یارانه نقدی جدید | اعلام یارانه نقدی جدید

حذف یارانه نقدی از شهریور | پرداخت کالابرگ بجای یارانه نقدی

دو هفته آینده چهارمین مرحله یارانه نقدی باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود اما حالا یکی از نمایندگان مجلس خبر داده که احتمالا این آخرین مرحله یارانه نقدی است و دولت باید از شهریورماه کالابرگ به مردم بدهد.

حذف یارانه نقدی از شهریور | پرداخت کالابرگ بجای یارانه نقدی
کدخبر : 3362
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

یارانه نقدی هر ماه به حساب مشمولین دریافت واریز می‌گردد. یارانه نقدی به منظور کمک هزینه مالی به خانوارها پرداخت می شود. بنابر دهک بندی های انجام شده، برخی از افراد از دریافت یارانه نقدی منع شدند. یارانه نقدی امروزه تحت عنوان یارانه 300 هزار تومانی در 20 م هر ماه به حساب خانوارها واریز می شود. جدیدترین و به روزترین اخبار مربوط به یارانه نقدی را از سایت گشتنی نیوز بخوانید.

 این خبر را مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده و گفته: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مساله توزیع کالابرگ الکترونیک مطرح شده است اما چون زیرساخت‌ها آماده نبود، دولت یارانه‌ها را نقدی واریز کرد. اما دولت وعده داده که برای شهریور زیرساخت‌های توزیع کوپن را فراهم کند.

به گفته طغیانی، بر اساس قانون بودجه سال جاری، این وظیفه بر عهده دولت است که از شهریور ۱۴۰۱ کالاهای اساسی و ضروری را با کالابرگ الکترونیک به دست مرم برساند.

یارانه نقدی یا پرداخت کالابرگ؟

از ابتدا و پیش از حذف یارانه نقدی و معیشتی هم اخباری که از بدنه اقتصادی دولت به گوش می‌رسید مبنی بر این بود که هنوز خود دولت هم برنامه‌ای برای نحوه پرداخت یارانه جدید ندارد. چون هم مساله توزیع کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح بود و هم مساله پرداخت نقدی یارانه‌ها.

حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی سبب شد که دولت ناگهانی تصمیم به پرداخت یارانه نقدی بگیرد. اما از همان ماه اول دولت تاکید کرد که احتمالا این شیوه واریز موقتی است و کالابرگ یا همان کوپن جایگزین این شیوه می‌شود.

اما اکنون یکی دو ماهی هست که دولت مساله تغییر شیوه پرداخت یارانه را دیگر مطرح نمی‌کند و تنها مجلس پیگیر پرداخت کالابرگ است. پیش از این هم یکی از نمایندگان مجلس به دولت انتقاد کرده بود که احتمالا قصد دارد به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

حالا هم سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت اولتیماتوم داده که باید توزیع کالابرگ را شروع کند و به پرداخت یارانه نقدی خاتمه دهد. اگر قرار باشد این طرح اجرا شود، احتمالا یارانه مرداد آخرین یارانه نقدی است که دولت باید واریز کند و پس از آن باید به سراغ توزیع کوپن برود.

قانون بودجه چه می‌گوید؟

مهدی طغیانی گفته مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ بحث کالابرگ الکترونیکی و توزیع آن را مصوب کرد. دولت در اجرا بخاطر اتفاقاتی که در اردیبهشت ماه افتاد، نتوانست کالابرگ را فراهم کند و تغییراتی در اجرا داد و یارانه‌ها را به صورت نقدی پرداخت کرد. چراکه ادعای دولت این بود که زیرساخت‌ها فراهم نشده است. اما وعده‌ای که اکنون دادند این است که توزیع کالابرگ برای شهریور ماه آماده است. این دیگر به عهده دولت است که از شهریور ۱۴۰۱ کالاهای اساسی و ضروری را با کالابرگ الکترونیک به دست مرم برساند.

در متن قانون بودجه هم عینا به پرداخت کالابرگ تاکید شده است اما زمانی را مشخص نکرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است: « ‌به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد. چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طرق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند.»

بر این اساس دولت مکلف بوده که دقیقا از زمان حذف ارز ترجیحی، کالابرگ پرداخت کند و تاکنون سه ماه یارانه نقدی پرداخت کرده است.

حالا باید دید آیا دولت به قانون بودجه عمل می‌کند و کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی می‌کند یا اینکه ممکن است به طرقی مجلس را متقاعد کند تا همچنان به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

یارانه نقدی

 محمد هادی زاهدی‌ وفا، سرپرست وزارت تعاون اعلام کرد«اطلاعات پایگاه ایرانیان از سال۹۳ یا به روایتی دیگر ۹۹ و در دولت گذشته به‌روزرسانی نشده بود. به‌روز رسانی این اطلاعات از یک ماه و نیم آغاز شده است. اما برای ثبت اعتراض یارانه جاماندگان باید به کجا مراجعه کرد؟

آنطور که زاهدی وفا گفت تکمیل بانک اطلاعات ایرانیان در مراحل پایانی است. این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا کنون سه دوره یارانه پرداخت شد.

از سوی دیگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها اخیرا اعلام کرد که قبل از واریز دور چهارم یارانه جدید، معوقات مربوط به حساب جاماندگان از دریافت یارانه نقدی واریز می‌شود. اما  تنها یک مرحله یارانه ۳۰۰ هزار تومانی به یارانه‌بگیران جدید پرداخت شد. دو دوره دیگر پرداخت نشد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت کسانی که اعتراض دارد با شماره ۶۳۶۹ تماس بگیرند. البته قرار است سایتی هم برای بررسی اعتراضات در روزهای آینده اعلام شود. (تسنیم)

انتقادات به روند پرداخت یارانه جاماندگان

برخی مخاطبان تجارت‌نیوز به روند پرداخت یارانه جاماندگان انتقاد کردند. آنها می‌گویند با وجود درآمد پایین و مستاجر بودن در دهک‌های بالا قرار گرفته‌اند و از دریافت یارانه محرومند. در ادامه برخی از نظرات مخاطبان را می‌خوانید.

«بازنشسته تامین اجتماعی هستم. جز دهک دهم قرار دادن و الان یک مرحله واریزی هم که داشتیم، قابل برداشت نیست.»

«چندماهه جواب اعتراض من که یارانه رو قطع کردن نمی‌دن. من هیچ درآمد ثابتی ندارم. از بچه‌ام خجالت می‌کشم وقتی که میوه می‌خواد نمی‌تونم بگیرم.»

«بازنشسته آموزش و پرورشم با حقوق زیر هشت تومان و جمعا پنج سر عائله هستیم. یارانه ما را قطع کرده‌اند. فقط یک سمند مدل ۹۴ دارم.»

«یه خانواده پنج نفره هستیم از جاماندگان سال ۹۳ ، خرداد ۱۴۰۱ثبت نام کردیم. ولی هنوز خبری نیست. هر ماه عقب می‌ندازنش شما را به خدا قسم اینقدر مردم را سر کار نذارید با این گرانی.»

«یارانه ما چرا واریز نمی‌شه؟ حقوق بگیرم نیستیم و درآمدی نداریم. به چه مبنای واریز نمی‌شه. چهار ماه گذشت میرم تو سایت می‌گن درحال بررسی این چه بررسیه.»

یارانه حق همه ایرانی‌هاست

اما انتقادات فقط محدود به یارانه جاماندگان نیست. برخی مخاطبان نیز یارانه‌ها را سوای دهک‌بندی، حق تمام مردم می‌دانند. در ادامه برخی نظرات را می‌خوانید.

«اگر عدالت وجود دارد یارانه باید به نسبت مساوی به همه اقشار جامعه از بیت المال پرداخت شود.»

«یارانه حق همه مردم ایران هست. شما چه‌کار دارین کی خونه داره ماشین داره یا نه. یه عده حقوق بالا دارن و یارانه می‌گیرن، یه عده هم مثل ما بخاطر این‌که ماشین به نامم هست و پسرم یه پراید مدل ۸۴ داره بهمون تعلق پیدا نمی‌کنه.»

«یارانه، کمک معیشت، سوبسید هر چه که اسمش هست حق هر ایرانی است که تو این مملکت زندگی می‌کند. اگر درآمدی داره که زحمت کشیده دود چراغ خورده کار کرده.»

حالا باید دید در ماه‌های پیش رو یارانه جاماندگان با چه رقمی انجام می‌شود.

مجلس شورای اسلامی صبح امروز در حاشیه آیین تجلیل از بازنشستگان برگزیده ملی همزمان با هفدهمین بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان که در سالن مرکز همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، در واکنش به صحبت‌های برخی از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری مبنی بر قطع یارانه نقدی آنها به دلیل شاغل شدن فرزندشان اظهار کرد: رئیس جمهور تاکید داشتند که آنهایی که یارانه‌شان قطع شده است و به عقیده‌شان باید یارانه‌شان وصل شود، باید مجدد درخواست دهند تا یارانه آنها واریز شود که بنده نیز این موضوع را از طریق سرپرست وزارت رفاه پیگیری خواهم کرد.

او  گفت: البته ما می‌توانیم از اختیارات مجلس شورای اسلامی نیز استفاده کنیم و نسبت به این موضوع ورود پیدا کرده که قطعا این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری این اطمینان خاطر را داد که قطعا این مشکل حل خواهد شد.

محسنی بندپی همچنین به اجرای پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مجلس و دولت نیز به دنبال اجرای آن هستند و قطعاً اجرای کامل آن به نفع نظام سلامت و بازنشستگان خواهد بود، به طوری که در برنامه‌های پنج ساله چهارم، پنجم و ششم نیز به این موضوع اشاره شده است.

وی همچنین به طرح دارویار اشاره کرد و گفت: روز گذشته نیز جلسه‌ای با معاون وزیر بداشت در ارتباط با این طرح داشتیم؛ طرح دارویار نیز همانند سایر طرح‌ها فراز و نشیب دارد و اگر نظارت مستمر مجلس و دولت باشد قطعا پیشرفت خوبی را خواهد داشت.

رئیس فراکسیون سلامت سالمندی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای طرح دارویار و نظارت مجلس بر فرایند اجرای این طرح، تاکید کرد: قطعا ما بر اجرای این طرح نظارت خواهیم داشت.

محسنی بندپی همچنین به تدوین برنامه پنج ساله هفتم اشاره کرد و گفت: ما در قوانین و برنامه‌های مختلف، قوانین خوبی برای سالمندان و افراد دارای معلولیت داشته‌ایم و در تدوین برنامه هفتم به دنبال الزامات اجرایی شدن این قوانین هستیم تا بتوانیم آنها را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه بازنشستگان با مسائل اقتصادی، معیشتی و درمان دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: تکریم بازنشستگان، تکریم بزرگان و پیشکسوتان ما و تکریم کسانی است که عمر و جوانی خود را صرف خدمت به کشور کرده‌اند.

وی افزود: در سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و نباید اجازه دهیم آنها به عللی چون پوکی استخوان و شکستگی‌ها، زمین‌گیر شوند. باید به سراغ آنها برویم و برنامه‌های پیشگیرانه برایشان داشته باشیم.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظام سلامت چندان به فکر درمان و ارتقای سلامت سالمندان نیست و داروهای مورد نیاز آنها تماما تحت پوشش قرار ندارد، گفت: به طور جدی پیگیریم دارو و بیماری‌های مختص دوران سالمندی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم تا اگر سالمندی مبتلا شد نگران هزینه‌هایش نباشد.

بندپی ادامه داد: در فراکسیون سالمندان بازنشستگان مجلس به جد پیگیر هستیم که پوشش خدمات درمانی، دارویی و توانبخشی را برای سالمندان ارتقا دهیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه پیگیر مطالبات آن دسته از بازنشستگان کشوری گروه علوم پزشکی و احکامی که تیرماه گذشته برایشان زده‌اند، هستیم خطاب به بازنشستگان گفت: با معاون وزیر بهداشت و سرپرست وزارت رفاه صحبت کرده‌ام و آنها هم پیگیر مطالبات شما خواهند شد. در کمیسیون اجتماعی پیگیر اجرایی کردن احکامی هستیم که در تیرماه برای شما صادر شده است. وقتی حکمی صادر می‌شود باید منابع مالی آن دیده شود، اگر منابع مالی دیده نشده باید دید کجا صرف شده است.

محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز با انتقاد از قطع شدن یارانه برخی بازنشستگان گفت: یارانه نقدی برخی بازنشستگان قطع شده و درخواست ما از سازمان مربوطه این است که یک دسترسی به ما بدهند تا پاسخگوی این موضوع باشیم.

 به نظر می‌رسد که زمان واریز یارانه نقدی جدید متغیر است اما چندی پیش رئیس جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که زمان واریز ماهانه یارانه‌ها بیستم هر ماه است. اگرچه یارانه ماه گذشته ۲۱ تیر ماه واریز شد.

هنوز نه دولت و نه سازمان هدفمندی یارانه‌ها زمان دقیق واریز یارانه مرداد را اعلام نکرده‌اند اما انتظار می‌رود که این یارانه مانند سه ماه گذشته روز بیستم یا بیست و یکم مرداد ماه واریز شود.

احتمالا تفاوتی که یارانه مرداد ماه با دفعات قبل دارد، واریز همزمان یارانه دهک‌های یک تا ۹ و یارانه جاماندگان است. چون این ماه تکلیف جاماندگان مشخص شد و انتظار می‌رود که یارانه این گروه بعد از این در تاریخ معین واریز شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان