قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

قیمت دلار در دوم آذرماه | ثبات قیمت دلار در بازار امروز

املات توافقی دلار در بازار ارز امروز (چهارشنبه‌، دوم آذرماه) با بهای ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد.

قیمت دلار در دوم آذرماه | ثبات قیمت دلار در بازار امروز
کدخبر : 7028
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

از اواخر خردادماه امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرد. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد.

این بازار در ماه‌های اخیر سبب تامین تقاضاهای خُرد مردم شده و به معیار قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است.

امروز در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان و با حجم ۱۰۰ هزار معامله شد.

فعالان بازار می‌گویند دوباره میدان فردوسی شلوغ شده و بسیاری متقاضی دریافت ۲ هزار دلار سهمیه‌ ارزشان هستند. به نظر می‌رسد ترس دریافت مالیات یا قطع یارانه کم‌رنگ شده و این اختلاف قیمت دلار سهمیه‌ای و بازار آزاد مردم را برای خرید وسوسه می‌کند.

همچنین برخی رسانه‌ها از اجاره ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومانی قیمت اجاره کارت ملی برای واگذاری سهمیه دلارشان نوشته‌اند. به نظر می‌رسد اقدامات بانک مرکزی برای انصراف مردم از خرید ارز چندان کارساز نبوده است. آیا دولت ناچار خواهد شد بار دیگر سهمیه ارزی را قطع کند؟

کارشناسان مالی و فعالان بازار نوسان  ۲ و ۳ هزار تومانی برای این اسکناس آمریکایی را چندان قابل اهمیت و توجه نمی‌دانند. آن‌ها معتقدند با وجود تورم ۵۰ درصدی از ابتدای سال تاکنون قیمت دلار چندان رشد نداشته و فنر فشرده دلار همچنان در دستان دولت است.

کارشناسان بازار بر این عقیده‌ هستند روندی که دولت برای کنترل قیمت دلار در پیش گرفته، ممکن است از کنترل خارج شود. نرخ تورم با قیمت دلار همخوانی ندارد و این ناهماهنگی به تولید و صادرات و حتی واردات هم آسیب وارد کرده است.

برخی تحلیلگران بازار نیز پیش از این کار دولت، ۶ ماهه دوم سال را سخت‌تر پیش‌بینی کرده بودند. آن‌ها معتقد بودند در نیمه دوم سال دولت با کاهش درآمد مالیاتی، کسری بودجه و نیز احتمال کاهش قیمت نفت مواجه است. حالا به نظر می‌رسد تحلیل کارشناسان رنگ واقعیت به خود گرفته است.

هم‌اکنون حدود ۱۰ نوع نرخ دلار در کشور وجود دارد و به اعتقاد فعالان بازار اگر این نرخ‌ها برداشته شود و دلار تک‌نرخی شود، قیمت دلار به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد.

کارشناسان بازار، فضای فعلی برای قیمت دلار را مه‌آلود و غیر قابل پیش‌بینی می‌دانند. آنها بر این عقیده هستند عاملی غیر از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت دلار، بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد و آن دخالت مستقیم دولت و بانک مرکزی در قیمت‌ها است.

به عقیده آن‌ها با وجود دخالت بازارساز هر پیش‌بینی برای قیمت دلار  بی‌اثر است. در غیر این صورت اگر قیمت دلار را با عاملی نظیر تورم داخلی کشور بسنجیم قطعا روند، رو به بالا خواهد بود.

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان