قیمت مرغ | قیمت مرغ در بازار

سقوط بی سابقه قیمت مرغ | قیمت امروز همه را متعجب کرد

قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای امروز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱ در بازه قیمتی هر کیلو ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

سقوط بی سابقه قیمت مرغ | قیمت امروز همه را متعجب کرد
کدخبر : 4600
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ نیز در پی گرانی سایر کالاها افزایش قیمت داشت. نسبت به اوایل سال 1401 قیمت مرغ تا کنون رشد چند درصدی داشته است. قیمت مرغ تا مرز کیلویی 100 هزار تومان هم پیش‌روی داشته است. در طول این چندماه قیمت مرغ نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. قیمت مرغ نسبت به بودجه و توانایی خرید مردم بالا است و امروز مزر 60 هزار تومان را رد کرد. قیمت مرغ و بالا بودن آن موجب شده خیلی از خانوارها آن را از سبد غذایی خود حذف کنند. قیمت مرغ روزانه مشخص می گردد.

بر اساس گزارش میدانی، قیمت مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) امروز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱ با کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، در بازه قیمتی هر کیلو ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت.

عنوان قیمت مرغ به تومان

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) ۵۸,۵۰۰

مغز ران ۸۸,۰۰۰

ران مرغ بدون پوست ۷۷,۰۰۰
فیله مرغ ۱۳۹,۰۰۰
کتف مرغ ۵۵,۰۰۰
بال مرغ ۶۸,۲۰۰
ران مرغ با پوست ۵۳,۵۰۰
ساق مرغ ۸۸,۰۰۰
سینه مرغ ۱۲۱,۵۰۰
سینه مرغ بدون استخوان با کتف ۱۱۶,۶۴۰

کارشناسان پیش بینی می‌کنند بازار مرغ بیش از این امکان کشش ندارد و طی روزهای آینده قیمت افت خواهد کرد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی؛ توان خرید مردم مشخص است و حتی نرخ مصوب کیلویی ۶۰ هزار تومان نیز برای خریداران مورد قبول نیست.

مهدی یوسف‌خانی می گوید: با افزایش قیمت مرغ باعث شده که خرید مردم به سمت گوشت قرمز سوق یابد زیرا طبق عرف معمول هر کیلو گوشت به اندازه ۵ کیلو مرغ بود، اما اکنون این نسبت به ۲.۵ تا ۳ برابر رسیده است و این نشان می‌دهد که مردم در برابر قیمت بالای مرغ خرید گوشت را ترجیح می‌دهند.

البته صحبت‌های این مسئول درباره نرخ برابری مرغ و گوشت قرمز در حالی مطرح می‌شود که طبق آمارها سرانه خرید گوشت قرمز هم کم شده است.

یک مرغدار به خبرنگار فارس گفت: مرغ زنده هم کیلویی ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رود.

مرغداران می‌گویند به دلیل اینکه هزینه های تولید مرغ با گران شدن نهاده ها افزایش یافته فروش با نرخ مصوب دولتی برای آنها به صرفه نیست، آنها درخواست کرده‌اند که دولت در نرخ مرغ تجدید نظر کند، آنها ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان را پیشنهاد داده اند، اما کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه قدرت خرید مردم پایین است بازار کشش این قیمت را نخواهد داشت و کاهش تقاضا دوباره قیمت را پایین می‌آورد.

بنابراین تا اینجا مشخص شد که قیمت مرغ طی چند روز گذشته، از نرخ مصوب فراتر رفته، اما سوال این است که دلایل این افزایش قیمت چه بوده است؟

دلیل افزایش قیمت مرغ در بازار

۱-کاهش عرضه مرغ در بازار

طبق گزارش اتحادیه‌ها و مرغداران جوجه ریزی در مرغداری ها کاهش یافته و همین عاملی برای بالا رفتن قیمت مرغ شده است.

گزارش اتحادیه ها این است که جوجه ریزی ماهانه ۱۳۵ میلیون قطعه می‌تواند نیاز کشور را تامین کند که به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها و کاهش قیمت فروش در ماه های گذشته، میزان جوجه ریزی به ۹۰ میلیون قطعه رسیده بود. یعنی بسیاری از مرغداران ترجیح می دهند که با کاهش تولید هزینه های خود را کاهش دهند.

سعیده مشایخی یک مرغدار اصفهانی به خبرنگار فارس گفت: خوراک طیور تقریبا ۷۰ درصد هزینه های تولید را شامل می‌شود که این هزینه پس از آزاد سازی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی ۵ برابر شده است.

وی با بیان اینکه یک مرغداری ۳۰ هزار قطعه های دارد، گفت: برای اینکه بتوانیم هزینه ها را برسانیم، مجبوریم تولید را کاهش دهیم یا در دوره‌ای اصلا جوجه ریزی نکنیم.

۲-صادرات

عامل دوم برنامه صادرات وزارت جهاد کشاورزی است که بی محابا مجوز صادرات را در مقابل درخواست ها و فشار تولید کنندگان صادر می‌کند.

صادرات مرغ، تخم مرغ و گوشت از برنامه های وزارت جهاد است که اخیرا در مقابل فشار تولید کنندگان تایید کرده است.

به نظر می رسد سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای آرام کردن اعتراضات تولید کنندگان به خاطر افزایش هزینه‌های تولید و کم شدن حاشیه سود آنها، موافقت با صادرات است.

وزارت جهاد به راحتی با درخواست تولید کنندگان برای صادرات موافقت می‌کند و اگرچه صادرات زیادی هم صورت نمی‌گیرد، اما بار روانی این مسئله عامل رشد قیمت در داخل می‌شود. این وزارت خانه پس از صدور مجوز صادرات مرغ و تخم مرغ که در هر دو مورد به بالا رفتن قیمت داخل انجامیده و قیمت را از نرخ مصوب دولتی عبور داده به تازگی با صادرات دام زنده موافقت کرده و شیوه نامه صادراتی هم آماده شده است در حالی که همین الان قیمت گوشت قرمز که از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان فراتر رفته خرید آن برای اقشار پایین جامعه سخت است.

این در حالی است که تمام کشورها پس از جنگ اوکراین و روسیه و نیز شیوع بیماری کووید ۱۹ برنامه خود را به سمت محدود کردن صادرات، ذخیره سازی و اتکا به تولید داخل پیش برده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان