبد نداریم. وقتی اعتباری به یک شخص تخصیص داده می شود آن شخص می تواند تا سقف اعتبارش از یک یا چند قلم کالا خرید انجام دهد. یعنی اگر شکر مصرف نمی کند می تواند از اعتبارش مرغ یا ماست یا هر قلم کالایی که می خواهد، خریداری کند. صرفا همین جدول مدنظر ما نیست و می تواند از هر برندی و هر کدام از این گروه های کالایی به هر میزانی که نیاز دارد تا سقف مبلغ اعتبارش خرید کند. 

مدیر توسعه طرح کالابرگ در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ها در شهرهای مختلف متفاوت است نیز اظهار کرد: ما قیمت گذاری نمی کنیم به عنوان مثال اگر شهروندی می تواند در مراجعه به یک فروشگاه مرغ را کیلویی ۵۳ هزار تومان خرید کند، دولت سهم خود یعنی ۳۳ هزار تومانش را می دهد و فرد باید ۲۰ هزار تومان از جیبش پرداخت کند که مبلغ کمتری است که به نفع آنهاست. برعکس آن هم صادق است، اگر کسی بخواهد مرغ سبز با قیمت ۷۰ هزار تومان بخرد، منهای ۳۳ هزار تومان سهم دولت، باید ۳۷ هزار تومان از جیبش پرداخت کند.

زمان ثانی در پاسخ به اینکه آیا دولت فروشگاه های خاصی را برای تامین سبد کالای مردم در نظر گرفته است نیز گفت: ما مراکز خاصی را تعیین نکرده ایم. ما اعلام کرده ایم هر فروشنده ای در هر سطحی(خرد یا کلان) می تواند به سامانه "شما" متصل شود و به صورت رایگان ثبت نام کند. ما هیچ شرط خاصی برای اتصال به این سامانه نداریم لذا تمام مغازه ها از بقالی های کوچک گرفته تا فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و تعاونی ها می توانند به این درگاه متصل شوند. مردم می توانند با استفاده از برنامه "شما" جدول فروشگاه های مجاز را مشاهده کنند. فروشگاه هایی که تایید شده اند، یک برچسب روی درب فروشگاه مشخص شده اند و روی برنامه "شما" نیز موقعیت جغرافیایی شان مشخص است.

طبق گفته مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک، مردم می توانند از تمام کارت های بانکی که به نام سرپرست خانوار است نه صرفا کارتی که یارانه به آن واریز می شود، استفاده کنند و خرید اعتباری انجام دهند و کاملا هم اختیاری است یعنی هر چند بخواهند می توانند از اعتبار کارت استفاده کنند و مانده آن در زمان واریز نقدی یارانه ها به حساب شان واریز می شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان