قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

دلار از قدرت افتاد | قیمت امروز دلار چقدر شد؟

قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۸ هزار و ۵۴۸ تومان و قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۲۹۰ تومان اعلام شد.

دلار از قدرت افتاد | قیمت امروز دلار چقدر شد؟
کدخبر : 4544
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

قیمت دلار

امروز دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۸ هزار و ۵۴۸ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۸ هزار و ۲۶۴ تومان تعیین شد.

قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۲۹۰ تومان اعلام شده؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی ۲۸ هزار و ۹ تومان قیمت خورده است.

پایان عصر سلطه دلار نزدیک است و بعد از سلطه دلار همه ی ماشین های چاپ پول باید از بین برود و نوع جدیدی از پول باید به وجود بیاید.

پیتر دیوید شیف سرمایه گذار، نویسنده و صاحبنظر امور مالی اهل آمریکا گفت، آمریکا منبع تورم جهانی است. فدرال رزرو ماشین چاپ پول را افزایش داد و عرضه پول ۴۰ درصد افزایش یافت و آمریکایی های غیرمولد به خرید جهانی پرداختند و قیمت ها را در سراسر جهان بالا بردند، تنها سقوط دلار به این غارت جهانی پایان می دهد.

پایان عصر سلطه دلار نزدیک است و بعد از سلطه دلار همه ی ماشین های چاپ پول باید از بین برود و نوع جدیدی از پول باید به وجود بیاید.

پشت پرده افزایش قیمت دلار در تهران

البته در کنار برجام افزایش قیمت دلار در بازارهای همسایه هم  محرکی برای صعود دلار تهران شد. بازار هرات امروز قیمت دلار را اعلام کرد. نرخ دلار  در بازار یاد شده امروز ۲۹ هزار و ۷۴۰ تومان بود که نسبت به چند روز قبل بیش از ۳۰۰ تومان بالا رفته بود .

بازار سلیمانیه هم امروز شاهد قدرت نمایی بازیگران ارزی بود. نرخ دلار سلیمانیه امروز از مرز مقاومتی ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کرد و با قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت دلار امروز به رشد نرخ حواله درهم بر میگردد. قیمت درهم امروز ۸ هزار و ۲۶۰تومان بود که نسبت به روز پنجشنبه گذشته تقریبا ۸۰ تومان رشد را نشان می دهد .

گمانه زنی ها درباره پاسخ ایران به جوابیه آمریکا

یک مقام آمریکایی در اولین واکنش به جوابیه ایران مدعی شد پاسخ ایران به پیشنهاد واشنگتن سازنده نبوده است.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی در توئیتی نوشت متاسفانه با این پاسخ ایران، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت.

استفانی لیختن‌اشتاین خبرنگار پولتیکو در توئیتی نوشت: یک دیپلمات اروپایی ضمن موافقت با ارزیابی منفی ایالات متحده از پاسخ ایران گفت که جواب تهران "منفی و غیر منطقی" به نظر می رسد. شخص دیگری افزود پاسخ ایران "اصلا خوب به نظر نمی رسد.

همچنین لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت: یک مقام اروپایی گفت: پاسخ ایران ناامید کننده ست، آن هم زمانیکه می توانستیم توافق را منعقد کنیم. قطعا پاسخ غیر منطقی ای بود"

برخی از رسانه ها هم  ازاحتمال تعویق مذاکرات برجام طولانی شدن آن خبر دادند. رسانه آمریکایی پولیتیکو نوشت: توافق احیای برجام در صورت حصول احتمالا باید در کنگره بررسی شود. اما با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان دوره‌ای کنگره (۱۷ آبان)، بسیاری از دموکرات‌ها ممکن است حاضر نباشند درگیر بحث و بررسی درمورد توافق ایران شوند. باتوجه به فاصله موجود تا انتخابات، احتمال دارد که مذاکرات تا بعد از پایان انتخابات در نوامبر متوقف شود.

آکسیوس نوشت : رسانه آمریکایی آکسیوس مدعی شد که بعید است توافق احیای برجام ظرف چند روز آینده به امضا برسد و از احتمال طولانی شدن مذاکرات احیای برجام خبر داد .

 با این حال ‌کانال ۱۲ اسرائیل می‌گوید به سندی سری از وزارت خارجه اسرائیل دست یافته که نشان می‌دهد طرفین مذاکرات احیای برجام در چند هفته آینده به توافق خواهند رسید.

قیمت دلار در روزهای گذشته تا حدودی روند کاهشی داشت. اما دو روز گذشته، ورق برگشت و روند قیمتی افزایشی شد. این افزایش تا جایی ادامه داشت که دلار را وارد کانال ۳۰ هزار تومان کرد، اما مجددا دلار به کانال ۲۹ هزار تومان برگشت. آخرین نرخ معاملات در روز گذشته به ۲۹ هزار و ۷۶۰ تومان رسید.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که اخباری از نتیجه نهایی مذاکرات وین منتشر نشود، این بلاتکلیفی نسبی در بازار ادامه دارد.

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد در هفته آینده دلار در بازه کمتر از نیم درصد و در بین کانال‌های ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار تومان، نوسان داشته باشد. دلار تا زمان رفع ابهامات در مذاکرات وین، اخبار سیاسی و همچنین تجارت خارجی، به روند نوسانی خود ادامه می‌دهد.

چندی پیش نیز، علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر نمی‌رسد قیمت دلار در روزهای آینده تغییر چندانی داشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه افزود: پیش‌بینی می‌شود دلار در همین کانال فعلی، یعنی محدوده ۲۹ هزار تا ۳۰ هزار تومان باقی بماند.

از بازار چه خبر؟

اما دلار در این روزها چه روندی را طی کرد؟

سایت صرافی ملی دیروز قیمت دلار را بدون نوسان چندانی نسبت به روزهای گشته،  ۲۸ هزار و ۵۴۲ تومان اعلام کرد.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز گذشته روند نوسانی را آغاز کرد. صبح دیروز معاملات در بازار ارز از حدود قیمتی ۲۹ هزار و ۸۵۰ تومان آغاز شد. آخرین نرخ اعلامی در معاملات نقدی، ۲۹ هزار و ۷۶۰ تومان بود. معاملات غیرقانونی فردایی نیز همین روند نوسانی را داشت.

در این میان، به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی با ۰٫۰۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۵۰۰ تومان معامله شد.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۱٫۲۸ درصد افزایش به ۲۸۷۳۰ تومان رسید.

چرا قیمت دلار افزایش داشت؟

تا روز گذشته موضع ایران در قبال برجام یا سکوت بود و یا اظهارنظرهایی که چندان سیگنال منفی به بازار نمی‌داد. اما امروز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد خواسته‌های آژانس از ایران زیاده‌خواهی محسوب می‌شود، زیرا به دلیل تحریم‌ها این خواسته‌ها قابل اجرا نیستند.

جز این وزیر کشور هم تاکید کرد: امروز دولت سیزدهم با قدرت در حال مذاکره است و از خواسته‌های مردم کوتاه نمی‌آید، مسائل مردم را هم با «توافق نامناسب» گره نمی‌زند.

طرف امریکایی هم اعلام کرده که اگر ایران اگر ایران آماده انجام تعهدات خود باشد ما نیز آماده‌ایم.

این همان پینگ پنگ سیاسی آشنایی است که ماه‌ها و حتی سال‌هاست که ادامه دارد و طرفین هر کدام پذیرش برجام و تعهدات را به طرف دیگر منوط و مشروط می‌کنند. این سیگنال‌ها اما امروز بازار ارز را کمی صعودی کرد و قیمت دلار بالا رفت.

اما قیمت دلار در روزهای آینده چه می‌شود؟ پاسخ به این سوال، یک پاسخ تکراری است. قیمت دلار در این روزها وابسته به روند مذاکرات هسته‌ای است و هر گفتگو و خبری در این مذاکرات بر روند قیمت دلار اثر می‌گذارد. اما آنچه فعلا مشهود است این است که بازار ارز فعلا در حال رصد شرایط است. از ابتدای هفته تاکنون معامله‌گران بازار ارز تنها شاهد رویدادها و شنونده اظهارنظرها بودند و دلار چند روز در میانه کانال ۲۹ هزار تومان ایستاد. اما به نظر می‌رسد بازار از این سکون خسته شده و در حال حرکت است. حرکتی که به سمت صود است و نه روند نزولی.

چون سیگنال‌هایی که فعلا از مذاکرات شنیده می‌شود این است که هر کدام از طرفین منتظر واکنش و حُسن نیت طرف مقابل است. اما این واکنش مثبت فعلا به بازار ارز القا نمی‌شود.

از طرف دیگر در ابتدای هفته اعلام شد که بلیط وین در جیب باقری است و احتمالا او برای روند جدید مذاکرات به وین می‌رود. اگر باقری عازم وین شود ممکن است روند صعودی دلار متوقف شود. اما اگر روند مذاکرات معلق بماند، قیمت دلار روند صعودی پیدا می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان