واریزی میلیونی یارانه معیشتی | حساب سرپرستان خانوار با یارانه معیشتی شارژ شد

دولت یارانه معیشتی برای سرپرستان خانوار مشمول طرح «امنیت غذایی» واریز می کند.

واریزی میلیونی یارانه معیشتی | حساب سرپرستان خانوار با یارانه معیشتی شارژ شد
کدخبر : 17506
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

خبرنگار: علی پارسا

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام آغاز مرحله جدید طرح امنیت غذایی، ابعاد و جزییات آن را توضیح داد.

علیرضا عسگریان در نشست مطبوعاتی درخصوص ابعاد و جزئیات آغاز مرحله جدید طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال، با بیان اینکه دولت از ابتدای سال ۱۴۰۰ یکی از مهمترین تکالیفش امنیت غذایی بود، گفت: با کرونا مواجه شده بودیم و میزان مصرف کالری در کشور کاهش پیدا کرده بود و این طرح بزرگترین طرح دولت در حوزه امنیت غذایی بود و اکنون سه طرح مهم روی میز کار ماست.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح کالابرگ الکترونیک، گفت: در حال حاضر حدود ۶۱ میلیون نفر از جمعیت ایران تحت پوشش طرح کالابرگ هستند و شاید این بزرگترین طرح ملی محسوب شود.

وی گفت: از زمان حذف ارز ترجیحی در تابستان ۱۴۰۱ میزان یارانه ۹ برابر افزایش پیدا کرد تا روی سبد غذایی مردم بنشیند و سلامت مردم را کنترل کند و تورم را در این حوزه پوشش دهد.

وی با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به سفره غذایی خانواده‌ها در سطح کشور می‌کند و سه گانه کالابرگ برای عموم مردم، کودکان و مادران را تعریف کرده است، افزود: طرح دیگر در خصوص کودکان نیازمند امنیت غذایی و تغذیه مضاعف بوده است. این طرح دو گانه تعریف شده بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت است به گونه‌ای که وزارت بهداشت این کودکان را از طریق مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت با معاینه و نمودار سلامتی شناسایی کرد.

به گفته وی، در مرحله اول ۱۴۵ هزار کودک شناسایی شدند که از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک در دهک یک تا هفت درآمدی مشمول طرح شدند.

عسگریان در خصوص مبلغ اختصاص یافته به کودکان مشمول توضیح داد: به ازای هر کودک نیازمند توجه بیشتر و امنیت غذایی، در دهک یک تا ۵ یک میلیون تومان به صورت ماهانه واریز می‌شود. همچنین به ازای هر کودک دهک ۶ و ۷ نیز ۶۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح به کالابرگ ارتباط ندارد و به صورت مجزا اجرا می‌شود، گفت: از این ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک، ۳۵۰۰ خانوار دارای بیش از یک کودک مشمول تغذیه مضاعف بودند. کودکان ۶ ماه تا ۵۹ ماه مشمول این طرح هستند.

وی بیان کرد: اقلام در این طرح مشخص شده‌اند و در طرح امنیت غذایی کودکان اقلام با نظر دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و انستیتو تغذیه ایران به ۱۶ قلم رسیده است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این پرسش که اگر خانواده یک ماه اعتبار را خرید نکند، اعتبار سوخت می‌شود؟ گفت: در مورد طرح کودکان، خانواده دو ماه فرصت دارد تا اقلام را براساس اولویت‌بندی انتخاب و خریداری کند.

عسگریان با طرح این پرسش که آیا سرپرست خانوار می‌تواند اعتبار را جای دیگری هزینه کند توضیح داد: هر ۶ ماه یکبار وزارت بهداشت کودکان را بررسی می‌کند و اگر کودکی رشد نکرده باشد، خانواده فراخوانده می‌شود. وزارت بهداشت آن را به وزارت رفاه گزارش می‌کند و جلوی اعتبار را می‌بندیم، تا زمانی که مطمئن شویم سرپرست خانوار توجیه شده و آن را برای کودک خود در مرحله بعد هزینه می‌کند.

به گفته وی، ممکن است تعداد کودکان مشمول طرح مذکور افزایش یابد.

معاون وزیر رفاه افزود: طی سه ماهی که طرح مذکور اجرا شده است، خانواده‌ها ۵۰ درصد از این طرح استقبال داشته‌اند و مصر هستیم میزان استقبال به صد درصد برسد.

عسگریان همچنین اعلام کرد که از چند روز آینده صدا و سیما در این زمینه اطلاع رسانی وسیعی انجام خواهد داد. تعداد پیامک‌ها را افزایش می‌دهیم و حتما کد ملی مادران را به دست می‌آوریم و به مادران نیز از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی همچنین بیان کرد: اعتبار این طرح فقط در حساب سرپرست خانوار منظور و شارژ می‌شود.

معاون وزیر کار و رفاه در خصوص بیشترین میزان اقلام مصرفی در طرح امنیت غذایی کودکان گفت: بیشترین مصرف برنج، روغن، گوشت سفید و  قرمز و پنیر بوده است.

عسگریان همچنین در خصوص استانهایی که بیشترین مشارکت را در این طرح داشته‌اند نیز اظهار کرد: استان کرمان در رتبه اول، خراسان رضوی در رتبه دوم و سیستان و بلوچستان در رتبه سوم قرار دارد.

وی در ادامه تاکید کرد که فردا (پنجم بهمن ماه) به میزان دو مرحله جدید در مورد تغذیه امنیت غذایی کودکان شارژ می‌شود که حساب سرپرستان کودکان مشمول در دهک‌های یک تا پنجم، دو میلیون و حساب سرپرستان کودکان دهک‌های ششم و هفتم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شارژ خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این مرحله ۱۵۳ هزار و ۴۰۰ نفر از سوی وزارت بهداشت به وزارت رفاه معرفی شدند گفت: ۱۳۱ هزار و ۸۳۰ نفر مشمول طرح شدند. وزارت بهداشت بررسی کرد و تعداد را بالا برده است و مانند ماه گذشته کودکان در دهک یک تا ۷ درآمدی مشمول طرح هستند.

وی در توضیح بیشتر افزود: در مرحله اول ۱۴۵ هزار کودک از سوی وزارت بهداشت معرفی شد که از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشمول شدند. در مرحله دوم ۱۵۱ هزار نفر به وزارت رفاه معرفی شدند که ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ نفر مشمول شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان