۷ روش مبارزه با نماتد ریشه نهال هلو

۷ روش مبارزه با نماتد ریشه نهال هلو
کدخبر : 12118
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

۷ روش مبارزه با نماتد ریشه نهال هلو

یکی از چیزایی که باعث کوتاهی عمر نهال هلو شما میشه، مبتلا شدن ریشه به انگل نماتد هست. این انگل‎ها کرم‎های گرد کوچکی هستن که تو خاک زندگی و از ریشه درخت تغذیه می‎کنن. گاهی اوقات آسیبی که نماتد به گیاه می‎زنه به قدری کمه که فورا دیده نمیشه اما چند سال درخت رو خشک می‌کنه. به گفته پالیز نهال برای پیشگیری و ازبین‌بردن این انگل راه‎هایی هست که ما اینجا بهتون می‌گیم.

نماتدها باعث کاهش سلامت درخت هلو و کاهش کیفیت میوه میشن

به‌خاطر حمله نماتدها به ریشه گیاه شما، زخمی‌شدن و ضعف در اون‌ها به وجود میاد. در نتیجه ریشه نمی‎تونه آب و مواد غذایی را جذب کنه و درخت مقاومت خودش رو در برابر بیماری‎ها و سرمای یخبندان از دست میده. اطلاع از این انگل‎ها و روش‎های مبارزه با اون جهت احداث باغ هلو واجبه؛ پس باغدارا باید از طریق منابع معتبری مانند ویکی کشاورز ، ویکی‌پدیا و پالیز نهال به مطالعه گسترده در موردش بپردازن.

چند روش ساده برای شناسایی کمبود مواد غذایی در نهال هلو!

داخل سایت پالیز نهال، قیمت و مشخصات انواع نهال میوه مانند نهال هلو و بسیاری نهال‌های پیوندی دیگر رو می‌تونید ببینید.

https://paliznahal.ir/product/peach-seedlings/

یه نکته دیگه اینکه کارشناس‌های نهالستان پالیز، قدیمی ترین و تخصصی ترین نهالستان کشور، برای مشاوره در مورد روش‎های نگهداری از نهال‎های میوه به شما همیشه در دسترس هستن. نماتدها از مهم‌ترین مشکلاتی‌ان که نهال هلو توی زندگی خودش باهاش روبرو هست. اما خبر خوب اینه که برای جلوگیری از این مشکل راه‎حل‎هایی وجود داره.

انواع نماتدهایی که درخت هلو بهش مبتلا میشه چیه؟

12

به شکل کلی این نماتدها به دو گروه تقسیم میشن:

نماتد مولد گره ریشه

این نماتدها یک نوع انگل داخلی هستن که روی ریشه تشکیل گال میدن. روش کار این نماتد به این صورته که به سمت ریشه حرکت می‌کنه. بعد دیواره ریشه رو از بین می‌بره و وارد بافت میشه. سر نماتد بعد وارد شدن داخل یک سلول، ترشحاتی رو بهش می‎فرسته. سلولی که سر نماتد در اون قرار می‎گیره بر اثر ترشحات شروع به بزرگ‎شدن می‌کنه و سلول‎های اطراف اون به‎شدت زیاد میشن. این اتفاق در نهایت ریشه رو متورم می‎کنه.

نماتد مولد زخم ریشه

این نماتدها در روی سطح ریشه قرار می‌گیرن و ازش تغذیه می‎کنن. در اثر این کار، روی ریشه‎های نهال هلو زخم ایجاد میشه. برای همین درختتون به‌تدریج حساسیت کمتری نسبت به سرما پیدا می‌کنه و در اولین یخبندان خشک میشه.

چطور میشه با نماتد ریشه هلو مبارزه کرد؟

مبارزه شیمیایی با بیماری‎های درخت هلو مخصوصا اون‌هایی که توی خاک هستن، مانند نماتدها خیلی مشکله. چون ترکیبات شیمیایی فقط می‎تونن لارو نماتد رو از بین ببرن؛ پس تخم‎ها و نماتدهای داخل ریشه سالم باقی می‎مونن. بهترین راه مبارزه با نماتدها کنترلشون به روش‎های زراعی و شیمیاییه.

روش‎های کنترل نماتدها شامل این موارد میشه:

1.آزمایش خاک قبل از احداث باغ

1212

توی این حالت افراد متخصص از خاک نمونه‎گیری می‌کنن و به دنبال نماتدهای انگل گیاهی می‎گردن. اگه آلودگی وجود داشته باشه، خاک درخت شما باید اصلاح بشه. اگر هم خاک آلوده بافت سبک شنی داشته باشه، باید بهش خاک رس اضافه کرد تا بافتش به شکل شنی-رسی در بیاد.

2.روش شخم‌زنی

روش شخم‌زنی قبل کاشت نهال هلو قابل‌انجامه. برای این کار توی تابستان (تیر و مرداد) دو تا شخم عمود بر هم انجام میشه. در نتیجه علف‎های هرز از بین میره، رطوبت خاک هم کم میشه و در نهایت نماتدها ازبین میرن.

3.ضدعفونی‌کردن خاک

ضدعفونی‎کردن خاک یکی از روش‎های غیر سمی برای کم کردن تعداد نماتدهاست. توی این روش از نور خورشیدی برای ضدعفونی‌کردن استفاده میشه. روش انجام آفتاب‎دهی به این صورته که اول ۳۰ تا ۵۰ تن کود نیمه پوسیده دامی به‌ازای هر هکتار رو با خاک مخلوط و آبیاری میکنیم. بعد از گاو روشدن زمین، سطحش رو با پلاستیک شفاف می‎پوشونن. این پوشش‌دهی تو ماه‎های گرم سال یعنی تیر و مرداد به مدت ۴۵ روز ادامه داره.

  1. کنترل بیولوژیکی

کنترل بیولوژیکی به معنی استفاده از موجودات زنده مثل قارچ‎ها و باکتری‎ها علیه نماتد هست. این ترکیبات به‎صورت تجاری تولید میشن و با اسامی مختلفی به فروش می‎رسن. نماتدکش بیولوژیک روتگارد که ماده اصلی اون قارچ‎های شکارکننده نماتد هست، می‎تونه لارو نماتد رو در خاک از بین ببره. میزان مصرف این ترکیب ۵ گرم در مترمربع در اطراف سایه‎انداز نهال هلو هست.

121212

5.استفاده از کود مرغی و گوگرد

برای این کار توی اسفندماه، کانال‎هایی به عمق ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر تو مرز سایه‎انداز درخت‌ها حفر میشه. بعد از اون داخل کانال‎ها مخلوط کود مرغی و خاک به نسبت مساوی می‎ریزن. این کانال در واقع مثل یه سد، از ریشه گیاه در برابر نماتد محافظت می‎کنه.

6.روش‎ شیمیایی

نماتدها را میشه قبل از احداث باغ به روش شیمیایی کنترل کرد. نماتدکش متام سدیم (واپام) یه‌جور ترکیب ازبین‌برنده گیاهه. پس قبل احداث باغ، میشه اونو به‌کار برد. این ماده باید توی عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی‎متری با آب پخش بشه. میزان مصرف واپام ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‎لیتر در مترمربع و زیر پلاستیک هست.

ضدعفونی‌کردن خاک قبل کاشت نهال هلو برای کاهش تعداد نماتدها مهمه. ولی امکان داره جمعیت اون‌ها بعد 3-4 سال بازهم به‌اندازه اول برسه. همین‌طور استفاده ازاین‌ ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی به‌جز هزینه زیاد، اثر مضری روی انسان و حیوان داره؛ برای همین متخصصان اون رو توصیه نمیکنن.

7.استفاده از پایه‎های مقاوم

در این روش ابتدا پایه‎هایی که نسبت به نماتد ریشه مقاوم هستن در باغ کاشته میشه. جی‎اف ۶۷۷، کادامن و باریر ازجمله پایه‌های مقاوم هستن. بعد این کار، هلو روی اون‌ها پیوند می‎خوره.

در آخر برای مشاوره در مورد نحوه کاشت و مراقبت از نهال هلو چه کار کنیم؟

نگهداری از باغ میوه هلو نیاز به تجربه و دقت زیادی داره. اما قبل از اون باید حواسمون باشه که برای احداث باغ، از بهترین نهال هلو که توی مراکز با مجوز به فروش می‎رسه استفاده کنیم. نهال هلو پالیز نهال زیر نظر متخصصین باسابقه و آموزش‌دیده تولید شده و کیفیت بالایی داره. اگه قصد خرید نهال بادام، هلو، گردو و خیلی از محصولات باغی دیگر رو دارین به سایت نهالستان پالیز (paliznahal.ir) مراجعه کنید.

همین‌طور برای اطلاع از قیمت نهال بادام، گردو، گیلاس و هلو این مجموعه که با ضمانت دوساله ارائه میشه می‎تونید با شماره‌تلفن‌های 09144501007 / 09144501008 تماس بگیرید.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان