کالابرگ الکترونیکی | کالابرگ الکترونیکی توزیع

خبر جدید از پرداخت کالابرگ الکترونیکی | تصمیم جدید دولت برای پرداخت کالابرگ الکترونیکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره سرانجام کالابرگ الکترونیکی گفت: دولت هنوز تصمیم نهایی درباره کالابرگ الکترونیکی اتخاذ نکرده است و پس از آماده شدن مقدمات، رییس جمهور در یکی از جلسات رسمی تصمیم نهایی را ابلاغ خواهد کرد.

خبر جدید از پرداخت کالابرگ الکترونیکی | تصمیم جدید دولت برای پرداخت کالابرگ الکترونیکی
کدخبر : 3394
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

کالابرگ الکترونیکی که مانند کوپن در سال های گذشته است، قرار بود جایگزینی به جای یارانه ها باشد. کالابرگ الکترونیکی مانند یارانه به منظور کمک هزینه مالی برای تامین نیاز های ضروری خانوار ها بود. بنابر اخبار، گویا کالابرگ الکترونیکی فقط برای برخی از کالاها و اقلام اساسی قابل استفاده است. دولت هنوز به طور رسمی زمان توزیع کالابرگ الکترونیکی را اعلام نکرده است. به محض انتشار جدیدترین اخبار مربوط به کالابرگ الکترونیکی، خبر موثق را از این منبع خبری بخوانید.

 «سید احسان خاندوزی» در مراسم اختتامیه نخستین مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی در جمع خبرنگاران درخصوص تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، اظهارداشت: با توجه به اینکه حرکت به سمت نظام‌بخشی پرداخت‌ها و نظام مالی کشور در دستور کار قانونگذار بوده و حتی ابلاغیه تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری پیش از این از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده بود، جلساتی با رییس کل بانک مرکزی برگزار شد.

وی افزود: اراده مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این است که امسال ماجرای تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری که برای مردم مساله ایجاد کرده را به سرانجام برسانیم. 

وزیر اقتصاد درباره اجرایی شدن سامانه مودیان مالیاتی گفت: قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی مهلتی را معین کرده بود که خرداد ۱۴۰۰ به پایان می‌رسید.

وی ادامه‌داد: وقتی کار خود را در وزارت اقتصاد شروع کردیم، بخش‌های زیادی از مقدمات فنی و اتصال بخش‌های اقتصادی به سامانه فراهم نشده بود، بر این اساس مهلتی از مجلس خواستیم و موفق شدیم اوایل امسال بخشی از عقب ماندگی‌های را جبران کنیم، از تیرماه هم که اجرای قانون شروع شد و اطلاعیه‌های مربوط به فراخوان نیز توسط سازمان مالیاتی ابلاغ می‌شود. 

نخستین مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی که به همت وزارت اقتصاد دوره‌های آموزشی برای دانشجویان درنظر گرفته بود، امروز با حضور وزیر اقتصاد به کار خود پایان داد

 از ابتدا قرار بود یارانه جدید در قالب کالابرگ پرداخت شود. اما چون زیرساخت‌های توزیع کوپن الکترونیک فراهم نبود قرار شد تا آماده شدن زیرساخت‌ها این پرداخت، نقدی باشد.

سه ماه از زمان واریز یارانه نقدی گذشته و هنوز خبری از فراهم شدن زیرساخت‌های توزیع کوپن نیست. برای همین انتظار می‌رود یارانه مرداد ماه هم مانند ماه‌های گذشته به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

پیش از این هم اعلام شده بود که تا زمانی که همه زیرساخت‌ها فراهم نشود، واریز یارانه‌ها به صورت نقدی است. اما تاکنون هیچ کدام از مقامات دولت، درباره زمان قطع نقدی یارانه و پرداخت کالابرگ آمار و گزارش رسمی نداده‌اند.

همین روند مجلس باعث انتقاد برخی از نمایندگان مجلس شد و اعلام کردند که احتمالا هدف دولت ادامه پرداخت نقدی این مبلغ است و طرح پرداخت کوپن برای همیشه از دستور کار خارج شده است.

اما دولت به این گمانه‌زنی واکنش خاصی نشان نداده و فعلا واریز یارانه‌ها را ادامه می‌دهد.

حسین عباسی، استاد اقتصاد هم چندی قبل در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت بعید است که دولت بخواهد و بتواند یارانه نقدی را حذف کند. چون زمانی که پرداخت نقدی به مردم انجام می‌شود، حذف و جایگزینی آن واکنش‌های منفی به همراه دارد.

بسیاری از مردم هم خواستار واریز نقدی یارانه‌ها هستند و می‌گویند این مبلغ را صرف اجاره خانه و هزینه‌های دیگر زندگی خود می‌کنند. برخی دیگر معتقدند دولت باید به واریز نقدی ادامه دهد و نحوه هزینه‌کرد این پول را به خود مردم بدهد. اگر افرادی می‌خواهند با آن کالای اساسی و مواد خوراکی بخرند. اگرنه هر کدام آن را در جایی که خودشان تشخیص می‌دهند هزینه کنند.

کالابرگ الکترونیکی

مرحله ۱۳۷ واریز یارانه‌ معیشتی روز دوشنبه بیستم تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. مطابق روال دو ماه گذشته این پرداخت نقدی است اما روز گذشته نقل‌قول‌هایی مطرح شد که به احتمال کالایی شدن این پرداخت و حذف یارانه‌ نقدی قوت بخشید.

به صورت مشخص روز گذشته محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام خبر داد، ساعتی پس از انتشار این خبر نیز محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز در مجلس گفت: از فواید کالایی شدن پرداخت یارانه جدید صحبت کرد.

بعد از آن هم اعلام شد طرح کوپن در سه شهر گرمسار، آبیک و ایلام اجرا می‌شود.

هرچند در هفته‌های گذشته مقامات مختلف دولتی به صورت ضمنی از استمرار پرداخت نقدی یارانه جدید برای مدت نامعلوم خبرداده‌اند اما صحبت‌های این دو مقام دولتی احتمال کالایی شدن پرداخت یارانه معیشتی را تقویت کرد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با رد پرداخت کالایی یارانه جدید به تجارت‌نیوز می‌گوید: پرداخت تیرماه صد در صد به صورت نقدی خواهد بود و برای ماه‌های پیش رو نیز هنوز صحبتی از احتمال پرداخت کالایی یارانه نشده است.

وی در عین حال از اجرای آزمایشی، پرداخت کالایی یارانه در مناطقی مثل ایلام اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت شاید در آینده شیوه پرداخت‌ها از نقدی به کالایی تغییر کند اما درحال حاضر چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

از اردیبهشت ماه برنامه اصلاح ارز ترجیحی با هدف تامین اقلام ضروری زندگی مردم به نرخ شهریورماه ۱۴۰۰ آغاز شد. هرچند نتیجه اجرای این برنامه تاکنون افزایش معنی‌دار بهای عمومی اقلام ضروری و غیر ضروری بود.

در دو ماه گذشته دولت به دلیل نبود زیرساخت‎‌های بانکی، یارانه معیشتی را به صورت نقدی واریز کرده است اما آنطور که در ابتدای اجرای این برنامه عنوان شد، در نهایت قرار است این یارانه به صورت کالایی پرداخت شود.

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، با انتقاد از روش تخصیص ارز وارداتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی گفت: با بررسی میدانی وضعیت اقتصادی کشور در گذشته، یعنی در زمانی که ارز ترجیحی پرداخت می‌شد، به این نتیجه می‌توان رسید که این ارز نتوانست اثر‌گذاری قابل توجهی بر زندگی مردم داشته و سفره آنها را از التهابات قیمیت که هدف اصلی این ارز بود دور نگه دارد.

نخعی خاطر نشان کرد: در گذشته تحلیل آقایان این بود که نرخ کالاهای وارده شده با ارز ترجیحی را در یک سطح مشخص نگه داریم تا آسیبی به سفره و معیشت مردم نرسد اما آنچه در بازار مشاهده شد، افزایش قیمت‌ها به صورت هفتگی و ماهانه بود و گرانی‌ها کاملا مشهود و تمام مردم آن را درک می‌کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان