قیمت بنزین | قیمت بنزین جدید

خبر داغ امروز برای افزایش قیمت بنزین | قیمت بنزین دو برابر می شود؟

در حالی که از زمان قانونی ضرورت اجرای برنامه هفتم توسعه دو سال می‌گذرد، لایحه مربوط به آن همچنان بین مجلس و دولت در رفت و آمد است.

خبر داغ امروز برای افزایش قیمت بنزین | قیمت بنزین دو برابر می شود؟
کدخبر : 14689
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

گران کردن قیمت بنزین هربار با واکنش های زیادی همراه بوده است و اکنون سهمینه بندی جدیدی برای بنزین در نظر گرفته شده است. بعد از گران کردن قیمت بنزین در سال 98 و طرح سهمیه بندی قیمت بنزین اکنون دوباره بحث بر سر گران کردن قیمت بنزین است.در ادامه جزئیات جدید در مورد قیمت بنزین و سهمیه بندی بنزین  را می خوانید.

در حالی که از زمان قانونی ضرورت اجرای برنامه هفتم توسعه دو سال می‌گذرد، لایحه مربوط به آن همچنان بین مجلس و دولت در رفت و آمد است. مسعود کرباسیان که در دولت دوم حسن روحانی سمت‌های همچون وزارت اقتصاد و مدیرعاملی شرکت ملی نفت را بر عهده داشت در رابطه با اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: این طرح ابتدا و انتهایی ندارد و با ایجاد فقط سازمان‌های عریض و طویل، پول مردم را هدر می‌دهد. او همچنین معتقد است که سرانجام در این برنامه قیمت بنزین باید عادلانه شود.

نمایندگان مجلس سرانجام روز سوم مهر سال جاری کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند. برنامه‌ای که از همین ابتدا با انتقادات جدی مواجه است. به‌ویژه بندهای مربوط به افزایش دامنه فعالیت دولت و تصمیماتی که درباره بنزین اتخاذ شده، جای نقد بسیاری دارد. در همین زمینه تجارت‌نیوز گفتگویی با مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد دولت روحانی، انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

یکی از بندهای مربوط به برنامه هفتم توسعه این به تخصیص یارانه بنزین به اشخاص است. همچنین نمایندگان تأکید دارند که تغییری در قیمت بنزین ایجاد نشود. آیا اجرای این بند شدنی است؟

من استدلال مجلس و دولت را برای اجرای این برنامه اصلا درک نمی‌کنم، هدف این طرح چیست؟ می خواهند مابه‌التفاوت نرخ قدیم و جدید بنزین را به شکل یارانه به افراد اختصاص بدهند؟ این برنامه از اساس نقض غرض است.

دولت می‌تواند قیمت بنزین را عادلانه کند تا عایدی دولت از این محل به شکلی هدفمند بین افراد نیازمند جامعه توزیع شود. اما آیا این یارانه هدفمند است؟!

تمام این ماجرا بر سر این بود که یارانه به صورت هدفمند توزیع شود و در خدمت تولید باشد. اما طرح برنامه هفتم توسعه قطعا نقدینگی ایجاد خواهد کرد و زمینه‌ساز تورم است. اکنون به خاطر شرایط بد اقتصادی به کوپن‌فروشی رسیده‌ایم و دولت باید این کوپن را عرضه و نیازهای اساسی خود را تامین کند.

از دیدگاه شما برنامه‌هایی که توسط دولت سیزدهم با همراهی مجلس یازدهم تدوین می‌شوند وزنه کارشناسی هم دارند؟

خیر، هیچ‌کدام از برنامه‌ها وزنه اقتصادی و کارشناسی ندارد و از هیچ کارشناسی هم برای تدوین آن‌ها کمک نمی‌گیرند. برنامه باید ماهیت اقتصادی یا اجتماعی نمایان داشته باشد.

برای کشوری مانند ایران باید برنامه‌ریزی اصولی انجام شود و برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید مدلی اقتصادی پشت خود داشته باشند. قطعاً لازم است که آمار درست ارائه شود؛ چراکه اولین قدم برنامه‌ریزی؛ داشتن آمار است. اهداف کلان، کیفی و کمی بر اساس جداول آماری تعریف می‌شوند و نهایتا قدم بعدی داشتن جدول داده و ستانده است.

مجلس در ایران فقط برای گرفتن یقه وزیران تعیبه شده است. در زمان مسئولیت من در وزارت اقتصاد هم فقط هدفشان استیضاح بود و نمی‌دانستند بابت چه برنامه‌ای من را استیضاح می‌کنند؟! برنامه‌هایی که مجلس از آن‌ها دم می‌زند فقط مستمسکی برای استیضاح وزراست؛ با این حال ماه هم امیدواریم که موفق باشند.

با این حساب بخشی از گفته‌های شما صادق براین است که عادلانه کردن یا گران کردن نرخ بنزین راهکار درست‌تری است؟

با روشی که مجلس برنامه‌ریزی کرده بنزین ارزش ریالی پیدا می‌کند و در ازای گرانی بنزین می‌خواهند به مردم پول بدهند و این پول ایجاد تورم می‌کند. راهکار فقط هدفمندی قیمت بنزین است.

هدفمندی قیمت بنزین را کمی بیشتر توضیح بدهید؟

دولت باید کارشناسان و حتی افرادی مثل من که مسئولیت داشتند را فرا بخواند و از آنها راهکار بخواهد. اصلاح قیمت بنزین به شرطی که پول عایدی آن صرف تولید شود راهکار عادلانه‌ای است.

در مجموع دولت باید محاسباتی در حوزه اجتماعی داشته باشد و حل این مسائل بدون شناخت تمام جوانب و اثرات اقتصادی و اجتماعی و… ممکن نیست.

فکر می‌کنید نتیجه اجرای لایحه کنونی برنامه هفتم توسعه چه خواهد بود؟

لایحه برنامه هفتم توسعه نه ابتدا دارد و نه انتها. فقط سازمان‌هایی عریض و طویل ایجاد می‌کند و پول مردم هدر می‌شود. این دولت باید به این نتیجه برسد که راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی تولید است و باید به وسیله تولید آینده جوانان را تامین کند. در این صورت شادابی هم به جامعه بازمی‌گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان