یارانه معیشتی | یارانه معیشتی جدید

معوقه یارانه معیشتی کی پرداحت می شود؟ | آخرین جزئیات در مورد واریز یارانه معیشتی

همین نیمه‌شب گذشته که موعد واریز یارانه معیشتی ماه مرداد آغاز شد و دولت برای چهارمین مرتبه آن را میان شهروندان واجد شرایط دریافتش، توزیع کرد. این پرسش برای عده‌ای مطرح شد: «یارانه معوقه کِی و چگونه تسویه می‌شود؟»

معوقه یارانه معیشتی کی پرداحت می شود؟ | آخرین جزئیات در مورد واریز یارانه معیشتی
کدخبر : 3825
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

یارانه معیشتی 20 م هرماه به حساب خانوارهای مشمول واریز می‌شود. پرداخت یارانه معیشتی تجمیعی تصویب شده ترکیبی از چند یارانه است که توسط مجلس تصویب شده است. هدف از پرداخت یارانه معیشتی تامین کالای اساسی خانوار ها بود. فی الحال مبلغ یارانه معیشتی بر حسب دهک بندی تعیین شده، برای برخی خانوار ها 300 و برای برخی خانوار ها 400 می باشد. احتمالا واریز یارانه معیشتی تا چند ماه دیگر ادامه پیدا نکند و کوپن الکترونیکی جایگزین آن شود. برای مطلع شدن از آخرین اخبار مربوط به یارانه معیشتی سایت گشتنی نیوز را دنبال کنید.

«دولت یارانه مرا می‌دهد یا نه؟» پرسشی بی‌پاسخ است که بعد از گذشت چهار ماه از پرداخت یارانه معیشتی جدید هنوز بسیاری از شهروندان با آن مواجه هستند.

این روزها کافیست تا خبر کوتاهی درباره پرداخت یارانه معیشتی منتشر شود تا یکبار دیگر پرس‌وجو کردن درباره یارانه و معوقات آن مطرح شود.

مثلا همین نیمه‌شب گذشته که موعد واریز یارانه ماه مرداد آغاز شد و دولت برای چهارمین مرتبه آن را میان شهروندان واجد شرایط دریافتش، توزیع کرد. این پرسش برای عده‌ای مطرح شد: «یارانه معوقه کِی و چگونه تسویه می‌شود؟»

معوقات نخواستیم، یارانه را قطع نکنید!

گویا هفت‌خان گرفتن یارانه معیشتی از دولت آنقدر سخت و دشوار است که برخی شهروندان ترجیح می‌دهند عطای معوقات را به لقایش ببخشند اما در مقابل دولت یارانه آنها را قطع نکند:

-« عجیبه ولله بعد از ۱۰سال تیرماه برام واریز شد ولی این ماه برام واریز نکردن معوقات نخواستم چرا دوباره قطع کردین».

-« من از جاماندگان یارانه هستم بعد از ۱۰سال فقط تیرماه برام واریز کردن مرداد ماه دوباره قطع کردن».پس یارانه معوقه من کجاست؟

شمار دیگری از شهروندان هم هستند که هنوز پیگیر طلب یارانه‌ای خود از دولت هستند:

-« به چه کسی یارانه دادید چرا منی که به سازمان رفاه زنگ زدم وگفتند واریزمی‌شود نشد وکسانی که دوماه بعدمن ثبت نام کردند امشب گرفتند من اردیبهشت ثبت نام کردم خواهشا رسیدگی شود».

-« مرداد رو ریختن باز معوقات رو نریختن مال اردیبهشت و خرداد».

-« یارانه تیرماه راگرفته ولی امشب بایارانه مرداد معوقات اردیبهشت و خردادراواریزنکردند».

-« من جز یارانه بگیر جدید هستم که از تیر ماه ۱۴۰۱ برای اولین بار بعد از یازده سال تیر ماه گذشته مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای من واریز شد اما برای پسرم و همسرم واریز واریز نشده است بیش از ده بار به سامانه تماس گرفتم کسی پاسخ گو نیست امشب هم یارانه مرداد برای من واریز نشده است».

-« والله ماکه بنا برحسب یه اشتباه کوچک ۸ سال یارانه مارو قطع کردن.الان که درخواست دادیم..خوشبختانه واجد شرایط شدیم..این دوماه واریز کردن..قرار بود معوقات دوماه قبلشم واریز کنند..اما متاسفانه واریز نکردن..فقط این ماه دادن».

-« چرا اینهمه بدقولی امروز و فردا کردن برای چیه سه ماهه میگید آخر ماه وسط ماه این طرف ماه اون طرف ماه حالا هم که افتاد به ماه شهریور بخدا ما هم نیاز به این پول داریم گناهمون چیه که وزارت رفاه در مورد ما اشتباه کرد».

-« پس کی تسویه حساب می کنند اون یک میلیون اردیبهشت هم مسدود است فقط حرف می زنید».

چرا از یارانه کم کردین؟

شمار دیگری از شهروندان نیز از اینکه یارانه مردادماه آنها نسبت به دفعات گذشته کمتر شده است گلایه داشتند.

-« ماه قبل یارانه برای ما نفری ۴۰۰ ریخته شد اما این ماه مرداد نفری ۳۰۰ریختند رسیدگی شود».

-« یارانه واریز شد ولی با ایرادات زیاد، ماه‌های قبل برای هر نفر ما ۴۰۰واریز شده بود این ماه ۳۰۰ واربز شده، من یه ماهه وضعم تغییر زیادی کرده، واسه دادنش چند ماه بررسی میشه، ولی واسه کم کردنش دو روزه تصمیم میگیرن».

 با وجود انکارهای قبلی پرداخت کالایی یارانه جدید از سوی مقامات رسمی، صحبت‌های امروز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد یکبار دیگر این احتمال را زنده کرد.

شخص رئیس‌جمهور در زمان اعلان اجرای برنامه اصلاح ارزی دولت گفته بود که تا دو ماه یارانه جدید به صورت نقدی پرداخت می‌شود و بعد از فراهم شدن زیر ساخت‌های بانکی به صورت کالایی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

این مهلت دو ماهه بعدتر به سه ماه رسید و در نهایت هربار که صحبت از پرداخت کالایی و غیر نقدی به میان آمد، مسئولان انجام آن را تا اطلاع ثانونی به زمان دیگری موکول کردند.

با این حال مواردی مثل معاون استاندار ایلام هم بودند که از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه معیشتی در بخش‌هایی از حوزه استحفاظی خود سخن بگویند.

پرداخت کالایی یا نقدی یارانه معیشتی جدید از آن حیث اهمیت دارد که بسیاری از شهروندان دریافت پول نقد را بر دریافت کالا ترجیح می‌دهند.

به باور طیفی از کارشناسان اقتصادی، مبلغ یارانه‌های نقدی هرقدر هم که ناچیز باشد برای بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه تنها منبع اصلی و پایدار درآمد تلقی می‌شود. شاهد این ادعا واکنش‌های منفی است که افکار عمومی نسبت به پرداخت غیر نقدی یارانه دارند.

در چنین شرایطی دور انتظار نیست که یک بار دیگر نظیر چنین واکنشی نسبت به صحبت‌های اخیر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی اتخاذ شود.

خاندوزی در مورد یارانه‌ها چه گفت؟

به روایت ایسنا، وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال آیا طرح کالابرگ الکترونیک تا پایان امسال اجرا می‌شود؟ تصریح کرد: دولت هنوز تصمیم قطعی در این رابطه نگرفته است.

قرار بود بعد از آماده شدن مقدمات این موضوع در یکی از جلسات رسمی دولت مطرح شود و رئیس جمهوری تصمیم نهایی را ابلاغ کنند. بهتر است پاسخ این سوال بعد از آن جلسه داده شود تا پاسخ درستی باشد.

این پاسخ شاید در ظاهر وفق مراد طرفداران واریز نقدی یارانه باشد اما تجربه نشان می‌دهد که هر بار مسئولان یا مقامات موضوعی را تکذیب و منکر شده‌اند، مردم با وضعیتی برعکس مواجه شدند.

محض نمونه در رابطه با همین برنامه اصلاح ارز ترجیحی، در همان روز اول نان، انرژی و دارو از شمول این برنامه مستثنی شدند اما در هفته‌های گذشته اتفاقاتی افتاد که نشان داد دولت تمایل دارد هرچه زودتر قواعد پرداخت یارانه به این سه بازار را نیز تغییر دهد.

نمونه دیگر که بازهم به اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، مربوط می‌شود، شرطی محقق نشده‌ای است که مجلس برای ثابت ماندن بهای اقلام اساسی به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ گذاشته بود.

صرف نظر از تغییر قیمت‌هایی که در فاصله پاییز سال گذشته تا میانه بهار امسال اتفاق افتاد، تنها در سه ماهی که از زمان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی می‌گذرد، قیمت‌ها مجددا دست خوش تغییر شده‌اند.

برای همین است که نمی‌توان بی اعتنا از صحبت‌های امروز خاندوزی در رابطه با پرداخت کالایی یارانه گذشت.

یارانه معیشتی

 سیده طیبه حسینی در مورد اینکه برخی از شهروندان گلایه کرده‌اند که با وجود ثبت اعتراض، هنوز یارانه ماه گذشته آنها قابل برداشت نیست، افزود: از کسانی که اعتراض خود را نسبت به دهک‌بندی ثبت کرده بودند، تعدادی جزو دهک پر درآمد ۱۰ قرار گرفتند که یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما بقیه که جزو ۹ دهک کم‌درآمد قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه به حساب آنها واریز و قابل برداشت شد.

وی اضافه کرد: عده‌ای از کسانی که قبلا اعتراض خود به دهک‌بندی را ثبت کرده بودند و یارانه در حساب آنها واریز و مسدود شده است، چون از این تعداد بخشی از معترضان جزو سه دهک کم‌درآمد جامعه هستند و به جای ۳۰۰ تومان باید ۴۰۰ تومان به حساب‌شان واریز شود، بنابراین هنوز مبالغ واریز شده یارانه مربوط به خرداد و اردیبهشت‌ماه قابل برداشت نشده است.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: بعد از هماهنگی با وزارت کار و مشخص شدن تعداد کسانی که مشمول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌شوند، یارانه‌های واریزی برای این افراد قابل برداشت خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: کسانی که تاکنون یارانه نگرفته‌اند یا در سال‌های قبل از دریافت یارانه انصراف داده‌اند یا اینکه از ابتدا یارانه نگرفته‌اند، می‌توانند به سایت MY.GOV.IR مراجعه و تقاضای خود برای دریافت یارانه را ثبت کنند.

وی همچنین در مورد سامانه حمایت نیز گفت: این سامانه زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بر اساس وعده‌ای که وزیر تعاون داده است، به زودی این سامانه با به روز رسانی جدید باز خواهد شد. اما فعلا سامانه MY.GOV.IR فعال بوده و قابلیت ثبت تقاضا برای متقاضیان یارانه را دارد.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد کسانی که خانوار خود را جدا کرده‌اند، اظهار کرد: عده‌ای از افرادی بودند که در خانوار قبلی مشمول یارانه می‌شدند و بعد از ازدواج خانوار فرزندان جدا می‌شود، ممکن است فرزندی که خانوار جدید یارانه‌ای تشکیل داده است، جزو دهک دهم و پردرآمد جامعه باشد و مشمول دریافت یارانه نباشد، اما همچنان پدر و مادر وی مشمول دریافتی یارانه باشند.

حسینی در مورد اینکه برخی از شهروندان گفته‌اند در برخی از خانوارها یارانه برای یک نفر واریز شده و برای دیگران واریز نشده، گفت: ملاک ما سرپرست خانوار است، اگر سرپرست خانوار مشمول دریافت یارانه قرار گیرد، به سایر اعضا نیز تعلق می‌گیرد و اگر سرپرست خانوار مشمول دریافت یارانه نشود، سایر اعضا نیز مشمول نخواهند شد.

یارانه معیشتی

این سامانه در چهارچوب «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به آدرس https://my.gov.ir امکان ثبت نام را برای جاماندگان فراهم کرده است. همچنین به دلیل آزمایشی بودن این سامانه در صورت قطع شدن دسترسی به مراحل ثبت نام، متقاضیان در صورت بروز مشکل می‌توانند با شروع دوباره مراحل و بروزرسانی صفحه مرورگر خود به مراحل ثبت نام ادامه دهند.

ورود به این سامانه با یک شماره تماس و ارائه کد ملی ممکن خواهد بود.

در صورت مشمول پرداخت یارانه بودن افراد، این سامانه به‌صورت اتوماتیک فرد یارانه بگیر را شناسایی و پنجره ثبت نام برای این افراد باز نخواهد شد.

همچنین سامانه در صورت شناسایی فرد به‌عنوان مشمول دریافت یارانه که نیاز به ثبت نام جدید ندارد، پیامی به این محتوا را نشان می‌دهد: "چنانچه شما به دهک اعلام شده خانوار خود توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اردیبهشت ماه معترض هستید به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارتخانه مذکور مراجعه فرمایید." به این ترتیب معترضان به دهک بندی و مبلغ پرداختی می‌توانند به سامانه «حمایت» وزارت کار به آدرس فوق مراجعه و درخواست بازنگری خود درباره دهک‌بندی را ثبت کنند.

 سومین مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در تاریخ ۲۱ تیر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. در اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است که تنها کمک معیشتی دهک اول تا نهم واریز شده و قابل برداشت است و یارانه جاماندگان در تاریخ دیگری واریز می‌شود.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از جاماندگان همزمان با واریز یارانه مرحله سوم، این پول را دریافت کرده‌اند. اما هچمنان قابل برداشت نیست.

برخی دیگر اما همچنان منتظر واریز یارانه جدیدند و نمی‌دانند آیا جزو ۹ دهک درآمدی دسته‌بندی شده‌اند یا جزو دهک دهم. به نظر می‌رسد دولت در واریز این یارانه خطا کرده و یارانه برای برخی از جاماندگان واریز شده و برای برخی دیگر نه.

در ادامه پیام‌ برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را می‌خوانید. افرادی که در لیست جاماندگان بوده‌اند و علاوه بر دریافت یارانه اردیبهشت، یارانه خرداد و یا خرداد و تیر برای آنها واریز شده است.

«من باز نشسته بیمه اجتماعی هستم یارانه منو قطع کردن اعتراض کردم یک میلیون و ۱۰۰  برام ریختن که تا الان نتونستم بر داشت کنم.»

« تا الان دو تا یارانه برای ما ریختن. یکی اردیبهشت و یکی هم این ماه داده شده. دومی را برداشت کردیم. اما  اولی هنوز قابل برداشت نیست.»

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان