انشا در مورد شب یلدا با مقدمه و نتیجه برای تمام مقاطع

موضوع شب یلدا از آن موضوعاتی است که معلمان به دانش آموزان می گویند که با آن انشا بنویسند. شما نیز می توانید از انشاهای آمده در این مطلب ایده بگیرید.

 انشا در مورد شب یلدا با مقدمه و نتیجه برای تمام مقاطع
کدخبر : 16542
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

درباره خاطره شب یلدا کودکانه

موضوع انشا بازی بچه‌ها در شب یلدا

مقدمه انشا

ما عادت داشتیم که هر سال شب یلدا را دور هم جشن بگیریم و با فال حافظ این شب جذاب را سحر کنیم. آن سال نیز مانند سال‌های دیگر برای جشن گرفتن یلدا دور هم جمع شده بودیم و خواهر و برادر بزرگترم نیز با خانواده‌شان به منزل ما آمده بودند. خانه شلوغ شده بود و بچه‌های کوچک خواهر و برادرم از این سو به آن سو، جست و خیز می‌کردند.

بدنه انشا

من سعی می‌کردم که نظمی به بازی بچه ها بدهم و آن‌ها را کمی آرام کنم. سفره خوراکی‌های شب یلدا، چیده شده بود و همگی دور آن نشسته بودیم. اما بچه‌ها آرام و قرار نداشتند و قادر به کنترل آن‌ها نبودیم. پسر خواهرم از روی سفره جستی زد و به آن سو پرید. دختر برادرم نیز می‌خواست عمل او را تکرار کند که مانعش شدیم. خلاصه وضعیت بغرنجی بود. پدر، دیوان حافظ را برداشت و نیت کرد. صفحه‌ای را گشود و شروع کرد به خواندن:

یاد باد آن که نهانت نظری با ما بود، رقم مهر تو بر چهره ما پیدا بود

یاد باد آن که چو چشمت به عتابم می‌کشت، معجز عیسویت در لب شکرخا بود

یاد باد آن که صبوحی زده در مجلس انس، جز من و یار نبودیم و خدا با ما بود

یاد باد…”

که ناگهان دختر برادرم جستی از روی سفره شب یلدا زد. اما دخترک به اندازه پسر خواهرم در پریدن طولی حرفه‌ای نبود و به جای آن که در آن سمت سفره فرود بیاید، به میان خوراکی‌ها افتاد! ظرف هندوانه از هم پاشید و انارهای دانه دانه شده، به هر سمتی پخش شدند. پدرم حافظ را زمین گذاشت و او را که وحشت زده میان خوراکی‌ها مانده بود، در آغوش گرفت.

نتیجه گیری انشا:

همه سراسیمه برخاسته و سعی کردند به نوعی بهم ریختگی سفره یلدا و تکه‌های خوراکی که روی زمین ریخته بود را جمع کنند. من به بچه نگاه کردم که نشان و برقی از شیطنت در چشمانشان دیده می‌شد و در کمال تعجب دیدم که هیچ احساس پشیمانی با خود ندارد. به راستی این دنیای کودکی بود که باید دوباره باورش می‌کردیم.

انشا شب یلدا

انشا درمورد شب یلدا کلاس چهارم

موضوع انشا: یلدا در خانه دوست

چیزی تا شب یلدا نمانده بود و من دوستی داشتم که به تازگی پدر و مادرش را در حادثه تصادفی از دست داده بود. می‌دانستم که این شب یلدا را با مادربزرگ پیرش به تنهایی سر خواهد کرد و احتمالا به جای شادی، غصه مهمان خانۀ آن‌ها خواهد بود.

موضوع را با پدر و مادرم در میان گذاشتم و آن‌ها را از این ماجرا باخبر ساختم. از آن جایی که مادربزرگ دوستم به دلیل کهولت سن، نمی‌توانست از خانه بیرون بیاید، پدر و مادرم پیشنهاد جالبی دادند.

ما خوراکی‌های مخصوص شب یلدا را تهیه کرده و مادرم آن‌ها را در ظرف‌های زیبایی چید و روی تک تک ظرف‌ها را به خوبی با سلفون پوشاند. پس از آن در شب یلدا، همگی به خانه دوستم رفتیم.

او از دیدن ما که خانوادگی به منزلشان رفته بودیم، بسیار خوشحال شد و مادربزرگش نیز استقبال گرمی از ما به عمل آورد. مادرم سفره‌ای از مادربزرگ دوستم گرفت و مقابل او کنار گرمای بخاری پهن کرد.

تمام خوراکی‌هایی را که با خود آورده بودیم در سفره یلدا به زیبایی چیدیم. دوستم نیز مقداری خوراکی در خانه داشت و آن‌ها را به سفره اضافه کرد. پدرم دوستم را کنار خود نشانده و دست محبتی بر سرش کشید و با او کمی صحبت کرد. مادرم نیز با مادربزرگ گپ می‌زد.

همگی در کنار یکدیگر شب یلدا را با تعریف کردن خاطره و جوک و حرف‌های بامزه و خنده‌دار سپری کردیم. دوستم تنها نبود و مادربزرگش نیز شاد و سرحال به نظر می‌رسید. از این که به کمک پدر و مادرم توانسته بودم در طولانی‌ترین شب سال، اندوه را از دل دوست صمیمی‌ام بیرون کنم، بسیار خوشحال بودم و به خود می‌بالیدم.

انشا یلدا

انشا درمورد شب یلدا برای کلاس ششم

انشاء با موضوع شب یلدا برای دانش آموزان همه پایه ها

«غروب آفتاب آخرین شب پاییز تا شروع صبح اولین روز زمستانی را یلدا می نامند. در این شب خاص همه دوستان و آشنایان دور هم جمع شده و به جشن و پایکوبی می پردازند. سفره های رنگارنگ می چینند با انار و هندوانه و آجیل و انواع شیرینی ها تا نحسی اهریمن که همان تاریکی است را از بین ببرند و پیروزی دوباره را شاهد باشند. یلدا را با انار قرمز رنگارنگ، با هندانه های قاچ خورده و آجیل های خوشمزه می شناسیم.

همینطور بعید است که یلدا از راه برسد و به سراغ دیوان حافظ نرویم. دیوان حافظ در کنار سفره های رنگارنگ یلدا حضور خواهد داشت و در این شب با نیتی دیوان حافظ را می گشاییم و امیدواریم که غزلی خوب نصیب مان شود. یلدا پر از دورهمی های خوب، شادی و خوراکی های خوشمزه است و شاید به همین دلیل است که این جشن را بسیار دوست داریم و سعی می کنیم تا هر سال آن را زیباتر و جذاب تر از سال قبل برگزار کنیم.»

انشا-شب-یلدا-1

انشاء در مورد شب یلدا در خانه مادر بزرگ

«واژه یلدا به معنی «زایش و زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان بر این باورند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می شوند و تابش نور ایزدی فزونی می یابد. آخرین شب پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید نامیده اند و به همین علت به جشن و پایکوبی می پردازند.

در نتیجه شب یلدا بهانه ای است برای دور هم بودن. یلدا را می توان جشن گردهمایی و دورهمی های خانوادگی دانست. در این شب خاص خویشاوندان نزدیک در خانه بزرگ خانواده جمع شده و در سرمای آغازین فصل زمستان، با حضور گرم خود همه چیز را خاطره انگیز و به یاد ماندنی می کنند. در این شب خاص ما نیز دور هم جمع می شویم و با غذاها و میوه های رنگارنگ مخصوص این شب و فال حافظ خواندن و شب را به سحر می رسانیم. شب یلدا چه شب زیبا و فراموش نشدنی است»

شب+یلدا

انشا در مورد شب یلدا به انگلیسی

Yalda, which means birth, is a Syriac word imported into the Persian language. Because Yalda is the longest and darkest night, it has come to symbolize many things in Persian poetry; separation from a loved one, loneliness and waiting. After Yalda, a transformation takes place – the waiting is over, light shines and goodness prevails.

یلدا که به معنی تولد است، یک کلمه سریانی است که به زبان فارسی وارد شده است. از آنجا که یلدا طولانی ترین و تاریک ترین شب است ، آمده است که نمادی از چیزهای زیادی در شعر فارسی است؛ جدایی از یک دوست عزیز، تنهایی و انتظار.  پس از یلدا، تحولی صورت می گیرد، انتظار پایان یافته ، نور می درخشد و خوبی ها غالب می شوند

? What do people do in Yalda night

مردم در شب یلدا چه کاری انجام می دهند؟

– During this night, Persians enjoy delicious food, sweet and juicy fruits, and delectable sweets paired with hot tea. Reading the enchanting poems by Hafez, and great Persian mythology such as Shahnameh, Khosro va Shireen, Leili va Majnoon make this otherwise cold winter night a delightful gathering with family and friends.

– در طول این شب، ایرانیان از غذاهای خوشمزه ، میوه های شیرین و آبدار و شیرینی های دلپذیر که با چای داغ همراه شده اند لذت می برند. خواندن اشعار دل ربای حافظ و اساطیر بزرگ فارسی همچون شاهنامه، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون این شب سرد زمستانی را به یک دورهمی دلپذیر با خانواده و دوستان تبدیل می کند.

? What do people eat in Yalda night

مردم در شب یلدا چه چیز هایی می خورند؟

Food plays a central role in any form of the celebrations in Iran. In most parts of the country, the extended family come together and enjoy a fine dinner.

غذا در هر نوع جشن در ایران نقش اساسی دارد. در بیشتر مناطق کشور ، خانواده بزرگ دور هم جمع می شوند و از یک شام خوب لذت می برند.

Yalda Night is celebrated in different parts of the country traditionally as a welcome to winter, though it encompasses regional variations.

شب یلدا به طور سنتی در مناطق مختلف کشور به عنوان استقبالی از زمستان برگزار می شود، گرچه این موضوع شامل تنوع و تفاوت های منطقه ای می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان