سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان

خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت | تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

سخنگوی اقتصادی دولت ایران گفت: در بند «الف» تبصره دو قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قانون گذار تکلیف را برای بازماندگان سهام عدالت متوجه دولت کرد که در دو سطح بود.

خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت |  تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت
کدخبر : 3346
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

سهام عدالت در دولت نهم به برخی از افراد داده شده است. اما باز هم افرادی هستند که مشمول سهام عدالت می شوند، اما هنوز سهامی دریافت نکرده اند. قرار بود در سال جدید جاماندگان سهام عدالت هم بتوانند ثبتنام کنند. در خرداد و تیر 1401 خبری بر مبنی ثبتنام جاماندگان سهام عدالت منتشر شد. این ثبتنام فقط مخصوص افراد تحت پوشش کمیته بود. با این حال هنوز هم خبری برای جاماندگان سهام عدالت منتشر می شود. آخرین اخبار مربوط به سهام عدالت را در سایت گشتنی نیوز دنبال کنید.

خاندوزی از تعیین تکلیف برای جاماندگان سهام عدالت می‌گوید.

 سوال: تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کجا رسید؟

به نقل از خبرنگاران‌جوان، در بند «الف» تبصره دو قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قانون گذار تکلیف را برای بازماندگان سهام عدالت متوجه دولت کرد که در دو سطح بود؛ سطح اول که به گروه‌هایی باز می‌گشت که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند و سطح دوم در مورد سایر ۶ دهکی است که طبق قانون سیاست‌های اصل ۴۴ نیز می‌توانند مشمول دریافت سهام عدالت شوند که قاعدتا در سطح دوم تعداد بیشتری وجود دارند.

با توجه به این که دولت باید تکالیف دیگری را در زمینه واگذاری سهام خود امسال انجام دهد اولویت را بر این قرار داریم که در سریع‌ترین زمان ممکن برای گروه اول که طبق اطلاعات نزدیک به سه میلیون نفر هستند و اکنون اطلاعاتشان وجود دارد وضعیت را مشخص کنیم.

ابتدا در این خصوص با قید فوریت مصوبه‌ای آماده شده که در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب و طرح در هیئت دولت قرار دارد؛ امیدواریم در همین مرداد مصوبه هیئت دولت را در این زمینه داشته باشیم. درباره دسته دوم که تعداد بیشتری دارند؛ لازم است اطلاعات بیشتری داشته باشیم بنابر این تا تکمیل اطلاعات غیر از میزانی که باید به صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی داده شود در مورد دسته دوم تا پایان سال مصوبه‌ای را خواهیم داشت.

سوال: بانک‌ها در اعطای تسهیلات رشد خواهند داشت؟

با فروش اموال مازاد بانک ها و افزایش نقدینگی آن ها، شاهد اعطای بیشتر وام به بخش های خصوصی خواهیم بود. بانک قرض الحسنه مهر ایران ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه نقدی داشته است.

بانک‌های ملت ۶۰ درصد، بانک تجارت ۳۰ درصد، پست بانک ۴۰ درصد و بانک‌های ملی و سپه هم افزایش سرمایه نقدی در جهت اعطای بیشتر تسهیلات به مردم و تولید کنندگان را خواهند داشت

سهام عدالت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس آخرین وضعیت اعطای سهام عدالت به جاماندگان را تشریح کرد.

به نقل از تسنیم، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت اعطای سهام عدالت به جاماندگان، گفت: در مرحله اول افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته‌ امداد که از اخذ سهام عدالت جامانده‌اند در اولویت دولت قرار دارند.

طغیانی افزود: طبق شناسایی که انجام شده حدود ۴میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند که در مرحله اول این سهام به آنها تعلق می‌گیرد.

وی بیان کرد: در ارائه سهام عدالت به جاماندگان ۲ مسئله مطرح بود. یک اینکه دولت چه میزان سهام دارد که این مسئله بر طرف شده است. موضوع بعدی این بود که این میزان سهام با چه فرایندی به جاماندگان ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه گفت: یک روش ارائه غیرمستقیم یعنی از طریق تعاونی سهام عدالت استانی است و روش دیگر به‌صورت مستقیم یعنی به فرد میزانی از سهام یک شرکت اعطا می‌شود.

مهدی طغیانی اضافه کرد: در حال حاضر بحث و گفتگو در مورد فرآیند ارائه سهام عدالت به جاماندگان است که تصمیم‌گیری در این باره هم بر عهده شورای عالی بورس است که چه تصمیمی در این‌ باره اتخاذ شود.

نماینده اصفهان در پاسخ به این سوال که چه زمانی سهام عدالت به جاماندگان اعطا می‌شود، گفت: به دلیل اینکه این موضوع در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است لذا باید تا پایان سال جاری وضعیت کل جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف شود.

سهام عدالت

 حدود دو میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت هنوز سود سهام عدالت سال ۹۸ و ۹۹ خود رادریافت نکرده‌اند. چراکه شماره شبای اعلامی و اطلاعات حساب این گروه مشکل داشته است.

از طرف دیگر اعلام شده که سود سهام عدالت جاماندگان تا پایان تیر ماه واریز می‌شود. برای همین،‌ جاماندگان سود سهام عدالت تنها تا فردا جمعه ۳۱ تیر ماه فرصت دارند که شماره شبای خود را اصلاح کنند. اگر اطلاعات حساب این افراد اصلاح نشود، در این مرحله هم سود سهام آنها واریز نمی‌شود.

برای اصلاح شماره شبا چه باید کرد؟

چه کسانی تاکنون نتوانسته‌اند سود سهام عدالت خود را دریافت کنند؟ مهم‌ترین مانع دریافت سود سهام عدالت شماره شبای نادرست و نامعتبر است. افرادی که شماره شبای نامعتبر دارند، دارندگان حساب ارزی، حساب‌هایی که به نام دو نفر است،‌ حساب بانکی مسدود و راکد از مهم‌ترین موانعی است که مانع واریز سود سهام عدالت شده است.

حالا برای دریافت سود سهام، این افراد باید به سامانه سجام مراجعه و اطلاعات حساب خود را اصلاح کنند.

جاماندگان سود سهام عدالت تنها یک روز دیگر فرصت دارند که به سامانه www.sejam.ir مراجعه و اطلاعات حساب خود را اصلاح کنند.

قرار است شرکت سپرده گذاری مرکزی اطلاعات را در روز شنبه جمع آوری و فرایند پرداخت سود را در روز یکشنبه هفته آینده آغاز کند.

سود سهام عدالت چقدر است؟

چنانچه اطلاعات حساب افراد اصلاح شده باشد، دارندگان سهام عدالت تا پایان این هفته هم سود سال ۹۸ را دریافت می‌کنند و هم سود سال ۹۹ را.

مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی سال ۹۸ حدود ۱۹۰ هزار تومان و سود سال ۹۹ برای همین گروه حدود ۵۸۰ هزار تومان است.

این مبلغ برای دارندگان سهام یک میلیون تومانی دو برابر می‌شود. یعنی سود سال ۹۸ حدود ۳۸۰ هزار تومان است و سود سال ۹۹ هم یک میلیون تومان می‌شود.

با این حساب سود یک خانوار چهار نفره بین دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود (وابسته مبلغ سهام)

اما دریافت این سود وابسته به این است که افراد شماره شبای معتبر داشته باشند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سهامداران سهام عدالت روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه فرصت دارند، شماره حساب خود را از طریق سامانه سجام اعلام کنند تا سود برای آن‌ها واریز شود.

به گزارش ایبِنا، محمود حسنلو اظهار داشت: سود سهام عدالت که قرار است اول یا دوم مرداد واریز شود مربوط به کسانی است که شماره شبای آن‌ها در نوبت قبلی واریز سود مشکل داشته یا شماره حساب مشترک یا شماره حساب سپرده بلندمدت بوده که امکان واریز ندارند، بنابراین باید همه این افراد ظرف یکی دو روز باقیمانده شماره معتبر از طریق سامانه سجام ثبت کنند.

وی در مورد اینکه قرار بود تا آخر تیرماه سود سهام عدالت افرادی که شماره شبا اعلام کنند، واریز شود، گفت: از این تعداد برخی اقدام به ارائه شماره شبای حساب بانکی کرده‌اند که امیدواریم در روز اول یا دوم مردادماه سال جاری سود مانده آن‌ها واریز شود.

 محمد خزائی‌کوهپر در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین جزئیات از اصلاح آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت، اظهار داشت:‌ اصلاح آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت در مراحل نهایی است و امیدواریم تا یک ماه آینده به اتمام برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان