نهضت ملی مسکن | ثبت نام نهضت ملی مسکن

خبر خوش برای متقاضیان نهضت ملی مسکن | واگذاری 500 هزار مسکن ملی به متقاضیان

وزیر راه وشهرسازی گفت: ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن برای دهک‌های پایین جامعه در دست اجراست و حداکثر تا سال آینده به آن‌ها واگذار خواهد شد.

خبر خوش برای متقاضیان نهضت ملی مسکن | واگذاری 500 هزار مسکن ملی به متقاضیان
کدخبر : 4499
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

طرح نهضت ملی مسکن از سوی دولت برای حمایت مستاجران و افراد ضعیف جامعه که توان خرید خانه را ندارند برنامه ریزی و اجرا شد. باثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن شانس این را میتوان داشت که صاحب یکی از خانه های این طرح شد. ظرفیت سازی برای ثبت نام جدید نهضت ملی مسکن در کشور ایجاد شده است. ظرفیت سازی طرح نهضت ملی مسکن برای شهرهای جدید تهران هم ایجاد شده است. در ادامه می توانید آخرین خبر از در مورد نهضت ملی مسکن را بخوانید.  

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در شبکه یک سیما با اشاره به جلسه معاونان مسکن وزارت راه و شهرسازی با معاون اول رئیس جمهور، درباره گام‌های برداشته شده در وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار گفت: نحوه تأمین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه مثل اعضای بهزیستی، کمیته امداد و … مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سهم وام آن‌ها از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای این افراد در دست اجراست و حداکثر ظرف یک سال آینده به مردم واگذار می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: در این جلسه پیشنهاداتی برای کمک دولت به پرداخت وام دهک‌های اول تا سوم ارائه خواهد شد.

وی افزود: همچنین به منظور تأمین مسکن کارکنان دولت، وزارت راه و شهرسازی با همه وزارتخانه‌ها توافقنامه‌ای امضا کرد تا با زمین خود وزارتخانه‌ها یا با تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی برای همه کارکنان خود به احداث مسکن اقدام کنند.

این عضو کابینه سیزدهم خاطر نشان کرد: طبق تاکید معاون اول رئیس جمهور، وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند برنامه ساخت واحدهای مسکونی برای کارمندان خود را تا روزهای آینده ارائه دهند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ساخت مسکن برای کارمندان نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن است.

قاسمی با بیان اینکه شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن متفاوت شده، افزود: در شرایط جدید، همه افراد از جمله کارکنان و کسانی که پیش از این حدود ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده بودند یا مسکن دارند هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

طرح نهضت ملی مسکن عقب ماند

بازار مسکن طی یک سال گذشته باز هم با رشد قیمت روبرو شده و آمار‌ها هم حاکی از آن است که این بازار در مقایسه با سال‌های گذشته روند صعودی داشته است.

مرکز آمار که چند ماهی بود گزارشی از آخرین روند معاملاتی مسکن ارائه نمی‌داد، به تازگی اعلام کرده است که متوسط نرخ مسکن در تهران به ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است که البته بررسی‌های صورت گرفته هم حاکی از آن است که در یکی دو ماه گذشته متوسط نرخ رشد یک تا دو درصد افزایش یافته است.

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت به عقب ماندگی در حوزه مسکن که خود زمینه ساز افزایش چشم گیر قیمت در حوزه خرید وفروش و اجاره شده اشاره کرده اند و تاکید بر ساماندهی این بازار دارند.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که اصلی‌ترین دلیل عدم کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن، ایجاد فاصله بین عرضه و تقاضا است و با توجه به آنکه در چند سال گذشته میزان ساخت وساز در کشور کاهش چشم گیری داشته، نتایج آن هم اکنون در این بخش خودش را نشان داده است.

البته آقای قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم بر این موضوع تاکید دارد و طی مصاحبه ای اعلام کرده که فاصله عرضه و تقاضای مسکن، زمینه  ساز نابه سامانی در این بازار شده و به زودی خانه‌های ارزان تری را به متقاضایان مسکن تحویل می‌دهیم.

دولت سیزدهم از ابتدای آغاز کار خود، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را کلید زده که تاکنون تنها اراضی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تامین شده و اصلی‌ترین مشکل هم در این زمینه عدم تخصیص اراضی دستگاه‌ها برای ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن است.

 طبق قانون تمامی دستگاه‌ها اراضی خود را باید برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار دهند و در صورت عدم تخصیص تا پایان شهریور،  اسناد تمامی این اراضی به اسم وزارت راه وشهرسازی خواهد شد.

وارد شدن شوک به بازار مسکن با ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی

به گفته اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس، در حوزه خرید و اجاره مسکن مشکلاتی وجود دارد و با ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، شوک شدیدی به بازار وارد می‌شود، اما به شرطی که نتیجه ساخت این واحد‌ها ، عرضه مسکن‌ با قیمت مناسب و برای دهک‌های پایین جامعه باشد.

عضو کمیسون عمران مجلس گفت: مسکن به هر شکلی تامین شود می‌تواند بر بازار اثر گذار باشد، اما نباید برای این ۴ میلیون واحد مسکونی میزان آورده متقاضیان بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد و از سوی دیگر اقساط این واحد‌ها هم نباید بیش از ۲ میلیون تومان شود.

شاکری گفت: وزارت راه و شهرسازی و دولت باید برنامه ریزی را به گونه‌ای انجام دهند که این واحد‌ها به دست افراد فاقد مسکن برسد.

 طبق آمار معاملات مسکن، مرداد امسال متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به ماه گذشته ۱.۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تورم ماهانه تیرماه نسبت به خرداد امسال ۸.۳ درصد بود که این شاخص در مرداد نسبت به تیرماه ۶.۵ درصد کاهش داشته و نشان دهنده کاهش تورم ماهانه مسکن است.

بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه مسکن شامل مقایسه قیمت مسکن در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۴۴ درصد افزایش داشته است. همچنین تورم سالانه مسکن که شامل درصد تغییر میانگین شاخص قیمت مسکن در یک ساله منتهی به مرداد امسال است ۲۸.۴ درصد اعلام شد.

در این شرایط ساخت وساز می‌تواند زمینه ساز افزایش تولید مسکن در کشور و کاهش قیمت آن شود، اما نباید در این بخش حضور پررنگ دلالان و محتکران مسکن و همچنین عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن را نادیده گرفت.

ساخت واحدی های شهری نهضت ملی مسکن

حمیدرضا سهرابی در خصوص عملکرد آن بنیاد در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: طبق آمار تاکنون معادل ۲۵۰ هزار واحد زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن که برخی کاربری مسکونی دارند و برخی نیز در مراحل الحاق به محدوده و تغییر کاربری هستند به بنیاد مسکن معرفی شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ادامه داد: معادل ۹۹ هزار و ۶۹۳ واحد نیز پروژه توسط بنیاد مسکن تعریف شده و در مراحل مختلف کار قرار دارند و ۷۹ هزار و ۲۸۳ واحد مسکونی نیز در مراحل اجرای ساخت قرار دارند.

سهرابی توضیح داد: برخی از پروژه‌ها ۱۰۰ درصد و برخی نیز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که به عنوان پروژه‌های افتتاحی به وزارت راه و شهرسازی برای افتتاح و بهره‌برداری اعلام شده است. اما با توجه به اینکه همواره پروژه‌هایی برای احداث به واحدهای در حال اجرا افزوده می‌شوند میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها حدود ۲۰ درصد است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۲۷ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مرحله اسکلت، حدود ۳۱ هزار واحد در مرحله اتمام فونداسیون، ۱۰ هزار واحد در مرحله سفت‌کاری قرار دارند که امیدواریم تا پایان سال به رقمی که بنیاد مسکن تعهد کرده است در صورت تامین زمین و مشارکت مردم برسیم.

سهرابی یادآور شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعهد کرده تا در اجرای طرح نهضت ملی مسکن سالانه ۲۰۰ هزار واحد را وارد فاز اجرا کند که این کار در صورت تامین زمین مناسب و مشارکت مردم میسر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن آمادگی دارد تا در مناطقی زمین و متقاضی موثر داشته باشد کار ساخت را آغاز کند. در اراضی که متقاضی وجود ندارد بنیاد مسکن روی ساخت اصراری ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان