قیمت طلا | قیمت طلا در بازار

بروزترین قیمت زلا در بازار | قیمت زلا نزدیک مرز 16 میلیون

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (چهار‌شنبه) در بازار آزاد تهران به 15 میلیون و 971 هزار تومان رسید

بروزترین قیمت زلا در بازار | قیمت زلا نزدیک مرز 16 میلیون
کدخبر : 6523
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت طلا از ابتدای سال جدید نوسانات زیادی را داشته است. قیمت طلا همپای با افزایش دلار بالا می رود و امید است که کاهش قیمت دلار در روز های آینده انجام گیرد تا بازار وضع آرامی به خود ببیند. نگرانی ها بابت افزایش قیمت طلا وجود دارد چرا که متاثر از آن قیمت کالاهای دیگر نیز افزایش پیدا می کند. چند روزی بود که قیمت طلا افزایش داشت. اما امروز خبرهای دیگری از وضع موجود به گوش می رسد. اخرین اخبار از قیمت طلا را در ادامه بخوانید.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدیدامروز(چهارشنبه، 18 آبان‌ ماه) در بازار آزاد تهران به 15 میلیون و971 هزارتومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به 15 میلیون و  105 هزار تومان رسید.

قیمت هر قطعه نیم سکه8 میلیون و 850 هزارتومان و، ربع سکه 5 میلیون و 850 هزارتومان و سکه یک گرمی 3 میلیون و 270 هزارتومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهان 1780 دلار و 47 سنت و هر گرم طلای 18 عیار در بازار تهران یک میلیون 474 هزار تومان است.

طلا به عنوان پوششی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود اما افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، رئیس بانک مرکزی فرانسه به آیرش تایمز گفت: بانک مرکزی اروپا نباید افزایش نرخ بهره را متوقف کند تا زمانی که تورم اساسی به وضوح به اوج خود نرسد اما ممکن است زمانی که نرخ‌ها به سطحی برسد که شروع به محدود کردن رشد کند، سرعت افزایش را کاهش دهد.

ذخایر بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، روز دوشنبه به ۹۰۵.۴۸ تن کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از اوایل سال ۲۰۲۰ است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۰.۸ دلار رسید. پلاتین با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۸۰.۰۹ دلار رسید و پالادیوم نیز ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۸۹۸ دلار و ۲۲ سنت رسید.

به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در روزهای گذشته برای مهار قیمت طلا و سکه کارساز نبود و تیر بازارساز به سنگ خورده است. در نخستین روز هفته جاری قیمت طلا و سکه روند افزایشی داشت اما حباب سکه کاهش قابل توجهی را تجربه‌ کرد. روند کاهشی حباب سکه به اعتقاد فعالان بازار این فلز گران‌بها، متاثر از سیگنال‌های بانک مرکزی درخصوص عرضه اوراق سکه با سررسید ۶ ماهه و ضرب سکه توسط بخش خصوصی برای عرضه در بازار بود. اما امروز با وجود افزایش قیمت طلا و سکه حباب سکه نیز افزایشی بود.

برگ برنده بازارساز سوخت؟

از سرگیری معاملات قرارداد آتی یا فروش اوراق سکه که نخستین بار در آذر ماه سال ۱۳۸۷ با انجام ۲ قرار داد آغاز شد با هدف مهار قیمت سکه در بازار از سوی رئیس کل بانک مرکزی اواخر هفته گذشته مطرح شد. اما رشد قیمت دلار این مجال را از نهاد پولی کشور ربود. هر چند که  به اعتقاد فعالان بازار این روند افزایشی در قیمت طلا و سکه به گرد رشد قیمت دلار نمی‌رسد. اما باید دید برگ برنده دولت برای مهار قیمت دلار، سکه و طلا چیست؟

پیش از این برخی فعالان بازار در نخستین روز هفته جاری احتمال هیجان قیمت سکه در بالای سطح ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را متعاقب افزایش قیمت دلار، داده بودند. و اکنون این پیش‌بینی درست از آب درآمده و به نظر می‌رسد سیگنال‌‌های بانک مرکزی دیگر کارایی ندارد.

علاوه بر آن سیگنال روند رشد شاخص بورس در روزهای گذشته نیز بر کاهش قیمت‌ دلار، طلا و سکه بی‌اثر بود. تحرکات قیمتی بازار طلا و سکه به سیگنال کاهشی قیمت انس جهانی طلا نیز پاسخی نداد.

انس جهانی طلا در میانه‌ هفته گذشته پس از روند نزولی ۵ ماهه بعد از انتشار گزارش بازار کار و افزایش نرخ بیکاری ایالات متحده که ۳.۷ درصد اعلام شد و در یک روز ۵۰ دلار افزایش قیمت داشت. این روند افزایشی قیمت انس جهانی طلا نیز علاوه بر افزایش قیمت دلار در داخل کشور عاملی برای تحرکات قیمتی بازار طلا و سکه شد.

در لحظه نگارش این گزارش قیمت هر انس طلا 1,679.28 دلار اعلام شد و انس طلا نسبت به روز گذشته 2.1 دلار کاهش داشت.

به اعتقاد فعالان بازار سکه کاهش قیمت روز گذشته در بازار ناشی از هراس خریداران و کاهش تقاضا ناشی از سیاست‌های بازارساز بود که مبادا قیمت سکه روند نزولی شدیدی پیدا کند و از ارزش سرمایه‌شان کاسته شود. اما امروز افزایش قیمت دلار  مهر تاییدی شد برای صعود قیمت سکه و به نظر می‌رسد روند تقاضا نیز افزایشی است.

ربع و نیم سکه به کانال‌های جدید نزدیک شدند

افت ارزش ریال و تلاش مردم برای حفاظت از داراییشان در شرایطی که بازارساز سیگنال مساعد به بازار تزریق می‌کند، نگرانی‌ روند افزایشی قیمت‌ها را با توجه به مولفه‌های سیستماتیک افزایش می‌دهد. آیا بازوی بازارساز قوی‌تر است یا قدرت تورم؟ نگرانی که این روزها مردم را به سوی کالاهای سرمایه‌ای می‌کشاند و به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

امروز دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی نزدیک به ۱۳۰ هزار تومان افزایش داشت و به ۱۶ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز بیشترین رشد قیمت را در خانواده خود داشت. افزایش بیش از ۲۰۰ هزار تومانی قیمت این قطعه از سکه آن را از محدوده ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی فراتر برد و با قیمت حدودی ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.

نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز هر کدام ۱۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کردند و به ترتیب با قیمت‌های ۸ میلیون و ۹۸۰ و ۵ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان معامله شدند. افزایش قیمت، این قطعات سکه را به کانال‌های جدید ۹ و ۶ میلیون تومانی بسیار نزدیک کرد.

حباب ربع سکه از سکه تمام بیشتر شد

سکه گرمی هم ۳ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان شد و ۵ هزار تومان رشد داشت. اما حباب سکه باز هم بزرگ‌تر شد. حباب سکه طرح قدیم با ۲۶۰ هزار تومان افزایش بیشترین صعود قیمت را داشت و به یک میلیون و ۴۰۲ هزار تومان رسید. حباب سکه امامی ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان شد و ۱۸۶ هزار تومان افزایش داشت. اما حباب ربع سکه با نزدیک به ۱۲۰ هزار تومان افزایش به نزدیک محدوده ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی رسید. این در حالی است که قیمت حباب ربع سکه از حباب تمام سکه نیز بیشتر شد و نزدیک به نیمی از قیمت این قطعه از سکه را دربر می‌گیرد.

امروز هر مثقال طلا ۳۴ هزار تومان افزایش قیمت داشت و ۶ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان شد. هر گرم طلا نیز با رشد ۱۵ هزار تومانی قیمت به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نزدیک شد و به قیمت یک میلیون و ۴۰۹ هزار تومان رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان