رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

خبر ویژه از رتبه بندی معلمان | تمدید زمان بارگزاری مدراک در سامانه رتبه بندی معلمان + جزئیات

در اطلاعیه عباس نجار، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری خطاب به مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، بازه زمانی دومی برای بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی اعلام شده است.

خبر ویژه از رتبه بندی معلمان | تمدید زمان بارگزاری مدراک در سامانه رتبه بندی معلمان + جزئیات
کدخبر : 5143
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان در نظر گرفته شده است و اهداف مختلفی را دنبال می کند . تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1390 توسط آموزش و پرورش صورت گرفته است.  بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را  در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شود. در رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند. اخرین اخبار مربوط به طرح رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.

به نقل از ایسنا ، آنگونه که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است مهلت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان به اتمام رسیده است، اما فرصت دیگری برای کسانی که به دلایل موجه موفق به ثبت‌نام نشده‌اند فراهم خواهد شد.

سامانه رتبه‌بندی معلمان از روز چهارشنبه، ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام کردند. مهلت بارگذاری مدارک از آن زمان تاکنون چندمرتبه تمدید شد، اما ورود اطلاعات از سوی معلمان هنوز تکمیل نشده است.

وزیر آموزش و پرورش، ۳۱ شهریورماه درباره آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی گفت: فرهنگیان در حال بارگذاری مدارک هستند و چندبار از ما مهلت خواستند. اول مهر، مهلت تمام می‌شود اما اگر افرادی جامانده باشند و دلیل هم داشته باشد، برای آنها فرصتی را ایجاد می‌کنیم. بعد از اینکه مدارک را بارگذاری و ثبت کردند، ارزیابان نظر می‌دهند و به هیئت ممیزه ارسال می‌کنند تا احکام صادر شوند.

یوسف نوری، اول مهرماه در مصاحبه دیگری اعلام کرد: تا کنون ۸۴۰ هزار نفر ورود اطلاعات و بارگذاری مدارک در سامانه را انجام داده‌اند که وارد مرحله بعدی می‌شوند. هنوز تعدادی ثبت اطلاعات نکرده‌اند ولی آنها که ثبت کرده‌اند وارد مرحله بعدی می‌شوند. می‌خواستیم صدور احکام همزمان باشد اما قرار شد از فردا گروهی که بارگذاری انجام داده‌اند وارد مرحله بعدی شوند. احتمالاً تعدادی از احکام را در مهرماه بزنیم.

وی افزود: اگر سرعت کار همکاران در بارگذاری مدارک بالا برود ما هم در ستاد سرعت کار را بالاتر می‌بریم. تعدادی معلمان طرح مهرآفرین را داریم که برای آنها شناسه صادر نشده بود و در حال پیگیری هستیم تا به خیل معلمان بپیوندند. جلساتی به همین منظور برگزار شده ولی هنوز به راهکار مشخص نرسیده‌اند، اما در تلاشیم به راهکار مشخصی برسیم که اینها هم همانند سایر معلمان مشمول رتبه‌بندی شوند.

در اطلاعیه دوهفته گذشته عباس نجار، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری خطاب به مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، بازه زمانی دومی برای بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی اعلام شده که به این شرح است: «با عنایت به اینکه بازه زمانی اول برای ثبت اطلاعات معلمان گرامی شهریورماه به پایان رسید و  در این مرحله برخی افراد به دلایل مختلف امکان ثبت و تکمیل اطلاعات را نداشته‌اند، مقرر شده است که

- برای افراد جامانده از بازه زمانی اول

- فوتی‌های شاغل و بازنشسته از تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به بعد

- نیروهای جدیدالاستخدام از تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به بعد

- و افراد مشمول تبصره ۴ ماده ۳ آیین نامه (مهرآفرین و ...) از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ تا ۱۴۰۱/۰۸/۱۳ دسترسی به سامانه رتبه‌بندی جهت ثبت و تکمیل اطلاعات فراهم شود.»

احکام اعضای هیأت ممیزه هم اواخر خرداد امسال از سوی وزیر آموزش و پرورش صادر شد و احکام اعضای هیأت‌های ممیزه استانی و رؤسای هیأت‌های ممیزه شهرستان، منطقه، ناحیه توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان و احکام اعضای هیأت ممیزه شهرستان، منطقه و ناحیه توسط مدیر، رئیس آموزش و پرورش شهرستان منطقه و ناحیه صادر شده است.

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی هم در حال آماده‌سازی شرایط برای فعالیت ارزیابان حرفه‌ای است. وزارت آموزش و پرورش هم سایت رتبه بندی را معرفی کرده است تا معلمان به بارگذاری مستندات خود اقدام کنند.

عباس نجار رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، بخشنامه رتبه بندی معلمان را ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: خطاب به معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز، دانشگاه‌ها، ادارات‌کل و دفاتر زیر مجموعه آموزش و پرورش اعلام کرد: بنا به وعده انتخاباتی ریاست جمهوری و اعتقاد به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت و توجه به وضعیت معیشتی معلمان عزیز، علی‌رغم نقص لایحه رتبه بندی معلمان ارسال دولت گذشته به مجلس شورای اسلامی و عدم تأمین اعتبار لازم برای اجرای آن، دولت، لایحه رتبه‌بندی را تقویت کرده و بر اجرای آن پافشاری کرد.

این مهم که بند ۵ ماده ۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری و از ارکان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی(شماره راهکارهای ۸.۷، ۱۰.۲، ۱۱.۴، ۱۱.۷، ۱۲.۱) و جزء(۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ است، خوشبختانه با همکاری مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، قانون نظام رتبه بندی معلمان در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و آیین‌نامه اجرایی آن به شماره‌های ۵۹۴۲۶.ت۵۹۷۹۴ه مورخ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ و اصلاحیه ۸۱۸۴۳.ت۶۰۱۵۱ه مورخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در هیأت وزیران تصویب شد.

شایسته است مشمولان قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مطابق آیین‌نامه اجرایی آن جهت شروع فرآیند رتبه بندی معلمان به آدرس اینترنی سایت رتبه بندی مراجعه کنند.

کدام گروه از فرهنگیان مشمول رتبه بندی نمی‌شوند؟

۱- اشخاصی که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر عهده ندارند از قبیل:

الف) کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی(با حفظ پست سازمانی یا بدون حفظ پست سازمانی)

ب) کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی(به استثنای مدیران و معاونان که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)

ج) افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی

۲- مأمور به مجلس شورای اسلامی

۳- دانشجومعلمان

۴- خدمات

۵- انباردار

۶- اداری محض

۷- مرخصی بدون حقوق

۸- بازنشستگان قبل از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

و همچنین نیروهای طرح مهرآفرین هم هنوز مشمول رتبه‌بندی نشده اند.

تمدید زمان بارگذاری مدارک رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش منابع اختصاص یافته برای رتبه‌بندی معلمان را ۳۸هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این منابع در ۱۸ ماه میان مشمولان توزیع می‌شود.

یوسف نوری در پاسخ به اینکه قانون رتبه‌بندی معلمان چه موقع اجرایی می‌شود، تصریح کرد: برخی از همکاران ما مدارک لازم را هنوز بارگذاری نکرده‌اند.

نوری در پاسخ به اینکه آیا وزارت آموزش‌وپرورش مدارک لازم معلمان را در اختیار ندارد، اضافه کرد: یک سری از مدارک هستند که در سامانه ما قرار دارند و همکاران ما باید یک سری مدارک تکمیلی را هم بارگذاری کنند که این مدارک مربوط به صلاحیت عمومی یا شایستگی عمومی و شایستگی تخصصی و حرفه‌ای است و ما این مدارک را نداریم.

 وی خاطرنشان کرد: باید یک بار برای همیشه در راستای اجرای این طرح، مدارک موردنیاز در سامانه مشخص شده قرار بگیرد و از همکارانمان درخواست می‌کنیم که این کار را هرچه زودتر انجام دهند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، بارگذاری مدارک تا فردا (۳۱ شهریور) تمدید شده است و معلمان هرچه زودتر باید این مدارک را جمع آوری و ثبت کنند تا وزارت آموزش‌وپرورش هم بتواند رتبه‌بندی معلمان را سریع‌تر انجام دهد.

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش با اشاره به آخرین آمار بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: تعداد ۸۲۷ هزار و ۷۲۰ نفر در حال ثبت و ویرایش اطلاعات هستند و  ۲۰۴ هزار و ۷۶۲ نفر ثبت نهایی اطلاعات داشتند.

وی با بیان اینکه تا ۳۱ شهریور سامانه جهت بارگذاری مدارک توسط معلمان مشمول فعال است، گفت: مهلت ثبت اطلاعات در سامانه تمدید شده است تا معلمان با آرامش، مستندات را بارگذاری کنند.

زارعی با اشاره به اینکه آموزش ارزیابان در حال انجام است، گفت: تا امروز آموزش قطب‌های تهران، کرمانشاه و استان‌های همجوار به تعداد ۱۳۹۳ نفر انجام شده است؛ ۲۹شهریور ۳۰۰ نفر در قطب تهران و استان‌های همجوار، ۳۰ شهریور ۴۳۰ نفر در قطب خراسان رضوی و استان‌های همجوار و ۳ مهر ۵۵۰ نفر در قطب فارس و استان‌های همجوار آموزش می‌بینند.

معلمان تا ۲۵ شهریور برای بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی فرصت دارند و تا به امروز بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان مدارک را بارگذاری کرده‌اند.

رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرایی شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان به‌آدرس rtb.medu.ir فعال است و معلمان باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به‌آدرس rtb.medu.ir بارگذاری کنند.

به گفته محسن زارعی؛ رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تا به امروز ۷۰۰ هزار نفر از معلمان واجد شرکت در طرح رتبه‌بندی، مدارک خود را برای ارزیابی در سامانه مربوطه بارگذاری کرده‌اند، که معادل بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان مشمول شرکت در طرح رتبه‌بندی است.

به گفته او؛ ۸۳۰ هزار معلم در کشور شرایط شرکت در نظام رتبه‌بندی را دارند.

تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و...» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

طبق اعلام کارگروه رتبه‌بندی معلمان، فرصت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان تا پایان روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تمدید شد. همچنین افرادی که ثبت نهایی کرده‎اند، اما قصد ویرایش اطلاعات خود را دارند می‎‌توانند مجدد در مهلت تمدید شده نسبت به اضافه یا کم کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و...» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

همچنین به دلیل آنکه ممکن است برخی افراد در این مرحله به دلایل مختلف امکان ثبت و تکمیل اطلاعات را نداشته باشند، مقرر شد برای افراد جامانده از بازه زمانی اول، فوتی‌های شاغل و بازنشسته از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد، نیروهای جدیدالاستخدام از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد و افراد مشمول تبصره ۴ ماده ۳ آئین نامه (مهرآفرین و ...) از تاریخ ۲۵ مهر تا ۱۳ آبان ۱۴۰۱ دسترسی به سامانه رتبه‌بندی جهت ثبت و تکمیل اطلاعات فراهم شود.

شواهد و مدارک بارگذاری‌شده، پس از بررسی و تکمیل توسط مدیران مدارس در پرونده الکترونیکی هر فرد ثبت شده و در مرحله بعد توسط ارزیابان بررسی و براساس دستورالعمل ارزیابی و امتیازات معین می‎شود. امتیاز نهایی هر فرد براساس شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی محاسبه می‎شود و ملاک آن، امتیازات خودارزیابی، مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه و همچنین بررسی ارزیابان است‌که مطابق الگوهای سنجش شایستگی‎های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام می‎شود.

رتبه بندی معلمان

طبق آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تایید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مامور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونین که از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، تمام افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول رتبه‌بندی نیستند.

امتیاز زیر شایستگی‌ها «زیرمجموعه شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه» به صورت تجمیعی محاسبه می‌شود.

شایستگی‌های عمومی معلمان در شاخص‌های، ارتباط و تعامل موثر.مهارت تفکر و حل مسئله.خلاقیت و تحول‌خواهی به شیوه خوداظهاری بررسی می‌شود.

در بخش شایستگی‌های تخصصی در عنوان پیشنهاد تولید و ساخت، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری علمی معلمان با شاخص‌های زیر بررسی می‌شود:

طراحی و تولید نرم‌افزارهای آموزشی، تربیتی و اداری.

ساخت ابزارها و تجهیزات آموزشی، تربیتی و اداری.

ساخت وسایل کمک آموزشی، تربیتی و کمک توانبخشی.

تولید محتوا در فضای مجازی، طراحی، تولید و تدوین بسته‌های یادگیری و درسنامه.

آشنایی با ابزارها، تجهیزات و تکنیک‌های نوین.

برای کسب امتیاز کامل، سطح کیفی دستاورد از اهمیت بسزایی برخوردار است و ارزیاب این کیفیت را بررسی خواهد کرد.

پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد معلم شاخص‌های تألیف و تدوین کتب و مقالات مرتبط.

معلمان باید حداکثر ۵ مورد از با کیفیت‌ترین پژوهش‌ها از بین اقدام‌پژوهی، درس‌پژوهی و روایت‌پژوهی که دارای تأیدیه از مدرسه، منطقه، استان یا کشور است انتخاب و شماره نامه تأیدیه ثبت شود.

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آخرین آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، اظهار کرد: ثبت‌نام‌ها در حال انجام است و تا امروز ۱۵ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۵۱۱ دانش‌آموز نام‌نویسی‌شان تکمیل شده است.

وی تصریح کرد: فعالیت مدارس در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری است و در این راستا مسؤولان وزارتخانه از مدت‌ها پیش تلاش هستند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت صدور ابلاغ معلمان نیز گفت: صدور ابلاغ برای معلمان از دیروز شروع شده است.

محسن زارعی امروز، در حاشیه آیین افتتاحیه دوره آموزشی ارزیابان نظام رتبه بندی معلمان غرب کشور در کرمانشاه، در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر از معلمان واجد شرکت در طرح رتبه‌بندی معلمان مدارک خود را برای ارزیابی در سامانه مربوطه بارگزاری کرده‌اند، گفت: این تعداد معادل بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان مشمول شرکت در طرح رتبه‌بندی معلم‌ها است.

وی اضافه کرد: در مجموع ۸۳۰ هزار معلم در کشور شرایط شرکت در نظام رتبه‌بندی را دارند.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه آخرین مهلت ارسال مدارک از سوی فرهنگیان واجد شرایط را ۲۵ شهریور عنوان کرد و افزود: بعید است این مهلت تمدید شود.

زارعی افزود: معلم‌ها برای بارگزاری مدارک و مستندات خود باید به سامانه سامانه رتبه‌بندی معلمان مراجعه کنند.

وی در ادامه با اشاره به آموزش شش هزار ارزیاب برای ارزیابی معلمان در فرآیند رتبه‌بندی معلم‌ها، گفت: تلاش خواهیم کرد تا با آموزش ارزیابان فرآیند ارزیابی معلم‌ها در طرح رتبه‌بندی به بهترین شکل انجام شود.

استان کرمانشاه از امروز(۱۹ شهریور) به مدت پنج روز میزبان برگزاری دوره تخصصی تربیت ارزیابان ویژه نظام رتبه بندی معلمان قطب چهار کشوری شامل استانهای مرکزی، ایلام، خوزستان، لرستان و کرمانشاه است که در این دوره آموزشی ۴۵۰ نفر حضور دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان