رتبه‌ بندی معلمان | طرح رتبه‌ بندی معلمان

خبر ویژه از رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان در این مدارس اجرایی شد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: رتبه‌بندی مدارس غیردولتی امسال اجرایی می‌شود و شاخص‌هایش آماده شده و بخشنامه‌اش را به مدارس ارسال می‌کنیم و احتمالا آخر مهرماه بخشنامه‌اش را به مدارس ابلاغ خواهیم کرد.

خبر ویژه از رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان در این مدارس اجرایی شد
کدخبر : 5579
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان در نظر گرفته شده است و اهداف مختلفی را دنبال می کند . تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1390 توسط آموزش و پرورش صورت گرفته است.  بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را  در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شود. در رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند. اخرین اخبار مربوط به طرح رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.

«احمد محمودزاده» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در مورد طرح محاسبه ساعت کار معلمان مدارس غیردولتی به صورت ۲۴ ساعته  گفت: این طرح را مشترک با مجلس پیگیری می‌کنیم و در کمیسیون مرتبط مصوب شده و منتظر هستیم که در صحن نیز مصوب شود تا مشکلات حل و فصل شود. طرح هنوز به صحن نرفته و منتظر نوبت هستیم. به هرحال طرح‌های مختلفی وجود دارد و طرح ما را نیز در نوبت گذاشته اند. چند نفر از نمایندگان محبت کردند و این طرح را امضا هم کرده‌اند و کار را جلو برده‌اند، اما هنوز نوبت ما نرسیده است.

او در خصوص زمان مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس و نتیجه تصمیم گیری در مورد آن گفت: فکر می‌کنم همین ماه نوبش برسد. با توجه به عنایتی که نمایندگان محترم مجلس به فرهنگیان دارند؛ بخصوص در مورد برخی همکاران ما در مدارس غیردولتی که حقوقشان خوب نیست.البته همه اینطور نیستند و برخی حقوق خوبی دارند، پیش بینی ما این است که نظرشان نسبت به این طرح در صحن علنی مثبت باشد.

محمودزاده ادامه داد: همکاران مدارس غیردولتی فعلا براساس قانون کار، کار می‌کنند و قانون کار در حال حاضر ۴۴ ساعت در هفته است. پیشنهادی که ما در این طرح آورده‌ایم ۲۵ ساعت کار در هفته برای معلم مقطع ابتدایی، ۳۰ ساعت کار در هفته برای معلم مقطع متوسطه و ۳۶ ساعت کار در هفته برای کارکنان اداری مدارس مانند مدیر و معاونین و… است. اجرای این طرح کمک می‌کند معلمی که مثلا ۲۵ ساعت در هفته کار می‌کند قانون کار به صورت کامل برایش اجرا و پرداخت شود. اگر این قانون تصویب شود از نظر منزلت و معشیت وضعیت معلمان ما بهتر خواهد شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: بنابراین استاندارسازی هم از نظر ساعت کار اتفاق می‌افتد هم حقوق معلمان غیردولتی متناسب با این ساعت کار جدید پرداخت می‌شود. با توجه به نقش فرهنگیان در اجرای سند تحول بنیادین و تاکیدی که رهبر انقلاب به معیشت و منزلت این قشر داشته‌اند و هر سال نیز بر آن تاکید دارند، امیدواریم با همراهی مجلس و دولت این فضای خوب در کشور ایجاد شود. اجرای طرح مذکور نیازمند اعطای اعتبار لازم از طرف صندوق حمایت از مدارس غیردولتی است تا با کمک موسسان به صورت مشترک بار مالی اجرای این طرح تامین شود.

محمودزاده در خصوص احتمال اجرای این طرح در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: پاسخ این سوال را باید از کمیسیون بپرسید و من نمی‌توانم در مورد اتفاقات مجلس پیش بینی کنم، اما می‌دانم که مجلس به این طرح‌ها عنایت دارد و کمک می‌کند و ما هم پیگیر هستیم و به ما هم قول‌هایی داده اند.

او افزود: این طرح شامل بندهای دیگری جز اصلاح ساعت کار معلمان غیردولتی هم هست و به نوعی بازنگری در قانون مدارس غیردولتی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در ادامه درمورد رتبه‌بندی مدارس غیردولتی توضیح داد: رتبه مدارس غیردولتی امسال اجرایی می‌شود و شاخص‌هایش آماده شده و بخشنامه‌اش را به مدارس ارسال می‌کنیم و احتمالا آخر مهرماه بخش نامه‌اش را به مدارس ابلاغ می‌کنیم. با این رتبه‌بندی ما می‌خواهیم هم کیفی‌سازی آموزشی و پرورشی شکل بگیرد و هم نیم نگاهی به مقوله شهریه داشته باشیم و هم نمی‌خواهیم کار صوری کنیم یعنی نمی‌خواهیم این اقدامات منجر به این شود که آمارهای صوری بدهیم. ما می‌خواهیم رصد و پایش واقعی شکل بپذیرد و متناسب با اهداف عالی آموزشی و پرورش و در حوزه‌های آموزشی، رویکردهای تربیتی و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین باشد. بنابراین می‌خواهیم شاخص‌هایی تعیین کنیم که نخست شاخص‌ها دست ارزیابان باشد نه اینکه دست مدرسه باشد ضمن اینکه قابل استناد باشد و احتمال وقوع داشته باشد و بحث کیفی را در نظر داشته باشیم. مانعی در این راه وجود ندارد و کار کارشناسی می‌کنیم تا نتیجه کیفی خوبی در حوزه رتبه‌بندی مدارس غیردولتی اتفاق بیفتد.

او در خصوص اجرای طرح راستی آزمایی در سال تحصیلی جاری بیان کرد: ما امسال اقداماتی در جهت راستی آزمایی انجام می‌دهیم و منطقه‌ای را انتخاب کرده‌ایم و پیامکی به اولیا و دانش آموزان می‌فرستیم و به آن‌ها می‌گوییم شهریه‌ای که تعیین کرده‌ایم چقدر است و فوق برنامه نیز شامل چه میزان هزینه می‌شود و از آن‌ها می‌پرسیم که آیا آن‌ها همین میزان شهریه پرداخت کرده‌اند یا خیر؟ امسال تاکید داریم شهریه‌ای که ما گفته‌ایم با شهریه‌ای که مدارس از دانش آموزان می‌گیرند یکی باشد و قرار نیست ما یک حرفی بزنیم و مدارس تصمیم دیگری بگیرند. ما می‌خواهیم نظرسنجی کنیم و نظر اولیا را بدانیم و امیدواریم انحرافی وجود نداشته باشد.

محمودزاده در پاسخ به سوالی درباره  که تراکم جمعیت در مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیردولتی تراکم مشخصی دارند و شاید برخی خانواده‌ها به خاطر همین پایین بودن تراکم کلاسی مدارس غیردولتی فرزندانشان را در این مدارس ثبت نام می‌کنند البته دلایل دیگری هم دارد. اما مدرسه اجازه این کاری که گفتید را ندارد و ما شهریه را براساس تراکم اعلام کرده‌ایم و تراکم ما بین ۱۸ تا ۲۸ نفر است. اگر مدرسه‌ای تراکمش را به مثلا ۴۰ نفر برساند اصلا درست نیست و ما اصلا چنین مدارسی با این تراکم در بین غیردولتی‌ها نداریم. تراکم کلاس‌ها در دوره‌های مختلف تحصیلی استانداری دارد و مشخص است. مدرسه موظف است متناسب با شهریه‌ای که خانواده‌ها پرداخت کرده‌اند با رعایت با استانداردها تراکم کلاسی داشته باشند و کیفیت آموزش و پرورش را در نظر داشته باشند.

منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان