قیمت خودرو | قیمت خودرو در بازار

خبر خوش برای خریداران خودرو | قیمت خودرو سقوط کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: ما اگر بتوانیم واردات را بهینه‌تر کنیم، یعنی درصدی از خودرو وارداتی را زیر ۲۵ هزار دلار تعریف کنیم و برای بالای این رقم هم میزان بگذاریم، بسیار آثار روحی و روانی خوبی بر جامعه خواهد داشت.

خبر خوش برای خریداران خودرو | قیمت خودرو سقوط کرد
کدخبر : 4476
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت خودرو امروز نسبت به روز قبل کاهش نداشته است  و هیچ اتفاق تازه ای در بازار و قیمت خودرو رخ نداده است. قیمت خودرو با تعیین تکلیف واردات خودرو دچار تغییرات و شاید به ثبات برسد. قیمت خودرو همواره دچاره نوسان و افزایش قیمت است. در ادامه قیمت خودرو امروز را میخوانید.

قیمت خودرو

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص واردات خودرو گفت: در حوزه واردات خودرو دولت آیین‌نامه‌ای را به مجلس داده است و الان در هیئت تطبیق مجلس است، بعد بررسی به دولت ابلاغ می‌شود.

این نماینده در مورد تاثیر واردات بر روی قیمت خودروها اظهار کرد: واردات خودرو روی قیمت تاثیر دارد. همین حالا که خبر واردات آمده باعث کاهش قیمت‌ها شده است؛ بنابراین روی قیمت خیلی تاثیر دارد. اگر این آیین نامه درست تدوین شود من فکر می‌کنم در کیفیت، رقابت و پاسخگویی تاثیر زیادی خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: بازار خودرو را نمی‌توانیم مهارش کنیم، به دلیل اینکه عرضه و تقاضا هم‌راستا نیست. واردات برای تنظیم این بازار مناسب است.

سیاهکلی از بهینه کردن واردات نیز صحبت کرد و گفت: ما اگر بتوانیم واردات را بهینه‌تر کنیم، یعنی درصدی از خودرو وارداتی را زیر ۲۵ هزار دلار تعریف کنیم و برای بالای این رقم هم میزان بگذاریم، بسیار آثار روحی و روانی خوبی بر جامعه خواهد داشت.

در ادامه توضیح داد: وقتی شما قیمت واردات را پایین اعلام کنید، مجبور به واردات خودروهای آشغال هستید. یعنی اگر زیر ۱۰ هزار دلار خودرو وارد کنیم، بدون شک باید به پراید بوسه بزنیم.

قیمت خودرو صفر داخلی روز جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان عرضه می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز با قیمت ۴۰۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۷ اتومات هم با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس هم‌اکنون در محدوده ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ در قیمت ۲۹۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۵۵ میلیون تومان پیش رفت.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت خودرو در روزهای گذشته در حال نوسان بود و همچنان نیز ثباتی در بازار مشاهده نمی‌شود. قیمت‌ها در این روزها به هر اخباری که منتشر می‌شود، واکنش نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد بازار خودرو در روزهای آینده نیز به همین روند نوسانی خود ادامه دهد.

چندی پیش نیز، مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاثیر کاهش تولید خودروسازان بر قیمت خودرو در بازار به تجارت‌نیوز گفت: به واسطه شیوه‌های فروشی که وجود دارد، اصلی‌ترین مولفه‌ای که بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، نرخ ارز است و سایر عوامل تاثیر کمتری در افزایش یا کاهش قیمت‌ها دارد.

او در عین حال افزود: به دلیل بلاتکلیفی در مذاکرات وین، بازار در وضعیت انتظاری و رکود قرار دارد و هنگامی که نتیجه نهایی مذاکرات مشخص شود، بازار تغییر وضعیت می‌دهد.

سال گذشته وزیر صمت وعده افزایش تولید خودروسازان در سال ۱۴۰۱را داد. سیدرضا فاطمی‌امین گفته بود تیراژ سالانه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

اما تا کنون که نیمی از سال گذشته، آمارها نشان می‌دهد که خودروسازان از برنامه وزیر صمت عقب هستند و به نظر نمی‌رسد تیراژ آنها تا پایان سال نیمی از آن چیزی که وزیر وعده داده بود برسند.

طبق آنچه خودروسازان به بورس اعلام کرده‌اند، در مجموع ۳۸۸هزار و ۳۳۲ دستگاه انواع محصول سواری و وانت توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده که از رشد ۵/ ۱۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

اصرار وزیر صمت بر افزایش تولید

چرا وزارت صمت اصرار بر افزایش تولید دارد؟ خودروسازان می‌توانند تا پایان سال به برنامه وزیر برسند؟

مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: سال گذشته میزان تولید خودروهای ناقص زیاد بود و نارضایتی‌های زیادی را به همراه داشت. اما امسال با وجودی که تیراژ تولید خودرو افت کرده، اما تعداد خودروهای ناقص خودروسازان به صفر نزدیک شده است.

او افزود: در کل ممکن است که خودروسازان به وعده تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه نرسند. اما تولید این میزان خودرو با توجه به شرایط تحریمی و زیان‌دهی می‌تواند اتفاق مثبتی باشد.

بازار تاثیر می‌پذیرد؟

آیا این افت تیراژ باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود؟

ین کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: به واسطه شیوه‌های فروشی که وجود دارد، اصلی‌ترین مولفه‌ای که بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، نرخ ارز است و سایر عوامل تاثیر کمتری در افزایش یا کاهش قیمت‌ها دارد.

او در عین حال افزود: به دلیل بلاتکلیفی در مذاکرات وین، بازار در وضعیت انتظاری و رکود قرار دارد و هنگامی که نتیجه نهایی مذاکرات مشخص شود، بازار تغییر وضعیت می‌دهد.

میزان تولید خودروسازان در پنج ماه نخست ۱۴۰۱

اما هر خودروساز در پنج ماه نخست سال، چه تعداد خودرو تولید کرده اند؟

در مجموع ۳۸۸هزار و ۳۳۲ دستگاه انواع محصول سواری و وانت توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده که از رشد ۵/ ۱۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌اند ۱۶۲ هزار و ۳۱۱ دستگاه محصول را در پنج ماه ابتدایی امسال تولید کنند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید ایران‌خودرو رشدی ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که سایپایی‌ها با تولیدی ۱۲۷هزار و ۶۲۰دستگاهی در پنج ماه امسال، کاهش تیراژ ۳‌‌درصدی را تجربه کردند.

درنهایت پارس‌خودرویی‌ها نیز با توجه به آمار تولید ۴۹ هزار و ۴۰۱ دستگاهی در پنج ماه ابتدایی امسال، ۱۳ درصد افزایش تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساندند.(دنیای اقتصاد)

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان