سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان

خبر خوش برای سهام عدالتی ها | ارزش سهام عدالت در حال افزایش است

قیمت سهام عدالت امسال میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و طی یکی دو سال آینده بسیار بهتر می‌شود.

خبر خوش برای سهام عدالتی ها | ارزش سهام عدالت در حال افزایش است
کدخبر : 3847
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

سهام عدالت در دولت نهم به برخی از افراد داده شده است. اما باز هم افرادی هستند که مشمول سهام عدالت می شوند، اما هنوز سهامی دریافت نکرده اند. قرار بود در سال جدید جاماندگان سهام عدالت هم بتوانند ثبتنام کنند. در خرداد و تیر 1401 خبری بر مبنی ثبتنام جاماندگان سهام عدالت منتشر شد. این ثبتنام فقط مخصوص افراد تحت پوشش کمیته بود. با این حال هنوز هم خبری برای جاماندگان سهام عدالت منتشر می شود. آخرین اخبار مربوط به سهام عدالت را در سایت گشتنی نیوز دنبال کنید.

 این روزها سهام عدالت و مسائل پیرامون آن در کانون توجه سهامداران قرار گرفته است. پرداخت سود به جاماندگانی که شماره شبای درست در سامانه سجام بارگذاری نکرده‌ اند و یا پرداخت برگه‌ های سهام عدالت به افراد جامانده نیز از موضوعاتی است که در هفته ‌های گذشته خبرهایی درباره آن منتشرشده است.

افزایش دو برابری سود سهام عدالت در سال جاری

محمد خزائی، دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: پیش‌بینی می‌شود سود سهام عدالت که در پایان سال جاری پرداخت خواهد شد نسبت به سال گذشته دو برابر شود.

وی در مورد اینکه پرتفوی و ترکیب سبد سهام عدالت امسال چه تغییری پیدا کرده است، گفت: وقتی یک شرکت سود پرداخت می‌کند بخشی از سود کسب شده را به سهامداران می‌دهد و بخش دیگری صرف افزایش سرمایه در شرکت می‌شود که در نتیجه قیمت سهام آن در بازار افزایش می‌یابد یعنی علاوه بر اینکه سود عدالت امسال دو برابر می‌شود قیمت سهام عدالت نیز به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. بنابراین از مردم می‌خواهیم سهام عدالت خود را نگه دارند و این سهام طی یکی دو سال آینده بسیار بهتر می‌شود.

سود سهام عدالت دو یا سه بار در سال پرداخت می شود

حیدری، سخنگوی کانون شرکت ‌های سرمایه ‌گذاری سهام عدالت درباره زمان اجرایی‌شدن دوبرابر شدن سود سهام عدالت گفت: جریان برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، بسته به پایان سال مالی تا اواسط سال طول می‌ کشد. در این راستا شاهد هستیم سود سهام عدالت در سال‌های اخیر در اسفندماه واریز شده است اما تلاش داریم بازه زمانی توزیع سود را در سال دو یا سه بار کنیم تا حجم مراجعات مردم کاهش پیدا کند و اگر مردم نیازهای اضطراری مالی دارند از آن استفاده کنند.

حیدری در خصوص آزادسازی سودها بیان کرد: آزادسازی سهام عدالت بعد از ابلاغیه سال ۱۳۹۹، رهبر معظم انقلاب محقق و انجام شده است؛ اما آنچه بعضاً به‌ عنوان آزادسازی برداشت می‌ شود، در حقیقت معاملاتی شدن سهام عدالت است که این امر نه در سیاست‌های کلان برنامه‌ ریزان و نه در بین کارشناسان بازار سرمایه به ‌ویژه در شرایط ریزشی بازار توصیه نمی‌ شود.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد ۴ درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰.۸۵ درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰.۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱.۷ درصدی روبرو شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش ۱.۲۹ درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش ۲.۱۳ درصدی مواجه شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش ۱.۵۵ درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد ۲ درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت ۲.۱۵ درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیرماه با افت ۲.۸۶ درصد مواجه شده است. این سهام هفته دوم تیرماه را با کاهش ۱.۳۹ درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. در حال حاضر و در هفته سوم تیرماه ارزش این سهام با کاهش ۱.۳۷ درصدی روبرو شده است. ارزش این سهام در هفته چهارم و پایانی تیرماه با افت ۲ درصدی داشته است.

بورس در هفته‌های گذشته با وضعیت نوسانی همراه بوده است که این مساله بر روند ارزش برگه های سهام عدالت نیز تاثیر زیادی داشته است. برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی مردادماه با کاهش ۲.۶۵ درصدی روبرو شده است؛ اما در هفته دوم مردادماه ارزش سهام عدالت ۴۶ صدم درصد افت کرد. اما در هفته سوم مردادماه برخلاف شاخص های بورس، ارزش سهام عدالت ۷.۶۲ درصد کاهش یافت. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با افزایش ۰.۸ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش  ۱.۴۹ درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته ابتدایی مردادماه به ترتیب با کاهش  ۵۰۴ هزار تومانی، ۶۰۶ هزار تومانی، ۶۵۶ هزار تومانی و یک میلیون و ۲۳۳ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۶ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان، ۷ میلیون و ۳۵۹ هزار تومان، ۷ میلیون و ۹۵۸ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۹۵۸ هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۶۱ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکت های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه ‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته برای سه نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت ۹ میلیون و ۴۶۱ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۳۸۱ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۳۰۶ هزار تومانی و ۲۳ میلیون و ۱۳۳ هزار تومانی روبرو شده است.

سهام عدالت به‌عنوان یکی از طرح‌های ملی در دهه ۸۰ اجرایی شد و در سال‌های گذشته با واریز سود سهامداران به حساب آنها، توانست شیرینی این موضوع را برای افرادی که دارای این سهام هستند، به همراه داشته باشد.

اما بی‌تدبیری دولت دوازدهم در مساله آزادسازی سهام عدالت سبب نزول ارزش این سهام شد و در حال حاضر ارزش این سهام در بازار سرمایه به کمترین میزان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

در شرایط فعلی یکی از مهمترین موضوعات به مساله جاماندگان سهام عدالت باز می‌گردد.

چه افرادی دارای اولویت واگذاری سهام عدالت هستند؟

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره می‌گوید: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ جاماندگان سهام عدالت از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تا کنون ۴میلیون نفر شناسایی شده که باید سهام عدالت در فاز اول شناسایی بازماندگان، به آنها اختصاص پیدا کند.

پورابراهیمی ادامه داد: بخش دوم از بازماندگان کسانی از دهک‌های بعدی تا دهک ششم درآمدی هستند که سهام عدالت به آنها اختصاص پیدا نکرده است و همین‌طور بر اساس اولویت این طرح به جلو می‌رود.

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: محاسبات برای شناسایی افراد جامانده سهام عدالت انجام شده و قرار است طبق تکلیف قانون بودجه تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند در مرحله بعدی هم باید کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، به آنها اختصاص یابد.

خردادماه پایان مهلت شناسایی افراد دارای شرایط دریافت سهام عدالت

محمد خزائی ‌کوهپر، دبیرکل کانون شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در زمینه شناسایی افراد جامانده می‌گوید: شناسایی جاماندگان سهام عدالت از طریق سامانه‌ها و سازمان‌‌های مربوطه انجام می ‌شود و نیازی به مراجعه مردم و هزینه ‌کرد آنها نیست، خود وزارت رفاه از طریق سامانه‌ها این کار را انجام می‌دهد.

در خبر دیگری که از سوی سازمان بهزیستی اعلام شده، دولت طبق قانون بودجه سال جاری، مکلف شده است، به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط، سهام عدالت واگذار کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان خرداد سال جاری، افراد دارای شرایط را تعیین می‌کند.

سهام عدالت عامل کم شدن بنگاه داری دولت

وحید دستجری، کارشناس بازار سرمایه درباره مزیت‌های سهام عدالت و گسترش افرادی که دارای این سبد دارایی هستند، می‌گوید: واگذاری سهام عدالت می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی و مردم نهاد کردن اقتصاد باشد.

وی ادامه داد: البته باید از رفتارهای سلیقه‌ای در خصوص این سهام جلوگیری کرد. این رفتارها مانند آزادسازی بدون مطالعه در سال ۹۹ ضربات سنگینی را برای سهامداران و شرکت‌ها به همراه داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با گسترش سهام عدالت، افرادی که دارای این سهام هستند می‌توانند در مجامع شرکت‌ها حضور داشته و در بحث‌های مدیریتی این شرکت‌ها نیز سهیم شوند. به این ترتیب افراد بیشتری بر این شرکت‌ها نظارت کرده و دست دولت نیز از بنگاه‌داری کوتاه می‌شود

«محمود حسنلو» در گفت‌وگو با ایرنا به آخرین جزییات تعیین تکلیف وراث سهام عدالت اشاره کرد و افزود: اخیراً با قوه قضاییه به نتیجه‌ای مثبتی برای تکلیف سهام عدالت متوفیان و وراث آنها دست پیدا کردیم و اکنون در حال انجام باقی مراحل آن هستیم.

وی اظهار داشت: در این زمینه همه تلاش خود را به کار می‌گیریم و امیدواریم تا پایان شهریورماه که وعده آن را به وراث برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان داده بودیم، انجام این اقدام را به مرحله نهایی برسانیم.

حسنلو خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با همکاری‌هایی که با قوه قضاییه در داشتیم و نیز تصمیمات اتخاذ شده، سهام عدالت متوفیان را تا پایان شهریورماه در اختیار وراث قرار دهیم.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه به اقدامات انجام شده برای جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: مسوولیت تصمیم‌گیری برای جاماندگان سهام عدالت بر عهده دولت است و تعیین تکلیف آن هیچ ارتباطی به سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری ندارد.

وی ادامه داد: در این زمینه از ابتدا قرار بود دولت طرحی را ارائه دهد و مجلس آن را مصوب کند که بعد از آن برای اجرا در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار می‌گیرد.

حسنلو تاکید کرد: برای تخصیص سهام به جاماندگان، اگر سهام مربوطه بورسی باشد اجرای باقی طرح به سازمان بورس محول می‌شود و در نهایت شرکت سپرده‌گذاری آن را ثبت خواهد کرد.

 بورس در هفته گذشته، افت ۱٫۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحدی قرار گرفت. امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند متعادل را تجربه می‌کند. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که شاخص کل در این روز تا حدودی منفی می‌شود.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) شرایط توثیق سهام برای دریافت وام را تشریح و تاکید کرد: همه مشمولان سهام عدالت می‌توانند از این سهام به عنوان وثیقه استفاده کنند.(ایسنا)

ضمانت وام توسط سهام عدالت، اعتماد سهامداران را نسبت به بازار سهام افزایش می‌دهد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در گام نخست به ۴ میلیون نفر از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تا پایان شهریورماه امسال، این سهام اعطا می‌شود.(همشهری آنلاین)

برخی از کارشناسان عقیده دارند این واگذاری سهام عدالت، نقدینگی در گردش جامعه را افزایش می‌دهد.

علی اکبر محرابیان‌، وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو در صدد است به زودی فروش برق با مکانیزم بورسی و با نظام عرضه و تقاضا انجام شود.(سنا)

این عرضه می‌تواند نقدینگی جدید وارد بورس کند. از سوی دیگر مصرف برق را کاهش و قیمت آن را بر اساس عرضه و تقاضا به تعادل برساند.

افزایش اعتماد سهامداران به بورس

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اظهار کرد: از طریق سامانه توثیق سهام، امکان وثیقه‌گذاری سهام بورسی به سهام‌داران بورسی برای دریافت تسهیلات بانکی فراهم می‌شود.(تسنیم)

با ضمانت وام توسط سهام بورسی، اقبال و اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند.

حسین قربان‌زاده، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تعداد شرکت‌های ارزنده دولتی که قابل واگذاری هستند را حدود ٣۵ شرکت اعلام کرد و گفت: ایرادی که به عملکرد واگذاری در دولت گذشته وارد شده بود کم توجهی نسبت به اصلاح ساختار، آماده سازی شرکت‌ها و نیز عدم تنوع در روش‌های واگذاری بود.(ایرنا)

با واگذاری این ۳۵ شرکت نقدینگی در گردش اقتصاد افزایش می‌یابد و برخی از بازارهای مالی نیز کمی به آرامش می‌رسند.

سهام عدالت

خاندوزی از تعیین تکلیف برای جاماندگان سهام عدالت می‌گوید.

 سوال: تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کجا رسید؟

به نقل از خبرنگاران‌جوان، در بند «الف» تبصره دو قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قانون گذار تکلیف را برای بازماندگان سهام عدالت متوجه دولت کرد که در دو سطح بود؛ سطح اول که به گروه‌هایی باز می‌گشت که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند و سطح دوم در مورد سایر ۶ دهکی است که طبق قانون سیاست‌های اصل ۴۴ نیز می‌توانند مشمول دریافت سهام عدالت شوند که قاعدتا در سطح دوم تعداد بیشتری وجود دارند.

با توجه به این که دولت باید تکالیف دیگری را در زمینه واگذاری سهام خود امسال انجام دهد اولویت را بر این قرار داریم که در سریع‌ترین زمان ممکن برای گروه اول که طبق اطلاعات نزدیک به سه میلیون نفر هستند و اکنون اطلاعاتشان وجود دارد وضعیت را مشخص کنیم.

ابتدا در این خصوص با قید فوریت مصوبه‌ای آماده شده که در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب و طرح در هیئت دولت قرار دارد؛ امیدواریم در همین مرداد مصوبه هیئت دولت را در این زمینه داشته باشیم. درباره دسته دوم که تعداد بیشتری دارند؛ لازم است اطلاعات بیشتری داشته باشیم بنابر این تا تکمیل اطلاعات غیر از میزانی که باید به صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی داده شود در مورد دسته دوم تا پایان سال مصوبه‌ای را خواهیم داشت.

سوال: بانک‌ها در اعطای تسهیلات رشد خواهند داشت؟

با فروش اموال مازاد بانک ها و افزایش نقدینگی آن ها، شاهد اعطای بیشتر وام به بخش های خصوصی خواهیم بود. بانک قرض الحسنه مهر ایران ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه نقدی داشته است.

بانک‌های ملت ۶۰ درصد، بانک تجارت ۳۰ درصد، پست بانک ۴۰ درصد و بانک‌های ملی و سپه هم افزایش سرمایه نقدی در جهت اعطای بیشتر تسهیلات به مردم و تولید کنندگان را خواهند داشت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس آخرین وضعیت اعطای سهام عدالت به جاماندگان را تشریح کرد.

به نقل از تسنیم، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت اعطای سهام عدالت به جاماندگان، گفت: در مرحله اول افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته‌ امداد که از اخذ سهام عدالت جامانده‌اند در اولویت دولت قرار دارند.

طغیانی افزود: طبق شناسایی که انجام شده حدود ۴میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند که در مرحله اول این سهام به آنها تعلق می‌گیرد.

وی بیان کرد: در ارائه سهام عدالت به جاماندگان ۲ مسئله مطرح بود. یک اینکه دولت چه میزان سهام دارد که این مسئله بر طرف شده است. موضوع بعدی این بود که این میزان سهام با چه فرایندی به جاماندگان ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه گفت: یک روش ارائه غیرمستقیم یعنی از طریق تعاونی سهام عدالت استانی است و روش دیگر به‌صورت مستقیم یعنی به فرد میزانی از سهام یک شرکت اعطا می‌شود.

مهدی طغیانی اضافه کرد: در حال حاضر بحث و گفتگو در مورد فرآیند ارائه سهام عدالت به جاماندگان است که تصمیم‌گیری در این باره هم بر عهده شورای عالی بورس است که چه تصمیمی در این‌ باره اتخاذ شود.

نماینده اصفهان در پاسخ به این سوال که چه زمانی سهام عدالت به جاماندگان اعطا می‌شود، گفت: به دلیل اینکه این موضوع در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است لذا باید تا پایان سال جاری وضعیت کل جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف شود.

 حدود دو میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت هنوز سود سهام عدالت سال ۹۸ و ۹۹ خود رادریافت نکرده‌اند. چراکه شماره شبای اعلامی و اطلاعات حساب این گروه مشکل داشته است.

از طرف دیگر اعلام شده که سود سهام عدالت جاماندگان تا پایان تیر ماه واریز می‌شود. برای همین،‌ جاماندگان سود سهام عدالت تنها تا فردا جمعه ۳۱ تیر ماه فرصت دارند که شماره شبای خود را اصلاح کنند. اگر اطلاعات حساب این افراد اصلاح نشود، در این مرحله هم سود سهام آنها واریز نمی‌شود.

برای اصلاح شماره شبا چه باید کرد؟

چه کسانی تاکنون نتوانسته‌اند سود سهام عدالت خود را دریافت کنند؟ مهم‌ترین مانع دریافت سود سهام عدالت شماره شبای نادرست و نامعتبر است. افرادی که شماره شبای نامعتبر دارند، دارندگان حساب ارزی، حساب‌هایی که به نام دو نفر است،‌ حساب بانکی مسدود و راکد از مهم‌ترین موانعی است که مانع واریز سود سهام عدالت شده است.

حالا برای دریافت سود سهام، این افراد باید به سامانه سجام مراجعه و اطلاعات حساب خود را اصلاح کنند.

جاماندگان سود سهام عدالت تنها یک روز دیگر فرصت دارند که به سامانه www.sejam.ir مراجعه و اطلاعات حساب خود را اصلاح کنند.

قرار است شرکت سپرده گذاری مرکزی اطلاعات را در روز شنبه جمع آوری و فرایند پرداخت سود را در روز یکشنبه هفته آینده آغاز کند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان