رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان امروز

رتبه بندی معلمان شامل همه نمی شود | خبر جدید از طرح رتبه بندی معلمان

بر اساس تبصره ۳ ماده ۳ آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان، نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آیین‌نامه‌ نمی‌شوند.

رتبه بندی معلمان شامل همه نمی شود | خبر جدید از طرح رتبه بندی معلمان
کدخبر : 2640
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان در نظر گرفته شده است و البته افزایش حقوق نیز یکی از اهداف این طرح می باشد. تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1390 توسط آموزش و پرورش صورت گرفته و  لایحه‌ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد. بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را  در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شود. در طرح رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند. اخرین اخبار مربوط به طرح رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.

آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت ابلاغ شد.

هیات وزیران در جلسه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و به استناد ماده ۹ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مصوب ۱۴۰۰، آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد.

 خبر روز  اخبار بورس  قیمت دلار امروز

 توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره شیوه نامه نهایی رتبه بندی معلمان

 رتبه بندی معلمان شامل این فرهنگیان نمی شود!

 خبر ویژه پورابراهیمی درباره قیمت بنزین

ماده ۱ - رتبه‌بندی معلمان مطابق قانون نظام رتبه‌بندی معلمان و این آیین‌نامه به منظور افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها و بر اساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام‌مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه‌ای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

بر اساس ماده ۲، ارزیابان حرفه‌ای، افراد صاحب نظری که به پیشنهاد و معرفی وزارت از بین اعضای هیأت علمی شاغل یا بازنشسته دانشگاه‌های کشور یا وابسته به وزارت و یا معلمان شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر که از سوی مرکز آموزش مدیریت دولتی بر اساس الگوی ارزیابی حرفه‌ای آموزش داده شده و گواهینامه ارزیابی دریافت می‌کنند. 

بر اساس تبصره ۳ ماده ۳، نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی(با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی(به استثنای مدیران و معاونین که از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، تمام افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آیین‌نامه‌ نمی‌شوند.

بر اساس ماده ۵، مشمولانی که پس از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند، از تاریخ عدم احراز رتبه، برای مدت یک سال به آنها فوق العاده رتبه آموزشیار معلمی پرداخت خواهد شد. این دسته از مشمولان می توانند در فرصت یک ساله با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد در یکی از رتبه‌ها قرار گیرند.

 در تبصره ۲ این ماده نیز آمده است: تمام افراد جدید الاستخدام به استثنای متعهدین خدمت و سایر مشمولین دارای قانون خاص به صورت پیمانی به کارگیری خواهند شد و تبدیل وضعیت آنها منوط به کسب امتیازات رتبه مربی معلم و با رعایت سایر قوانین مربوطه خواهد بود و ارزیابی آنها صرفاً پس از دو دوره ارزیابی سالانه صورت می پذیرد.

 روز گذشته علیرضا منادی در گفتگو با خبرنگاران گفت: آیین‌نامه منطبق با نظر مجلس و آموزش‌وپرورش تدوین و جهت ابلاغ به دفتر معاونت اول رییس جمهور ارسال شده است و امیدواریم معاون اول رئیس‌جمهور ظرف ۴۸ ساعت آتی آن را ابلاغ کنند.

وی اظهار داشت: با اینکه قرار بود آیین‌نامه توسط آموزش‌وپرورش تدوین شود، در کمیسیون هیات دولت خلاف آن عمل کردند و از صاحب نظران وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان قانونی ناظر در کمیسیون دعوت نکردند و در آیین‌نامه نیز با اقداماتی همچون محدودسازی مشمولین، برگزاری آزمون و ارزیابی رتبه‌بندی توسط کارشناسان خارج از آموزش‌ و پرورش، آن را به بیراهه بردند، اما با ایستادگی مجلس و وزارت، این ایرادات رفع شد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس وضع قانون رتبه‌ بندی معلمان را حاصل تلاش‌های بی‌وقفه مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری خواند و اظهار امیدواری کرد قانون رتبه‌بندی معلمان، عامل رقابت برای ارتقاء کیفیت تدریس و ارتقاء شأن و منزلت معلمان باشد و رضایت قشر فرهیخته را که نقش اصلی را در تربیت نسل آینده دارند جلب کند.

وی اظهار کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی ما برای اجرای این قانون بود که برای سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان آن در مجلس تصویب شد و مابقی مسایل مالی‌اش نیز پیش بینی شده است و در ادامه اجرا می‌شود.

منادی افزود: ما در برابر اقدامات ناصواب ایستادیم و گفتیم اگر آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان مغایر با خواست مجلس و مصوبه‌اش باشد در کمیسیون تطبیق آن را رد می‌کنیم و همین امر در اصلاح ایرادت نقش اساسی داشت.

وی گفت: خدمات فراموش نشدنی معلمان در ایام کرونا هیچ وقت از اذهان عموم ایرانیان زایل نخواهدشد و ما آبادی معلم را عنصر اصلی آبادی ایران میدانیم.

لایحه «نظام رتبه‌بندی معلمان» ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ پس از تدوین در وزارت آموزش و پرورش و تصویب در هیات وزیران به مجلس یازدهم تقدیم شد تا اجرای بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده و ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمی و همچنین متناسب‌ سازی نظام پرداخت‌ها بر اساس شایستگی‌ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، فراهم شود.

بر اساس این لایحه آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند؛ می‌توانند با افزایش شایستگی‌های خود که شامل صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر در حیطه دانش، نگرش و مهارت هستند؛ ارتقای شغلی و درآمدی داشته باشند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در دیدار اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش در ترازی که سند تحول بنیادین بیان کرده، نیست لذا توجه بیش از پیش به این موضوع جزو نیازهای آموزش و پرورش است و به حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت نیاز دارد.

وی با تشکر از فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان، گفت: مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای نگهبان کمک کردند تا قانون رتبه‌بندی معلمان تصویب شود و وزارت آموزش و پرورش بر اساس تکلیف قانونی که بر عهده داشت، پیش از اتمام زمان قانونی، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان را آماده کرد و به هیأت دولت فرستاد.

نوری افزود: در همراهی با سایر دستگاه‌های مشارکت‌کننده در آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و تأمین نظرات آنها، این آیین‌نامه تا زمان آماده شدن به دولت، ۲۶ بار ویرایش شد و در کمیسیون اجتماعی دولت هم به آن بندهایی اضافه شد که با دستور رئیس‌جمهور و در جلسه هیأت دولت آن بندها لغو شد که می‌توان به حذف آزمون از شرایط نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد.

وی اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، موضوع خدمات رفاهی و بیمه تکمیلی فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و تاکنون اقدامات در این زمینه صورت گرفته است که تغییر بیمه فرهنگیان از روش صندوقی به بیمه‌گری یکی از این موارد است.

در این نشست موضوعاتی مانند اجرای سند تحول، نحوه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های اجرای سند تحول، کسری نیروی انسانی، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و ...، طرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صادق ستاری فرد در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت: ‌دیروز آخرین نشست بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی با حضور ‎وزیر و برخی از اعضای محترم ‎هیئت دولت برای رفع ابهامات و اتخاذ تدابیر اجرایی برگزار شد و آیین‌نامه در مسیر ابلاغ قرار گرفت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه نوشت:‌ وزارت‌خانه و سازمان برنامه‌ و بودجه همراهی لازم و آمادگی کامل برای اجرای نظام ‌رتبه‌بندی را دارند. قدردانیم.

رتبه بندی معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران گفت: قانونی که در مجلس شورای اسلامی درروزهای  پایانی سال ۱۴۰۰ مصوب شد به آموزش وپرورش مهلت دادن تا ۲۳ فروردین آیین نانه اجرایی قانون را تدوین و در اختیار دولت قرارداده شود.

مسعود بهرامی افزود: وزارت آموزش و پرورش با مشارکت نهادهای مختلف از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان امور استخدامی آیین نامه رتبه بندی معلمان را تدوین و تحویل دولت داده است .

وی دراینباره گفت : طرح رتبه بندی معلمان توسط دولت به کمیسیون‌های تخصصی ارسال شده و از امروز در کمیسیون های تخصصی دولت در حال بررسی و در آینده بسیار نزدیک ابلاغ و اجرایی می‌شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. لایحه نظام رتبه بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید. لایحه رتبه بندی معلمان به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد. با طرح رتبه بندی معلمان، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود. هکم اکنون طرح رتبه بندی معلمان در مرحله نهایی قرار دارد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز ملی اصناف و سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، گفت: کشاورزان خوزستان علاوه بر خسارت سیل ۹۸، دو سال پیاپی خشکسالی و عدم کشت تابستانی داشتند که لازم است وام های آن ها امهال شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری خطاب به وزیر آموزش و پرورش خواستار اجرای قانون رتبه بندی معلمان شد و گفت: مصوبه هیات وزیران در خصوص افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان در هیات بررسی و تطبیق مصوبات با قانون، ابطال شد که لازم است دولت هرچه سریع تر حقوق آن ها را احقاق کند.

وی در ادامه در تذکر به وزیر بهداشت، با انتقاد از اینکه دفترچه خدمات درمانی بیماران کم خونی مزمن خارج شده و اکثر آن ها از اقشار ضعیف هستند که نیاز به تعویض مفاصل دارند، گفت: همچنین خوزستان با دارا بودن ۲ هزار و ۲۰۰ بیمار تالاسمی، مقام دوم کشور را در این حوزه دارد اما آن ها از سهمیه استخدامی محروم بوده و گواهی رانندگی آن ها ۲ ساله تبعیض می شود که این تبعیض است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان خواستار به روزرسانی طرح حادی روستایی شد که سال ها اجرا نشده و خاطرنشان کرد: سرشماری عمومی از سال ۹۵ تاکنون اجرا نشده که این موضوع در تخصیص سرانه ها و اعتبارات تاثیرگذار بوده است.

با ابلاغ رئیس جمهور اجرای طرح آغاز می‌شود

صادق ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره ‌خبر داد: برای اجرای رتبه بندی معلمان در انتظار‌ ابلاغ آیین‌نامه از سوی رئیس جمهور‌ هستیم که احتمالا تا اواخر همین هفته ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارهای کارشناسی و نهایی سازی متن انجام شده است، عنوان کرد: به زودی با ابلاغ رئیس جمهور این آیین‌نامه اجرا خواهد شد.

ستاری‌فرد درباره آماده شدن مقدمات اجرای رتبه بندی معلمان افزود: آموزش و پرورش مقدمات اجرای آن را فراهم کرده است، برای نمونه احکام اعضای هیات ممیزه که رتبه‌ها را مشخص می‌کنند، انتخاب شده‌اند.

سخنگوی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ابلاغ‌های لازم از سوی وزیر آموزش و پرورش به اعضای هیات ممیزه انجام شده است، ادامه داد: اعضای هیات ممیزه در سه سطح، منطقه‌ای، استانی و مرکزی فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

به گفته وی، مداراک و مستندات معلمان نیز در حال جمع آوری است.

‌ روز گذشته نیز تعدادی از نمایندگان مجلس در جلسه‌ علنی مجلس به بحث رتبه بندی معلمان پرداختند.

کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا‌ در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی عنوان کرد: آیین نامه اجرای رتبه بندی معلمان در حال تدوین است که از نمایندگان مجلس می‌خواهیم برای نظارت بر روند اجرای آن یک نفر را به عنوان مأمور جهت نظارت بر این مساله معرفی کند.

‌‌ محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی نیز دراین باره گفت: هنوز آئین نمه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان به تصویب نرسیده است و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قانون رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب شد و مجلس برای اجرای آن ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفت.

جوکار بیان کرد: متأسفانه هنوز آئین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان به تصویب نرسیده است. این در حالی است که قرار بود تا ۲۳خردادماه آئین نامه اجرایی این قانون در اختیار فرهنگیان قرار گیرد.

سخنگوی دولت نیز مدتی پیش درباره‌ علت ‌ اجرا نشدن رتبه بندی معلمان گفته بود: رتبه بندی معلمان در مسیر اجراست و قانون برای اجرا نیازمند تمهیداتی است و باید امسال انجام شود. قانون را دولت اجرا می‌کند و آیین نامه آن را هم نوشته است.

‌انتخاب هیات ممیزه برای رتبه بندی معلمان ‌

بیست و چهارم آذر گذشته بود که نمایندگان مجلس در مصوبه ای دولت را ملزم به تدوین آیین نامه اجرایی و تشکیل هیات ممیزه نظام رتبه بندی معلمان کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه نظام رتبه بندی معلمان ماده ۸ این لایحه را با ۱۹۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس مصوب کردند.

براساس ماده ۸ این لایحه؛ ‌آیین نامه اجرایی این قانون در خصوص نحوه تشکیل هیات های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقه ای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه بندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق العاده رتبه بندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون(به عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

همچنین نمایندگان در جریان بررسی این لایحه با تصویب ماده ۷ این لایحه پیرامون تعیین سقف تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه به فرهنگیان با ۱۷۴ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر مخالفت کردند.

ماده ۷ حذف شده از این لایحه عبارت است از: برای رتبه های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین (۲۵%) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود. این فوق العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هریک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

تبصره حذف شده ماده مذکور عبارت است از معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: اعتقاد داریم حوزه علمیه باید به کمک آموزش و پرورش بیاید  و یک رشته بنام تعلیم و تربیت نیز برای طلبه ها برای شناخت دقیق آموزش و پرورش اضافه شد.

امام جمعه شیراز گفت: کارها باید به صورت جهادی و در چارچوب قوانین و مقررات انجام شود تا از هرج و مرج نیز جلوگیری شود.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: اکرام و رفاه معلمان بسیار مهم است و رتبه بندی معلمان باید انجام شود تا فرهنگیان عزیز احساس کرامت کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان