قیمت مسکن | قیمت مسکن در تهران

خبر خوب برای کسانیکه قصد خرید خانه دارند | قیمت مسکن سقوط کرد

با فروکش کردن نوسانات بازار ارز، قیمت‌ها در بازار مسکن تهران و شهرهای اطراف از جمله پردیس دچار افت شد.

خبر خوب برای کسانیکه قصد خرید خانه دارند | قیمت مسکن سقوط کرد
کدخبر : 10640
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مسکن در تهران رشد قابل توجه و سرسام اوری را تجربه کرده است. قیمت مسکن براساس شاخص های مختلفی مثل سال ساخت محله نوع ملک براورد می شود. در چند سال گذشته قیمت مسکن نوسانات زیادی داشته است .در گزارش زیر قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را بررسی می کنیم.

با فروکش کردن نوسانات بازار ارز، قیمت‌ها در بازار مسکن تهران و شهرهای اطراف از جمله پردیس دچار افت شد.

به گزارش بانک اول بررسی‌های میدانی از افت تقاضای سوداگری در بازار مسکن تهران و شهرهای حومه آن حکایت دارد. مشاوران املاک می‌گویند که پس از فروکش کردن التهاب بازار ارز، معاملات مسکن و به تبع آن قیمت‌ها دچار افت شده است.

بنا به گفته‌ی واسطه‌های ملکی، تقاضای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی که معمولا با نوسانات بازار ارز بالا می‌رود دچار کاهش شده و دلالان از بازار مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند. معدود معاملات از سوی متقاضیان مصرفی انجام می‌شود. در شهر تهران عمده خریدها از نوع تبدیل است اما در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد بعضا حضور خانه اولی‌ها دیده می‌شود. این در حالی است که تا حدود دو هفته قبل تحت تاثیر انتظارات تورمی، عمده معاملات توسط سفته‌بازان و دلالان انجام می‌شد.

در حالی که طی یک سال اخیر شیب قیمت‌ها در بازار مسکن شهرهای تهران و پردیس افزایشی بود، طی چند روز اخیر با ریزش قیمت دلار و افت خریدهای سرمایه‌ای، نرخ‌های پیشنهادی هم ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

با کاهش قیمت ارز، نهاده‌های ساختمانی هم ارزان‌تر شده و این عامل در کاهش نرخ‌های پیش‌فروش مسکن در تهران و پردیس تاثیر گذاشته است. بازار آهن در یک هفته اخیر روند کاهنده به خود گرفته و هر شاخه آهن نسبت به دو روز قبل کاهش ۷۰۰ هزار تومانی قیمت را تجربه کرد.

ارزیابی برخی فعالان بازار مسکن این است که کسادی معاملات و افت قیمت‌های پیشنهادی مسکن تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند./ایسنا

عضو کانون انبوه سازان گفت: مسکن یک کالای سرمایه ای و عمری است با توجه به افزایش قیمت ها این کالا نیز افزایش قیمت خواهد داشت.

ایرج رهبر، عضو کانون انبوه سازان درخصوص افزایش قیمت مصالح و تأثیر آن روی ساخت و سازها گفت: انبوه ساز اصلی ترین کار ساخت وساز در هر شرایط است با توجه به افزایش قیمت‌ها دولت باید توافقاتی با انبوه سازان داشته باشد تا مسئله ساخت و سازهای مسکن ملی یا بافت‌های فرسوده برطرف شود.

مهر نوشت؛ وی علت افزایش قیمت مصالح را اینگونه بیان کرد: افزایش قیمت مصالح بستگی به اقتصاد کلان کشور دارد با توجه به اینکه دلار روزانه قیمت گذاری می‌شود و همه کالاها نه تنها مصالح ساختمانی افزایش پیدا کرده است بنابراین دولت باید برای جلوگیری از این امر راهکاری بیاندیشد. به طور مثال دولت امتیازاتی به کارخانه‌های فولاد و سیمان و.... دهد تا تولید را افزایش دهند که هم کالاها صادر شود و هم برای ساخت مسکن در داخل هم مشکلی ایجاد نشود این بستگی به مدیریت مسؤولین در این حوزه دارد.

عضو کانون انبوه سازان از تأثیر افزایش قیمت مصالح بر بازار مسکن گفت: مسؤولین با انبوه سازان به توافق خواهند رسید اما مردم هم آماده افزایش قیمت در بازار مسکن باشند چرا که مسکن یک کالای سرمایه‌ای و عمری است.

رئیس هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: قیمت مسکن در سال آینده احتمالا افزایش خواهد داشت و به همین دلیل اگر کسی امروز توان خرید مسکن دارد، امروز بهتر از فرداست.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درباره خرید مسکن اظهار نظر کرد.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران، اگر کسی قصد و توان خرید مسکن دارد، امروز بهتر از فرداست، چرا که احتمالا در سال آینده در بخش مسکن افزایش قیمت داشته باشیم.

ایرج رهبر، رئیس هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اعتقاد دارد: به طور دقیق نمی‌توان درباره قیمت‌های در سال آینده پیش‌بینی کرد، اما با وضعیتی که می‌بینیم و با تورمی که وجود دارد، اگر کسی قصد و توان خرید مسکن دارد، امروز بهتر از فرداست، چرا که احتمالا در سال آینده در بخش مسکن افزایش قیمت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: اما اگر دولت تمهیداتی اتخاذ کند ممکن است ورق برگردد و بازار مسکن کنترل و تورم برعکس شود، همانطور که الان سرمایه‌گذاری در طلا و ارز هم خیلی مطمئن نیست و ممکن است یک شبه افت کند و سرمایه‌گذار را ورشکست کند. برای همین همه چیز به سیاستگذاری‌های دولت و وضعیت کلان اقتصادی بستگی دارد.

وضعیت این روزهای بازار مسکن پیچیده و مبهم است و نکته مهمی که در بازار دیده می‌شود، این است که بسیاری از فروشندگان مسکن از تصمیم خود منصرف شده‌اند.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، روند افزایشی قیمت ملک باعث شده که تقریبا اغلب فروشندگان، میز قرارداد فروش را ترک کنند و ترجیح دهند برای فروش ملک خود دست نگه دارند.

تحلیل مالکان این است که وقتی ملک خود را می‌فروشند، ساعتی بعد ضرر می‌کنند و نمی‌تواند ملکی را جایگزین کنند. به عبارتی، فایل مورد نظر خود را نمی‌توانند به همان سرعتی که قیمت‌ها بالا می‌رود، پیدا کنند.

این شرایط از زمانی آغاز شده است که قیمت واحدهای مسکونی هم‌راستا با افزایش قیمت ارز شروع به جهش کرد، به طوری که در برخی مناطق شاهد رشدهای عجیب و غریب قیمت مسکن هستیم.

جدیدترین گزارش مرکز آمار در خصوص تورم کالاها و خدمات نشان می‌دهد در بهمن ماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه مسکن در کل کشور به ۲.۳ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه مسکن هم که تغییر قیمت در مقایسه با ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، از افزایش ۴۱.۷ درصد حکایت دارد. این در شرایطی است که رشد قیمت مسکن کل کشور در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۳۴.۸ درصد رسیده که در مقایسه با ۳۳.۷ درصد ماه گذشته رشد ۱.۱ درصد را نشان می‌دهد.

در بخش اجاره بها نیز طبق اعلام مرکز آمار شاخص قیمت ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۳ درصد، ۴۱.۶ درصد و ۳۴.۷ درصد اعلام شد.

در این گزارش می‌توان به خوبی تاثیر تورم به وجود آمده در حوزه مسکن را در بازار مسکن و اجاره‌بها مشاهده کرد.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در حال حاضر در تهران با کمتر از متری ۴۰ میلیون تومان به سختی می‌توان خانه خرید و ارقام بسیار بالا است. در این شرایط، بنابر پیش‌بینی فعالان بازار مسکن از وضعیت بازار پس از ورود به سال جدید در این جهت است که تعداد معاملات مسکن همچنان کاهشی و روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود.

در این شرایط، ایرج رهبر، رییس هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اعتقاد دارد: به طور دقیق نمی‌توان درباره قیمت‌های در سال آینده پیش‌بینی کرد، اما با وضعیتی که می‌بینیم و با تورمی که وجود دارد، اگر کسی قصد و توان خرید مسکن دارد، امروز بهتر از فرداست، چرا که احتمالا در سال آینده در بخش مسکن افزایش قیمت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: اما اگر دولت تمهیداتی اتخاذ کند ممکن است ورق برگردد و بازار مسکن کنترل و تورم برعکس شود، همانطور که الان سرمایه‌گذاری در طلا و ارز هم خیلی مطمئن نیست و ممکن است یک شبه افت کند و سرمایه‌گذار را ورشکست کند. برای همین همه چیز به سیاستگذاری‌های دولت و وضعیت کلان اقتصادی بستگی دارد.

منبع: خبر آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان