قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز

قیمت مرغ روز اعلام شد | قیمت مرغ کیلویی چند؟

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: نرخ کنونی هر کیلو مرغ در بازار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب آن است.

قیمت مرغ روز اعلام شد | قیمت مرغ  کیلویی چند؟
کدخبر : 2058
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ در روزهای اولیه سال نوسانات زیادی را تجربه کرده است. دولت راهکار های خوبی برای کاهش قیمت مرغ ارائه نداده است. عوامل مختلفی می توانند بر روی قیمت مرغ تاثیر بگذارند. از جمله مواردی که بر روی قیمت مرغ اثر گذار است حذف ارز ترجیحی و عدم اعمال سیاست‌های حمایتی است که موجب می شود قیمت مرغ گوشتی حداقل دو ونیم برابر افزایش یابد. 

هر کیلو مرغ تنظیم بازاری که تا روز شنبه کیلویی ۴۱.۵۹۰ تومان به فروش می‌رسید از روز دوشنبه با ۶.۳۰۰ تومان افزایش به کیلویی ۴۷.۸۹۰ تومان رسید.

در هفته‌های اخیر قیمت دولتی مرغ در میادین تغییراتی در حدود ۷ هزار تومان را تجربه کرده و بین کیلویی ۴۰ تا ۴۷ هزار تومان نوسان داشته است.

بر اساس این گزارش تغییر قیمت تنها مربوط به مرغ تنظیم بازاری بوده و بسته‌بندی‌ها همچنان با قیمت‌های پیشین عرضه می‌شوند.

قیمت مرغ

قیمت مرغ

 مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: از حدود ۱۰ روز آینده مرغ‌‌هایی که تولید آن‌ها با ارز نیمایی انجام شده وارد بازار می‌شود.

حبیب اسدالله‌نژاد اظهار کرد: با این شرایط قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ زنده بین نزدیک به ۵ هزار تومان است که حدود ۶ درصد با نرخ فعلی آن در بازار فاصله دارد.

اسدالله‌نژاد افزود: هم‌اکنون قیمت عرضه مرغ زنده ۳۰ هزار تومان است. اگر قیمت‌های بازار واقعی نشود تولید‌کنندگان زیان می‌کنند و تولید مرغ در کشور با آسیب بسیار جدی مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: تسهیلات بانکی که قرار بود بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، فقط ۳۰ درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می‌دهد. در صورت حفظ قیمت فعلی مرغ و ورود آن با ارز نیمایی از اواخر هفته بعد، شرایط تولید اقتصادی نبوده و به زیان تولیدکننده است.

این تسهیلات جنبه حمایتی ندارد و فقط برای جبران زیان می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و مرغدار را مقروض سیستم بانکی نگه دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: علاوه بر این قرار بود در پرداخت تسهیلات، استعلام گرفته نشود و بدهی‌های قبلی به صورت فریز شده باشد، اما وزارت جهاد کشاورزی و بانک‌ها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند و به همین دلیل تولیدکنندگان نیازمند تسهیلات، برای استمرار تولید قادر به دریافت این تسهیلات نیستند.

آغاز صادرات تخم‌ مرغ

به نقل از بازار، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران با بیان اینکه صادرات تخم مرغ به افغانستان از یک هفته قبل آغاز شده است، گفت: صادرکنندگان منتظر ابلاغ حذف تعرفه صادراتی تخم مرغ هستند.

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه صادرات تخم مرغ به افغانستان از یک هفته قبل آغاز شده است، گفت: صادرکنندگان منتظر ابلاغ حذف تعرفه صادراتی تخم مرغ هستند.

نبی پور با اشاره به اینکه صادرات تخم مرغ از حدود یک هفته قبل آغاز شده است، گفت: این صادرات از مقصد مشهد به افغانستان در حال انجام است.

به گفته وی، تاکنون حدود ۸۰۰ تن تخم مرغ از کشور صادر شده است.

مهدی یوسف خانی گفت: نرخ کنونی هر کیلو مرغ گرم در عمده فروشی‌ها ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان و در خرده فروشی ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان است.

او نرخ هر کیلو ران مرغ را ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان، سینه ۹۰ هزارتومان و فیله مرغ ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: روزانه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تن مرغ در تهران عرضه می‌شود. عرضه مرغ کنونی مربوط به جوجه ریزی ۴۰ تا ۵۰ روز قبل است و پیش‌بینی می‌شود از ابتدای تیر نرخ مرغ به نرخ مصوب برسد.

با اصلاح نظام یارانه نرخ مصوب هر کیلو مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد که کمتر از این رقم در بازار به فروش می‌رسد و خرید حمایتی پشتیبانی امور دام هم نتوانسته بر بازار اثر بگذارد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که روز گذشته نرخ مرغ در بازار عمده فروشی به ۵۰ هزار تومان و خرده فروشی ۵۵ هزار تومان رسیده بود که امروز مجدد به دلیل نبود کشش بازار کاهش یافت.

کمبود شدید گوشت مرغ در آینده نزدیک

به نقل از بازار، جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در شرایط فعلی این سوال برای مرغ داری‌ها مطرح است که اگر فردا روزی جهاد کشاورزی مرغ را زیر قیمت از مرغداری‌ها خریداری کند، این مرغداری‌ها چه کار باید کنند.

جلال محمودزاده با اشاره به توزیع نهاده‌های دامی و گرانی در این بخش اظهار کرد: با رویکردی که دولت و وزارت جهاد کشاورزی در پی گرفته، در آینده نزدیک یعنی دو ماه آینده به دلیل کاهش جوجه ریزی و معدوم کردن جوجه‌ها آن هم به دلیل نبود نهاده‌های دامی ما با کمبود شدید گوشت مرغ مواجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مسئولین وزارت جهاد کشاورزی تاکید دارند که ما قیمت مرغ را ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان نگه داشتیم در صورتی که شرایط بدین نحوه نیست.

وی تاکید کرد: دلیل اساسی مبنی بر اینکه مرغ در شرایط فعلی ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان قیمت دارد این است که اولا در زمانی که دولت قصد داشت یارانه‌ها را بردارد مردم هجوم آورده و مرغ ارزان قیمت خریداری کردند و نهایتاً عرضه و تقاضا به هم ریخت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین ما مقداری مرغ از تولید گذشته در اختیار داشتیم و همچنین مقداری نهاده‌های دامی ارزان قیمت هم در انبارها وجود داشت، از سوی دیگر قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده بود بنابراین به واسطه این دلایل است که مرغ در شرایط فعلی ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بر اساس آنالیز صورت گرفته، قیمت هر کیلو مرغ ۵۵ هزار تومان برای مردم تمام می‌شود یعنی اگر مرغدار بخواهد این مرغ را به فروش برساند باید این مرغ را کیلیویی ۶۰ هزار تومان در اختیار دولت قرار خواهد داد و نهایتاً دولت با این قیمت مرغ را در اختیار بازار قرار می‌دهد که این کار را انجام نمی‌دهد.

قیمت جو از ۲ هزار تومان به کیلویی ۱۳ هزار تومان، ذرت به کیلویی ۱۴ هزار تومان و سویا به ۱۶ هزار تومان رسیده است بنابراین مرغداران نقدینگی لازم را ندارند تا نهاده‌های گران از بازار تهیه کنند و این موارد باعث می‌شود تا مرغداری‌ها جوجه ریزی نکرده و آن مرغ داری که جوجه ریزی کرده، جوجه‌هایش را معدوم کند.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش قیمت نهاده‌های دامی هستیم ،گفت: در شرایط فعلی قیمت جو از ۲ هزار تومان به کیلویی ۱۳ هزار تومان، ذرت به کیلویی ۱۴ هزار تومان و سویا به ۱۶ هزار تومان رسیده است بنابراین مرغداران نقدینگی لازم را ندارند تا نهاده‌های گران از بازار تهیه کنند و این موارد باعث می‌شود تا مرغداری‌ها جوجه ریزی نکرده و آن مرغ داری که جوجه ریزی کرده، جوجه‌هایش را معدوم کند.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد : از سوی دیگر جهاد کشاورزی به مرغ داران اعلام کرده که تسهیلات و قرارداد خرید با مرغ داران تنظیم خواهد کرد اما قیمت را به آن‌ها نخواهد داد، یعنی نمی‌گوید که به چه قیمتی مرغ را از مرغداران خریداری خواهد کرد و این یعنی یک معامله ناقص.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی این سوال برای مرغ داری‌ها مطرح است که اگر فردا روزی جهاد کشاورزی مرغ را زیر قیمت از مرغداری‌ها خریداری کند، این مرغداری‌ها چه کار باید کنند بنابراین هیچ مرغ داری زیر بار چنین قراردادی نمی‌رود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان