قیمت دلار | قیمت دلار امروز

قیمت دلار 14 تیر اعلام شد | پیش بینی مهم از قیمت دلار

قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۷ هزار و ۸۰۱ تومان و قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۷۲۲ تومان اعلام شد.

قیمت دلار 14 تیر اعلام شد | پیش بینی مهم از قیمت دلار
کدخبر : 2569
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 28 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار مرز 30 هزار تومان را نیز رد کند.

 امروز سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۷ هزار و ۸۰۱ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۷ هزار و ۵۲۵ تومان تعیین شد.

قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۷۲۲ تومان اعلام شده؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی ۲۸ هزار و ۴۳۷ تومان قیمت خورده است.

 این نماینده اروپایی به تازگی با رابرت مالی آمریکایی دیدار کرده است و از نگاه برخی معامله گران ممکن است پیام جدیدی از جانب واشنگتن برای مذاکرات هسته ای به همراه داشته باشد. البته افزایشی های بازار سعی می کردند اهمیت این سفر را چندان زیاد جلوه ندهند. با این حال این سفر ممکن است زمینه ساز احتیاط معامله گران در روز جاری شود.

به باور تحلیل گران فنی، سطح حساس برای بازیگران بازار ارز محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومانی است. در صورتی که دلار به زیر سطح یاد شده برود، بازیگران کاهشی قدرت را در دست خواهند گرفت. تا زمانی که اسکناس آمریکایی بالای سطح یاد شده است، احتمال صعود تا محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان وجود خواهد داشت.

روز جمعه در بازار پشت خطی، دلار در حوالی ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان قرار داشت. به این ترتیب انتظار می رود که در روز جاری حداقل بازار با افت شدید قیمت کار خود را آغاز نکند. در این میان افزایشی های بازار ارز هم چنان اعتقاد دارند که در شرایط بلندمدت دلار تغییر انتظاری ایجاد نشده است. آن ها عنوان می کنند که سهم صادرات نفت ایران به برخی کشورهای صنعتی پیشرفته نیز با نفت روسیه جایگزین شده است و به همین دلیل انتظار تضعیف سمت عرضه در ماه های آتی را دارند.

 قیمت دلار پس از افزایش انتظارات تورمی در جامعه و همچنین سرگردانی در نتیجه مذاکرات روندی افزایشی در پیش گرفت و این روزها نوسان اندکی دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ دلار در صرافی ملی پس از روند افزایشی کندی که در ماه‌های گذشته داشت در مدت اخیر به قیمت ۲۷ هزار و ۶۹۲ تومان رسید.

پیش‌بینی قیمت دلار

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به حرکت دولت به اسم جراحی اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها فنری از دید تورمی در جامعه آزاد شد که خود را در قیمت دلار آزاد نشان داد.

او درباره پیش‌بینی خود از آینده بازار بیان کرد: اگر اتفاق خاصی در فضای سیاسی جامعه رخ ندهد نرخ دلار تا حدودی تعدیل می‌شود.

همچنین علی طباطبایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی دراین باره توضیح داد: دلار ممکن است تا ۲۷ هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.

ردپای بایدن در بازار ارز

به نقل از اقتصادنیوز، عده‌ای از معامله‌گران معتقدند توافق برجام  همچنان در هاله‌ای از ابهام است. مسافرت جو بایدن به خاورمیانه می‌تواند فشار سیاسی به ایران را افزایش دهد و نرخ دلار در تهران صعودی شود.

با این حال، این گمانه‌زنی‌های سیاسی در حالی مطرح می‌شود که برخی فعالان باور دارند،‌ دلار در سال‌های اخیر رشد سنگینی را تجربه کرده است. در این شرایط آن‌ها انتظار دارند که سطح تقاضا با توجه به تاریخچه قیمتی، دچار محدودیت‌های بیشتری شود.

 دولت طرح حذف ارز ترجیحی را که در سال‌های اخیر به دلار ۴۲۰۰ تومانی معروف شده بود، از نیمه‌های اردیبهشت سال جاری کلید زد. در نتیجه این طرح، قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت و ۹ دهک از جامعه مشمول دریافت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی شدند. اما آیا اجرای این طرح بر قیمت دلار نیز اثر می‌گذارد؟

حجت قندی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیز تاکید می‌کند پاسخ این پرسش به سوال دیگری بستگی دارد؛ دولت، منابع لازم را برای تخصیص ارز ترجیحی از چه طریقی تامین می‌کرده است؟

او معتقد است: تکلیف و آثار طرح دولت، هنوز چندان مشخص نیست. از سوی دیگر، برخی سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی همچون مذاکرات وین و رشد نقدینگی نیز بر بازار اثر می‌گذارند.

قندی البته تاکید می‌کند: در شرایط تورمی، رشد تدریجی نرخ ارز از تثبیت آن بهتر است.

بخشی از گفتگوی این اقتصاددان را با تجارت‌نیوز در این مورد پیش‌بینی قیمت دلار در ویدئوی پیوست مشاهده می‌کنید.

 هفته گذشته قطعنامه شورای حکام هیجانی را به قیمت دلار تزریق کرد و روند صعودی قیمت‌ها را به‌طور کلی در بازارهای مالی رقم زد.

اما اکنون با سیاست‌های دولت مبنی بر تزریق پول از سوی بانک مرکزی قیمت دلار تا حدودی کنترل شده است و بعد از نوسان در روزهای ابتدایی هفته، کاهشی رشده است.

علی چشمی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: در چند روز اخیر به‌دلیل شوکی که از مصوبه شورای حکام پیش آمد  قیمت دلار در بازار آزاد بالا رفت.

او ادامه داد: اما دولت نیز طبق برنامه‌هایی که داشت با برنامه‌ریزی بانک مرکزی، دخالت گسترده‌ای در بازار اعمال کرد. از سویی از نظر رسانه‌ای تلاش شد اخباری پخش شود که التهابات بازار را کاهش دهد.

روند قیمت دلار صعودی می‌شود؟

علی صادقین، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز دراین خصوص بیان کرد: دو حالت برای دلار وجود دارد، کوتاه‌مدت و بلندمدت. در وضعیت کوتاه‌مدت جلسه بانک مرکزی با با پتروشیمی‌ها و صراف‌ها را داشتیم بنابراین صرافان تصمیم گرفتند عرضه را افزایش دهند. مقرر شد آنها خرید و فروش بدون محدودیت داشته باشند.

او ادامه داد: احتمالا در کوتاه‌مدت بازار شاهد اصلاح قیمت ارز است. اما اگر اخبار سیاسی به سمت عدم احیای برجام پیش رود در بلندمدت همچنان قیمت دلار صعودی است.

دلیل این کاهش قیمت‌ها چیست؟

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: یکی از دلایل این کاهش قیمت‌ها بحث تایید قطعنامه شورای حکام بود که باعث شد جوی هیجانی در بازار شکل بگیرد و دلار روندی افزایشی را در پیش گرفت. طلا و سکه نیز به‌عنوان تابعی از دلار، همین مسیر را دنبال کردند.

او ادامه داد: اما کم‌کم جامعه به این باور رسید که این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد. در نتیجه، هیجان کاهش یافت و قیمت‌ها عقب‌نشینی کردند.

این کارشناس همچنین درباره تداوم کاهش قیمت در بازارهای ارز و طلا توضیح داد: به‌طورکلی واقعیت این است که کاهش ارزش پول ملی ما به سرعت باعث افزایش قیمت دلار می‌شود. نباید تصور کرد این عقب‌نشینی می‌تواند باثبات باشد و احتمال افزایش دوباره وجود دارد.

او ادامه داد: درصورتی که تغییری در رویه اقتصاد صورت نگیرد و شرایط فعلی بهبود پیدا نکند، نمی‌تونیم انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم.

دیروز چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه روند قیمت دلار در معاملات ارزی آزاد بازار تهران کاهشی بود. پس از افزایش قیمت‌های صورت گرفته در نرخ آزاد ارز طی هفته‌های اخیر، نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی را در راستای افزایش حجم عرضه موجود در بازار اتخاذ کرد.

طبق این سیاست‌ها، صادرکنندگان و افراد دارای سرمایه‌های ارزی پس از این می‌توانند با فروش دارایی‌های خود به صرافی‌ها با نرخ توافقی، حجم اسکناس‌های موجود در بازار را افزایش دهند. پیامد‌های تصمیم اتخاذ شده پس از گذشت چند روز فضای بازار را کاهشی کرده است.

به عقیده برخی از تحلیلگران ارزی و با توجه به نوسانات قیمتی اجناس بازار در زمان وقوع نوسانات ارزی، حفظ ثبات نسبی در قیمت دلار از کاهش زود‌هنگام و هیجانی با اهمیت‌تر است.

این افراد بر این باورند که با حضور نرخ ارز در یک بازه قیمتی محدود، قیمت اجناس وارداتی موجود در بازار نیز نوسانات کمتری را تجربه می‌کنند و در نتیجه می‌توانند در نرخ تعادلی واقعی خود معامله شوند.

اما در صورتی که نرخ ارز به صورت هیجانی و تنها در راستای انتظارات مثبت کاهش یابد، اجناسی که با ارقام بالاتر خریداری شده‌اند کشش کاهش قیمت نداشته و ناهماهنگی موجود در بازار مجددا منجر به افزایش نرخ ارز خواهد شد.

سکه طلا طرح جدید نیز در بازار روز گذشته به سطوح قیمتی اولیه کانال ۱۵ میلیون تومانی رسید. پس از کاهش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ آزاد ارز قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی روز گذشته با حدود ۶۴۰ هزار تومان کاهش نرخ در رقم ۱۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان معامله شد.

نرخ حباب قیمتی هر قطعه از این فلز گران‌بها که اختلاف میان ارزش ذاتی و نرخ معامله شده این کالا را نشان می‌دهد نیز روز گذشته در محدوده یک میلیون و ۳۶۰ تا یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان محاسبه شد

به گفته فعالان، بازارساز میزان عرضه خود را افزایش داده است و سفته بازان تصور می کنند که حداقل بهتر است به صورت موقت بازار ارز را ترک کنند و در انتظار فرصت دوباره ای برای خرید باشند. رییس بانک مرکزی روز یک شنبه اعلام کرد که صادرکنندگان می توانند با ترخ توافقی ارز را به صرافی ها بفروشد و همین موضوع انتظارات برای ورود ارز به بازار را بالا برد.

 بیت کوین باز هم سقوط می کند!

به باور تحلیل گران فنی در صورتی که اسکناس آمریکایی در روز سه شنبه زیر محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، احتمال افت قیمت تا محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان وجود خواهد داشت. در سوی دیگر، دلار در حالتی در موقعیت افزایشی قرار خواهد گرفت که به بالای کانال ۳۳ هزار تومانی برگردد و بالای محدوده ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان قرار بگیرد.

در حالی که بخشی از معامله گران باور دارند،‌امروز اصلاح قیمت دلار به سوی سطوح پایین تر ادامه خواهد یافت، عده دیگری باور دارند که به بازار، اخبار متقاوتی از شرایط سیاسی نرسیده است. آن ها در این وضعیت انتظار برگشت دلار به مسیر صعودی را دارند. وزیر امور خارجه آمریکا به طور تلویحی گفته است که برای برگشت به برجام، توپ در زمین ایران است و در شرایط کنونی عنوان می شود که ایران حاضر نیست به برجامی برگردد که انتظاراتش را محقق نمی کند.

در مدت اخیر با افزایش انتظارات تورمی در جامعه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت دلار در مسیری افزایشی قرار گرفت.

روز چهارشنبه قیمت دلار صرافی ملی وارد کانال جدید شد. این ارز در لحظه تنظیم این گزارش ۲۶ هزار و ۷۶ تومان به فروش می‌رسد.

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازاهای مالی بیان کرد: بازار ارز به یکسری مولفه‌های متعدد بستگی دارد و این مولفه‌ها گاهی اوقات با اقتصاد کلان مرتبط است. مانند تجارت خارجی کشور و قیمت‌های جهانی.

او ادامه داد: یکسری مولفه‌های سیاسی مانند برجام نیز وجود دارد که اثر انتظاری بر افراد و فعالان بازارها می‌گذارد و برای حفظ دارایی‌های خود به این بازار می‌آیند. این دو مولفه که در کنار هم قرار می‌گیرد باعث می‌شود تقاضا برای ارز بالا رود و یا کاهش پیدا کند.

جیهانی بیان کرد: بحث دیگری که وجود دارد نیازمندی‌ها و مصارف ارزی کشور است که با افزایش تورم جهانی و گران شدن کالاهای جهانی باعث می‌شود مصارف ارزی در ایران نیز افزایش پیدا کند.

او در این مورد گفت: به‌طور مثال تا سال پیش باوجود ارز ۴۲۰۰ تومانی با ۹ میلیارد می‌شود کالاهای اساسی را تامین کرد. برآورد سال جاری بیشتر از ۲۵ میلیارد دلار است. این موارد بر عرضه موثر است و تا عرضه و تقاضا کنار هم قرار بگیرد قیمت در داخل کشور بالا می‌رود.

همایون دارابی، دیگر کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: دلار از جمله مباحث پیچیده در اقتصاد است به همین دلیل کشورها با مکانیزم‌های بازار اقدام به کشف قیمت می‌کنند.

وضعیت دلار در بازار جهانی

او درمورد وضعیت دلار در بازار جهانی گفت: در بازار جهانی شاهد آن بودیم که با افزایش نرخ بهره در آمریکا شاخص دلار به رکورد جهانی جدیدی رسیده و از ۱۰۴ واحد نیز عبور کرده است. این نشان می‌دهد در بازار جهانی دلار تقویت شده است و این روند هم ادامه دارد

دارابی ادامه داد: به همین دلیل در تمامی ارزها شاهد افزایش نرخ دلار در برابر ارزهای محلی یا جهان‌شمول هستیم. در داخل کشور نیز علیرغم اینکه سال خوبی را شروع کردیم چند اتفاق روند را با مشکل مواجه کرد

دارابی توضیح داد: مهم‌ترین این عوامل برقراری عوارض صادراتی بود که باعث شد شرکت‌های صادرات‌محور فروش خود را از دست بدهند. در دوماه گذشته صادرات نفتی کاهش یافته و این باعث و این تعادل ارزی را در ماه‌های آینده به خطر می‌اندازد.

او ادامه داد: یکی دیگر از این عوامل بحران اوکراین و رقابتی بود که روسیه در بازار نفت با تولیدکنندگان ایرانی انجام می‌دهد. این مسئله باعث شده مقداری از درآمد ارز ایران نیز از این طریق کاهش پیدا کند.

افزایش فشار روی بازار ارز

دارابی نتیجه این شرایط را به‌طور کلی کاهش ورود ارز به کشور مواجه دانست و بیان کرد: از طرفی هم نقدینگی همچنان با همان نرخ قبلی درحال افزایش است و باعث فشار روی بازار ارز شده است.

این کارشناس گفت: البته من فکر می‌کنم این فشار موقت است چون قیمت نفت آنقدر بالا است تا نیازهای اقتصادی را برطرف کند. فکر می‌کنم بعد از مدتی این عدم تعادل برطرف خواهد شد و بازار با ثبات بیشتری مواجه می‌شود.

او درمورد ارز نیمایی نیز توضیح داد: اما دلیل اصلی که اگر ادامه پیدا کند باعث می‌شود بحران ادامه پیدا کند بحث بازار نیمایی است. بازار نیمایی درحال تبدیل شدن به ارز ۴۲۰۰ تومانی است و چون اختلافی ۲۰ درصدی بین دلار نیمایی و دلار آزاد به‌وجود آمده برای صادرات زیان سنگینی در راه است.

در این میان روز گذشته انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نقش واسطه میان دولت‌های ایران و آمریکا به تهران سفر کرد. پس از توقف روند مذاکرات در وین طرفین اصلی این نشست‌ها از طریق واسطه‌های اروپایی به ارائه پیشنهاد‌های مختلف جهت احیای برجام پرداختند. این گفت‌وگو‌های غیررسمی که از طریق سفر مقامات اروپایی به تهران و واشنگتن صورت می‌گرفت تاکنون حامل اخبار ضد و نقیضی بوده‌اند.

در روز‌های پایانی هفته گذشته زمزمه‌هایی از سفر مجدد آقای مورا به ایران مطرح شد که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشور در نشستی مطبوعاتی آن را تایید کرد. عده‌ای از معامله‌گران در هسته مرکزی بازار ارز نیز پس از تایید این خبر معتقد بودند که تا پایان سفر این مقام مسوول اروپایی معاملات نامطمئن بوده و باید در انتظار اخبار این سفر دست از معامله کشید.

حال باید دید که آورده مورا برای بازار ارز چه بوده و از سوی دیگر بانک مرکزی چه واکنشی در برابر افزایش قابل توجه نرخ دلار از خود نشان خواهد داد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در بازار روز گذشته با ۷۶۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به سطح قیمتی ۲۹ هزار و ۸۸۰ تومان رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان