وام بازنشستگان | شرایط وام بازنشستگان

وام بازنشستگان افزایش یافت | خبر خوش برای بازنشستگان متقاضی وام ضروری

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، رقم جدید وام بازنشستگان را اعلام کرد. برای سال ۱۴۰۱ وام ضروری کارگران بازنشسته مبلغ دوازده میلیون تومان خواهد بود.

وام بازنشستگان افزایش یافت | خبر خوش برای بازنشستگان متقاضی وام ضروری
کدخبر : 2958
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام بازنشستگان وضعیت ثابتی ندارد و شرایط و مولفه‌های مختلفی بر آن تأثیرگذار است. وام بازنشستگان در صورت پرداخت می‌تواند بخشی از دغدغه‌های مالی بازنشستگان عزیز را پاسخ‌گو باشد. وام بازنشستگان یکی از مطالبات قشر بازنشسته بوده در قالب وام ضروری، وام خرید جهیزیه و مواردی دیگر پرداخت می‌شود  شرایط ضامن و بازپرداخت وام بازنشستگان متفاوت است. وام بازنشستگان و آخرین اخبار مربوط به آن را می توانید در این خبر بخوانید:

 برای سال ۱۴۰۱ رقم وام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پنج میلیون تومان افزایش یافت و به رقم دوازده میلیون تومان رسید.

برابر صحبت‌های اخیر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار است برای امسال اعتباری ۶ هزار میلیارد تومانی بابت پرداخت وام‌های ضروری بازنشستگی کنار گذاشته شود.

به صورت مشخص وی دراین باره گفت: سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۰۰ هزار فقره وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی پیش بینی کرده است. این وام‌ها از طریق کانون عالی بازنشستگان میان کانون‌های استانی توزیع خواهد شد و در نهایت با ثبت نام اینترنتی به دست متقاضیان واجد شرایط خواهد رسید.

موسوی در باره شیوه پرداخت وام‌های ضروری سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی گفت: برای امسال تمامی مراحل مربوط به نام نویسی بازنشسته متقاضی، معرفی شدن به بانک و حتی پرداخت وام به صورت غیر حضوری است و نیازی به مراجعه حضوری هیچکدام از متقاضیان نیست.

وام ضروری بازنشستگی یکی از خدماتی است که سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان خود ارائه می‌کند، برای سال ۱۴۰۰ این سازمان به ۲۹۰ هزار بازنشسته وام ضروری هفت میلیون تومانی پرداخت کرده بود.

امسال، تقسیم وام ضروری بازنشستگان بعید است

در این باره نیز علی دهقان‌کیا، مسئول نهاد بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران به تجارت‌نیوز گفت: این وام‌ها براساس جمعیت هر کانون تقسیم خواهد شد، سود این وام چهار درصدی است و نام نویسی و پرداخت آن به صورت غیر حضوری خواهد بود. در حال حاضر ۵ هزار سهمیه وام به شهرستان تهران تعلق گرفته است.

در سنوات گذشته معمول بود برخی کانون‌های بازنشستگی سهمیه وام تعیین شده را مجددا تقسیم می‌کردند و اینطوری با کاستن از مقدار تعیین شده برای هر فقره وام، به شمار بیشتری از متقاضیان وام پرداخت می‌کردند.

به گفته دهقان‌کیا، هرچند برخی کانون‌های بازنشستگی در گذشته با انجام این کار به شمار بیشتری از متقاضیان وام دادند اما با توجه به تغییر تورمی، بعید است این روش پاسخگو باشد، به صورت مشخص خود ۱۲ میلیون تومان نزدیک به دو ماه حداقل مستمری است، بنابراین تقسیم کردن آن به خودی خود جذابیتی ندارد.

محمود مرتضایی فرد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زمان اعلام نتایج ثبت‌نام «وام ضروری» بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: ثبت‌نام اینترنتی وام ضروری سال ۱۴۰۱ بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد.

وی افزود: بررسی سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات صندوق بازنشستگی، میزان حقوق دریافتی و سایر موارد بررسی شده و با اولویت‌بندی و براساس میزان اعتبار تخصیص یافته از سوی بانک عامل در حال انجام است و نتایج نهایی واجدان دریافت وام، اواخر همین ماه اعلام و اولین نوبت وام در مرداد ماه به حساب گروه اول واریز می‌شود.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه کارمزد این وام چهار درصد است گفت: ۳۰۰ هزار نفر مشمول این وام ضروری هستند و وام مذکور را در هشت نوبت دریافت می‌کنند.

مرتضایی‌فرد اضافه کرد: طی توافقات انجام شده با بانک عامل، اعتبارات و سقف پرداختی تسهیلات به بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری افزایش یافته و مبلغ این وام در سال جاری از ۱۲ به ۱۵ میلیون تومان رسیده است. مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی اضافه کرد: ۲۴ هزار نفرباقی مانده از ثبت نام کنندگان دوره قبل وام مشمول دریافت مبلغ ۱۵ میلیون تومانی هستند

احمد اسفندیاری با بیان اینکه سازمان تأمین‌ اجتماعی نزدیک به ۴ میلیون نفر مستمری‌‌بگیر دارد، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران از سال ۱۳۹۹ تغییراتی داشته است و امضای تفاهم‌نامه‌ای با تکیه بر منابع داخلی سازمان و اعتبارات بانک رفاه کارگران در جهت هم‌افزایی و ایجاد تعامل بیشتر، زمینه‌ساز افزایش قابل توجه ظرفیت پرداخت تسهیلات به بازنشستگان شده است.

وی با اعلام اینکه طی ۲ سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار فقره تسهیلات به مستمری‌بگیران پرداخت شده است، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۳۰ هزار تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران به‌مبلغ ۵ میلیون تومان پرداخت شده و در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات با مبلغ ۷ میلیون تومانی پرداخت شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی از آغاز فرایند پرداخت تسهیلات مالی ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و افزایش ۷۰درصدی مبلغ وام نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در سال جاری به ۱۲ میلیون تومان رسید.

اسفندیاری ادامه داد: در سال جاری تعداد ۴۱۶ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد و مبلغ این تسهیلات ۱۲میلیون تومان با اقساط ۲۴ماهه و با کارمزد ۴ درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: سهمیه‌های تخصیصی به کانون‌های بازنشستگان استان‌ها با توجه به تعداد بازنشستگان هر استان و اعضای کانون‌ها، تعیین و اعلام شده است و اولین مرحله تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان ثبت‌نام‌شده توسط کانون‌های بازنشستگان پرداخت می‌شود.

اسفندیاری راجع به مراحل بعدی ارائه خدمات و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران گفت: مراحل بعدی پرداخت تسهیلات با استفاده از سامانه هوشمندی خواهد بود که امکان دسترسی بازنشستگان را جهت ثبت‌نام فراهم خواهد کرد. به‌منظور حفظ سلامتی و کاهش مراجعات حضوری بازنشستگان و مستمری‌بگیران، پرداخت تسهیلات به‌صورت کاملاً غیرحضوری انجام می‌شود.

دریافت وام ۱۲ میلیون تومانی چندین شرط دارد؛ بازنشسته عضو کانون باید حقوق خود را  از شعب  بانک رفاه شهر تهران دریافت نماید. سایر بانک‌ها به دلیل عدم امکان کسر اقساط توسط بانک عامل نمی‌توانند وام پرداخت کنند؛ این اولین شرط است.

دریافت وام شروط دیگری نیز دارد:

باتوجه به قوانین بانک مرکزی سن بازنشسته  متقاضی وام باید کمتر از ۷۷ سال تمام باشد.

 بازنشسته باید فاقد بدهی بانکی ،‌چک برگشتی و اقساط معوقه وام از سایر بانک‌های کشور باشد (مطابق مقررات بانک).

بازنشسته نباید در ۳ سال گذشته از تسهیلات وام بانک رفاه استفاده کرده باشد.                  

بازنشسته/مستمری بگیر که درخواست وام دارد باید سیم کارت بنام خود داشته باشد؛ شماره تلفن همراه وارد شده صرفا می بایست متعلق به شخص بازنشسته/مستمری بگیر باشد.

احسان خاندوزی که در حاشیه جلسه هم اندیشی مدیران ستاد و صف بانک صادرات در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، طی سخنانی تأکید کرد: یکی از سیاست‌های جدی دولت در حوزه بانکی این است که بتوان دسترسی مردم عادی به تسهیلات خرد را از طریق اعتبار سنجی و بدون نیاز به معرفی ضامن و گذاشتن وثیقه، در شبکه بانکی افزایش داد.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، وی افزود: اقدامات خوبی از طرف شبکه بانکی کشور در این ارتباط شروع شده که البته به هیچ وجه مطلوب و ایده آل نیست و همچنان اقدامات نظارتی در زمینه پیشبرد بهتر و دسترسی سریع تر و ایجاد رضایتمندی گسترده‌تر مردم ادامه دارد.

خاندوزی در پاسخ به سؤالی درباره تخلف‌های مدیران برخی شعب از دستورات صادره مبنی بر تسهیل دسترسی مردم به وام‌های خرد بدون طلب ضامن، گفت: خود دوستان شبکه بانکی، یعنی اعضای هیئت مدیره بانک‌ها ابلاغیه‌ای را در این ارتباط صادر کردند و برخوردهایی صورت گرفته است و همچنان هم اگر تخلفی در این زمینه وجود داشته باشد، از طرف خود مدیران عامل بانک‌ها این جدیت وجود دارد که بدون اغماض و چشم پوشی به فعالیت‌های نظارتی خود ادامه دهند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در جلسه امروز با اعضای هیئت مدیره، هیئت عامل و مدیران استانی بانک صادرات، نکاتی در رابطه با برنامه ۱۴۰۱ این بانک در راستای اولویت‌های دولت مطرح و در مورد جهت گیری‌هایی که لازم است در اصلاح تدابیر اقتصادی، شاخص‌های عملکردی بانک و برنامه‌های مدیریتی پیگیری شود، گفت‌وگوی خوب و سازنده‌ای صورت گرفت.

خاندوزی اعلام کرد: هیئت مدیره بانک صادرات موافقت کردند با توجه به نیاز بازنشستگان کشور و به ویژه بازنشستگان صندوق کشوری که خدمت گیرندگان بزرگ بانک صادرات هم محسوب می‌شوند، مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام قرض الحسنه به آنها بدون دریافت هیچگونه ضامنی اختصاص دهد.

وی افزود: هچنین مبلغ ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان وام "مرابحه" شش درصد نیز برای بازنشستگان صندوق کشوری از طرف این بانک تخصیص پیدا خواهد کرد که آن هم بدون دریافت هیچ ضامنی خواهد بود و جرئیات و ترتیبات آن را خود مدیران بانک اطلاع رسانی خواهند کرد.

 بازنشستگانی که مایل به دریافت وام طرح کرامت هستند باید در یکی از شعب بانک رفاه سپرده قرض الحسنه داشته باشند. سود این تسهیلات ۱۸ درصد اعلام شده و حداکثر مدت زمان بازپرداخت آن هم ۴۸ ماه است. متقاضیان این تسهیلات باید ضامن رسمی به بانک ارائه دهند و یک فقره چک هم داشته باشند. لازم به ذکر است که ۲۰ درصد وام نزد بانک مسدود خواهد شد.

اقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی طرح کرامت

این طرح مختص بازنشستگان و مستمری بگیرانی است که بدهی معوق یا چک برگشتی در سیستم بانکی نداشته باشند. مدت اعتبار طرح کرامت تا پایان مردادماه سال جاری خواهد بود.

میزان اقساط این وام ۱۰۰ میلیون تومانی با مقدار سود مشخص شده و مدت زمان بازپرداخت معین، ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. کل سود این مبلغ وام ۴۰ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۸ تومان و مجموع رقم وام و سود آن هم ۱۴۱ میلیون و ۵۹ هزار و ۹۹۸ تومان است.

از صندوق بازنشستگی فولاد، «حسین عامریان» در نشست با نمایندگان کانون‌های بازنشستگی فولاد در مجتمع گاجره و با اشاره به خواسته برخی از بازنشستگان برای لحاظ شدن امتیاز مناطق جنگی اظهار داشت: دراین‌خصوص طبق صحبتی که با رییس کانون بازنشستگی خوزستان هم داشتیم پیگیری‌های زیادی از مدیران فولاد خوزستان داشته‌ایم و اخیراً در دیدار با نمایندگان مجلس نیز موضوع را پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: درصدد هستیم مبلغ وام ضروری و تعداد وام گیرندگان را افزایش دهیم.

عامریان، خطاب به کانون‌های بازنشستگی گفت: اگر فکر می‌کنید اشکالی در کار ما وجود دارد حتماً مطرح کنید و ما با حسن‌نیت کامل آماده گفتگو هستیم چنانچه در خصوص اصلاحیه همسان‌سازی نیز همین کار را انجام دادیم و اگر باز انتقادی به روند اجرا باشد بررسی خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دارایی‌های صندوق گفت: تمام تلاش خود را برای مولدسازی دارایی‌ها انجام می‌دهیم. هدف ما این است که پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی زودبازده را انجام دهیم تا عایدی آن هر چه سریع‌تر نصیب جامعه هدف صندوق شود.

وی با اشاره به برخی گلایه‌ها درباره خدمات بیمه تکمیلی درمان گفت: حتماً این گلایه‌ها را بررسی و پیگیری می‌کنیم تا در قرارداد سال جدید شرایط بیمه درمان بهتر از سال‌های قبل شود تا ما در این راستا حرکت کنیم تا باکیفیت‌ترین خدمات درمانی را به بازنشستگان ارائه دهیم. ضمن اینکه نظارت نمایندگان کانون‌ها و بازنشستگان می‌تواند دراین‌خصوص مثمر ثمر باشد.

روش ثبتنام برای دریافت وام بازنشستگان 12 میلیونی

 محمود مرتضایی‌فرد افزود: ثبت نام اینترنتی وام ضروری ۱۲میلیون تومانی سال ۱۴۰۱ بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق از امروز (سه شنبه ششم اردیبهشت ماه) تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

وی یادآور شد: ثبت نام فقط از طریق درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir انجام خواهد شد.

مرتضایی فرد با بیان اینکه «مبلغ این تسهیلات همانند مرحله قبل، مبلغ ۱۲ میلیون تومان با اقساط ۳۶ ماهه و با کارمزد ۴ درصد است» اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده به درگاه خدمات الکترونیک صندوق مراجعه و با وارد کردن اطلاعات سه گانه خود شامل دفترکل، کد ملی و شماره حساب نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند.

وی همچنین تصریح کرد: ثبت درخواست متقاضیان به معنی پرداخت تسهیلات به همه عزیزان نخواهد بود.

او ادامه داد: پس از اتمام مهلت ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات صندوق بازنشستگی، میزان حقوق دریافتی و سایر موارد بررسی شده و با اولویت‌بندی و براساس میزان اعتبار تخصیص یافته از سوی بانک عامل، این تسهیلات در نوبت‌های مشخص پرداخت خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه اعلام نتایج و اسامی افراد واجد شرایط و مشمول از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری انجام می‌شود، تصریح کرد: اسامی واجدین شرایط براساس نوبت‌بندی انجام شده در همین سایت اعلام می‌شود و مبلغ تسهیلات به حساب واجدین شرایط واریز خواهد شد.

همانطور که اشاره کردیم شیوه دریافت وام بازنشستگان در هر دوره متفاوت بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان