ارزش سهام عدالت | سهام عدالت من

ارزش سهام عدالت 28 تیر ماه | ارزش سهام عدالت چقدر است

با افت شاخص کل بازار سهام امروز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱، ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۱ میلیون ۳۳۴ هزار و۶۵۱ تومان رسید.

ارزش سهام عدالت 28 تیر ماه | ارزش سهام عدالت چقدر است
کدخبر : 3123
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

ارزش سهام عدالت برای دارندگان این سهام از مهمترین مباحث و مسائل بحث برانگیز بوده که در چند سال اخیر مردم و دولت را به خود مشغول کرده است. ارزش سهام عدالت به صورت روزانه از سمت سایت های معتبر اعلام می گردد و ممکن است که با رشد و یا کاهش مواجه شد. در سال گذشته دولت تصمیم گرفته بود که شرایطی را برای فروش ارزش سهام عدالت در نظر بگیرد تا دارندگان بتوانند حق فروش آن را داشته باشند. امسال نیز خبری در مورد آزادسازی ارزش سهام عدالت پخش شد اما هنوز نتیجه قطعی برای واگذاری ارزش سهام عدالت مشخص نشده است.

امروز سه شنبه (۲۸ تیر ۱۴۰۱)، ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به ۱۰ میلیون و۷۵۶ هزار و۹۲۹ تومان رسید.

شاخص کل بازار بورس نیز با ۷۹۰۷۷ واحد کاهش در ارتفاع ۱.۴۶۹.۰۴۰ و شاخص هم وزن در ارتفاع ۴۰۱.۶۸۳ واحدی قرار گرفته است.

 علت اصلی کمبود نقدینگی در بازار سرمایه

ارزش معاملات امروز بازار بورس ۲۲۷۹ میلیارد تومان بود که در نهایت ارزش کل بازار بورس را در رقم ۵۶۹۳ هزار میلیارد تومان قرار داد.

بیشترین تاثیرگذاری شاخص بازار کگل،فخوز،نوری،تاپیکو،فارس،رمپنا و خاور بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص بازار فرابورس زاگرس، خدیزل،آریا، کگهر،تجلی،غصینو،زاگرس،بساما و خدیزل است. اغلب نمادهای موجود در پرتفوی سهام عدالت در معاملات امروز با کاهش قیمت مواجه شدند.

همچنین پس از پایان معاملات امروز بازار بورس ایران (۲۸تیر ۱۴۰۱) ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی دارندگان این سهام به ۱۱ میلیون و۳۳۴ هزار و۶۵۱تومان رسید.

 

 امروز سه شنبه (بیست و یکم تیر )در پایان معاملات شاخص کل بورس با اُفت ۴ هزار و ۶۵ واحد در تراز یک میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۳۲ واحد متوقف شد.

 

 

 

 

 

نام شرکت سهامی

 

 

 قیمت هر سهم در معاملات ۲۱  تیر (سه شنبه) بر حسب تومان قیمت هر سهم در معاملات ۲۰ تیر (دوشنبه) بر حسب تومان
فارس (صنایع‌ پتروشیمی خلیج فارس) 

 

 

۸۲۴  ۸۲۳  
شگویا (پتروشیمی‌ شهید تندگویان)

 

 

۹۶۶  ۹۷۲  
شاوان (پالایش نفت لاوان)

 

 

۲۴۰۰  ۲۳۴۵
دانا (بیمه دانا) 

 

 

۱۰۳  ۱۰۹  
بنیرو (شرکت نیرو ترانس) 

 

 

۲۳۱  ۲۳۲  
رمپنا (شرکت مپنا) 

 

 

۱۵۹۶  ۱۶۱۵  
اخابر (مخابرات ایران)  

 

 

۶۵۴  ۶۵۸  
کگل (شرکت گل گهر) 

 

 

  ۲۲۱۵ ۱۳۹۹
حکشتی‌ (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)

 

 

۲۲۸۴ ۲۲۸۴
فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) 

 

 

۱۱۳۷  ۱۱۴۰  
فولاژ (فولاد آلیاژی ایران) 

 

 

۸۵۱  ۸۵۲  
فخوز (شرکت فولاد خوزستان)

 

 

۵۲۶ ۵۲۶  
ساراب (سیمان داراب) 

 

 

۱۷۱۰  ۱۷۲۰  
ورنا (سرمایه گذاری رنا) 

 

 

۵۶۵  ۵۴۶  
حپترو (حمل و نقل پتروشیمی ) 

 

 

۴۳۰۶  ۴۳۳۵  
کچاد (شرکت چادرملو)

 

 

۱۴۳۵  ۱۴۴۴  
وپست (شرکت پست)

 

 

۴۴۵ ۴۴۹
مارون (پتروشیمی مارون) 

 

 

۱۹۱۰۰ ۱۹۱۰۰  
شپنا (پالایش نفت اصفهان) 

 

 

۶۸۲  ۶۷۸  
شتران (پالایش نفت تهران)  

 

 

۵۲۰ ۵۲۰  
شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) 

 

 

۹۲۵  ۹۲۳  
بسویچ (شرکت پارس سویچ) 

 

 

۱۶۷۱  ۱۶۵۵  
وبملت (بانک ملت)

 

 

۲۵۹  ۲۶۳  
وبصادر (بانک صادرات ایران) 

 

 

۱۶۳  ۱۶۳  
خاور (ایران خودرو) 

 

 

۱۸۶ ۱۸۶
وتجارت (بانک تجارت)

 

 

۱۵۸ ۱۶۰  
 فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) 

 

 

۲۰۱۰  ۲۰۱۱  
شراز (پالایش نفت شیراز) 

 

 

۱۴۲۱۵ ۱۴۲۱۵
جم (پتروشیمی جم) 

 

 

۴۳۶۰  ۴۳۸۸
فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) 

 

 

۶۲۷  ۶۳۴  

 

 

در پایان معاملات بازار بورس امروز شاخص کل همانند روز شنبه با افت همراه بود و با نزول بیش از ۱۰ هزار واحد مواجه شد و در محدوده یک میلیون و ۴۸۷ هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن نیز با تاثیرپذیری یکسان از کلیه بازار ۶۲۷۰ واحد از ارتفاعش کم شد و به سطح ۴۰۹ هزار واحد رسید.

تاثیرگذارترین نماد‌های بازار امروز “فارس، فملی، شتران، شپنا، وبملت، خودرو” با اثر منفی بودند و “فولاد مانع از افت بیشتر شاخص کل شد. نماد‌های پرتراکنش بازار بورس “فولاد، شستا، خودرو، سآبیک، شپنا، نوری، خساپا” بودند.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۶۸۷ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۷۳ هزار و ۳۲۲ تومان معادل ۰.۶ درصد کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۱۲ تومان رسیده است.

 

 

 

 

شاخص کل بازار بورس نیز با۴۱۶۹ واحد افزایش در ارتفاع ۱.۵۰۷.۱۵۶ و شاخص هم وزن در ارتفاع ۴۲۰.۶۵۲ واحدی قرار گرفته است.

ارزش معاملات امروز بازار بورس۳۱۶۷ میلیارد تومان بود که در نهایت ارزش کل بازار بورس را در رقم ۵۹۳۹ هزار میلیارد تومان قرار داد.

بیشترین تاثیرگذاری شاخص بازار شستا، کگل،بفجر، مبین،کچاد،خودرو،ومعادن بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص بازار فرابورس دماوند، فغدیر، مپنا، بساما، شاوان ، زاگرس و دی است. اغلب نمادهای موجود در پرتفوی سهام عدالت در معاملات امروز با افزایش قیمت مواجه شدند.

پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند. این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

اما در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین این رقم به حدود  ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. تا ۱۸ اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان هم رسید. اما دوباره روزهای پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و در ۱۰ خردادماه، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.

روند نزولی بازار سرمایه طی دو هفته گذشته باعث شده است ارزش واقعی این سهام کاهش یافته و طبق آخرین آمار به حدود ۱۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان رسیده است.

همچنان امکان فروش وجود ندارد

البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. بر این اساس مجید عشقی در آخرین اظهار نظر خود در مورد سهام عدالت اعلام کرده بود که نحوه فروش سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ با ایرادات جدی مواجه بود، اکنون در شورای عالی بورس و کارگروهی که به‌عنوان زیرمجموعه این شورا فعال است، در حال بررسی شیوه فروش سهام عدالت هستیم تا آن را به مرحله نهایی برسانیم. طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سهام عدالت، اصل بر این است تا مردم از سهام عدالت خود به‌عنوان دارایی آینده دار نگه‌داری کنند.

افرادی که در سال  ۱۳۹۹ اقدام به فروش سهام عدالت خود نکردند و آن را در اختیار دارند، کسب سود سالیانه خوبی کسب کردند که این سود در سال ۱۴۰۱ به‌طور حتم بیشتر خواهد شد و این منافع به‌صورت بلندمدت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. فراهم شدن بسترهای لازم برای فروش یک‌باره سهام عدالت توسط سهامداران، ضمن ایجاد زیان مشمولان سهام عدالت، سبب ایجاد هیجان شدید در کلیت بازار سرمایه می‌شود؛ بنابراین تصمیم بر این است تا روشی درنظر گرفته شود که مردم آن را به‌عنوان دارایی نزد خود نگه دارند و آن را به فروش نرسانند.

با توجه به تصمیم اتخاذشده بعد از مصوبه شورای عالی بورس، فروش سهام عدالت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باز خواهد شد، اما اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز فروش سهام عدالت اعلام کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان