قیمت مرغ | قیمت مرغ در بازار

قیمت مرغ سقوط کرد | قیمت مرغ در بازار امروز 9 بهمن ماه

براساس نرخنامه جدید سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ ۳.۵۰۰تومان و قیمت هر کیلو مرغ گرم بسته‌بندی طی یک هفته اخیر یک‌هزار تومان بالا رفت.

قیمت مرغ سقوط کرد | قیمت مرغ در بازار امروز 9 بهمن ماه
کدخبر : 9372
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ و بالا بودن آن موجب شده خیلی از خانوارها آن را از سبد غذایی خود حذف کنند. قیمت مرغ نیز در پی گرانی سایر کالاها افزایش قیمت داشت. قیمت مرغ تا مرز کیلویی 100 هزار تومان هم پیش‌روی داشته است.در طول این چندماه قیمت مرغ نوسانات شدیدی را تجربه کرده است.  قیمت مرغ نسبت به اوایل سال 1401 قیمت مرغ تا کنون رشد چند درصدی داشته است.قیمت مرغ روزانه مشخص می گردد.

براساس نرخنامه جدید سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ ۳.۵۰۰تومان و قیمت هر کیلو مرغ گرم بسته‌بندی طی یک هفته اخیر یک‌هزار تومان بالا رفت.

قیمت تخم‌مرغ در میادین در هفته اول بهمن‌ماه افزایشی بود. براساس نرخنامه جدید سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ ۳.۵۰۰تومان و قیمت هر کیلو مرغ گرم بسته‌بندی طی یک هفته اخیر یک‌هزار تومان بالا رفت.

تغییرات قیمت مرغ در میادین، روزانه است و نیمه هفته گذشته این کالا قیمت ۵۳هزار تومان را هم دید، با این حال مقایسه قیمت‌ کنونی این اقلام با نرخ‌های ابتدای دی‌ماه حاکی از کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در یک‌ماه اخیر است.

منبع: اقتصاد ۱۰۰

قیمت مرغ بار دیگر در بازار نزولی شده است. قرار گرفتن قیمت مرغ در سیر نزولی در پی توقف کامل خرید مرغ مازاد از مرغداران اتفاق افتاده است. توقف کامل خرید مرغ مازاد، زیان بیشتر مرغداران را در پی داشته و می‌تواند بازار مرغ را در روزهای آینده با نوسانات بیشتری مواجه کند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ براساس نرخنامه سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران پس از مدت ها کاهش قیمت مرغ، قیمت این کالا در اول بهمن ماه جاری نسبت به آخرین روز دی‌ماه افزایش ۲ هزار و ۶۰۰ تومان داشت و قیمت هر کیلوگرم آن به ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

اما از دیروز و در آغاز هفته دوم بهمن ماه، قیمت مرغ بار دیگر نزولی شد و طبق نرخنامه جدید سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران قیمت هر کیلوگرم آن به ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یافته است.

دلیل افزایش قیمت مرغ چه بود؟

افرایش قیمت مرغ در روز ابتدایی بهمن ماه به آن دلیل بود که اتحادیه سراسری مرغداران کشور خبر از این داد که "قیمت تضمینی" مرغ جایگزین "خرید تضمینی" شده و از این پس خرید تضمینی مرغ متوقف شده و به جای آن قیمت تضمینی مرغ اجرا می‌شود.

قیمت تضمینی به این معنی است که قیمتی که مرغ از مرغدار خرید می‌شود، باید از حداقل قیمت تمام شده تولید پایین‌تر نباشد، در حالی که در خرید تضمینی، تضمین می‌شود که خرید مرغ از مرغدار بدون در نظر گرفتن سود و زیان انجام شود.

علاوه بر آن، وظیفه جمع‌آوری مرغ مازاد مرغداران که پیش از این با شرکت پشتیبانی امور دام کشور بود، بر عهده اتحادیه سراسری مرغداران کشور گذاشته شد.

دلیل اتخاذ این تصمیمات آن بود که قیمت خرید مرغ زنده از مرغداران به زیر نرخ هزینه تمام شده تولید رسیده و ماه‌هاست که آن‌ها با زیان مواجه هستند.

پس از اجرای این تصمیمات بود که قیمت مرغ گرم برای مصرف‌کننده در بازار سیر صعودی به خود گرفت و قیمت خرید مرغ زنده از مرغدار نیز نسبت به روز‌های گذشته حدود ۵ تا ۶ هزار تومان افزایش یافت و قیمت هر کیلوگرم آن از ۳۲ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان رسید.

چرا قیمت مرغ دوباره نزولی شد؟

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در پاسخ به این پرسش از توقف خرید مرغ مازاد از مرغداران خبر داد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر مرغ مازاد مرغداران نه تنها توسط اتحادیه، بلکه توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز خریداری نمی‌شود.

آنگونه که اتحادیه اعلام کرده توقف خرید مرغ مازاد از مرغداران زیان‌دیده به دلیل بدعهدی وزارت جهاد کشاورزی است، چرا که این وزارتخانه برخلاف توافقات انجام شده، امر کرده است که خرید حمایتی نه بر مبنای قیمت تضمینی که باید بر مبنای قیمت پایه صورت گیرد. این یعنی مرغ از تولیدکنندگان کمتر از قیمت تمام شده تولید خریداری شود که برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.

حالا مرغ مازاد بر روی دست مرغداران مانده و عرضه بیش از نیاز در حال انجام است. با این اوصاف قرار گرفتن مرغ در سیر نزولی قیمت و ادامه آن، در صورت متوقف ماندن خرید مرغ مازاد از مرغداران، قابل پیش‌بینی است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان