وام بازنشستگان | وام ضروری بازنشستگان

جزئیاتی جدید از وام بازنشستگان | افزایش 70 درصدی وام بازنشستگان

معاون سازمان تامین‌اجتماعی از افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام ضروری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری خبر داد.

جزئیاتی جدید از وام بازنشستگان | افزایش 70 درصدی وام بازنشستگان
کدخبر : 3435
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام بازنشستگان وضعیت ثابتی ندارد و شرایط و مولفه‌های مختلفی بر آن تأثیرگذار است. وام بازنشستگان در صورت پرداخت می‌تواند بخشی از دغدغه‌های مالی بازنشستگان عزیز را پاسخ‌گو باشد. وام بازنشستگان یکی از مطالبات قشر بازنشسته بوده در قالب وام ضروری، وام خرید جهیزیه و مواردی دیگر پرداخت می‌شود  شرایط ضامن و بازپرداخت وام بازنشستگان متفاوت است. وام بازنشستگان و آخرین اخبار مربوط به آن را می توانید در این خبر بخوانید:

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری با افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام ضروری بازنشستگان و مستمری‌بگیران نسبت به سال گذشته، رقم ریالی این تسهیلات را از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون تومان رسانده است.

تاکنون در مرحله نخست این طرح در سال جاری ۵۰ هزار و ۷۳۰ فقره تسهیلات به واجدان شرایط، پرداخت شده است.

به نقل از ایسنا،  احمد اسفندیاری با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد مجموع بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور، تحت پوشش خدمات و حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی هستند، افزود: صیانت و تکریم از بازنشستگان و مستمری‌بگیران همراه با ارائه خدمات متنوع و مطلوب، از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار این سازمان است و از ابتدای اجرای طرح پرداخت تسهیلات ضروری – از ابتدای سال ۹۹ – تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات ضروری ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال جاری در شش مرحله پرداخت تسهیلات خواهد شد، افزود: سازمان تامین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۱با افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام نسبت به سال گذشته، رقم ریالی این تسهیلات را از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون تومان رسانده و تاکنون در مرحله نخست این طرح در سال جاری ۵۰ هزار و ۷۳۰ فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط، پرداخت شده است.

اسفندیاری با بیان اینکه ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی توسط کانون‌های بازنشستگی و به صورت کاملاً غیرحضوری انجام می‌شود؛ خاطرنشان کرد: در سال جاری در مجموع ۴۱۶ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی و رفع نیازهای این افراد از دغدغه‌های مهم سازمان تأمین‌اجتماعی است، یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان سال و در مراحل بعدی پرداخت تسهیلات، تعداد ۳۶۵ هزار نفر دیگر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران این تسهیلات را دریافت می‌کنند.

اسفندیاری به تفاهم‌نامه این سازمان با بانک رفاه کارگران و کارمزد چهار درصد تسهیلات اعطایی به مستمری‌بگیران با بازپرداخت ۲۴ ماهه اشاره کرد و یادآور شد: سیاست‌های حمایتی با هدف بهبود وضعیت جامعه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته ۳۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شد، تأکید کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد از حق بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط این سازمان تقبل شده و پرداخت می‌شود و خدمات تحت پوشش بیمه تکمیلی نیز نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

اسفندیاری با اشاره به آغاز مجدد طرح کرامت رضوی در سال جاری گفت: از اوایل تیر ماه اعزام بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی به زیارت امام رضا (علیه‌السلام) در قالب طرح « کرامت رضوی » آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در راستای مسائل رفاهی و تقویت سلامت و نشاط روحی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از این افراد به همراه همسرانشان به این سفر اعزام خواهند شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی به ارائه ۱۸ نوع خدمات بیمه‌ای و درمانی به جامعه هدف تحت پوشش این سازمان اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات درمان بستری رایگان به بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال در تمامی مراکز درمانی دولتی طرف قرارداد از دیگر اقدامات این سازمان است.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، وی با بیان اینکه بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با ۳۹۳ مرکز درمانی و بیش از ۱۰ هزار تخت فعال در حال ارائه خدمات به مخاطبان و بازنشستگان است، اذعان کرد: بیش از ۳۰ درصد مراجعان مراکز درمانی سرپایی این سازمان بالای ۶۵ سال سن دارند.

اسفندیاری همچنین به اجرای طرح تحول درمان و راه‌اندازی کلینیک‌های دیابت و فشار خون با استفاده از ظرفیت‌های موجود مراکز درمانی ملکی اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی با آموزش ۵۰۰ پرستار، ۹۲ کارشناس تغذیه و ۴۰۰ پزشک عمومی در حال اجرای این طرح در جهت خدمت‌رسانی و تکریم مراجعان و بازنشستگان است.

صندوق بازنشستگی کشوری، اسامی بازنشستگان واجد دریافت وام ضروی ۱۵ میلیون تومانی را مشخص کرد. نام نویسی متقاضیان این وام بازنشستگی از اول اردیبهشت ماه به صورت اینترنتی آغاز شده بود.

به موازات این نام نویسی، وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز از اختصاص سه هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت وام بازنشستگان صندوق کشوری خبر داده بود.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد که میان وام ضروری ۱۵ میلیون تومانی اخیر با تسهیلات سه هزار میلیارد تومانی که خاندوزی صحبتش را کرده بود، هیچ ارتباطی وجود ندارد.

محمود مرتضایی‌فرد، مدیرکل امور فرهنگی صندوق بازنشستگی کشوری در این باره گفت: وام‌های ۱۵ میلیون تومانی در ادامه تسهیلاتی است که در سالیان گذشته از محل رسوب پول صندوق بازنشستگی کشوری در بانک به متقاضیان پرداخت می‌شد.

وی افزود: پرداخت وام‌های دیگر مثل وام ازدواج فرزندان و یا طرح همپاد (کمک هزینه پایان نامه فرزندان دانشجوی بازنشستگان کشوری) از محل همین اعتبارات انجام می‌شود، اما وام سه هزار میلیارد تومانی که وزیر اقتصاد صحبت آنرا کرده بود به این تسهیلات ارتباطی ندارد.

وزیر اقتصاد از چه وامی صحبت کرد؟

ابتدای تیرماه امسال سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی از تخصیص اعتباری سه هزار میلیارد تومانی برای پرداخت وام به بازنشستگان صندوق کشوری خبر داد.

خاندوزی وعده پرداخت این وام را از طریق بانک صادرات داد. با توجه به اینکه عموم بازنشستگان کشوری، حقوق بازنشستگی خود را از طریق بانک صادرات دریافت می‌کنند، انتظار می‌رفت که این تسهیلات با صندوق بازنشستگی کشوری و منابع آن مرتبط باشد.

به گفته مرتضایی‌فرد، تسهیلاتی که وزیر اقتصاد راجع به آن صحبت کرده‌است، ارتباطی با صندوق بازنشستگی ندارد و به احتمال زیاد بخشی از برنامه دولت برای پرداخت تسهیلات صد میلیون تومانی بدون ضامن به متقاضیان وام است.

پرداخت تسهیلات بدون ضامن به مردم، یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم بود که با دستور شخص رئیس جمهور در نیمه دوم سال گذشته استارت خورد.

به دنبال ابلاغ این برنامه، سیستم بانکی با انبوهی از متقاضیان دریافت تسهیلات بدون ضامن مواجه شدند، اما به دلیل آنچه که محدودیت منابع عنوان شد در نهایت تنها کارمندان دولت، افراد شاغل در شرکت‌ها و موسسات معتبر و بازنشستگان مشمول دریافت این تسهیلات شناخته شدند.

برای این اساس به نظر می‌رسد دولت برای اجرایی کردن برنامه پرداخت تسهیلات بدون ضامن صد میلیون تومانی، اعتباری سه هزار میلیارد تومانی کنار گذاشته است تا میان بازنشستگان کشوری توزیع شود.

نام‌نویسی از متقاضیان وام ضروری سازمان تامین اجتماعی آغاز شد. برای سال ۱۴۰۱ ارزش این وام بازنشستگی ۱۲ میلیون تومان و نرخ بازپرداخت آن ۴ درصد است.

در بودجه سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی اعتباری پنج هزار میلیارد تومانی برای وام ضروری بازنشستگان پیش‌بینی شده است. این یعنی از میان جمعیت ۳٫۶ میلیون نفری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، حدود ۴۱۶ هزار نفر شانس دریافت این تسهیلات را دارند.

۱۲ میلیون تومان در بهترین حالت کمی بیشتر از دو ماه حداقل مستمری است که سازمان تامین اجتماعی آن را به بازنشستگان خود پرداخت می‌کند.

با این حال شرایط بازپرداخت آن از یکسو و وضعیت نامناسب اقتصادی عموم بازنشستگان از سوی دیگری طوری است که تقاضا برای دریافت این وام زیاد خواهد بود.

چه کسانی نمی‌توانند وام بگیرند؟

در این شرایط این پرسش مهم وجود دارد که وام بازنشستگان تامین اجتماعی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد وام ضروری بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی به کسانی تعلق می‌گیرد که دارای این شرایط باشند:

– داشتن کمتر از ۷۲ سال سن

– دریافت مستمری از طریق بانک رفاه کارگران

– نداشتن بدهی و تعهد بانکی

– استفاده نکردن از تسهیلات مشابه در سه سال گذشته

– داشتن سیم کارت تلفن همراه به نام شخص بازنشسته متقاضی

همه موارد فوق از جلمه عواملی هستند که در غربالگری متقاضیان ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی باعث کاسته شدن از صف متقاضیان می‌شوند.

نام‌نویسی از طریق کانون بازنشستگی

از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی، اعتبارات این تسهیلات را از طریق سهمیه‌بندی میان کانون‌های بازنشستگی تقسیم می‌کند. در نتیجه متقاضیان این تسهیلات باید از طریق مراجعه به یکی از کانون‌های بازنشستگی اقدام کنند.

هرچند این شیوه توزیع وام، منتقدانی جدی در میان بازنشستگان تامین اجتماعی دارد اما در حال حاضر متقاضیان واجد شرایط باید به واسطه کانون بازنشستگی که در محل سکونت آنها وجود دارد، برای نام‌نویسی‌اقدام کنند.

نام‌نویسی در مناطقی مانند شهرستان تهران به دلیل جمعیت بالای بازنشستگان و وسعت محدوده سکونتی فقط به صورت اینترنتی امکان‌پذیر است اما در سایر نقاط به دلایل مختلف ممکن است به صورت حضوری انجام شود.

 برای سال ۱۴۰۱ رقم وام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پنج میلیون تومان افزایش یافت و به رقم دوازده میلیون تومان رسید.

برابر صحبت‌های اخیر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار است برای امسال اعتباری ۶ هزار میلیارد تومانی بابت پرداخت وام‌های ضروری بازنشستگی کنار گذاشته شود.

به صورت مشخص وی دراین باره گفت: سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۰۰ هزار فقره وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی پیش بینی کرده است. این وام‌ها از طریق کانون عالی بازنشستگان میان کانون‌های استانی توزیع خواهد شد و در نهایت با ثبت نام اینترنتی به دست متقاضیان واجد شرایط خواهد رسید.

موسوی در باره شیوه پرداخت وام‌های ضروری سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی گفت: برای امسال تمامی مراحل مربوط به نام نویسی بازنشسته متقاضی، معرفی شدن به بانک و حتی پرداخت وام به صورت غیر حضوری است و نیازی به مراجعه حضوری هیچکدام از متقاضیان نیست.

وام ضروری بازنشستگی یکی از خدماتی است که سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان خود ارائه می‌کند، برای سال ۱۴۰۰ این سازمان به ۲۹۰ هزار بازنشسته وام ضروری هفت میلیون تومانی پرداخت کرده بود.

امسال، تقسیم وام ضروری بازنشستگان بعید است

در این باره نیز علی دهقان‌کیا، مسئول نهاد بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران به تجارت‌نیوز گفت: این وام‌ها براساس جمعیت هر کانون تقسیم خواهد شد، سود این وام چهار درصدی است و نام نویسی و پرداخت آن به صورت غیر حضوری خواهد بود. در حال حاضر ۵ هزار سهمیه وام به شهرستان تهران تعلق گرفته است.

در سنوات گذشته معمول بود برخی کانون‌های بازنشستگی سهمیه وام تعیین شده را مجددا تقسیم می‌کردند و اینطوری با کاستن از مقدار تعیین شده برای هر فقره وام، به شمار بیشتری از متقاضیان وام پرداخت می‌کردند.

به گفته دهقان‌کیا، هرچند برخی کانون‌های بازنشستگی در گذشته با انجام این کار به شمار بیشتری از متقاضیان وام دادند اما با توجه به تغییر تورمی، بعید است این روش پاسخگو باشد، به صورت مشخص خود ۱۲ میلیون تومان نزدیک به دو ماه حداقل مستمری است، بنابراین تقسیم کردن آن به خودی خود جذابیتی ندارد.

محمود مرتضایی فرد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زمان اعلام نتایج ثبت‌نام «وام ضروری» بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: ثبت‌نام اینترنتی وام ضروری سال ۱۴۰۱ بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد.

وی افزود: بررسی سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات صندوق بازنشستگی، میزان حقوق دریافتی و سایر موارد بررسی شده و با اولویت‌بندی و براساس میزان اعتبار تخصیص یافته از سوی بانک عامل در حال انجام است و نتایج نهایی واجدان دریافت وام، اواخر همین ماه اعلام و اولین نوبت وام در مرداد ماه به حساب گروه اول واریز می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان