خشکی پوستت رو تو پاییز با این روش ارزون قیمت حل کن

برای پوست بدن ما، هیچ فصلی غم‌انگیزتر از پاییز و زمستان نیست. وقتی هوا سرد می‎شود، رطوبت به شدت پایین می‎آید و پوست بدن و صورت ما هم مثل پوست گیاهان و درختان خشک و شکننده می‌شود. بادهای سرد و تند، گرمای خشک مصنوعی از بخاری و شوفاژ و آلودگی هوا (که در زمستان شدیدتر است) هم مشکل را بدتر می‎کنند و باعث می‎شوند که پوست ترک بخورد و حتی خونریزی کند. مشکلات پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس هم در طول ماه‌های سرد شدیدتر می‌شوند و مبتلایان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهند.

کدخبر : 5510
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

سد پوستی ما از سلول‌های پوستی (زنده و مرده) و لیپیدها تشکیل شده است و از ورود سموم و عوامل خطرزا به درون بدن ما جلوگیری می‎کند. یکی از لازمه‌های سلامت سد پوستی ما، رطوبت سالم است و در زمستان هم لیپیدهای پوست کمتر هستند و هم رطوبت هوا نسبت به تابستان کاهش پیدا می‎کند. بیشتر ما برای فرار از سرمای بیرون، در خانه‌هایمان گرما ایجاد می‌کنیم، گرمایی که رطوبت پوست را کمتر و کمتر می‌کند. این سد وقتی آسیب ببیند، قطعا پوست خشک و آسیب‌دیده به نظر خواهد رسید.

علائم خشکی پوست چه چیزهایی هستند؟

خشکی پوست، حاصل آسیب به سد پوستی است و در فصل‎‌های سرد، می‌تواند این علائم را به وجود بیاورد:

پوسته پوسته شدن

سفتی پوست

شکاف پوستی

قرمزی (در افرادی که پوست روشن‌تری دارند)

خارش

گزگز

حساسیت به لمس

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است یکی یا همزمان چند مورد از این علائم را داشته باشید. همزمانی علائم و شدتشان، مدل درمانی را که دکتر پوست و مو برایتان تجویز می‌کند، تحت تاثیر قرار خواهد داد.

راه‌های کنترل و درمان پوست خشک در پاییز

دوش‌های داغ و طولانی نگیرید: با این که در زمستان خیلی خیلی لذت‌بخش هستند. در معرض آب داغ بودن، چربی حیاتی پوست شما را کاهش می‌دهد و این موضوع برای کسانی که پوست خشکی دارند، دو برابر مضر است. بهتر اسم حمام‎های پاییزی را با آب ولرم یا گرم انجام بدهید و موقع شستن دست و صورت هم این نکته را رعایت کنید.

از مرطوب‌کننده‌های مناسب پوستتان استفاده کنید: ممکن است مرطوب‌کننده‌ معمولی‌تان (که در طول بقیه ماه‌های سال می‌زنید) برای پاییز مناسب نباشد. اگر پوست خشک و حساسی دارید و معمولا با شروع پاییز قرمزی و پوسته پوسته شدن را تجربه می‌کنید، یک مرطوب‌کننده روغن‎دار (حاوی لیپید) بخرید و در این فصل استفاده کنید. همچنین اگر خشکی پوستتان شدید است و لباس پوشیدن یا فعالیت روزمره را برایتان سخت می‎‌کند، بهتر است از فرمولاسیون‌هایی استفاده کنید که امولسیون دارند (می‌توانند رطوبت را در پوستتان نگه دارند).

پوستتان را تحریک نکنید: وقتی اطراف بینی و صورت پوسته پوسته و قرمز می‌شوند، اولین راه حل بسیاری از ما کندن پوست با دست است. این کار شاید موقتا پوسته‌ها را از روی صورت بردارد، اما آن را تحریک می‌کند و تحریک بیشتر یعنی خشکی شدیدتر. سعی کنید به صورت روتین (مثلا یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب) مرطوب‌کننده بزنید و کاری به پوسته‎های خشک‌شده نداشته باشید.

ضد آفتاب را فراموش نکنید: کرم‌ها و ژل‌های ضد آفتاب فقط برای تابستان نیستند. آفتاب زمستانی (گاهی در ترکیب با تابش نور از برف) خطرات بسیار جدی برای پوست (به ویژه پوست‌های خشک) دارد. همیشه سی دقیقه پیش از بیرون رفتن از خانه، به صورت و دست‌هایتان ضد آفتاب بزنید و اگر طولانی مدت بیرون می‌مانید، حتما تجدیدش کنید.

 

عکس کلوزآپ از بند انگشتی که پوست آن خشک و قرمز است.

به هیچ عنوان برنز نکنید: بسیاری از افراد، برای دریافت ویتامین دی بدنشان در زمستان، به سولاریوم می‌روند و زیر نور می‎خوابند. در زمستان روزها کوتاه و تاریک هستند و ویتامین دیِ بدن ما بسیار کمتر از حالت عادی است. اما با وجود افزایش موقتی این ویتامین در سولاریوم، این دستگاه می‎تواند به شدت پوست شما را خشک و آسیب‌پذیر کند. اشعه‎های UVB و UVA هر دو باعث آسیب سلولی می‎‌شوند و ممکن است حتی سرطان ایجاد کنند.

نوع پوستتان را بشناسید: چه عاشق آفتابید و چه در روزهای آفتابی از خانه بیرون نمی‌روید، نوع پوست شما در اقدامات مراقبتی تاثیر حیاتی دارد. باید نوع آن را (خشک، چرب یا مختلط) بشناسید و تغییرات آن را هم زیر نظر بگیرید. ممکن است بعد از گذشت مدتی نقاطی از پوست صورتتان خشک‌تر یا چرب‌تر شوند. زخم‎ها و خشکی‌هایی که تغییر رنگ می‌دهند، خارش دارند یا خونریزی می‎کنند، علائم هشداردهنده‎ای هستند که باید سریعا به متخصص پوست خودتان نشان بدهید. در پاییز هم درست مانند تابستان، باید حسابی مراقب پوستتان باشید.

به متخصص مراجعه کنید: مهم است که چند وقت یک بار، حتی برای یک چکاپ روتین، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. دکتر می‌تواند مدل پوستتان را به شما بگوید و عاداتتان را آرام آرام تغییر دهد، تا حتی در  پاییز هم خشکی را تجربه نکنید. همچنین برای خرید محصولات روتین پوستی خودتان، آن‌ها را با متخصص چک کنید.

درمانکده

کنترل خشکی پوست، با داشتن یک روتین مناسب و تغییر عادات پوستی کاملا ممکن است. برای درمان این مشکل، بهتر است پیش پزشکی بروید که بتواند با صرف زمان کافی برایتان روتین جدید بسازد و مشکلاتی مانند خشکی را حل کند. اگر به دنبال متخصص پوست در تهران یا شهرهای دیگر هستید، در پلتفرم درمانکده نتیجه جستجویتان را پیدا خواهید کرد. در درمانکده اطلاعات پزشکان متخصص تهران، کرج و قزوین را در کنار آدرس مطب و نظرات دیگر مراجعان می‌بینید و می‌توانید از هر کدام، به صورت آنلاین نوبت بگیرید. برای پیدا کردن متخصص قلب، متخصص پوست یا یک پزشک عمومی حرفه‌‎ای این‌جا کلیک کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان