قیمت بنزین | افزایش قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین تصویب شد | تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین

نرسی قربان با اشاره به اینکه دولت برای این مسئله باید چاره‌ای بیندیشد گفت: افزایش نرخ بنزین تصمیم سیاسی دولت است

افزایش قیمت بنزین تصویب شد | تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین
کدخبر : 3161
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

بعد از گران کردن قیمت بنزین در سال 98 و طرح سهمیه بندی قیمت بنزین اکنون دوباره بحث بر سر گران کردن قیمت بنزین است. گران کردن قیمت بنزین هربار با واکنش های زیادی همراه بوده است. در ادامه جزئیات جدید در مورد قیمت بنزین را می خوانید. 

سال دوم دولت دوازدهم بود که افزایش نرخ بنزین جنجال آفرین شد، افزایش قیمتی که رئیس‌جمهوری وقت صبح جمعه از آن خبر دار شد. اما پیش از آن مردم در واکنش به این مسئله به خیابان‌ها ریختند و برخی هم با ماشین‌های خود به نشانه اعتراض اتوبان‌ها را بستند. در آن سال افزایش نرخ بنزین به جایی نرسید و به نرخ قبل بازگشت. حالا سوالی که وجود دارد این است؛ آیا بنزین گران می‌شود؟

این روزها دوباره زمزمه‌های گرانی بنزین به گوش می‌رسد، گرانی‌ای که می‌تواند بر تمامی قیمت‌ها اعم از رفت و آمد تا محصولات سوپر مارکتی تاثیرگذار باشد. تاثیراتی که می‌تواند به معنای فقیرتر شدن مردم باشد. مردمی که با افزایش قیمت‌ها هشتشان گرو نهشان باشد. در رابطه با این موضوع نرسی قربان کارشناس انرژی به گسترش نیوز می‌گوید: «افزایش نرخ بنزین، تصمیم سیاسی دولت است»

پیش از این هم محمود خاقانی کارشناس انرژی به گسترش نیوز گفته بود: آیت‌الله رئیسی در صحبت‌های اخیر خود آن‌هم در رسانه ملی صادقانه گفتند که ما مجبور بودیم گرانی‌های زیادی را ایجاد کنیم تا از این طریق کسری بودجه را جبران کنیم. اما بسیاری از گرانی‌ها را در امسال نمی‌توانیم اعمال کنیم و در برنامه سال آینده قرار دارد. احتمالاً یکی از آن گرانی‌ها افزایش بهای حمل‌ونقل باشد یعنی گرانی بنزین و گازوئیل باشد.اما در صورت گرانی بنزین چه اتفاقی در انتظار دولت سیزدهم است؟

این کارشناس انرژی می‌گوید: تغییر نرخ بنزین مسئله‌ای سیاسی است که دولت سیزدهم با توجه به سیاست هایی که در پیش گرفته است در رابطه با این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

پیش‌بینی‌ها خبر از آن می‌دهد که پایان سال ۱۴۰۱ تورم به ۵۱.۲ می‌رسد که به نظر نمی‌رسد دولت برای این مسئله هم برنامه‌ای در نظر داشته باشد. البته این نکته قابل تامل آنکه تورم سایر کالاها تاثیری بر نرخ بنزین می‌گذارد؟ قربان در پاسخ به این سوال به گسترش می‌گوید: بنزین مانند کالاهای دیگر شامل تورم می‌شود. به همین دلیل این نکته را نباید فراموش باید در نظر داشت که نرخ بنزین سال‌ها ی سال تغییری نداشته است و آن هم باید رشد خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: بنزین کالای استراتژیک است و مسائل مختلفی به آن وابسته است. بنابراین فعلا از این موضوع جلوگیری و به روش هایی آن را حل کردند که با تورم روز بالا رود. البته این مسئله مصداق زمانی است که قرار بود هر سال بر نرخ بنزین افزوده شود. اما آن برنامه محقق نشد و این مسئله یک مسئله حادی خواهد بود. در انجام این کار و رساندن به حد تورم سایر کالاها موجب نارضایتی می‌شود و عدم افزایش نرخ موجب به وجود آمدن مسائل اقتصادی دیگر می‌شود.

نرسی قربان در خاتمه با اشاره به اینکه دولت برای این مسئله باید چاره‌ای بیندیشد اضافه کرد: افزایش نرخ بنزین تصمیم سیاسی دولت است، زیرا در صورت افزایش نرخ انرژی نارضایتی هایی در جامعه بروز می‌دهد. البته این مسئله تنها درمورد ایران صدق می‌کند و سایر کشورها چنین مشکلی را ندارند. ضمن آنکه مردم ما به افزایش نرخ کالاهایی مانند نان، بنزین و.... حساس هستند و بر احساساتشان تاثیر به سزایی دارد.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اینکه قیمت‌ها باید باتوجه به افزایش قیمت جهانی انرژی باید تغییر کند، درست است، اما اینکه چگونه می‌توان این کار را انجام داد که جامعه دچار تنش نشود، بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایلنا، حمید حسینی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: دولت اگر علاقه هم داشته باشد قیمت‌ها را تغییر دهد باتوجه به وضعیت اقتصادی جامعه و فشار تورمی که وجود دارد، هیچ اقدامی جهت افزایش قیمت گازوئیل و بنزین انجام نخواهد داد. امسال ارز ترجیحی را حذف کرده و پایه گمرکی را از دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلار ۲۳ هزار تومان افزایش داده، این دو عامل خود بیشترین تورم را بر کشور تحمیل کرده به طوری که یک سال گذشته تورم بیش از ۱۲ درصد بوده است؛ بنابراین اگر دولت هم بخواهد افزایش قیمت اعمال کند نظام اجازه نمی‌دهد در این جهت حرکت کند و مجددا شوکی به اقتصاد کشور وارد شود.

وی افزود: در صورتی صلاح است که افزایش قیمت اتفاق بیفتد کلیاتی که در برنامه هفتم توسعه که در دست تهیه است، مصوب شود. همچنین دولت و مجلس توافق کنند قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند. اینکه قیمت‌ها باید باتوجه به افزایش قیمت جهانی انرژی باید تغییر کند، درست است، اما اینکه چگونه می‌توان این کار را انجام داد که جامعه دچار تنش نشود، بسیار اهمیت دارد.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: زمانی که قیمت بنزین و گازوئیل در پایین‌ترین سطح جهانی قرار دارد باید نسبت به تغییر نرخ اقدام کنیم، زمانی در شرایط کرونا نفت به ۱۰ تا ۲۰ دلار رسید و قیمت بنزین با قیمت‌های ایران همسان شد، ما پیشنهاد کردیم که اکنون بهترین فرصت است که دولت خود را از سهمیه و قیمت‌گذاری بنزین رها کند و قیمت فراورده‌ها را به نرخ‌های جهانی را وصل کند، در آن زمان حتی می‌توانست قیمت بنزین آزاد را کاهش دهد، ولی تجربه دولت قبل در خصوص افزایش نرخ بنزین باعث شد دولت کنونی تن به افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندهد.

وی تاکید کرد: در هر حال روند کنونی مصرف و قاچاق فراورده می‌گوید که حتما باید قیمت‌ها اصلاح شود، اما در شرایطی که جامعه متشنج است و افزایش قیمت و تورم به شدت فشار وارد می‌کند نمی‌توان این کار را کرد، باید صبر کنیم در فرصت مناسبی که اوضاع اقتصادی آرام بگیرد و قیمت بین‌المللی فراورده‌های نفتی کاهش پیدا کند این اقدام را عملیاتی کنیم.

حسینی بیان داشت: ابتدا باید نرخ گازوئیل که فاصله قیمتی بسیار بیشتر از بنزین دارد اصلاح شود، در مرحله بعد نرخ بنزین را آزادسازی کنیم.

وی همچنین یادآور شد: دلیلی ندارد مازوت، نفت سفید و گاز مایع هم با قیمت سوبسیدی توزیع شود.

پورابراهیمی در بخشی از سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا بحث افزایش قیمت بنزین مطرح است؟ گفت: خیر؛ هیچ برنامه ای در این زمینه برای سال ۱۴۰۱ در دستور کار مجلس و دولت نیست.

موسی احمدی درباره افزایش قیمت بنزین و گازوئیل اظهار داشت: نه وزارت نفت و دولت و نه مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و فراورده‌های نفتی ندارند.  وزیر نفت هم در جلسه اخیر در کمیسیون انرژی به ضرص قاطع اعلام کرد هیچگونه افزایش قیمتی روی سوخت اعمال نخواهد شد.

وی تاکید کرد: موضوع قیمت بنزین چندین بار این در کمیسیون انرژی با حضور و بدون حضور وزیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به طور جدی تصمیم بر این شده که افزایش قیمتی اعمال نخواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در دستور کار قرار ندارد و بعبارت دیگر فعلا دولت، مجلس و وزارت نفت در بحث قیمت حامل‌های انرژی نگاهی ندارند، ضمن اینکه نباید اینگونه برداشت شود که ممکن است افزایش قیمت به ابتدای سال بعد موکول شود، یعنی تاکنون هیچ بحثی در خصوص تغییر قیمت سوخت چه برای سال جاری و چه سال آینده نشده است.

وی در خصوص تغییر شیوه سهمیه‌بندی نیز گفت: در این خصوص بحثی نشده و توزیع بنزین سهمیه‌ای و آزاد به همین شیوه کنونی ادامه خواهد داشت.

محدودیت‌های موجود درباره عرضه بنزین و گازوئیل

قیمت بنزین

محدودیت‌های موجود درباره عرضه بنزین و گازوئیل در استان‌های مرزی و پرتردد نزدیک به مرز، کار را سخت کرده است. در بحث عرضه گازوئیل با مشکلاتی مواجهیم و اخبار و شایعات اخیر، دردسر‌های جایگاهداران را در این حوزه دوچندان می‌کند. شاهد اجرای برخی طرح‌های مشکل ساز در این زمینه هستیم که با هدف تسهیل انجام می‌شود، ولی نگاه میدانی در تدوین آن‌ها وجود ندارد.

در شرایط فعلی، جایگاهداران، رانندگان خودرو‌های سنگین و مجموعه صنفی هر دو گروه، ناراضی هستند و بهبود وضعیت را از مسئولان تصمیم ساز دستگاه‌هایی مثل وزارت نفت، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطالبه می‌کنند.

بار‌ها راهکار‌های صحیح را به مسئولان اعلام کرده‌ایم و خواهان تعیین تکلیف مسائل به جای پاک کردن صورت مسئله شده‌ایم. آمادگی هر نوع همکاری را داریم و دولت باید طبق مواد قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، از اصناف مشورت گیرد.

بی تصمیمی یا عدم قاطعیت در اتخاذ تصمیمات درست از سوی مسئولان را مشاهده می‌کنیم؛ معجزه‌ای در کار نیست و اگر از کارشناسان و متخصصان مشورت گرفته نشود، بعد از چند ماه، مشکلات و آسیب‌های طرح‌ها، به جایگاهداران و مردم می‌رسد. برای این حوزه نمی‌توان صرفاً از راه دور تصمیم گرفت؛ البته در دولت سیزدهم این مشورت‌ها بیشتر شده، ولی کافی نیست.

مباحثی که درباره قیمت و نحوه عرضه بنزین و گازوئیل در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح می‌شود و سپس مسئولان تکذیب می‌کنند، ناشی از چیست؟

طی ماه‌های اخیر تقریبا هر هفته اخباری در مورد نحوه عرضه سوخت و قیمت آن در فضای مجازی و حتی خبرگزاری‌های رسمی منتشر می‌شود که نشان‌دهنده اقدامات حرفه ایست، اما هدف دقیق آن را نمی‌دانیم.

شدت شایعات به قدری است که حتی توقف ۱۵ دقیقه‌ای شبانه فعالیت جایگاه‌ها جهت تغییر شیفت را که سال‌هاست رخ می‌دهد، به عنوان تعطیلی کامل عنوان می‌کنند و سعی در تولید اخبار منفی و تحریک اذهان دارند.

برخی‌ با نیت‌های گوناگون از طریق تولید خبر با موضوع سوخت در جامعه التهاب آفرینی می‌کنند و در این شرایط، اظهارات شفاف و به موقع مسئولان می‌تواند راهگشا باشد.

قاطعانه اعلام می‌کنم هر نوع خبری که تاکنون مبنی بر جمع‌آوری کارت‌های آزاد بنزین به صورت گسترده از جایگاه‌ها منتشر شده، کذب است. هرچند تعداد کارت‌های آزاد مربوط به گازوئیل در جایگاه‌ها زیاد نیست، اما فعال هستند و کارکنان جایگاه‌ها، با ثبت مشخصات وسائل نقلیه، اقدام به توزیع سوخت می‌کنند.

صنف جایگاهداران در مواجهه با این اخبار چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

صنف جایگاهداران مشاهدات میدانی خود را صریح و شفاف در اختیار رسانه‌ها و مردم می‌گذارد و انتظار داریم، صحت اخبار را از منابع معتبر سوال کنند.

عملکرد مسئولان پس از انتشار این اخبار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نخستین مواجهه مردم در این شرایط، با جایگاهداران است؛ نه مدیری که در دفتر کارش حضور دارد، اما باید بدانند که جایگاهداران به عنوان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، فقط توانایی انتقال نظرات آن‌ها از طریق مجموعه صنفی به دولت را دارند و نمی‌توانند در تعیین قیمت سوخت و میزان عرضه آن یا واریز سهمیه به کارت‌ها، دخالتی کنند.

هرکدام از این خبر‌ها برای جایگاهداران دردسر ایجاد می‌کند و هر محدودیتی مساوی با کاهش درآمد جایگاه‌هاست؛ در حالی که جایگاهداران علی رغم گذشت سه ماه از سال، حق العمل خود را بر اساس نرخ سال ۱۴۰۰ دریافت می‌کنند و دولت باید به مطالبات آن‌ها پاسخ دهد.

مطالبات مردم باید از مسئولان تصمیم ساز صورت گیرد و آن‌ها نیز باید در همه موارد، صریح و شفاف با مردم سخن بگویند تا اصلا شایعه‌ای ساخته نشود که بعداً تکذیب کنند.

تجربه نشان داده که بررسی هر طرحی در مورد سوخت، محرمانه باقی نمی‌ماند و به جامعه منتقل می‌شود؛ پس باید با مردم شفاف و صادق بود و چه بهتر که قبل از خبرپراکنان، مسئولان آن طرح را با مردم در میان بگذارند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان