سهام عدالت | سود سهام عدالت

ارزش سهام عدالت امروز 27 آذرماه | ارزش سهام عدالت امروز چقدر شد؟

شاخص کل بورس امروز رکوردشکنی داشت و به محدوده 1.5 میلیونی رسید؛ با این‌حال ارزش سهام عدالت امروز چقدر شد؟

ارزش سهام عدالت امروز 27 آذرماه |  ارزش سهام عدالت امروز چقدر شد؟
کدخبر : 7916
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

سهام عدالت در دولت نهم به برخی از افراد داده شده است. اما باز هم افرادی هستند که مشمول سهام عدالت می شوند، اما هنوز سهامی دریافت نکرده اند. قرار بود در سال جدید جاماندگان سهام عدالت هم بتوانند ثبت نام کنند. در خرداد و تیر 1401 خبری بر مبنی ثبت نام جاماندگان سهام عدالت منتشر شد. این ثبت نام فقط مخصوص افراد تحت پوشش کمیته بود. با این حال هنوز هم خبری برای جاماندگان سهام عدالت منتشر می شود. آخرین اخبار مربوط به سهام عدالت را ادامه بخوانید.

 شاخص کل بورس امروز رکوردشکنی داشت و به محدوده 1.5 میلیونی رسید؛ با این‌حال ارزش سهام عدالت امروز چقدر شد؟

شاخص کل بورس امروز یکشنبه پس از 5 ماه توانست وارد محدوده یک میلیون و 500 هزار واحدی شود. همچنین ارزش معاملات بازار سرمایه به 5,555 میلیارد تومان رسید.

امروز یکشنبه سهام عدالت همسو با شاخص کل بورس حرکت کرد. ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی با افزایش 0.4 درصدی به 13 میلیون و 34 هزار تومان رسید.

ارزش روز سهام عدالت یک میلیون تومانی هم با افزایش بیش از 730 هزار تومانی به 24 میلیون و 554 تومان رسید.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: اگر شرکت‌هایی که طبق جدول زمان‌بندی‌ای که خودشان اعلام کردند سود را تا پایان آذرماه پرداخت نکنند، حتی سلب صلاحیت مدیران یکی از مواردی است که کمیته تخلفات می‌تواند به آن رأی بدهد.

به گزارش خبرگزاری برنا، به‌ گفته قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی سازی، سود سهام عدالت امسال به بیش از ۶۰ هزار میلیارد رسیده است.

بعد از این خبر افزایش سود شرکت‌های بورسی سهام عدالت بود که شورای‌عالی بورس تصمیم به واریز این سود در دو مرحله گرفت.

به‌گفته احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در شورای‌عالی بورس مصوب شد که سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی تا پایان پاییز توزیع خواهد شد.

اما در حالی که فقط ۴ روز بیشتر تا پایان آذر باقی نمانده است ۱۲ شرکت پالایش نفت شیراز، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی مارون، آلومینیوم ایران، پالایش نفت لاوان، فجر انرژی خلیج فارس، فولاد آلیاژی ایران، سیمان داراب، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل‌گهر، نیرو ترانس، پالایش نفت بندرعباس، سود سهام عدالت خود را واریز نکرده‌اند که این ۱۲ شرکت در صورت عدم واریز سود در چند روز باقی‌مانده منتظر برخورد سازمان بورس باشند.

حدادی مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در این رابطه گفت: به‌خصوص شرکت‌هایی که طبق جدول زمان‌بندی‌ای که خودشان اعلام کردند سود را تا پایان آذرماه پرداخت نکنند، حتی سلب صلاحیت مدیران یکی از این مواردی است که کمیته تخلفات می‌تواند به آن رأی بدهد.

از ۲۴ شرکت موجود در سبد سهام عدالت ۱۰ شرکت پالایشگاه نفت تهران، پالایشگاه نفت اصفهان، فولاد خوزستان، پتروشیمی تندگویان، بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات، پست بانک، حمل‌ونقل پتروشیمی، پارس سوئیچ سود خود را به‌طور کامل پرداخت کردند و ۴ شرکت ملی مس، معدنی چادرملو، پتروشیمی جم، کشتیرانی جمهوری اسلامی، تنها بخشی از سود خود را واریز کرده‌اند. شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، بیمه دانا و کارخانه‌جات مخابراتی ایران هم امسال به‌طور کل سودی تقسیم نکرده‌اند.

لازم به ذکر است کنار واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۱ سود باقی‌مانده شرکت مخابرات از سال ۹۹ هم باید پرداخت شود.

حدادی مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در این رابطه افزود: البته قول‌هایی داده شده است که در همین آذرماه آن سود باقی‌مانده سال ۹۹ که عدد خیلی ناچیزی هم هست پرداخت بشود.

در صورتی که در چند روز باقی‌مانده شرکت‌ها سود‌های تقسیمی خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری واریز بکنند تا پایان آذر سهامداران سهام عدالت ۵۰ درصد سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ خود را دریافت خواهند کرد، در غیر این صورت بخش عمده آن در پایان سال به حسابشان واریز می‌شود.

منبع: تسنیم

تکلیف جاماندگان سهام عدالت مشخص شد؟

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تصویب‌نامه هیات وزیران در مورد جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: این تصویب‌نامه به تازگی ابلاغ شده و کارهای اجرایی آن در حال انجام است.

تصویب‌نامه هیات وزیران تکلیف جاماندگان سهام عدالت را تقریبا روشن کرده و به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، طبق قانون بودجه سال جاری، سهام عدالت جاماندگان امسال باید حتما پرداخت شود.

وی به این سوال که سهام عدالت چه زمانی به جاماندگان تخصیص خواهد یافت، پاسخ داد: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است و بنابراین فرایند آن امسال باید انجام شود. البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده و بررسی آن در نوبت است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: این اصلاحیه در مورد تغییر برخی شرکت‌ها در پرتفو است که باید در هیات دولت بررسی و تصویب شود.

بر اساس این گزارش، افراد مشمول توسط نهادهای ذی‌ربط شناسایی و معرفی خواهند شد و مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر ۱۰ میلیون تومان با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

ابراهیم رئیسی انتشار صورت مالی شرکت‌های بورسی را یک موضوع غیرقابل باور و دستاورد دولت خود دانسته است در صورتی که از سال 86 صورت‌های مالی شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود!

روز گذشته همایش ملی ارتقای شفافیت با حضور رئیس دولت سیزدهم برگزار شد. در این همایش سخنان زیادی در خصوص اقتصاد کشور گفته شد اما مهمترین نکته اشاره رئیسی به انتشار صورت‌‌های مالی شرکت‌ها بود.

ابراهیم رئیسی گفت: اینکه صورت‌های مالی ۴۰۰ شرکت بورسی و غیربورسی منتشر شود، برای برخی‌ قابل باور نبود چرا که چنین کاری تا به حال انجام نشده بود و معلوم هم شد که این کار در جهت انضباط مالی در کشور موثر است.

ئیس جمهور انتشار فهرست افراد بدحساب یا ابربدهکاران بانکی را از اقدامات شفافیت‌ساز دانست که در این دوره انجام شده است و اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم این تمام کار است ولی در معرفی افراد بدحساب، آن هم افرادی که بالاترین رقم‌های تسهیلات را دریافت کرده‌اند، تاثیر دارد. این شفافیت‌ها در این دوره اتفاق افتاده و مسبوق به سابقه هم نیست.

مساله اصلی اینجاست که از سال 1386 صورت مالی شرکت‌های بورسی در کدال منتشر می‌شود و این یک اتفاق جدید نیست که غیرقابل باور باشد. در معنای دیگر انتشار صورت‌های مالی‌ در سامانه کدال دستاورد دولت سیزدهم نیست!

در این میان اما شاید بتوان تا حدی از انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دفاع کرد. چرا که برای افزایش شفافیت و برای اولین بار در دولت سیزدهم اجرایی شد.

کدال چه زمانی روی کار آمد؟

طبق ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار مصوب یک آذر ۱۳۸۴ سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف سامان‌دهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون تشکیل شد. بر اساس ماده ۷ این قانون، اتخاذ تدابیر لازم برای پیش‌گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات مهم توسط شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بر عهده هیات مدیره این سازمان است. در همین راستا و به منظور افزایش شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه ایران و کاهش فاصله زمانی بین تهیه اطلاعات تا انتشار آن به عموم، ایجاد سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران از آبان ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

تمام شرکت‌های بورسی ملزم هستند تمام گزارش‌های خود را در سامانه کدال جهت دسترسی عموم معامله‌گران منتشر کنند. این گزارش‌ها شامل صورت‌های مالی دوره‌ای و سالانه، اطلاعیه‌های افزایش سرمایه، اطلاعیه‌های ماهانه شرکت و… است. بنابراین کاربرد کدال در دسترسی سریع، راحت و مطمئن به اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس است. در واقع شما با مراجعه به Codal.ir و جستجوی شرکت مورد نظرتان می‌توانید به تمامی اطلاعات آن دسترسی داشته باشید. بنابراین نیازی به مراجعه به سایت شرکت یا تماس با آن برای اطلاع از آگهی‌های شرکت نیست. اگرچه ممکن است اطلاعیه‌ها در سایت اختصاصی شرکت نیز درج شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان