قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز

کاهش باورنکردنی قیمت مرغ | ارزانی بی سابقه قیمت مرغ

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با افزایش هزینه‌های تولید، نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده با نرخ تمام شده اختلاف معناداری دارد.

کاهش باورنکردنی قیمت مرغ | ارزانی بی سابقه قیمت مرغ
کدخبر : 3978
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ نیز در پی گرانی سایر کالاها افزایش قیمت داشت. نسبت به اوایل سال 1401 قیمت مرغ تا کنون رشد چند درصدی داشته است. قیمت مرغ تا مرز کیلویی 100 هزار تومان هم پیش‌روی داشته است. در طول این چندماه قیمت مرغ نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. قیمت مرغ نسبت به بودجه و توانایی خرید مردم بالا است. قیمت مرغ و بالا بودن آن موجب شده خیلی از خانوارها آن را از سبد غذایی خود حذف کنند. قیمت مرغ روزانه مشخص می گردد.

محمدعلی کمالی سروستانی گفت: با توجه به هزینه‌های بالای تولید، حداقل نرخ تمام شده هر کیلو مرغ زنده بالای ۴۹ هزار تومان است که بواسطه نبود کشش بازار، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ۱۵ هزار تومان زیان می‌کنند.

به گفته او، در شرایط کنونی که عرضه بیش از تقاضاست، دولت با قیمت‌های حمایتی باید اقدام به جمع آوری مرغ مازاد، تسهیل صادرات و پرداخت مشوق صادراتی جهت پایداری تولید کند.

 خبر روز  اخبار بورس  قیمت دلار امروز

 قیمت جدید دیسک ترمز ۲۰۶ در بازار

 بازار مسکن در آستانه شوکی بزرگ!

 کرم ضد آفتاب چند؟

کمالی سروستانی می‌گوید: گرچه در تیرماه برآوردها حاکی از آن بود که جوجه ریزی به حدود ۱۰۶ تا ۱۰۷ میلیون قطعه برسد، اما این‌میزان‌محقق نشد که با این وجود پیش‌بینی می‌شود جوجه ریزی مرداد به ۸۱ تا ۸۲ میلیون قطعه برسد.

مشاور اتحادیه مرغداران‌گوشتی گفت: طبق روال همه ساله در شهریور تقاضا برای خرید مرغ بواسطه تخصیص بخشی از درآمدهای خانوار به بازگشایی مدارس کاهش می‌یابد که این‌موضوع می‌تواند اثر منفی در بازار داشته باشد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که نرخ کنونی هر کیلو مرغ ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان، ران‌ مرغ ۴۸ تا ۵۳ هزار تومان، سینه ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و فیله مرغ ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است که همچنان مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

بسیاری از کارشناسان صنعت مرغداری براین باورند که با اصلاح نظام یارانه و نزدیک شدن نرخ نهاده دامی به بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری معنایی ندارد و تنها دولت در راستای حمایت از مرغداران‌ نرخ خرید حمایتی باید اعلام کند که به رغم‌توافق نرخ ۴۹ هزار تومان به ازای خرید هر کیلو مرغ از مرغدار، اما تاکنون پشتیبانی امور دام با این‌ نرخ خرید نکرده است.

 

، بر اساس گزارش میدانی، قیمت مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) امروز یکشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱ در بازار تهران در بازه قیمتی ۵۲ هزار و ۹۰۰ تومان ثابت ماند.
بر اساس گزارش میدانی، نرخ مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) امروز یکشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱ در بازار تهران به ۵۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

 

 

عنوان قیمت به تومان
مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) ۵۲,۹۰۰
ران مرغ بدون پوست ۷۹,۹۰۰
کتف مرغ ۳۴,۱۰۰
ران مرغ با پوست ۵۶,۹۰۰
مغز ران مرغ ۸۸,۰۰۰
ساق مرغ ۹۳,۷۴۰
سینه مرغ ۹۶,۶۶۰
سینه مرغ بدون استخوان با کتف ۸۵,۳۲۰
فیله مرغ ۱۰۱,۵۰۰

کاهش ۴۳درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام از کاهش ۴۳درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان طی سال جاری خبر داد.

آذرنوش عموزاده اظهار کرد: در ایلام سالانه ۵۰هزار تن گوشت مرغ یعنی حدود سه برابر نیاز استان تولید وجود دارد.

عموزاده گفت: در سال جاری میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان کاهش ۴۳درصدی داشته است که با همین میزان جوجه‌ریزی نیاز استان برطرف می‌شود. یعنی در حال حاضر از نظر کمبود مرغ در استان مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: عواملی باعث شده که میزان جوجه‌ریزی در استان کاهش پیدا کند. از جمله افزایش گرما که هر ساله در تیر، مرداد و شهریور ماه تا حدودی نسبت به سایر ماه‌های سال کاهش جوجه‌ریزی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: از دیگر عوامل کاهش جوجه‌ریزی سر به سربودن قیمت مرغ نسبت به هزینه تمام شده است. یعنی هم اکنون قیمت مرغ نسبت به هزینه تمام شده تا حدودی نزدیک به هم هستند و این موضوع باعث شده که مرغداران تمایل کمتری به جوجه‌ریزی داشته باشند.

صادرات مرغ به کشور عراق

آذرنوش عموزاده تصریح کرد: تعدادی از مرغداران نیز که سرمایه در گردش نتوانستند دریافت کنند به صورت مستاجر در مرغداری‌ها در حال فعالیت هستند که پیگیر حل این مرغداری‌ها نیز هستیم.

عموزاده عنوان کرد: تا به امروز ۱۵۸میلیارد تومان به دامداران و مرغداران استان تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت شده که ۹۹ واحد مرغداری تا به امروز از تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

وی اضافه کرد: حدود ۸۶میلیارد تومان خرید تضمینی مرغ از مرغداری‌های استان انجام شده است.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام بیان کرد: همچنین از روز شنبه تمامی مرغ تولیدی مرغداران را به قیمت هر کیلو ۵۸ هزار تومان از طریق شرکت پشتیبانی دام خریداری می‌کنیم که از این طریق بتوانیم بازار را تنظیم کنیم.

آذرنوش عموزاده گفت: موضوع دیگر نیز صدور مجوز صادرات مرغ به کشور عراق است که این مهم محقق شده است.

با فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، میزان مصرف برخی کالاها مثل مرغ افزایش پیدا می‌کند.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در این خصوص گفت: با توجه به شرایط مساعد عرضه، قیمت مرغ در ایام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاسوعا و عاشورا نوسانی ندارد. با توجه به مازاد عرضه و کاهش تقاضا، قیمت هر کیلو مرغ طی روزهای اخیر یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰‌تومان کاهش یافته است.‌

قیمت مرغ

قیمت مرغ گرم در ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار):

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۶۳,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۶۸,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۷۶,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۷۸,۴۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۷۶,۵۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۷۰,۰۰۰

بال کبابی ساده – بدون نوک بال

۵۷,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۴۴,۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۵۱,۰۰۰

فیله مرغ

۹۹,۷۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۲۰,۰۰۰

شنیتسل بدون آرد

۹۱,۲۰۰

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۹۱,۲۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۷,۰۰۰

جگر مرغ

۱۳,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۸,۰۰۰

پای مرغ

۷,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۷۸,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۶۲,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۸۹,۰۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای(پوشش کیسه نایلونی)

۵۵,۵۰۰

خرید گوشت سفید در خراسان جنوبی کاهش یافت

در پی خبر کاهش خرید و مصرف گوشت قرمز در خراسان جنوبی رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان جنوبی به سایت تحلیل‌بازار گفت: قیمت گوشت مرغ نیز در خراسان جنوبی تغییر نکرده و به قیمت کیلویی ۵۷هزار و ۵۰۰تومان به فروش می‌رسد.

غلامرضا زجاجی با اشاره به اینکه میزان خرید گوشت سفید نیز چون گوشت قرمز در خراسان جنوبی کاهش یافته است، اظهار کرد: کسی که در گذشته در یک بار خرید ۲-۳ کیلو گوشت مرغ خریداری می‌کرده است در حال حاضر قادر به خرید ۷۰۰-۸۰۰ گرم گوشت هم نیست.

زجاجی یادآور شد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که قیمت‌ها را جیب مردم و کشش بازار تعیین می‌کند ولی امیدواریم در روزهای آتی شرایط هم نفع مردم و هم تولیدکننده رقم بخورد.

بحران در واحدهای تولیدی جوجه یکروز

به نقل از بازار، با بالا رفتن قیمت مرغ بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت جوجه یکروزه نیز جزو مواردی بود که شاهد افزایش قیمت بود. اما بر اساس آنچه گفته می‌شود که قیمت دستوری کارساز نیست و همیشه عرضه و تقاضا است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند با کاهش تقاضا برای جوجه یکروزه به دلیل کاهش تولید مرغ، به گفته کارشناسان این محصول این روزها با قیمتی بسیار کمتر از نرخ سابق خود خرید و فروش می‌شود.

به طوری که محمدرضا صدق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه می‌گوید: در ۲ ماه و نیم گذشته شرایط بسیار سختی بود.

با توجه به اینکه دولت طرح اصلاح نظام یارانه را اجرا کرده و اگرچه طرح خوبی بوده اما برای جوجه یکروزه چون یک موجود آسیب پذیر است پیش بینی‌های لازم صورت نگرفته و با افزایش قیمت‌هایی که انجام شده کشش بازار برای مرغ استحصالی از این جوجه‌ها به آن قیمت واقعی نمی تواند برسد و لذا باعث ضرر و زیان مرغداران گوشتی می‌شود. به این ترتیب اولین کاری که مرغداران گوشتی می‌کنند این است که تمایلی به جوجه ریزی نشان نمی‌دهند.

از تولید ۱۲۰ میلیون جوجه الان به حدود ۹۲-۹۳ میلیون قطعه رسیده ایم اما با این حال باز هم این مقدار جذب نمی‌شود.

فروش جوجه یکروزه با نرخ میانگین ۲ هزار تومان طی ۲ ماه اخیر

صدیق پور افزود: جوجه ای که در زمان ارز ترجیخی ۶ تا ۸ هزار تومان به فروش می‌رفت و در قیمت اخیر مرغ، به نرخ ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان قیمت گذاری شده متاسفانه در این ۲ ماهه با میانگین ۲ هزار تومان به فروش رفته که ضرر و زیان غیر قابل تحملی برای واحدهای پرورشی جوجه یکروزه به وجود آورده است.

وی خاطر نشان کرد: البته دولت هم اقداماتی انجام می‌دهد بابت اینکه این گله‌های مولد حذف نشود چون در صورت حذف گله‌های مولد، تولید آتی جوجه یکروزه به مخاطره می‌افتد. با این وجود تولید کنندگان جوجه یکروزه الان حداقل ماهانه هزار میلیارد تومان ضرر می‌دهند.

صدیق پور در خصوص کاهش تولید جوجه یکروزه نیز اظهار داشت: در ابتدا باید بدانید مصرف مرغ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و به این ترتیب از تولید ۱۲۰ میلیون جوجه الان به حدود ۹۲-۹۳ میلیون قطعه رسیده ایم اما با این حال باز هم این مقدار جذب نمی‌شود.

اگر در بخش جوجه یکروزه شرایط به همین شکل پیش برود گله های مولد توان ادامه تولید ندارند و قطعا حذف می‌شوند و شرایط سختی برای تولید کشور به وجود می‌آید.

ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه ادامه دارد

وی همچنین در خصوص صادرات جوجه یکروزه گفت: صادرات جوجه یکروزه را در دستور کار قرار داده اند اما متاسفانه از حدود یک ماه پیش صادرات ممنوع شده و هنوز این ممنوعیت ادامه دارد. با این وجود اگر صادرات باز شود غالبا عراق و افغانستان بازارهای هدف ما خواهند بود. به خصوص اینکه پیش از این نیز سابقه صادرات به این کشورها را داریم.

صدیق پور در پاسخ به این سوال که دولت با چه استدلالی ممنوعیت صادراتی برای جوجه یکروزه اعمال کرده، گفت: به هر حال نظر دولت بر این است که یک حداقل تولیدی در کشور باشد و لذا باید این عدد حداقلی اصلاح شود و پس از آن صادرات آن هم آزاد می شود.

وی در خصوص پیش بینی روند آتی بازار نیز گفت: اگر شرایط به همین شکل پیش برود گله‌های مولد توان ادامه تولید ندارند و قطعا حذف می شوند و شرایط سختی برای کشور به وجود می‌آید.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران از سه دلیل عمده برای کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد.

به نقل از بورس‌نیوز، حبیب اسدالله، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران اظهار کرد: سه دلیل عمده برای کاهش قیمت مرغ در بازار وجود دارد نخست اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده و واقعا تقاضا برای مرغ کم شده و اکنون عرضه در بازار بیش از تقاضا شده و قیمت‌ها را پایین آورده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران، درباره دلیل دوم گفت: بدون توجه به هشدار‌های کارشناسی، با اعلام وزارت جهاد کشاورزی جوجه ریزی‌ها در ماه‌های اخیر افزایش یافته و به همین دلیل در کنار کاهش تقاضا، باعث انباشت مرغ در ویترین مغازه‌ها شده است.

وی با اشاره به دلیل سوم کاهش قیمت مرغ گفت: در حالی که انباشت مرغ در بازار وجود دارد شرکت پشتیبانی امور دام هم سرعت عمل لازم برای جمع آوری مرغ مازاد ندارد.

به گفته این مسئول شرکت پشتیبانی امور دام کشور مسئول جمع آوری مرغ مازاد در کشور شده، اما با حرکت کندی که دارد نتوانسته تناسبی بین عرضه و تقاضا ایجاد کند.

اسدالله نژاد تاکید کرد: اکنون مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ۱۵ هزار تومان ضرر می‌کنند و ادامه این روند تولید را در آینده کم خواهد کرد به طوری که جوجه ریزی در تیر ماه به ۹۰ میلیون قطعه رسیده و این هشداری است برای تولید و افزایش قیمت در آینده.

آقای مهدی یوسف خانی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۳۲ هزار تومان، مرغ گرم در عمده فروشی ۴۲ هزار و خرده فروشی ۴۹ هزار تومان است‌.

او  گفت:قیمت هر کیلو ران مرغ ۴۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۰۰ هزار و فیله مرغ ۱۰۰ هزار تومان است.

یوسف خانی از توزیع روزانه ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تن مرغ در تهران خبر داد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به مازاد عرضه و کاهش تقاضا، قیمت هر کیلو مرغ طی روزهای اخیر یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

بنابر گفته اتحادیه پرنده و ماهی، با توجه به شرایط مساعد عرضه، قیمت مرغ در ایام‌تاسوعا و عاشورا نوسانی ندارد.

در راستای حمایت از خانوار و کسب رضایت شهروندان، همچنان قیمت بسیاری از محصولات در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با قیمت پایین‌تری نسبت به سطح شهر عرضه می‌شود و براساس نرخنامه امروز سازمان مدیریت میادین هر کیلوگرم مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) با قیمت ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.

قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ بیش از ۴۴ هزار تومان

به نقل از بازار، در حالی تولید جهانی تخم مرغ از ۷۴ میلیون تن گذشته است که به گفته نبی پور فعال بخش، واحدهای تولیدی در هرکیلو تخم مرغ ۱۰هزار تومان ضرر می‌دهند و به این ترتیب میزان زیاندهی آنها روزانه ۳۰میلیارد تومان است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث تامین نهاده‌های کشاورزی و دامداری یکی از اصلی ترین چالش‌های چند سال اخیر فعالان بخش است و از یکسو با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تولیدکنندگان با گرانی نهاده‌های مواجه هستند و از سوی دیگر با عدم تحویل به موقع مشکلات آنها دوچندان شده است.

به طوری که چندی پیش یک شرکت زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی اقدام به دریافت پول از فعالان دامداری و مرغداری کرد و بعد از مدتی از تحویل نهاده سرباز زد.

با این وجود ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: شنیده‌ها حاکی است مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بابت ۵۰۰ هزار تن نهاده از متقاضیان دریافت شده است و اگرچه مشخص نیست مشکل دقیقا کجاست اما به هر حال خلف وعده شده است و شرکت پشتیبانی امور دام نیز متعهد شده تعهدات ایجاد شده توسط این شرکت را در اسرع وقت انجام دهد.

با توجه به تولید ۳هزار تن تخم مرغ در روز و ضرر ۱۰هزار تومانی در هر کیلو، واحدهای تولیدی روزانه ۳۰ میلیارد تومان ضرر می‌دهند.

نبی پور افزود: تا جایی که بنده مطلع هستم مقرر شده شرکت پشتیبانی امور دام بعد از انجام تعهدات خود، به انجام تعهدات این شرکت بپردازد و گفته می شود نهاده ذرت را به متقاضیان تحویل داده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه بحث تامین نهاده از چالش‌های اصلی دامداران و مرغداران است اما فعالان این حوزه با مشکلات دیگری نیز روبرو هستند. به طوری که نبی پور در این خصوص می‌گوید: هرچند الان وضعیت تولید خوب است اما قیمت پایین است و در حالی که به طور میانگین قیمت کیلویی ۳۴ هزار تومان است، قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ بالغ بر ۴۴ هزار تومان است.

وی افزود: به این ترتیب در ازای هر کیلوگرم تخم مرغ، واحدهای تولیدی حداقل کیلویی ۱۰ هزار تومان ضرر می کنند.

نبی پور با اشاره به اینکه روزانه ۳هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود، گفت: به این ترتیب با احتساب ضرر حداقل ۱۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، واحدهای تولیدی ما روازنه ۳۰ میلیارد تومان متضرر می‌شوند.

چین ۳۸ درصد از تولید جهانی تخم مرغ را بر عهده دارد

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۰ در سراسر دنیا ۷۴.۱۴ میلیون تن تخم مرغ تولید شده است و کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده در این حوزه ۳۸ درصد از کل تولید این محصول را بر عهده دارد. گفتنی است کشورهای «هند، اندونزی، ایالات متحده، برزیل، مکزیک، روسیه، ژاپن، پاکستان و ترکیه» نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان