قیمت مرغ| قیمت مرغ امروز

قیمت مرغ کیلویی چند ؟ | قیمت مرغ در میدان می تازد

در این خبر به بررسی قیمت انواع مرغ در بازار پرداختیم.

قیمت مرغ کیلویی چند ؟ | قیمت مرغ در میدان می تازد
کدخبر : 3426
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ نیز در پی گرانی سایر کالاها افزایش قیمت داشت. نسبت به اوایل سال 1401 قیمت مرغ تا کنون رشد چند درصدی داشته است. قیمت مرغ تا مرز کیلویی 100 هزار تومان هم پیش‌روی داشته است. در طول این چندماه قیمت مرغ نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. قیمت مرغ نسبت به بودجه و توانایی خرید مردم بالا است. قیمت مرغ و بالا بودن آن موجب شده خیلی از خانوارها آن را از سبد غذایی خود حذف کنند. قیمت مرغ روزانه مشخص می گردد.

قیمت مرغ

قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ بیش از ۴۴ هزار تومان

به نقل از بازار، در حالی تولید جهانی تخم مرغ از ۷۴ میلیون تن گذشته است که به گفته نبی پور فعال بخش، واحدهای تولیدی در هرکیلو تخم مرغ ۱۰هزار تومان ضرر می‌دهند و به این ترتیب میزان زیاندهی آنها روزانه ۳۰میلیارد تومان است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث تامین نهاده‌های کشاورزی و دامداری یکی از اصلی ترین چالش‌های چند سال اخیر فعالان بخش است و از یکسو با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تولیدکنندگان با گرانی نهاده‌های مواجه هستند و از سوی دیگر با عدم تحویل به موقع مشکلات آنها دوچندان شده است.

به طوری که چندی پیش یک شرکت زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی اقدام به دریافت پول از فعالان دامداری و مرغداری کرد و بعد از مدتی از تحویل نهاده سرباز زد.

با این وجود ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: شنیده‌ها حاکی است مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بابت ۵۰۰ هزار تن نهاده از متقاضیان دریافت شده است و اگرچه مشخص نیست مشکل دقیقا کجاست اما به هر حال خلف وعده شده است و شرکت پشتیبانی امور دام نیز متعهد شده تعهدات ایجاد شده توسط این شرکت را در اسرع وقت انجام دهد.

با توجه به تولید ۳هزار تن تخم مرغ در روز و ضرر ۱۰هزار تومانی در هر کیلو، واحدهای تولیدی روزانه ۳۰ میلیارد تومان ضرر می‌دهند.

نبی پور افزود: تا جایی که بنده مطلع هستم مقرر شده شرکت پشتیبانی امور دام بعد از انجام تعهدات خود، به انجام تعهدات این شرکت بپردازد و گفته می شود نهاده ذرت را به متقاضیان تحویل داده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه بحث تامین نهاده از چالش‌های اصلی دامداران و مرغداران است اما فعالان این حوزه با مشکلات دیگری نیز روبرو هستند. به طوری که نبی پور در این خصوص می‌گوید: هرچند الان وضعیت تولید خوب است اما قیمت پایین است و در حالی که به طور میانگین قیمت کیلویی ۳۴ هزار تومان است، قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ بالغ بر ۴۴ هزار تومان است.

وی افزود: به این ترتیب در ازای هر کیلوگرم تخم مرغ، واحدهای تولیدی حداقل کیلویی ۱۰ هزار تومان ضرر می کنند.

نبی پور با اشاره به اینکه روزانه ۳هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود، گفت: به این ترتیب با احتساب ضرر حداقل ۱۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، واحدهای تولیدی ما روازنه ۳۰ میلیارد تومان متضرر می‌شوند.

چین ۳۸ درصد از تولید جهانی تخم مرغ را بر عهده دارد

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۰ در سراسر دنیا ۷۴.۱۴ میلیون تن تخم مرغ تولید شده است و کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده در این حوزه ۳۸ درصد از کل تولید این محصول را بر عهده دارد. گفتنی است کشورهای «هند، اندونزی، ایالات متحده، برزیل، مکزیک، روسیه، ژاپن، پاکستان و ترکیه» نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند

عظیمی گفت: علی رغم افزایش هزینه های تولید، قیمت مرغ به سبب مازاد تولید در اکثر استان ها جوابگوی هزینه مرغداران نیست‌.

به گفته او، با توجه به ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در خرداد حدود ۲۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید شده است که براین اساس روزانه بالای ۸ هزارتن مرغ توزیع می شود.

عظیمی می گوید: با کاهش جوجه ریزی و تلفات ناشی از گرما در مرداد ماه پیش بینی می شود  که تولید مرغ به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن برسد.

نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به کاهش رغبت مرغداران به جوجه ریزی ناشی از عدم همخوانی عرضه و تقاضا نگران آینده صنعت مرغداری هستیم چرا که در صورت عدم تعادل بازار با کمبود مرغ مواجه می شویم که در آن صورت چاره ای جز واردات نداریم.

بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو مرغ ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان، سینه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان، فیله ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان و ران مرغ ۵۵ هزار تومان است.

مسئولان اتحادیه مرغداران گوشتی اذعان می کنند که با توجه به مازاد تولید در اکثر استان ها و افزایش وزن گله ها با کاهش قیمت روبرو هستیم که ادامه این روند برای صنعت مرغداری نگران کننده است چراکه متوسط قیمت کنونی مرغ زنده ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان