علت ریزش متروپل مشخص شد | عزای عمومی در آبادان

قسمت هایی از ساختمان متروپل در خیابان امیری آبادان، ظهر دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ به شکل شوکه کننده‌ای فرو ریخت.

علت ریزش متروپل مشخص شد | عزای عمومی در آبادان
کدخبر : 1462
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

با توجه به بازتاب گسترده خبر ریزش ساختمان بزرگ متروپل در آبادان و همچنین خبر های ضد و نقیض درباره جزییات این حادثه تلخ، گسترش نیوز گزارشی کامل از این واقعه جمع آوری کرده که در ادامه می خوانید.

به گفته شاهدان عینی ریزش بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» به تعدادی خودرو آسیب رساند و شدت این حادثه به قدری بود که ساختمان‌های اطراف به شدت لرزیدند. آخرین خبرها از اعزام بالگرد و تعداد زیادی آمبولانس به محل و آماده‌باش کامل اورژانس خوزستان حکایت دارد.

متروپل شامل دو برج ۱۰ طبقه است که توسط دو پل شیشه‌ای به یکدیگر متصل بود و سال ۱۳۹۸ توسط استاندار وقت خوزستان به بهره برداری رسیدند؛ ساختمان طبقه اداری_ تجاری آن پیش‌تر به بهره‌برداری کامل رسیده بود، اما ساختمان ۱۰ طبقه اصلی که دیروز دچار حادثه شد، هنوز تکمیل و افتتاح نشده بود و تنها برخی واحدهای آن مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

دقایقی پیش حادثه وحشت آوری در خیابان امیرکبیر آبادان رخ داد و مشخص شد یکی از برج های دوقلو متروپل آبادان که در حال ساخت بود ریخته شد.

ریخته شدن این برج باعث شد تا خاک همه جا را فرا بگیرد و ماجرای ریزش ساختمان در حال ساخت متروپل به سازمان آتش نشانی مخابره شده است.

هنوز علت و آمار مصدومان یا کشته های احتمالی این حادثه اعلام نشده و در حال بررسی است.

پلیس از مردم خواست به محل حادثه نزدیک نشوند چون احتمال ریزش کامل ۲ برج وجود دارد.

ریزش ساختمان افتتاح نشده!

در این میان مردم انتقادات بسیار زیادی به مالک اصلی ساختمان و پیمانکار آن یعنی حسین عبدالباقی دارند. چراکه ساختمان متروپل در حالی فرو ریخته که هنوز افتتاح هم نشده بود و افراد بسیاری در خصوص مشکلات این ساختمان هشدار داده بودند. برج متروپل آبادان توسط هلدینگ عبدالباقی ساخته شده بود. با مراجعه به سایت هولدینگ عبدالباقی در معرفی این شرکت آمده که این هولدینگ از سال ۱۳۳۶ در شهرستان آبادان و در قالب گروه ساختمانی مسکن شروع به فعالیت کرده است.

این هولدینگ پروژه‌های مختلفی در حوزه طراحی و احداث ساختمان‌های مسکونی، مراکز اداری، تجاری، رفاهی، انبوه‌سازی، مراکز درمانی و شهرک‌سازی در کارنامه خود دارد. از سال ۷۱ به این سو، شرکت عبدالباقی توسعه پیدا کرد و وارد فعالیت در حوزه‌های مدیریت کارگاه‌ها و فروشگاه‌های تولید و توزیع آجیل و خشکبار و ایجاد رستوران‌های زنجیره‌ای شد و هولدینگ عبدالباقی شکل گرفت.

طبق برخی گزارش‌ها مجتمع برج‌های دوقلوی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نیز چنین چیزی را نشان می‌داد. مالک، داربست‌هایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند با هدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه بوده است. گفته می‌شود مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان هشدار داده بودند این مجتمع به مرحله افتتاح نخواهد رسید.

هشداری‌های پیش از وقوع حادثه

از ابتدای کلنگ‌زنی برج‌های دوقلوی آبادان، ساخت آن‌ها با حواشی زیادی به همراه بود؛ ساخت دو برج مرتفع در چهار راه اصلی یکی از خیابان‌های کم عرض و پر تردد شهر هشدار چنین حوادثی را از همان ابتدا مطرح می‌کرد. شهروندان آبادانی بارها در فضای مجازی نسبت به مرتفع بودن این ساختمان و نبود تجهیزاتی مانند بالابر آتش نشانی برای شرایط اضطراری هشدار داده بودند.

«وحید شعبانی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در همان دقایق نخست این حادثه از اعزام چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن‌سازی صحنه خبر داد و گفت: تیم واکنش سریع استان و همچنین بیش از ۵۰ نیروی امدادی از شهرهای همجوار برای اعزام به محل حادثه در آماده‌باش هستند.

۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند

عارف شرهانی اصل، رئیس روابط عمومی اورژانس خوزستان از فوت پنج نفر و مجروح شدن بیش از ۲۵ نفر در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در ساعت‌های نخست پس از حادثه خبر داد و گفت: احتمال افزایش شمار مصدومان این حادثه وجود دارد زیرا تلاش‌ها برای آواربرداری همچنان در جریان است.

مجید فرهانی‌پور مدیر عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان نیز درباره میزان مصدومان گفت: تاکنون ۱۶ مصدوم از زیر آوار نجات یافتند اما احتمال افزایش تعداد مجروحان زیاد است زیرا که ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند. وی با اشاره به وضعیت خطرناک ساختمان و احتمال ریزهای بعدی از مردم خواست در محل حادثه تجمع نکنند.

نجات ۳۲ نفر از گرفتار شدگان در زیر آوار

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وسعت حادثه در آبادان، اعلام کرد: تعداد تیم‌ها و نیروهای امدادی-عملیاتی برای رهاسازی و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان افزایش یافته و بر این اساس ۱۷ تیم امدادی و واکنش سریع از شهرهای آبادان، اهواز، دشت آزادگان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر برای انجام عملیات تخلیه و ایمن سازی محل حادثه اعزام شده‌اند.

وی از اعزام چهار تیم امدادی، تیم‌های آنست (سگ‌های زنده‌یاب)، بالگرد و تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر، چندین دستگاه آمبولانس و استقرار یک دستگاه خودروی ارتباطات رادیویی در محل حادثه خبر داد و گفت: یک بالگرد، هفت خودروی ست نجات، تیم‌های واکنش سریع و ۵ تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده‌یاب برای امدادرسانی اعزام شدند و تا این لحظه هم گزارش قطعی مصدوم شدن ۲۷ نفر و پنج فوتی در حادثه ریزش ساختمان در آبادان اعلام شده است.

رئیس سازمان هلال‌احمر نیز از اعزام چهار تیم امدادی به محل حادثه و آغاز عملیات تخلیه و ایمن سازی محل خبر داد و گفت: تیم‌های آنست (سگ‌های زنده‌یاب) سریع استان نیز به محل اعزام شدند. رئیس سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: تکمیلی ریزش ساختمان؛ نیروهای امدادی هلال‌احمر ۳۲ نفر از گرفتارشدگان در زیر آوار را نجات داده و ۲۷ نفر را به مراکز درمانی شهرستان آبادان منتقل کردند.

افزایش شمار کشته‌ها به ۱۰ نفر

وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان صبح امروز از افزایش شمار متوفیان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۱۰ نفر خبر داد و گفت: با شناسایی سه جسد جدید در طبقه اول ساختمان فروریخته مترو پل، آمار فوت شدگان این حادثه تا کنون به ۱۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به این که یکی از این سه متوفی جدید از از ساختمان خارج شد و تلاش‌ها برای امکان خروج دو پیکر دیگر ادامه دارد، تاکید کرد: تلاش‌ها برای آواربرداری، عملیات جست‌وجو و نجات و امدادرسانی از روز گذشته تاکنون همچنان ادامه دارد.

حضور تیم ویژه بازرسی در محل حادثه آبادان

محمد آقاجری بازرس کل ویژه استان خوزستان گفت: تیم ویژه بازرسی از ساعات اولیه حادثه ساختمان متروپل آبادان در این شهرستان مستقر شدند. این تیم بازرسی عملکرد تمام دستگاه‌های مرتبط با حادثه را بررسی و تا مشخص شدن علل این حادثه در این شهر خواهد ماند.

وی با بیان اینکه چنین حوادثی در استان قابل قبول نیست و باید مقصران انسانی این حوادث مشخص شوند، گفت: بازرسی، با تمام افراد و دستگاه‌هایی که وظیفه نظارت بر رعایت استانداردها و مقررات ملی مسکن و ضوابط شهرسازی داشته با این حال سهل‌انگاری کرده و به وظایف ذاتی خود عمل نکرده‌اند، برخورد قانونی خواهد کرد.

بازرس کل ویژه استان خوزستان گفت: در تصاویر به وضوح روشن است که جوشکاری‌ها بسیار ضعیف در حد خال جوش و صفحات اتصال عملاً با خط جوش‌های ضعیف به اسکلت متصل شده‌اند. همانگونه که در تصاویر کاملاً روشن است. در ضمن بنا به گفته خبرنگاران تخریب یکسره ادامه داشته که نشان از تخریب پیوسته و دنباله دار به دلیل شکست اتصالات می‌تواند باشد.

ناظر ساختمان "متروپل" یک ماه پیش اخطاریه داده بود!

کوروش خواجوی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد.

وی افزود: متأسفانه سازمان‌های نظام مهندسی تنها اختیار اعلام وضعیت، هشدار و تذکر از نظر فنی را دارند و ضمانت اجرایی توقف پروژه را ندارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: اکنون هدف و تمرکز کار بر امداد و نجات است و در حال تلاش هستیم تا مشاوره‌های فنی برای کمک به عوامل امداد و نجات ارائه دهیم.

خواجوی اظهار کرد: در فرصت مناسب باید همه اشکالات سیستمی در این زمینه بررسی شود. از نظر ساختاری وظیفه مهندس ناظر و مجموعه نظام مهندسی اعلام اشکالات فنی است و ما مسئول توقف پروژه نیستیم.

وی تصریح کرد: حتماً پروژه‌های دیگری نیز داریم که از سوی ناظران و سازمان نظام مهندسی نامه‌های متعددی در خصوص این پروژه‌ها نوشته شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار تذکر فنی جدی به شهرداری‌های خوزستان اعلام شده است که این آمار یعنی ۵ هزار ساختمان.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: البته قسمت عمده‌ای از این تذکرات منجر به توقف پروژه می‌شود و در اکثر موارد شهرداری‌ها در این زمینه اقدام می‌کنند اما موارد استثنایی نیز وجود دارد که حتی وقتی شهرداری هم در خصوص توقف پروژه اقدام می‌کند، مالک در اطراف پروژه حصار می‌کشد و به صورت نامحسوس به کار خود ادامه می‌دهد که آمار دقیقی از این بخش نداریم.

مقصر حادثه آبادان باید تاوان پس دهد

فرشید پورحاجت، رئیس انجمن انبوه‌سازان خوزستان، اظهار کرد: پروژه متروپل آبادان بسیار بزرگ بود که قطعاً یک تیم متخصص و مهندسان مشاور در آن دخیل بوده‌اند. این‌طور نیست که بگوییم بدون هیچ‌گونه الزامات فنی احداث شده است. اگر غیر از این باشد دستگاه‌های نظارتی مثل شهرداری، سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان باید پاسخگو باشند.

وی افزود: باید ببینیم آیا ضوابط و مقررات فنی و مهندسی در پروژه متروپل رعایت شده یا خیر. به نظر من این الزامات رعایت شده اما شاید در جزئیات دچار ایراداتی بوده که باید بررسی شود. فعلاً زود است که در این خصوص قضاوت کنیم و باید منتظر گزارش بررسی علت حادثه بمانیم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان خوزستان تاکید کرد: پروژه به قدری بزرگ بوده که اجرای آن کار یک شخص نیست و از طرف دیگر حتماً توسط شرکت‌های دارای تخصص انجام شده است.

وی با بیان این‌که ابایی از معرفی مقصر حادثه متروپل آبادان نداریم گفت: هر کس اعم از سازنده، نظام مهندسی، شهرداری و غیره مقصر بوده باید تاوان بدهد. نمی‌شود به همین سادگی از این مسئله گذشت. اتفاق بسیار دردناکی رخ داده و کسانی که قصوری در آن داشتند پاسخگوی تبعات آن باشند.

پورحاجت تصریح کرد: در خصوص بررسی علت حادثه باید دستگاه‌های متولی شامل شهرداری، نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان اظهارنظر کنند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان خوزستان گفت: در خصوص فروریزش ساختمان متروپل عنوان می‌شود از ماه‌ها قبل درباره وقوع چنین حادثه‌ای پیش‌بینی صورت گرفته که باید مشخص شود به چه علت به گزارش‌ها بی‌توجهی شده یا تمهیدات ایمنی رعایت نشده است

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان