قیمت مسکن | قیمت مسکن افزایش

در سال 1402 دور خرید مسکن را خط بکشیم؟ | قیمت مسکن در سال جدید نجومی خواهد شد؟

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: اگر دولت تمهیداتی اتخاذ کند ممکن است بازار مسکن کنترل و تورم در بخش مسکن برعکس شود؛ در مجموع همه چیز به سیاستگذاری‌های دولت و وضعیت کلان اقتصادی بستگی دارد. البته با تورمی که وجود دارد اگر کسی قصد و توان خرید مسکن دارد امروز بهتر از فرداست.

در سال 1402 دور خرید مسکن را خط بکشیم؟ | قیمت مسکن در سال جدید نجومی خواهد شد؟
کدخبر : 10325
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مسکن در تهران رشد قابل توجه و سرسام اوری را تجربه کرده است. قیمت مسکن براساس شاخص های مختلفی مثل سال ساخت محله نوع ملک براورد می شود. در چند سال گذشته قیمت مسکن نوسانات زیادی داشته است .در گزارش زیر قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را بررسی می کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: اگر دولت تمهیداتی اتخاذ کند ممکن است بازار مسکن کنترل و تورم در بخش مسکن برعکس شود؛ در مجموع همه چیز به سیاستگذاری‌های دولت و وضعیت کلان اقتصادی بستگی دارد. البته با تورمی که وجود دارد اگر کسی قصد و توان خرید مسکن دارد امروز بهتر از فرداست.

گزارش‌هایی از برخی مناطق تهران حاکی از آن است که برخی سازندگان و مالکان فروش مسکن را متوقف کرده‌اند و بر اساس پیش‌بینی خود از افزایش قیمت‌ها در سال آینده، از فروش ملک‌شان منصرف شده‌اند. رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درباره صحت و سقم این اخبار به همشهری آنلاین گفت: با توجه به اینکه معمولا پیش‌بینی می‌شود که بعد از عید قیمت‌ها افزایش یابد این رفتار امری طبیعی بوده و اتفاق جدیدی نیست. معمولا در روزهای نزدیک به عید مالکان دو دل می‌مانند که ملک خود را بفروشند یا نگه دارند. در این میان کسانی که به پول و نقدینگی نیاز دارند چندان به این مسائل توجه نمی‌کنند و واحد خود را می‌فروشند تا نیازشان را برطرف کنند و بقیه هم بنا به صلاح و سلیقه خود عمل می‌کنند.

مردم توان خرید خانه را از دست داده‌اند

ایرج رهبر درباره وضعیت بازار مسکن در تهران هم بیان کرد: ما الان در رکود تورمی هستیم و به دلیل افزایش قیمت‌هایی که هم در زمین وجود دارد و هم در ساخت و ساز شاهد رشد هزینه‌ها هستیم مردم توان خرید خانه ندارند.

رهبر ادامه داد: البته منظور از مردم طبقه متوسط است وگرنه افراد ویژه که پول دارند همچنان در حال خرید هستند و ساختمان‌های ویژه هم می‌خرند و به‌واقع الان در بخش مسکن اختلاف طبقاتی به شدت وجود دارد یعنی همان افراد ویژه واحدهایی که هر مترمربع آن تا ۴۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد می‌خرند اما به طور معمول و عادی از آنجا که توان مالی افراد جامعه همپای رشد قیمت‌هایی که در بخش مسکن به وجود آمده افزایش نیافته است بسیاری از مردم قدرت خرید مسکن ندارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران افزود: این شرایط نتیجه رکود تورمی است که ایجاد شده است وگرنه مالکانی هستند که واحدهای خود را حتی در حجم انبوه و برای اقشار متوسط هم ساخته‌اند اما چون مردم توان مالی ندارند خرید و فروش انجام نمی‌شود.

رهبر در مورد وضعیت ساخت و ساز مسکن هم گفت: هزینه ساخت و ساز به شدت و به طور روزافزون رو به افزایش است که اصلا قابل قبول نیست برای نمونه میلگرد که هفته گذشته ۲۴ هزار تومان بود الان ۳۲ هزار تومان شده است و با رویه فعلی اینکه بگوییم چه اتفاقی خواهد افتاد اصلا مشخص نیست.

طرح‌هایی مانند نهضت ملی مسکن طرح خوبی است

رشد نرخ دلار در روزهای اخیر این نگرانی را ایجاد کرده که شرایط اقتصادی در سال ۱۴۰۲ ممکن است بهبود پیدا نکند. رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر شرایط بدبینانه در بازار مسکن باشیم، گفت: این وضعیت ممکن است برای همه بخش‌ها بیفتد. در این میان مسکن که لوکوموتیو اقتصاد کشور و پیشران اشتغالزایی به حساب می‌آید به تبعیت از تورم ممکن است تاثیرات بدتر و شدیدتری را نشان می‌دهد که دولت باید  فکر ویژه‌ای برای این بخش کند.

رهبر درباره راهکار کاهش تورم در بخش مسکن بیان کرد: بخش مسکن به مدیریت ویژه نیاز دارد. در این زمینه مصوباتی مانند طرح نهضت ملی مسکن که در جهت افزایش تولید مسکن است مصوبات خوبی است و ما هر چقدر بتوانیم مسکن تولید کنیم و عرضه را زیاد کنیم به ثبات بیشتر بازار مسکن کمک کرده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد: در شرایط فعلی تنها کاری که می‌توانیم کنیم این است که عرضه را زیاد کنیم تا عرضه و تقاضا را به هم نزدیک شود. چنانچه بتوانیم به این کار سرعت دهیم می‌توان بازار مسکن را کنترل کرد اما متاسفانه از برنامه‌ریزی‌ها عقب هستیم و در حالی که باید ۴ میلیون واحد مسکونی را طبق مصوبات موجود در طی ۴ سال بسازیم اما نیمی از زمان از دست رفته و هنوز حتی در حد ۵۰۰ هزار واحد هم نساخته‌ایم.

رهبر افزود: از طرف دیگر باید تولید را با اعطای تسهیلات بانکی افزایش دهیم اما می‌گویند اعتبار نداریم یا بحث مشارکت در ساخت می‌شود و تاکید می‌شود که از سرمایه بخش خصوصی استفاده کنیم که این موضوع هم به کندی پیش می‌رود. برای همین اینها مشکلات اساسی بخش مسکن است که نگران‌کننده هم است.

وضعیت به نفع دلالان است

کاهش تولید مسکن و مسئله تورم در سال‌های اخیر منجر به افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها در بخش مسکن شده است. در فضایی که قدرت و توان مردم برای خرید مسکن روز به روز پایین‌تر می‌آید شاهد حضور دلالان در بازار مسکن هستیم. رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در مورد حضور دلالان در بازار مسکن گفت: در هر بخشی وقتی اوضاع متشنج می‌شود دلالان به سرعت ورود می‌کنند مانند حوزه ارز و طلا که در روزهای اخیر آشفتگی زیادی را پشت سر گذاشت، در بازار مسکن هم به همین صورت وقتی مشکل خرید و فروش یا کمبود تولید یا افزایش قیمت به وجود می‌آید خیلی از کسانی که دنبال فرصت هستند ورود پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: حتی در پروژه‌های ملی مانند مسکن مهر که با هدف ساخت مسکن برای متقاضیان واقعی کلید خورد باز دلالان ورود و امتیاز آنها را خریداری کردند اتفاقی که در نهضت ملی مسکن هم در حال وقوع است یعنی دلالان امتیاز کسانی که توان مالی ندارند و از پس اقساط ۴۰ میلیون تومانی برنمی‌آیند را می‌خرند چرا که متقاضیان این ترس را دارند که اگر اقساط‌شان به تعویق افتاد امتیازشان را از دست بدهند یا نوبتشان عقب بیفتد برای همین وقتی دلال ورود می‌کند و می‌گوید من امتیاز شما را ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می‌خرم کسی که پرداخت ۴۰ میلیون تومان هم برایش سخت است این پیشنهادها را قبول می‌کند.

دولت باید به بخش مسکن توجه ویژه کند

رهبر با تاکید بر نقش دولت در حوزه ساماندهی بخش مسکن گفت: دولت باید به همه این مسائل توجه کند و امتیازاتی را برای متقاضیان واقعی در نظر بگیرد و به نحوی به آنها کمک کند تا جلوی ورود دلالان را تا حدودی بگیرد وگرنه با اعلام شرط و شروطی مانند اینکه متقاضیان حق فروش ندارند راه دلالان بسته نمی‌شود و آنها یا به صورت وکالتی امتیاز مردم را می‌خرند یا به صورتی از متقاضیان ضمانت می‌گیرند تا متقاضی تسلیم شود.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده

در مورد وضعیت قیمت‌ مسکن در سال آینده هم نظر رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران را جویا شدیم. رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این باره گفت: به طور دقیق نمی توان درباره قیمت‌های در سال آینده پیش‌بینی کرد اما با وضعیتی که می‌بینیم و با تورمی که وجود دارد اگر کسی قصد و توان خرید مسکن دارد امروز بهتر از فرداست چرا که احتمالا در سال آینده در بخش مسکن افزایش قیمت داشته باشیم اما اگر دولت تمهیداتی اتخاذ کند ممکن است ورق برگردد و بازار مسکن کنترل و تورم برعکس شود همانطور که الان سرمایه‌گذاری در طلا و ارز هم خیلی مطمئن نیست و ممکن است یک شبه افت کند و سرمایه‌گذار را ورشکست کند برای همین همه چیز به سیاستگذاری‌های دولت و وضعیت کلان اقتصادی بستگی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان