پشت پرده بمب گذاری در هواپیمای ماهان ایران چه بود؟ + جزئیات

دانشجوی رشته دارو سازی که در پرواز تهران به گوانگژو بود می گوید وقتی متوجه ماجرای بمب گذاری در هواپیما شدیم تنها نگرانی ام خانواده ام بود.

پشت پرده بمب گذاری در هواپیمای ماهان ایران چه بود؟ + جزئیات
کدخبر : 5295
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

صبح روز دوشنبه بود که ماجرای تهدید به بمب گذاری در هواپیمای پرواز تهران به گوانگژو خانواده های مسافران این پرواز را که دانشجویان ایرانی نیز در آن بودند دل نگران کرد.

ماجرا از آن قرار بود که پلیس دهلی در ساعت 9:20 صبح دوشنبه پیامی مبنی بر تهدید به بمب گذاری از هواپیمای ماهان ایران دریافت کرد و خلبان درخواست فرود اضطراری در فرودگاه دهلی نو را داشت اما مقامات هواپیمایی هند بخاطر مشکلات فنی اجازه فرود به هواپیمای ایرانی را ندادند.

پس از دقایقی در حالیکه چند جنگنده نیروی هوایی هند به پرواز در آمده بودند هواپیمای ایرانی تغییر مسیر داده و به مسیر اصلی خود به سمت گوانگژو ادامه داد و پس از چند ساعت هواپیما در فرودگاه شهر گوانگژو چین فرود آمد و مسافران در سلامت کامل از هواپیما پیاده شدند.

علی رضایی 22 ساله دانشجو سال اولی رشته داروسازی در خصوص جزییات ماجرای بمب گذاری در هواپیما به رکنا گفت: 4 ساعت از پرواز گذشته بود و اکثر مسافران هواپیما در حال استراحات بودند و همه چیز عادی به نظر می رسید و پرده پنجره  های هواپیما پایین بود تا اینکه پرسنل و مهمانداران پرواز در حالیکه سعی می کردند خونسردی خود را نشان دهند به سمت انتهای هواپیما رفت و آمد داشتند و همین باعث شد تا مسافران یکی پس از دیگری بیدار شوند.

وی افزود: در ادامه مهمانداران همه مسافران را از خواب بیدار کردند و سپس پرده های پنجره های هواپیما را بالا دادند. در مانیتورهایی که مسیر پرواز را نشان می دادند مشخص بود که هواپیما 2 یا 3 بار در آسمان هند دور زد و ارتفاع را هم کم کرد.

علی رضایی ادامه داد: هرچه از مهمانداران در خصوص این اتفاقات سوال می پرسیدیم پاسخی داده نمی شد و احتمال می دادیم مشکل فنی برای هواپیما ایجاد شده و بعد از دقایقی هواپیما ارتفاعش را بیشتر کرد و به مسیر خود به سمت گوانگژو ادامه داد و همه چیز به حالت عادی بازگشت تا وقتی که به فرودگاه گوانگژو چین رسیدیم.

دانشجوی رشته داروسازی به رکنا گفت: منتظر بودیم که در هواپیما باز شود و همه پیاده شویم اما مهمانداران از ما خواستند روی صندلی ها منتظر بمانیم که از پنجره ها دیدیم که خودروهای زرهی، آمبولانس ، آتش نشانی و پلیس به سمت هواپیما در حال حرکت هستند و صحنه به حالت امنیتی در آمده بود و سپس مسافران با فاصله از هواپیما پیاده شدند و هرچه پرسیدیم پاسخی نشنیدیم تا اینکه به ماجرا شک کردیم و وقتی از مهمانداران پرسیدم که ماجرا بمب گذاری است پاسخ بله دادند و همین باعث شد تا حس بدی را در آن لحظه تجربه کنم.

علی رضایی ادامه داد: پس از پیاده شدن ساک ها و وسایلمان را داخل داستگاه گذاشتند و بعد از بررسی وسایل همه سوار بر اتوبوس به سالن فرودگاه رفته و از آن به بعد همه چیز عادی شد.

این مسافر پرواز تهران گوانگژو در خصوص دیگر مسافران هواپیما به رکنا گفت: اکثر مسافران چینی بودند و تعداد زیادی دانشجو در هواپیما بود که بخشی از آنها دانشجویان سال اولی مثل خودم بودند و تعدادی دیگر دانشجویانی بودند که بخاطر شیوع کرونا از چین به ایران بازگشته بودند و مدتی در قرنطینه بوده و با بهتر شدن وضعیت کرونا در چین برای ادامه تحصیل به چین بازگشته بودند.

وی افزود: وقتی متوجه ماجرا شدم بیشتر از همه نگران خانواده  ام بودم که با اطلاع از ماجرای بمب گذاری نگران ما بودند و وقتی به خانواده ام زنگ زدم همه گریه می کردند و نگران و دلشوره داشتند و تماس ما باعث شد تا آنها به آرامش برسند.

اولین اطلاعیه‌ درباره بمب‌ گذاری در هواپیمای پرواز تهران - گوانگژو

در جریان نشر خبری در رسانه‌های هندی مبنی بر احتمال بمب گذاری در یک هواپیمای ایرانی، شرکت هواپیمایی ماهان اطلاعیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد:

«در پی انتشار ادعایی مبنی بر «تهدید به بمب گذاری در پرواز شرکت هواپیمایی ماهان بر فراز هند و درخواست فرود اضطراری»؛ روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان به اطلاع رساند هواپیمای مسافری ایرباس 340 این شرکت از مبدأ تهران به مقصد گوانگژو در کشور چین در حرکت بوده است و خلبان به محض اطلاع از احتمال بمب‌گذاری در پرواز مراتب را با مرکز مراقبت در میان گذاشته و به تشخیص مرکز کنترل عملیات ماهان مبنی بر ساختگی بودن این ماجرا و امنیت کامل پرواز به مسیر خود ادامه می دهد.

به‌نظر می‌رسد طرح چنین گزارشاتی در شرایط کنونی بین المللی و داخلی به‌منظور برهم زدن امنیت و آرامش روانی مطرح شده است.

شرکت هواپیمایی ماهان در راستای اهداف عالیه خود که در درجه اول حفظ امنیت پرواز و همچنین خدمت رسانی مطلوب به مسافرین بوده است عزم خود را بیش از پیش جزم نموده است. شایان ذکر است این پرواز  ‌در زمان مقرر در سلامت کامل به زمین نشسته است.»

پیش از این کاپیتان محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با اتفاق پیش آمده، گفت: براساس اطلاعاتی که داریم ساعتی پیش مداخله‌ای در مسیر پرواز هواپیمای ایرانی شرکت ماهان در آسمان هند صورت گرفته که مبتنی بر یک گزارش تأیید نشده اولیه‌ بوده است. بعد از بررسی‌های به عمل آمده، تصمیم بر ادامه مسیر گرفته شد و هواپیمای ایرباس تا ساعتی دیگر در گوانگژو به زمین می‌نشیند.

محمدی‌بخش گفته بود، اطلاعات تکمیلی بعد از اتمام پرواز و فرود هواپیمای ایرانی در ارتباط با خلبانان کسب می‌شود و راویت کامل‌تر طرف ایرانی ماجرا منتشر می‌شود.

منبع: رکنا
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان