افزایش حقوق | افزایش حقوق کارمندان

صفر تا صد افزایش حقوق کارگران برای سال جدید | حقوق کارگران چقدر شد؟

«محسن باقری»، رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور می گوید: در جلسه دو روز گذشته شورای عالی کار، در مورد نرخ سبد معیشت و به تبع آن میزان افزایش دستمزد کارگران به نتیجه نرسیدیم.

صفر تا صد افزایش حقوق کارگران برای سال جدید | حقوق کارگران چقدر شد؟
کدخبر : 10821
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

در فروردین ماه سال جاری، کمیسیون های زیادی برای افزایش حقوق این قشرها صورت گرفت اما باز هم زمان قطعی از افزایش حقوق به دست نرسید. افزایش حقوق یکی از موضوعات پربحث در اواخر سال 1400 بود ولی نتیجه قطعی از آن به دست نرسید. افزایش حقوق کارمندان، کارگران، بازنشستگان و افزایش حقوق سربازان همه در دستور کار دولت قرار گرفت. حتی در موردی نه تنها افزایش حقوق صورت نگرفت، بلکه معوقه بازنشستگان مجدد دیر پرداخت شد. خبرهای جدید از افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

 به نقل از تسنیم؛‌امروز مجدد جلسه کمیته مزد به منظور بررسی بیشتر ابعاد و محاسبات سبد معیشت برگزار خواهد شد.

«محسن باقری»، رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور می گوید: در جلسه دو روز گذشته  شورای عالی کار، در مورد نرخ سبد معیشت و به تبع آن میزان افزایش دستمزد کارگران به نتیجه نرسیدیم.

وی افزود: بر اساس آمار و مبانی که توافق شد، قرار بر این شد که (۲۴ اسفند ماه) جلسه کارگروه مزد تجدید شود تا در آن به نتیجه مثبت برسیم.

رقم محاسبات معیشتی کارگران حدود ۱۷میلیون و ۴۴۷هزار و ۱۶۰تومان بوده است اما اعضای کمیته دستمزد رقم هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را ۱۲میلیون و ۴۷۹هزار و ۵۰۰تومان اعلام کرده اند  که این رقم محاسبات دولت و کارفرمایان است. یعنی آنچه در محاسبات کارشناسی کارگران دیده می شود اختلاف قیمت حدود ۵میلیونی با کارفرمایان و دولت است.

علی خدایی؛عضو کارگری شورای عالی کار در گفت‌وگویی اعلام کرده است:۱۲میلیون و ۴۷۹هزار تومان سبد نهایی معیشت نیست، هنوز سر ارقام به توافق نرسیده‌ایم.

عضو کارگری شورایعالی کار در ارتباط با تغییراتی که در اقلام اساسی و مصرف آن داده‌اند تا نرخ سبد پایین بیاید؛ می‌گوید: به عنوان مثال اگر در سبد سال‌های گذشته، سرانه مصرف گوشت در سبد غذایی ۳۸گرم بود، حالا آن را ۲۰گرم در نظر گرفته‌اند. نان را از ۳۱۰گرم به ۱۰۰گرم کاهش داده‌اند. در ردیف حبوبات، اقلامی را به حبوبات منتخب اضافه کرده‌اند که قیمت را پایین‌تر می‌آورد. در میوه‌جات و سبزیجات هم همین اتفاق افتاده است. در ضمن تاکید دارند که مراجع رسمی این اعداد را اعلام کرده‌اند. در نتیجه با آن محاسباتی که ما اصلاً نمی‌پذیریم، نرخ سبد معیشت را همان ۱۲میلیون و ۴۷۹هزار تومان محاسبه و اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد:در کمیته دستمزد، گروه کارفرمایی و دولت، عدد ۱۲میلیون و ۴۷۹هزار تومان را امضا کرده‌اند؛ یکی از اعضای گروه‌های کارگری کمیته دستمزد نیز مشروط این عدد را امضا کرده ولی اعضای اصلی کارگری شورایعالی کار و نماینده کانون عالی شوراهای اسلامی کار که در کمیته دستمزد حضور داشته، به هیچ عنوان این عدد را نپذیرفته‌اند.

خدایی بیان کرد: با توجه به اینکه عدد پیشنهادی دولت و کارفرمایان مورد قبول گروه کارگری قرار نگرفته، مقرر شده قبل از نشست بعدی شورایعالی کار که احتمالاً روز جمعه برگزار خواهد شد، یک جلسه دیگر کمیته دستمزد در مورد اعداد سبد معیشت داشته باشیم. امیدواریم در آن جلسه، نرخ سبد معیشت نهایی شود و بعد به مساله دستمزد ورود کنیم.

قبل از برگزاری جلسه ۲۲اسفند ماه ۱۴۰۱, کارشناسان اقتصادی تعیین عدد و رقم دستمزد را سخت و دشوار اعلام کرده بودند.  شایان ذکر است که وزارت کار در دی ماه طی گزارشی   از "پایش فقر در سال ۱۴۰۰" اعلام کرد که  که آخرین اعداد خط و نرخ فقر بر اساس آخرین داده های موجود، برای سال ۱۴۰۰ بوده و خط فقر برای سال ۱۴۰۱ بر اساس برآوردها به طور متوسط در کل کشور به طور سرانه ۲.۸۵ میلیون تومان برای خانوار چهارنفره در حدود ۷.۷ میلیون تومان است.این عدد برای خانوار چهارنفره و سه نفره در شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ در حدود ۱۴.۷ و ۱۱.۹ میلیون تومان برآورد میشود.

کارگران منتظر برگزاری جلسه امروز هستند تا عدد و رقم دقیق سبد معیشت را تعیین و ملاکی برای ورود به مذاکرات مزدی قرار دهند.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان