وام بازنشستگان | وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی

وام بازنشستگان بدون ضامن | دریافت وام بازنشستگان با سود کم و اقساط بلند مدت

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی شرایط جدید وام ضروری بازنشستگی در سال 1401 را اعلام کرد. بازنشستگان بخوانند/ شرایط وام ضروری بازنشستگی اعلام شد

وام بازنشستگان بدون ضامن | دریافت وام بازنشستگان با سود کم و اقساط بلند مدت
کدخبر : 5149
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام بازنشستگان وضعیت ثابتی ندارد و شرایط و مولفه‌های مختلفی بر آن تأثیرگذار است. وام بازنشستگان همواره یکی از پر بحث ترین موضوعات مجلس محسوب میشود. وام بازنشستگان یکی از مطالبات قشر بازنشسته بوده در قالب وام ضروری، وام خرید جهیزیه و مواردی دیگر پرداخت می‌شود  شرایط ضامن و بازپرداخت وام بازنشستگان متفاوت است. در ادامه جدیدترین اخبار از وام بازنشستگان را بخوانید.

به نقل از جماران،  معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، شرایط دریافت وام 12 میلیون تومانی بازنشستگان تأمین اجتماعی را اعلام کرد.

 احمد اسفندیاری با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی جهت پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان این سازمان اظهار کرد: در سال جاری قرار است به ۴۰۰ هزار بازنشسته وام قرض‌الحسنه (وام ضروری) پرداخت شود که از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به فرایند پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی توسط کانون‌های بازنشستگی و به صورت کاملاً غیرحضوری انجام می‌شود و در ادامه وام به حساب فرد بازنشسته واریز می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با شرایط پرداخت وام ۱۲ میلیون تومانی به بازنشستگان تأمین اجتماعی افزود: عضویت بازنشسته در کانون بازنشستگان، دریافت حقوق بازنشسته از شعب بانک رفاه و با توجه به قوانین بانک مرکزی سن بازنشسته متقاضی وام باید کمتر از ۷۷ سال تمام باشد. همچنین بازنشسته باید فاقد بدهی بانکی، چک برگشتی و اقساط معوقه وام از سایر بانک‌های کشور باشد و بازنشسته نباید در ۳ سال گذشته از تسهیلات وام بانک رفاه استفاده کرده باشد، علاوه بر اینکه سیم کارت بازنشسته درخواست‌کننده باید به نام خودش باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با اقساط تهسیلات ۱۲ میلیون تومانی به بازنشستگان خاطرنشان کرد: اقساط در نظر گرفته شده ۲۴ ماهه و با کارمزد ۴ درصد خواهد بود.

وی اضافه کرد: قطعا در ۶ ماه دوم سال جاری فرایند پرداخت وام ۱۲ میلیون تومانی تسریع می‌شود و تا پایان سال ۴۰۰ هزار نفر از این تسهیلات بهره خواهند بود.

اسفندیاری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد تعداد بیشتری از بازنشستگان از وام قرض الحسنه ۱۲ میلیون تومانی در سال جاری استفاده کنند یا خیر، گفت: اعتباری که امسال برای این مسئله پیش‌بینی شده خاص ۴۰۰ هزار بازنشسته است و امکان افزایش تعداد وام‌گیرندگان وجود ندارد.

سامانه ثبت نام وام بازنشستگان

بر این اساس، در حالت نخست، بازنشستگان می‌توانند از طریق تور تعریف شده در سامانه خاتم تور شرکت پرشین گلف به نشانی www.khatamtour.com در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی شرکت کنند؛ که در این صورت ابتدا مبلغ ۴ میلیون تومان از کل هزینه تور کسر شده و مبلغ باقیمانده باید به صورت نقدی توسط متقاضی به شرکت پرداخت شود.

در حالت دوم نیز بازنشستگان پس از انجام سفر و حضور در مراسم اربعین حسینی، با بارگذاری مدارک و مستندات از جمله مستندات ثبت نام در سامانه سماح و همچنین تصویر گذرنامه ممهور به مهر خروج از مرز‌های تعیین شده در سامانه‌ای که متعاقبا اعلام خواهد شد، نسبت به دریافت تسهیلات مالی اقدام کنند.

بازنشستگان می‌توانند در صورت تمایل تا روز چهارشنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۱ برای ثبت درخواست امکان استفاده از سایر خدمات ایام اربعین صندوق بازنشستگی کشوری نیز از طریق سامانه مربوطه در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir اقدام کنند.

چه کسانی نمی‌توانند وام بازنشستگان بگیرند؟

در این شرایط این پرسش مهم وجود دارد که وام بازنشستگان تامین اجتماعی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد وام ضروری بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی به کسانی تعلق می‌گیرد که دارای این شرایط باشند:

– داشتن کمتر از ۷۲ سال سن

– دریافت مستمری از طریق بانک رفاه کارگران

– نداشتن بدهی و تعهد بانکی

– استفاده نکردن از تسهیلات مشابه در سه سال گذشته

– داشتن سیم کارت تلفن همراه به نام شخص بازنشسته متقاضی

همه موارد فوق از جلمه عواملی هستند که در غربالگری متقاضیان ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی باعث کاسته شدن از صف متقاضیان می‌شوند.

وام بازنشستگان

نام‌نویسی از طریق کانون بازنشستگی

از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی، اعتبارات این تسهیلات را از طریق سهمیه‌بندی میان کانون‌های بازنشستگی تقسیم می‌کند. در نتیجه متقاضیان این تسهیلات باید از طریق مراجعه به یکی از کانون‌های بازنشستگی اقدام کنند.

هرچند این شیوه توزیع وام، منتقدانی جدی در میان بازنشستگان تامین اجتماعی دارد اما در حال حاضر متقاضیان واجد شرایط باید به واسطه کانون بازنشستگی که در محل سکونت آنها وجود دارد، برای نام‌نویسی‌اقدام کنند.

نام‌نویسی در مناطقی مانند شهرستان تهران به دلیل جمعیت بالای بازنشستگان و وسعت محدوده سکونتی فقط به صورت اینترنتی امکان‌پذیر است اما در سایر نقاط به دلایل مختلف ممکن است به صورت حضوری انجام شود.

 برای سال ۱۴۰۱ رقم وام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پنج میلیون تومان افزایش یافت و به رقم دوازده میلیون تومان رسید.

برابر صحبت‌های اخیر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار است برای امسال اعتباری ۶ هزار میلیارد تومانی بابت پرداخت وام‌های ضروری بازنشستگی کنار گذاشته شود.

به صورت مشخص وی دراین باره گفت: سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۰۰ هزار فقره وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی پیش بینی کرده است. این وام‌ها از طریق کانون عالی بازنشستگان میان کانون‌های استانی توزیع خواهد شد و در نهایت با ثبت نام اینترنتی به دست متقاضیان واجد شرایط خواهد رسید.

موسوی در باره شیوه پرداخت وام‌های ضروری سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی گفت: برای امسال تمامی مراحل مربوط به نام نویسی بازنشسته متقاضی، معرفی شدن به بانک و حتی پرداخت وام به صورت غیر حضوری است و نیازی به مراجعه حضوری هیچکدام از متقاضیان نیست.

وام ضروری بازنشستگی یکی از خدماتی است که سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان خود ارائه می‌کند، برای سال ۱۴۰۰ این سازمان به ۲۹۰ هزار بازنشسته وام ضروری هفت میلیون تومانی پرداخت کرده بود.

امسال، تقسیم وام ضروری بازنشستگان بعید است

در این باره نیز علی دهقان‌کیا، مسئول نهاد بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران به تجارت‌نیوز گفت: این وام‌ها براساس جمعیت هر کانون تقسیم خواهد شد، سود این وام چهار درصدی است و نام نویسی و پرداخت آن به صورت غیر حضوری خواهد بود. در حال حاضر ۵ هزار سهمیه وام به شهرستان تهران تعلق گرفته است.

در سنوات گذشته معمول بود برخی کانون‌های بازنشستگی سهمیه وام تعیین شده را مجددا تقسیم می‌کردند و اینطوری با کاستن از مقدار تعیین شده برای هر فقره وام، به شمار بیشتری از متقاضیان وام پرداخت می‌کردند.

به گفته دهقان‌کیا، هرچند برخی کانون‌های بازنشستگی در گذشته با انجام این کار به شمار بیشتری از متقاضیان وام دادند اما با توجه به تغییر تورمی، بعید است این روش پاسخگو باشد، به صورت مشخص خود ۱۲ میلیون تومان نزدیک به دو ماه حداقل مستمری است، بنابراین تقسیم کردن آن به خودی خود جذابیتی ندارد.

محمود مرتضایی فرد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زمان اعلام نتایج ثبت‌نام «وام ضروری» بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: ثبت‌نام اینترنتی وام ضروری سال ۱۴۰۱ بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد.

وی افزود: بررسی سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات صندوق بازنشستگی، میزان حقوق دریافتی و سایر موارد بررسی شده و با اولویت‌بندی و براساس میزان اعتبار تخصیص یافته از سوی بانک عامل در حال انجام است و نتایج نهایی واجدان دریافت وام، اواخر همین ماه اعلام و اولین نوبت وام در مرداد ماه به حساب گروه اول واریز می‌شود.

منبع: جماران
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان