قیمت دلار | افزایش قیمت دلار

منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟ | سیگنال های جدید موثر بر کاهش قیمت دلار

اگرچه قیمت دلار در هفته جاری تا ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید اما در دو روز گذشته دلار عقب‌نشینی اندکی داشت و امروز به ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. برخی معتقدند این کاهش به این معناست که دلار هنوز آماده ورود به کانال جدید نیست.

منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟ | سیگنال های جدید موثر بر کاهش قیمت دلار
کدخبر : 5114
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

قیمت دلار دیروز چهارم مهرماه به ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمت دلار هرات هم در بازار آزاد با ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان مبادله شد.

کاهش قیمت دلار هرات، این امیدواری را ایجاد کرده که قیمت دلار در بازار تهران کمی کاهش پیدا کند و روند نزولی داشته باشد. این روند در حالی است که دلار سلیمانیه امروز مرز ۳۲ هزار تومان را رد کرد. اما قیمت دلار از منظر دلار هرات، کاهشی است.

پیش از این دلار یکبار برای فتح کانال جدید خیز برداشت که ناموفق بود. معامله‌گران بازار معتقدند دلار برای ورود و ماندن در کانال ۳۲ هزار تومانی، باید سد قیمتی ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان را پشت سر بگذارد. در صورتی که قیمت دلار از این مرز عبور کند می‌توان گفت این ارز آماده ورود به کانال بالاتر است. جز این، باید منتظر بود که دلار در کانال ۳۱ هزار تومان باقی بماند.

چند گمانه درباره آینده قیمت دلار

عقب‌نشینی محدود دلار در حالی رخ داده که بسیاری منتظر رشد آن بودند. اما تعطیلی هفته جاری یکی از دلایل نوسان محدود دلار بود. نکته دوم اینکه اعتراضات اخیر برخی را متقاعد کرده بود که حجم خرید در بازار افزایش می‌یابد و این تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت دلار شود. اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد فعلا تقاضای جدیدی وارد بازار نشده و روند بازار مانند گذشته است. به خصوص که موج تقاضای خرید دلار مسافرتی و زیارتی هم فروکش کرده است.

اما دسته دوم تحلیل‌ها بیانگر این است که بازارساز مانع رشد مجدد قیمت دلار شده است. این عده معتقدند خیز دلار با واکنش سریع بازارساز همراه شده و اجازه رشد قیمت‌ها داده نشده است. البته کارشناسان معتقدند اگر بازار به شکل مصنوعی کنترل شود، باید انتظار افزایش قیمت دلار را داشت. چون فنر ارزی جمع می‌شود و با اولین واکنش، قیمت دلار بالا می‌رود.

اما هفته آینده قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟ فعلا نه اخبار مثبتی از مذاکرات هسته‌ای منتشر می‌شود و نه اخبار منفی. ایران تمایل خود برای مذاکره مجدد با آمریکا را نشان داده و طرف آمریکایی هم پاسخ مساعدی به این پیشنهاد داده است. اما به روال همیشه دو طرف، همدیگر را به نداشتن حسن نیت محکوم می‌کنند و هر کدام منتظرند گام نهایی توسط طرف مقابل برداشته شود. در نتیجه اخباری که در هفته جاری از احتمال شروع مذاکرات منتشر شده نمی‌تواند تاثیری بر بازار ارز بگذارد.

اما پیش‌بینی‌های کارشناسان بیانگر این است که روند قیمت دلار در نیمه دوم سال صعودی است و تنها عاملی که می‌تواند قیمت را موقتا تعدیل کند و کاهش دهدف به سرانجام رسیدن مذاکرات است. مذاکراتی که به نظر می‌رسد حداقل تا آبان ماه سال جاری نمی‌توان امیدی به نتیجه آن داشت.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

4 مهر 1352؛ 5 درصد از حق نمایش فیلم‌ها مالیات کسر می‌شود

وزارت دارایی کلیه صاحبان سینماهای تهران و شهرستان‌ها را مکلف ساخت از وجوهی که در ازای نمایش فیلم‌های سینمایی به تهیه‌کنندگان پرداخت می‌کنند، پنج درصد به‌عنوان مالیات کسر و تا آخر روز دهم ماه بعد به اداره دارایی محل تادیه کنند.

در بخشنامه‌ای که در این مورد صادر شده، گفته شده است: هر گاه نمایش‌دهنده فیلم به تکلیف خود عمل نکند، مودی محسوب می‌شود و برای آنان طبق تبصره یک الحاقی ماده 75 قانون مالیات‌های مستقیم بر مبنای «پنج درصد» برگ قطعی صادر می‌گردد و از نمایش‌دهندگان فیلم‌های سینمایی مطالبه خواهد شد.

دولت شوروی سرگرم مطالعه در اطراف برنامه‌ای است که در صورت عملی شدن آن، گاز ایران از طریق اتحاد شوروی به اروپا صادر خواهد گردید.

رادیو لندن اعلام کرد، تصمیم دولت شوروی در این زمینه در دو یا سه هفته آینده روشن خواهد شد. گزارش‌های رسیده حاکی است که در صورت توافق ایران و شوروی در این زمینه، دو کشور با برخی از ممالک اروپایی ازجمله آلمان غربی مذاکراتی به عمل خواهند آورد.

در میان کشورهای اروپایی، آلمان غربی بیش از بقیه مایل به خرید گاز طبیعی است.

انتظار می‌رود بزرگ‌ترین کمپانی توزیع آلمان غربی و گروه پتروشیمی ایتالیا، ظرف دو هفته آینده گزارشی درباره امکانات عملی کردن پروژه مذکور تهیه کنند. ایران تاکنون بیشتر متمایل بود که لوله‌کشی مذکور از طریق کشور ترکیه به اروپای غربی انجام شود.

چهارم مهر 1372؛ تحولات سریع اقتصادی به زیان روسیه تمام شده است

«ارکادی ولسکی» رئیس مدیران صنایع دولتی روسیه گفت: پیروی از نظرات «ایگور گایدار» نخست‌وزیر سابق این کشور، موجب درهم‌ریختگی اقتصاد روسیه شده است.

«ایگور گایدار» از طرفداران سرسخت اقتصاد بازار به شمار می‌رود که قصد داشت با طرح‌های خود نظام اقتصادی کمونیستی روسیه را به‌طور برق‌آسایی به نظام اقتصاد بازار بدل سازد. وی با مخالفت پارلمان روسیه از مقام خود برکنار شد لیکن بوریس یلتسین رئیس‌جمهور این کشور گایدار را مجددا به معاونت خود منصوب کرده است.

«ولسکی» که به دعوت اتحادیه صاحبان صنایع اتریش هم‌اکنون در این کشور به‌سر می‌برد، افزود: سیاست‌های گایدار موجب کاهش تولیدات صنعتی روسیه به میزان 35 درصد شده است.

نامبرده خاطرنشان کرد: 60 درصد عقب‌افتادگی روسیه در اثر فروپاشی بازار اقتصادی کشورهای اروپای شرقی موسوم به «کومکون» است.

وی با اشاره به اوضاع بحرانی کشورش نسبت به تجزیه روسیه، ابراز نگرانی کرد و افزود: در حال حاضر 30 منطقه روسیه به‌ویژه در سیبری و اورال از ارسال مالیات به دولت مرکزی خودداری کرده‌اند.

ولسکی وضعیت صنایع نظامی و نساجی روسیه را به‌شدت بحرانی توصیف کرد و گفت: صنایع نظامی روسیه با 7.8 میلیون کارگر بیش از 67 درصد سفارشات خود را از دست داده است.

چهارم مهر 1392؛ چارچوب مشترک برای مدیریت اختلافات با آمریکا

شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل شاهد سخنرانی دو مردی بود که انتظار می‌رفت در حاشیه این نشست با یکدیگر روبرو شده و استارت اولین رویارویی تاریخی ایران و آمریکا را بزنند. گرچه حسن روحانی و باراک اوباما در حاشیه این نشست به سوی یکدیگر دست دیپلماتیک دراز نکردند، اما هر کدام به طور جداگانه و غیرمستقیم در سخنرانی‌هایشان یکدیگر را خطاب قرار داده و به شروع رابطه دو کشور اشاره کردند.

حسن روحانی که قبل از ترک تهران گفته بود با اختیار تام راهی سفر به نیوروک است به‌عنوان هفتمین سخنران نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: «می‌توان به چارچوبی مشترک برای مدیریت اختلافات با آمریکا رسید. او از تحریم‌ها و از تاثیرات ناگزیر آن بر قربانیان این اقدام خشونت‌آمیز سخن گفت و از جهان غرب خواست به جای ائتلاف برای خشونت ائتلاف برای صلح را در دستورکار خود قرار دهد.»

نرخ واقعی ارز حوالی 3 هزار تومان است

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره اظهارات دو روز پیش سیف که درخصوص تاثیرات موضوعات سیاسی بر کاهش قیمت ارز و به‌خصوص دلار اعلام کرده بود که کاهش بیشتر قیمت دلار منطقی نیست و کف 3000 تومانی را برای دلار طبیعی و منطقی اعلام کرده بود.

موضوعی که برخی آن را دلیلی بر افزایش مجدد قیمت دلار و رسیدن آن به حدود 3100 تومان در روز گذشته عنوان کردند.

نوبخت در واکنش به این اظهارات گفت: سخنان ایشان به این مفهوم نیست که دولت به‌دنبال افزایش قیمت ارز باشد بلکه دولت اصلا چنین قصدی ندارد و خواهان ثبات بخشیدن به بازار ارز است.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما متناسب با ثابت بخشی اقتصاد و کنترل نوسانات می‌توانیم نرخ تعادلی قیمت ارز را مشخص کنیم.

امیدواریم که با افزایش تولید و سرمایه‌گذاری بتوانیم نرخ واقعی ارز را تعیین کنیم. نوبخت عنوان کرد که تجربه در ماه‌های اخیر نشان داده است که نرخ واقعی ارز حوالی 3 هزار تومان است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان