قیمت مرغ | قیمت مرغ در بازار

قیمت مرغ در بازار امروز | قیمت مرغ نسبت به دیروز تغییرات کمی داشت

قیمت مرغ امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

قیمت مرغ در بازار امروز | قیمت مرغ نسبت به دیروز تغییرات کمی داشت
کدخبر : 7248
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ نیز در پی گرانی سایر کالاها افزایش قیمت داشت. نسبت به اوایل سال 1401 قیمت مرغ تا کنون رشد چند درصدی داشته است. قیمت مرغ تا مرز کیلویی 100 هزار تومان هم پیش‌روی داشته است. در طول این چندماه قیمت مرغ نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. قیمت مرغ نسبت به بودجه و توانایی خرید مردم بالا است و امروز مزر 60 هزار تومان را رد کرد. قیمت مرغ و بالا بودن آن موجب شده خیلی از خانوارها آن را از سبد غذایی خود حذف کنند. قیمت مرغ روزانه مشخص می گردد.

قیمت انواع مرغ در هشتم آذر ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

نوع مرغ

قیمت(تومان)

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۸۸,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۹۹,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۹۹,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۹۹,۴۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۹۵,۵۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۸۸,۰۰۰

بال کبابی ساده - بدون نوک بال

۶۷,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۴۴,۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۵۹,۰۰۰

فیله مرغ

۱۲۹,۷۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۲۰,۰۰۰

شنیتسل بدون آرد

۱۲۰,۲۰۰

جوجه چینی

-

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۱۲۲,۲۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۹,۰۰۰

جگر مرغ

۱۸,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۹,۰۰۰

پای مرغ

۹,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۱۱۰,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۶۸,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۹۹,۰۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته بندی کیسه ای (پوشش کیسه نایلونی)

-

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای(پوشش کیسه نایلونی)

۶۲,۵۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته بندی بشقابی

-

تخم مرغ بسته بندی ۱۵ عددی بسته بندی

۵۵,۹۰۰

تخم مرغ بسته ۲۰ عددی بسته بندی

۴۸,۹۰۰

تخم مرغ بسته ۹ عددی بسته بندی

۲۹,۹۰۰

تخم مرغ بسته ۶ عددی بسته بندی

۲۲,۹۰۰

منبع:بازار

با حذف ارز ترجیحی، قیمت مرغ پرواز کرد و به حدود ۴۰هزار تومان رسید، اما این قیمت نیز ثابت نماند و با افزایش نرخ ارز و در پی بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی، تولیدکنندگان درخواست بازنگری در قیمت را ارائه کردند و درنهایت دولت قیمت جدید مرغ را ۶۳هزار تومان به ازای هر کیلو تعیین کرد اما واکنش بازار نسبت به این قیمت‌گذاری متفاوت است.

ابتدای سال ۱۴۰۰بحث مدیریت قیمت مرغ به حدی اهمیت یافته بود که برای مدیریت آن، قرارگاه ساماندهی مرغ تشکیل شد. با وجود این، دولت دوازدهم توفیقی در مدیریت بازار نداشت. با وجود برگزاری جلسات متعدد در قرارگاه، باز هم قیمت این کالا روند افزایشی داشت؛ حتی در برخی مواقع، بازار با کمبود مرغ مواجه شد. این اتفاقات در حالی به وقوع پیوست که ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی تخصیص می‌یافت. قیمت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی از روی نهاده‌های دامی با تغییرات جدی در ساختار قیمت‌گذاری مواجه شد. قیمت این کالای اساسی به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰‌تومانی همواره عقب‌تر از نرخ تورم بود و این سیاست توسط دولت دوازدهم به منظور حمایت از سفره اقشار کم‌درآمد اعمال شد.

با وجود این، بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی نسبت به توزیع رانت در این طرح هشدار دادند. با افزایش هجمه علیه ارز ترجیحی دولت سیزدهم با کلیدواژه جراحی اقتصادی، ارز ترجیحی کالاهای اساسی را حذف کرد. با این اقدام، فنر قیمت‌ها از جمله مرغ آزاد شد. قیمت مصوب مرغ به حدود ۵۰هزار تومان رسید، اما به دلیل مازاد عرضه، با قیمتی در حدود ۳۶ تا ۴۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده رسید. این کاهش، اما مقطعی بود. در دور جدید جوجه‌ریزی، قیمت مرغ به نرخ مصوب رسید، حتی در برخی نقاط، کیلویی ۶۲هزار تومان شد.

کاهش وزن مرغ برای افزایش عرضه

این در حالی است که همچنان مازاد عرضه در بازار وجود دارد. دلیل وجود مازاد عرضه بیشتر از این‌که به مدیریت دولت برگردد به مدیریت مرغداری‌ها می‌رسد. به این معنی که مرغداری‌ها هزینه‌های پرورش مرغ را کم کرده‌اند. با این توجیه که مصرف مرغ ایرانی‌ها با معیارهای جهانی نمی‌خواند. مرغداران برای توجیه این وضعیت از اصطلاح مرغ سایز استفاده می‌کنند. در نتیجه به‌جای این‌که مرغ مرسوم که حدود ۳کیلوگرم بود را به دست مشتری برسانند، مرغ یک کیلویی تربیت می‌کنند. به گفته حبیب اسدا... نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در ایران مردم به خرید و مصرف مرغ با وزن‌های بسیار بالاتر عادت کرده‌اند، اما مرغ سایز از سلامت و ضایعات کمتری برخوردار است و خرید آن منفعت بیشتری برای مصرف‌کننده نسبت به مرغ با وزن بالا دارد. به این ترتیب بازار از مرغ‌های یک‌کیلو و ۴۰۰گرمی اشباع شده است. توجیه مرغداران، اما به قیمتی برمی‌گردد که دولت از بابت خرید مرغ به آن‌ها می‌پردازد. مرغداران می‌گویند که قیمت هر کیلو مرغ زنده برای آن‌ها ۴۸تا ۴۹هزار تومان تمام می‌شود، اما قیمت تمام شده مرغ‌گرم به حدود ۷۰هزار تومان می‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان