کالابرگ الکترونیکی | کالابرگ الکترونیکی توزیع

کالابرگ الکترونیکی برای کدام کالاها خرج می شود؟ | جزئیاتی جدید از کالابرگ الکترونیکی

میرتاج‌الدینی گفت: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.

کالابرگ الکترونیکی برای کدام کالاها خرج می شود؟ | جزئیاتی جدید از کالابرگ الکترونیکی
کدخبر : 2800
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

کالابرگ الکترونیکی در واقع همان کوپنی است که در دهه 60 به مردم داده می شد. کوپن که حالا با نام کالابرگ الکترونیکی قرار است به مردم داده شود، درواقع به عنوان کمک معیشت مردم می آید. کالابرگ الکترونیکی را می توان برای خرید کالاها و اقلام اساسی استفاده کرد. کالابرگ الکترونیکی قرار است جایگزین یارانه نقدی شود و دولت به زودی این تصمیم خود را عملی می کند. خبر ها و اطلاعات جدید در مورد کالابرگ الکترونیکی را در ادامه بخوانید.

یک نماینده مجلس خاطر‌نشان کرد: در پی اجرای طرح هوشمندسازی ارائه نان حدود ۳۰ درصد درخواست کاذبی که برای نان داشته‌ایم، از بین رفته است که در نهایت ۳۰ الی ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آرد و گندم کشور به همراه خواهد داشت.

محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو  با ایلنا، درباره این که مجلس منتظر اعلام نظر دولت درخصوص اجرای پایلوت‌های انجام شده در خصوص کالابرگ است تا درباره این امر تصمیم‌گیری کند، گفت: منظور از کالابرگ الکترونیکی همان کارت‌های یارانه‌ای است که امروز در آن‌ها یارانه نقدی واریز می‌شود که بعدها اگر دولت زیرساخت‌ها را آماده و فراهم کرد، این‌ها را به کالابرگ‌ها اختصاص دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز هم در فروشگاه‌ها با همین یارانه‌ها افراد خرید می‌کنند منتها چون در همان کارت یارانه قبلی واریز می‌شود، می‌توانند نقدی هم دریافت کنند.

وی افزود: در ادامه طرح این است که این کارت یارانه، یارانه کالایی شود یعنی افراد با این کارت‌ها کالاهای مورد نیاز خانواده‌شان را در فروشگاه‌هایی که دستگاه کارتخوان برای این کارت‌ها اختصاص داده می‌شود، خرید کنند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو خاطرنشان کرد: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.

وی تاکید کرد: یارانه که برای جبران کاهش قدرت خرید مردم است امروز به صورت نقدی داده می‌شود، فردا اگر زیرساخت‌هایش آماده شد به صورت کالابرگ‌های الکترونیکی داده می‌شود که اتفاقا می‌تواند باعث یک رقابت سالم بین فروشگاه‌ها شود به طوری که فروشگاه‌ها می‌توانند تخفیف‌های خوبی مانند کارت حکمت به خریداران خود دهند.

میرتاج‌الدینی درباره رصد مجلس روی هوشمندسازی ارائه نان گفت: به شخصه خودم این موضوع را پیگیری کرده‌ و مسئله را مورد ارزیابی قرار داده‌ام. بله؛ بعضی از اشکالات در شروع کار وجود داشته و طبیعی هم هست تا یک روشی راه بیفتد دارای ایراد و اشکال است.

وی ادامه داد: ایراداتی که در این زمینه وجود داشت؛ از جمله زمان پخت و پز نانوایی‌ها در بعضی از شهرها بود که کم شده بودند و ما به فرمانداران توصیه کردیم زمانی که درخواست‌ها از سوی مردم زیاد است، زمان پخت را طولانی و یا تمام وقت کنند تا مشکلی پیش نیاید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارزیابی که داشتیم نشان می‌داد این روش، روش خوبی در کنترل مصرف گندم و جلوگیری از فساد است و کاهش چشم‌گیری را در این زمینه داشته‌ایم و از در خواست‌های غیرضرور در این زمینه جلوگیری شده است.

وی افزود: حدود ۳۰ درصد درخواست کاذبی که برای نان داشته‌ایم، از بین رفته است که در نهایت ۳۰ الی ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آرد و گندم کشور به همراه خواهد داشت.

البته پیش از ابراهیم رئیسی، مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی کرده بودند که یارانه نقدی و معیشتی تیر ماه ۱۴۰۱ در روز دوشنبه بیستم ماه جاری پرداخت شود. بررسی پرداخت‌ها دولت در مراحل گذشته نیز این موضوع را تاییدمی کند.

جایگزینی یارانه نقدی با کالابرگ موضوعی بود که اعضای تیم اقتصادی دولت، در هفته‌های گذشته مطرح کردند. اما ابراهیم رئیسی در جلسه  ستاد هماهنگی اقتصادی تایید کرد که فعلا یارانه نقدی ادامه پیدا خواهد کرد و فعلا خبری از کالابرگ نیست.

رئیس دولت سیزدهم در این رابطه خطاب به تیم اقتصادی دولت دستور داده، یارانه کسانی که در بررسی‌ها، صلاحیت آن‌ها برای دریافت یارانه احراز شده است به سرعت و بدون وقفه پرداخت شود. او گفته که به اعتراضات رسیدگی شده و پرداخت یارانه، به تناسب شاخص‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

اما او چیزی در مورد زمان واریز یارانه نقدی مرحله ۱۳۷ نگفت و جزئیات پرداخت سری جدید را به هفته بعد واگذار کرد.

البته پیش از او، مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی کرده بودند که یارانه نقدی و معیشتی تیر ماه ۱۴۰۱ در روز دوشنبه بیستم ماه جاری پرداخت شود. بررسی پرداخت‌ها دولت در مراحل گذشته نیز این موضوع را تایید می‌کند.

اگر در مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یعنی اردیبهشت و خرداد یارانه نقدی دریافت کرده اید، در تیرماه نیز باید منتظر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشید. اما اگر جز حذف شدگان یا جاماندگان هستید و در سامانه وزارت کار اعتراض تان را به ثبت رسانده اید. باید منتظر پایش و نتیجه نهایی باشید.

 در نهایت اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها شما را در دهک اول تا نهم قرار دهد، شما نیز در این مرحله یارانه مذکور را دریافت می‌کنید.

اما چنانچه میزان گردش حساب یک سال اخیرتان بیش از ۳۰۰ میلیون تومان است، سفر خارجی رفته اید، یا خودرویی با قیمت بالاتر از ۳۰۰ میلیون تومان در طول یک سال اخیر خریده باشید، احتمالا در پایش وزارت کار و کارشناسان سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دهک دهم قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی از گرفتن یارانه ۳۰۰ هزار تومانی محروم می‌شوید.

کوپن الکترونیکی

 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.

علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه (۱ تیر) درباره برنامه دولت برای بهبود تقویت تیم ملی فوتبال گفت: فدراسیون فوتبال متولی آن است اما دولت با توجه به اولویتی که مردم برای آن قائل است از هرگونه حمایتی دریغ نمی‌کند ‌و پیش از این رییس جمهور دستوراتی را به معاون اول خودو وزیر ورزش برای موفقیت تیم اعلام کرد.

وی افزود: تأکید رئیس جمهور این است که بازیکنان و  کادرفنی نباید دغدغه‌ای داشته باشند و تنها فکر آنها موفقیت در جام جهانی باشد.

سخنگوی دولت درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها تا فراهم شدن زیر ساخت کالابرگ الکترونیکی گفت: قانونگذار روش کالابرگ را پیش بینی کرده است و دولت تلاش می‌کند تا زیر ساخت آن را فراهم شود و تا زمانی که زیر ساخت فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی تداوم خواهد داشت.

 

 

 

 

بهادری جهرمی درباره معرفی وزیر پیشنهادی جدید تعاون گفت: اطلاع ندارم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در تشریح مصوبات هیأت وزیران گفت: پیرو وعده‌ی رئیس جمهور در سفر به شهرستان‌ ورامین درباره تشکیل فرمانداری ویژه در این منطقه، هیأت دولت موضوع را بررسی و تصویب کرد که بر این اساس وزارت کشور مکلف شد فرمانداری ورامین را به فرمانداری ویژه ارتقا دهد.

وی ادامه داد: همچنین پیش از این دولت لایحه‌ای را به‌منظور اصلاح دو موضوع در بودجه کل کشور به‌صورت دو فوریتی تقدیم مجلس کرده بود که موضوع بحث پیش‌بینی منبع تأمین قیر در لایحه بودجه امسال بود و منابع از منظر دولت قابلیت اعمال نداشت ‌اما به‌منظور حمایت از حوزه‌های راه‌سازی به ویژه شهرداری‌ها در این زمینه پیشنهاد اصلاحی ارسال شده بود.

بهادری جهرمی افزود: همچنین همزمان پیشنهادی به‌منظور کاهش آوار تورمی که در قانون بودجه وجود دارد مبنی بر نحوه محاسبه نرخ حقوق ورودی مطرح شد که دولت پیشنهاد داد حقوق ورودی برخی از کالاها از چهار درصد به یک درصد کاهش یابد اما متأسفانه مجلس با این دو فوریت پیشنهادی دولت موافقت نکرد و لذا کاهش بخشی از آثار تورمی این مصوبه بودجه دولت سلب شده بود.

وی در عین حال یادآور شد که امروز مجدداً در جلسه هیأت دولت پیشنهادهای مجزایی که وزرای نفت و صمت به دولت ارائه کرده بودند بررسی و استدلال‌های مختلف مطرح و نهایتاً مقرر شد ضمن استرداد لایحه قبلی دو لایحه مجزا با قید دو فوریت تقدیم مجلس شود؛ زیرا گمان بر این بود که از سوی وزرا و برخی نقل قول‌ها از سوی نمایندگان مجلس این بود که تجمیع این دو لایحه ممکن است منجر به تصمیم گیری متفاوتی در مجلس شده باشد و بر این اساس به‌طور مجزا این لایحه امروز مورد تصویب قرار گرفت.

سخنگوی دولت درباره دیگر موضوعات مطرح شده در نشست امروز هیأت وزیران گفت: مطابق گزارشی که از سوی وزیر جهاد و کشاورزی درباره میزان خرید گندم از کشاورزان ارائه شد، تاکنون بیش از سه و نیم میلیون تُن گندم از داخل خریداری شده؛ همچنین با توجه به تصمیمی که پیش از این اتخاذ شده بود، برای جلوگیری از کشتار جوجه‌های یک روزه، شش و نیم میلیون تُن جوجه یک روزه بین روستاییان عزیز به‌صورت رایگان توزیع شده است که وزارت جهاد در حال پیگیری مراحل واکسیناسیون هست.

بهادری جهرمی آیین نامه اجرایی مربوط به قانون مالیات واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت را از دیگر مصوبات جلسه امروز هیأت دولت عنوان کرد و توضیح داد: یکی از اولویت‌های دولت، فوریت و تسریع در تصویب آیین نامه‌های تکلیفی است که مجلس اجرای آن را بر عهده دولت گذاشته و بر این اساس این آیین نامه‌ها باسرعت بیشتری در دستور کار است.

درحالی که هم اکنون مرحله دوم یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی قابل برداشت است، اختلاف دولت و مجلس بر سر نحوه جبران هزینه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد، فاز جدیدی شده است، دولت می‌گوید با توجه به اینکه هنوز زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی آماده نیست، کماکان تا شهریور ماه پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، اما مجلس با این موضوع مخالف است.

 بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به بحث عادلانه‌سازی یارانه‌ها، گفت: چندین سال بود که در توزیع یارانه‌ها بی‌مدیریتی و بی‌برنامگی وجود داشت، از سویی دولت سعی کرد این اصلاحات را انجام دهد تا توزیع یارانه‌ها به صورت عادلانه پرداخت شود. همچنین کالا برگ به صورت غیر رسمی در چند استان کشور درحال اجرایی شدن است و تا نهایی نشود یارانه‌ها به همین صورت پرداخت خواهد شد.

پرداخت یارانه نقدی بر کالابرگ ارجحیت دارد

علی دینی ترکمانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بعد از جنگ هنوز همان وضعیت را دارد، اظهار داشت: اینکه الان دولت می‌خواهد از طریق سیستم سهمیه‌بندی کالا، افزایش هزینه‌های ناشی از بالا رفتن تورم را برای مردم جبران کند، یا اینکه طی این بیش از یک دهه یارانه نقدی برای همین جبران هزینه‌ها پرداخت شده است، نشان می‌دهد، مشکلات اصلی اقتصاد ایران طی این سه دهه کماکان پابرجا بوده و حل نشده است.

وی افزود: اصل بحث نیز همینجاست که چرا باید وضع به گونه‌ای پیش برود، که بعد از این همه سال، امروز ما بخواهیم دوباره همان سیستمی را که در دهه ۶۰ و در شرایط جنگی اجرا کرده‌ایم، دوباره روی به آن بیاوریم، قدر مسلم، این وضعیت حاصل انباشت مشکلات طی تمام این سال‌ها بوده و اگر مدیریت درستی نیز در این زمینه اجرا شده بود، امروز وضعیت اقتصادی کشور به این آشفتگی و بی سامانی نبود.

دینی ترکمانی گفت: سیاست‌گذاری‌ها باید طوری باشد که مردم نیازی به یارانه نقدی یا سبد کالایی یارانه‌ای نداشته باشند، اما اینکه از بین کالابرگ و یارانه نقدی کدام الان برای اجرا ارجحیت دارد، باید گفت، یارانه نقدی حق انتخاب خانوار‌ها را برای خرید بالاتر می‌برد و کوپن نیز دسترسی مردم به کالا‌های ضروری و اساسی‌تر را تسهیل می‌کند و نظام کوپنی نیز تشکیلات و افراد جدیدی می‌خواهد که مقدمات اجرای این کار را فراهم کنند.

این اقتصاددان نهادگرا اضافه کرد: به اعتقاد بنده اگر منابع مالی یارانه نقدی در دسترس باشد، در حال حاضر و با توجه به وضعیت موجود عقل سلیم می‌گوید پرداخت یارانه نقدی ارجحیت دارد، زیرا که اگر هدف سیاست‌گذار جبران هزینه‌های ناشی از افزایش تورم باشد، این کار با یارانه نقدی محقق می‌شود، در حالی که سیستم کوپنی دو نکته دارد، اولا کالابرگ به همه تعلق نمی‌گیرد و تنها اقشار خاصی آن را دریافت می‌کنند، در وهله دوم نیز، هزینه ناشی برای تامین کالا‌های اساسی از طریق کوپن کمتر از منایع یارانه‌های نقدی است و این موضوع هزینه‌کرد دولت را کاهش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه نقدی نیز به این دلیل پرداخت می‌شود تا از شکل گیری اعتراضات اجتماعی نیز جلوگیری کند، زیرا در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت‌هایی که رخ داده، طبقه متوسط نیز خود را در فشار و تنگنای اقتصادی می‌بیند و خود را مستحق دریافت کمک از سوی دولت می‌داند، بنابراین این مسئله نیز نکته مهمی است که در مورد اهداف پرداخت یارانه نقدی باید مد نظر قرار داد.

دینی ترکمانی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند پرداخت یارانه نقدی تبعات تورمی به دنبال دارد، بیان داشت: بله، این موضوع می‌تواند در کوتاه مدت منجر به کسری بودجه و در بلند مدت موجب افزایش تورم شود، اما نکته اینجاست که مردم لحظه را می‌بینند و خواستار پرداخت یارانه نقدی هستند، حال اینکه این پول چه نتایجی می‌تواند به دنبال داشته باشد، خود نکته‌ای است که مردم در حال حاضر نسبت بدان توجه‌ای نخواهند داشت، اما باز هم باید به این مسئله بازگشت که چرا وضع اقتصادی اینطور است که ما نیاز داریم به مردم یارانه نقدی یا غیر نقدی بدهیم، که دلیل آن را باید در اشتباهات سیاست‌گذاری جستجو کرد.

یارانه نقدی

زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی به این زودی‌ها فراهم نخواهد شد

مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه تا چند ماه آینده نیز زیر ساخت‌های کالا برگ الکترونیکی فراهم نخواهد شد، گفت: با توجه به مشکلات زیر ساختی که وجود دارد، نمی‌توان بر روی این مسئله حساب کرد که سیستم کوپن الکترونیک به مرحله اجرا دربیاید، زیرا ما در حال حاضر با سامانه‌های دولتی مشکلات زیادی داریم وآن‌ها نیز نمی‌توانند به خوبی کار خود را انجام دهیم، بنابراین اینکه اعلام شود، تا شهریور ماه مشکلات در این زمینه از بین خواهد رفت، به نظر صحبت چندان دقیقی نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه جامعه هدف اصلی کالابرگ الکترونیکی، اقشار ضعیف و فرودست هستند که برخی از این اقشار در مناطق محروم و دور افتاده بخصوص روستا‌ها زندگی می‌کنند، امکانات مربوط به ارتباطات و الکترونیک در این مناطق به هیچ عنوان مناسب نیست، بنابراین این مشکل ظرف سه ماه به هیچ عنوان قابل حل نیست، از سوی دیگر در فصل تابستان ما با قطعی برق روبرو هستیم، که این موضوع مشکل ایجاد خواهد کرد، در اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی آن هم در فصل تابستان، زیر قطعی برق باعث مختل شدن سامانه‌ها و معطلی و سردرگمی مردم خواهد شد.

دانشمند گفت: بر این اساس و برای رفع مشکل باید، به سمت کالا برگ کاغذی همانند آنچه در دهه‌های پیشین اجرایی شد رفت، زیرا اولا تجربه اجرای آن وجود دارد و ثانیا شیوه عمل آن برای مردم مشخص است و دولت برای اجرای آن دردسری ندارد، دولت به عنوان مثال کوپن روغن را اعلام می‌کند و مردمی که کوپن به آن‌ها تعلق گرفته، کالای یارانه‌ای خود را دریافت می‌کنند بدون هیچ مشکلی، بنابراین با توجه به شرایط موجود به اعتقاد بنده زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی به این زودی فراهم نخواهد شد و دولت برای اینکه زمان را از دست ندهد، باید به سمت اجرای کالا برگ کاغذی پیش برود.

دبیرکل اسبق خانه اقتصاد ایران همچنین با اشاره به اینکه ادامه پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی با دو مشکل عمده روبرو است، اضافه کرد: در وهله اول با توجه به حجم این منابع که قرار است هر ماه به مردم پرداخت شود، نقدینگی عظیمی را در جامعه پمپاژ می‌کند که همین موضوع عاملی در جهت افزایش تورم عمل خواهد کرد و عملا هدفی که یارانه برای آن پرداخت خواهد شد، یعنی جبران هزینه‌های ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بین می‌رود و سفره مردم کوچکتر می شود.

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان