بهترین زمان بنزین زدن این تایم است

سوخت گیری یکی از کارهایی است که هر راننده بارها انجام می دهد، اما بسیاری از افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت گیری در پمپ بنزین توجه چندانی ندارند و اصرار عجیبی بر پر کردن کامل باک بنزین دارند، در صورتی که، می تواند برای خودرو و راننده مشکل ایجاد کند.

بهترین زمان بنزین زدن این تایم است
کدخبر : 13067
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

سوخت گیری یکی از کارهایی است که هر راننده بارها انجام می دهد، اما بسیاری از افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت گیری در پمپ بنزین توجه چندانی ندارند و اصرار عجیبی بر پر کردن کامل باک بنزین دارند، در صورتی که، می تواند برای خودرو و راننده مشکل ایجاد کند.

پر کردن باک خودرو به طور کامل و لبریز شدن آن به دلایل زیادی خطرناک است. بهتر است باک خودرو را تا حدی که توسط سازنده خودرو توصیه شده است پر کرد و آن را لبریز نکنید.

بهترین زمان بنزین زدن به خودرو

درست است که بنزین وقتی سرد است متراکم تر می شود و در ساعت های اولیه صبح که دمای بیرون کم تر است بنزین داخل باک متراکم تر می شود. این واقعیت کاملاً صحیح است و از نظر تئوری، با افزایش چگالی بنزین، مقدار بیش تری به باک خودرو سرریز می شود. با این حال، در عمل، مزایای بالقوه این روش کم تر از آن چه در واقع وجود دارد است و نمی توان آن را به عنوان یک راه حل قابل اعتماد و اقتصادی ارائه کرد.

دلایل خطرناک بودن باک پر بنزین

۱. خطر بروز حوادث: با پر کردن باک خودرو تا لبه و یا لبریز کردن آن، خطر بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی و انفجار باک بنزین بسیار بیش تر می‌شود، همچنین امکان دارد سرریز شدن بنزین به بدنه خودرو و رنگ بدنه آسیب برساند.

۲. خطر برای سلامتی: پر کردن باک خودرو بیش از حد متعارف، ممکن است باعث بروز مشکلات سلامتی شود؛ بنزین ممکن است بوی بدی داشته باشد و نفوذ به داخل خودرو و باعث علائمی مانند سردردها، تهوع و بی‌اشتهایی شود.

۳. آسیب به کنیستر: پر کردن باک خودرو بیش از حد، ممکن است باعث آسیب به فیلتر سوخت خودرو شود، در نتیجه، باعث افزایش هزینه‌های تعمیراتی می‌شود.

در خودرو قطعه‌ای بسیار مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیش تر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت خودرو دارد بی‌اطلاع‌اند. این قطعه به عنوان یک فیلتر، در واقع، نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو را محافظت می‌کند.

بنزین به دلیل ماهیت شیمیایی خود بخار تولید می کند و تجمع بیش از حد این بخارات در مخزن بنزین می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل در خودروهای امروزی از کنیستر برای کنترل بخارات بنزین استفاده می شود. کنیستر نوعی فیلتر پر از کربن فعال است، کربن فعال به طور مداوم بخارات بنزین را جذب می کند و آن ها را به خط سوخت بازمی گرداند، به این ترتیب، از تجمع بیش از حد بخارات بنزین در باک خودرو جلوگیری می شود و خطراتی که می تواند برای خودرو و راننده ایجاد کند کاهش می یابد، اما پر کردن باک خودرو، آن هم پس از آن که نازل پمپ بنزین جریان بنزین را قطع می کند، اگر ادامه داشته باشد باعث آسیب جدی به کنیستر می شود.

پرداخت هزینه اضافی برای بنزین

وقتی باک بنزین بیش از حد پر می‌شود، راهی برای جا دادن بنزین بیش تر در آن وجود ندارد. متأسفانه برخی افراد پس از این که نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند، زیرا به دنبال رسیدن به یک عدد رُند هستند. این افراد هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک می‌شوند، شروع به فشردن لحظه‌ای نازل می‌کنند با این تصور که بنزین بیش تری در باک جا می‌ماند.

اما اگر فکر می کنید فشار دادن نازل بارها و بارها یا کشیدن آن به سمت دهانه مخزن بنزین باعث وارد شدن بنزین بیش تری به مخزن می شود، بدانید که این درست نیست، به این دلیل که پمپ های بنزین مجهز به سیستم بازیابی بخار هستند؛ به این معنی که وقتی مخزن پر است و نازل جریان را قطع می کند، پمپ سوخت اضافی را به باک بازمی گرداند. این کار برای اطمینان از عدم خروج بخارات اضافی بنزین و وارد شدن به محیط انجام می شود. به عبارت دیگر، ظرفیت نگهداری بنزین بیش تر در باک بنزین وجود ندارد که می تواند منجر به نشت سوخت، بوی گاز و در بدترین حالت خطر آتش سوزی شود. بنابراین پر کردن بیش از حد باک بنزین به هیچ وجه توصیه نمی شود. البته باید بدانید دستگاه محاسبه سوخت در جایگاه، میزان سوخت اضافه‌ای را که با اصرار سعی داشتید در باک بریزید حساب می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان