قیمت دلار | قیمت روز دلار

قیمت دلار افزایش یافت | قیمت روز دلار 11 بهمن

حق شناس گفت: دراقتصادی که تورم دارد و تورم آن اقتصاد بیش از تورم اقتصادی است که ما با آن کشورها مبادله تجاری داریم، نمی تواند نرخ ارز ثبات داشته باشد یا تثبیت شود.

قیمت دلار افزایش یافت | قیمت روز دلار 11 بهمن
کدخبر : 17618
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

خبرنگار: عرفان پارسا

دلار ۶۰ هزار تومانی روز گذشته در بین رسانه های مختلف سر و صدا کرد و واکنش بسیاری از اقتصاددانان و فعالان بازار ارز و حتی مدیران سابق اقتصادی را برانگیخت.

عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی، در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: وقتی علیرغم تداوم تورم در حد ۴۰ درصد، تصمیم به دستوری و تثبیت دلار با نرخ‌های پائین‌تر از بازار و مداخله در حاشیه بازار تحت عنوان نابازار می‌گیرید، طبیعی است که در شرایط تنش و نا اطمینانی، مهار نرخ ارز دشوار شود. در اظهار نظری عجیب و جنجالی دیگر سپهر خلجی، رییس شورای اطلاع رسانی دولت، در خصوص افزایش نرخ دلار اظهار کرد: دشمن فضایی را طراحی کرده تا در اقتصاد تکانه‌هایی ایجاد کند و به مردم فشار بیاورد.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با هادی حق شناس کارشناس اقتصادی به بررسی عوامل موثر بر قیمت دلار پرداخته است که در ادامه این گزارش می خوانیم.

تورم ۴۸ درصدی در اقتصاد کشور

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: دراقتصادی که تورم دارد و تورم آن اقتصاد بیش از تورم اقتصادی است که ما با آن کشورها مبادله تجاری داریم، نمی تواند نرخ ارز ثبات داشته باشد یا تثبیت شود.

وی افزود: مرکز آمار تورم ۱۰ ماهه را اعلام کرد و تورم حدود ۴۸ درصد است. کشورهایی که ما با آن ها مبادله تجاری داریم، حداکثر تورم آن ها شاید ۱۰ درصد باشد. یعنی ما به التفاوت این عدد حدود ۳۰ درصد است. بنابراین باید نرخ ارز نوسان داشته باشد، یا اینکه تعدیل شود.

تثبیت نرخ ارز چاره ساز است؟

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ممکن است در ادواری نرخ ارز تثبیت شده باشد، این اتفاق در زمانی رخ می دهد که منابع کشور چه در مورد درآمد ارزی و چه در نقل و انتقالات ارزی، با اخلال مواجه نبودیم. منظور از اخلال درآمد ارزی کشور این است که نمی توانیم متناسب با فروش منابع کشور، درآمد کسب کنیم و آن را به راحتی به کشور منتقل کنیم، از طرفی دیگر تورم بالای ۴۸ درصد داریم، انتظار تثبیت نرخ ارز، انتظار منطقی و عقلایی نخواهد بود.

حق شناس ادامه داد: سیاست های بانک مرکزی مُسکن و کوتاه مدت خواهد بود. همچنان که دراین دولت چند نفری که به عنوان رئیس کل بانک مرکزی آمدند و سکان بانک مرکزی را در اختیار گرفتند، نرخ بازار غیر رسمی ارز را قبول نداشتند ولی دیدیم که نرخ بازار غیر رسمی بر بازار رسمی تحمیل شد. نرخ بازار آزاد است که تعیین می کند مثلا قیمت تخم مرغ، مرغ و گوشت چه رقمی باشد و قیمت ارز در مرکز مبادله در معیشت مردم تاثیر گذار نیست.

قیمت دلار به چه عواملی بستگی دارد؟

وی اظهار داشت: قیمت دلار بستگی به چشم انداز تورم کشور دارد. اگر چشم انداز تورم  کاهشی باشد، ما انتظار شتابان نرخ ارز را نخواهیم داشت بلکه انتظار داریم نرخ ارز معقول افزایش پیدا کند. امروزه بحث بر سر این موضوع نیست که نرخ ارز کاهش پیدا می کند یا افزایش پیدا می کند، موضوع اصلی این است که نرخ ارز شتاب می گیرد یا منطقی افزایش پیدا می کند. بنابراین اگر نرخ تورم کاهشی باشد، قیمت دلار هم معقول افزایش خواهد داشت، در غیر این صورت اگر چشم اندازی برای کاهش تورم کشور نداشته باشیم، انتظار صعود غیر منطقی نرخ ارز را باید داشت.

آیا دلار به ارزش واقعی خود رسیده است؟

حق شناس در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفتک قیمت واقعی دلار را متغیرهای واقعی اقتصاد تعیین می کند. باید دید آیا نرخ بهره بانک ها واقعی است؟ اگر این نرخ واقعی بود، پول در بانک ها می ماند و در نتیجه نمی آمد وارد بازار ارز و خرید ارز شود. بنابراین خیلی از نرخ ها در اقتصاد کشور ما غیر واقعی است و نرخ ارز نیز از این قائده مستثنی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان