ارزش سهام عدالت | سهام عدالت من

ارزش سهام عدالت چقدر شد ؟ | ارزش سهام عدالت 1 تیر 1401

امروز دوشنبه (۱ تیر ۱۴۰۱)، ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به ۱۱ میلیون و۱۵۴ هزار و۲۸۱ تومان رسید.

ارزش سهام عدالت چقدر شد ؟ | ارزش سهام عدالت 1 تیر 1401
کدخبر : 2408
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

ارزش سهام عدالت برای دارندگان این سهام از مهمترین مباحث و مسائل بحث برانگیز بوده که در چند سال اخیر مردم و دولت را به خود مشغول کرده است. ارزش سهام عدالت به صورت روزانه از سمت سایت های معتبر اعلام می گردد و ممکن است که با رشد و یا کاهش مواجه شد. در سال گذشته دولت تصمیم گرفته بود که شرایطی را برای فروش ارزش سهام عدالت در نظر بگیرد تا دارندگان بتوانند حق فروش آن را داشته باشند. امسال نیز خبری در مورد آزادسازی ارزش سهام عدالت پخش شد اما هنوز نتیجه قطعی برای واگذاری ارزش سهام عدالت مشخص نشده است.

شاخص کل بازار بورس نیز با ۶۲۳۳ واحد کاهش در ارتفاع ۱.۵۳۳.۳۹۸ و شاخص هم وزن در ارتفاع ۴۲۲.۲۹۵ واحدی قرار گرفته است.

ارزش معاملات امروز بازار بورس۴۸۹۳ میلیارد تومان بود که در نهایت ارزش کل بازار بورس را در رقم ۶۰۷۳ هزار میلیارد تومان قرار داد.

بیشترین تاثیرگذاری شاخص بازار میدکو، فملی،فولاد، حکشتی،فارس، شستا،بفجر بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص بازار فرابورس بپاس، آریا،شاوان،دی،دماوند، شگویا،کوثر بوده است. اغلب نمادهای موجود در پرتفوی سهام عدالت در معاملات امروز با کاهش قیمت مواجه شدند.

همچنین پس از پایان معاملات امروز بازار بورس ایران (۱ تیر ۱۴۰۱) ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی دارندگان این سهام به ۱۱ میلیون و۹۵۱ هزار و۵۴۹تومان رسید.

 مجمع بورسی برگزار نمی‌شود

روند صعودی بازار سرمایه باعث افزایش ارزش واقعی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی نیز شد و پس از کاهش روز‌های گذشته ارزش سهام عدالت و رشد کم رمق روز گذشته، امروز شاهد رشد ۰.۲ درصدی این سبد بودیم

زمان انتقال سهام عدالت مشخص شد

بنا بر اعلام پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در زمینه سهام عدالت متوفیان داشتند.

قوه قضاییه، اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داد، اما این اطلاعات قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند. زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده‌اند.

بر اساس اظهارات حدادی، برای حل این مشکل، جلساتی برگزار و بنابر پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است.

از سوی دیگر، اطلاعات لازم از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است و به نظر می‌رسد حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری، فرآیند نقل و انتقال سهام فوت‌شده‌ها انجام شود.

با وجود این اظهارات، ۲۳ اسفند سال گذشته بود که محسن انصاری مهیاری، مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف سهام عدالت مشمولان متوفی گفت: تا یک ماه آینده شرکت سپرده‌گذاری اطلاعیه رسمی در زمینه سهام عدالت متوفیان منتشر خواهد کرد.

پیش بینی وضعیت ارزش سهام عدالت

 روند صعودی بازار سرمایه باعث افزایش ارزش واقعی سهام عدالت نیز شده و درحالی که ارزش واقعی سهام ۲۹۲ هزار تومانی در اواسط فروردین ماه بیش از ۱۱ میلیون تومان بود، طبق آخرین امار به بیش از ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزییات دارایی خود را مشاهده کنند. این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار در روزهای گذشته، این رقم به حدود  ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسیده است.

البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند.

دریافت وام با سهام عدالت

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در خصوص بی‌رغبتی برخی بانک‌ها برای توثیق سهام عدالت برای دریافت وام‌های خرد و تأثیر آن بر ارزش سهام عدالت گفت: به طور کلی در صنعت بانکداری کشور خلائی وجود دارد و آن هم خلأ نظام اعتبارسنجی یکسان است. اگر ما یک نظام اعتبارسنجی یکسان داشتیم، وحدت رویه را در نظام بانکی کشور مشاهده می‌کردیم. 

وی افزود: نظام اعتبارسنجی واحد اگر به تصویب می‌رسید به همه بانک‌ها ابلاغ می‌شد. بانک برای پذیرش وثیقه به چند نکته توجه می‌کند، ازجمله مواردی که برای بانک خیلی مهم هست، سهولت نقدشوندگی آن وثیقه است و همچنین وثیقه با وامی که دریافت می‌شود باید تناسب داشته باشد. 

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سهام عدالت از بهترین وثیقه‌هایی است که از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار است و ارزش آن با ارزش تسهیلاتی که پرداخت می‌شود تناسب دارد، لذا بانک‌ها باید آن را به عنوان یک وثیقه مورد پذیرش قرار دهند.

وی با بیان اینکه در شرایط دشوار اقتصادی بعضی از مردم دارایی‌های باارزش خود را می‌فروشند، عنوان کرد: به عنوان مثال سهام عدالت یکی از دارایی‌هاست که برای دارندگانش حائز ارزش است و برای اینکه نیاز مالی خود را برطرف کند، حاضر به فروش آن هستند اما اگر تدابیری اندیشیده شود که مردم بتوانند به اندازه ارزش سهام عدالت تسهیلات دریافت کنند، دیگر شاهد فروش آن نخواهیم بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معقتد است، بانک‌ها موظف هستند دستورالعمل ابلاغی از سوی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی را به اجرا درآورند.

مرحبا گفت: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی باید بر عملکرد بانک‌ها نظارت کنند تا مبادا شاهد وقوع استنکاف از مقررات نباشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان