قیمت دلار | قیمت دلار امروز

قیمت دلار در تلاطم است | قیمت دلار تا چه حد بالا می رود

این روزها سیگنال‌های مختلفی برای بازار ارز وجود دارد، از طرفی دولت با انتشار اخبار مختلف سعی در کنترل ارز دارد. با این شرایط قیمت دلار به کدام سمت می‌رود و در چه محدوده‌ای نوسان دارد؟

قیمت دلار در تلاطم است | قیمت دلار تا چه حد بالا می رود
کدخبر : 268
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 28 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار در 28 فروردین ماه اعلام شده است؛ هم چنین می توانید پیش بینی عجیب از قیمت دلار را نیز بخوانید.

روز گذشته هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ در بازار آزاد دلار معاملات با قیمت ۲۸ هزار تومان  آغاز شد. سقف معاملات نیز در رقم ۲۸,۱۷۰ و کف معاملات در رقم ۲۷,۹۸۰ قرار داشت.

باتوجه به اخباری مختلفی که این روزها سیگنال‌های کاهشی و افزایشی برای دلار دارند و سعی دولت برای کنترل نرخ ارز چه چشم‌اندازی برای قیمت دلار وجود دارد؟

تلاش دولت برای کنترل قیمت دلار

علی چشمی، کارشناس بازارهای مالی دراین خصوص بیان کرد: من فکر می‌کنم از هفته آینده همچنان از سمت دولت اخباری مخابره می‌شود تا نرخ ارز را کاهش دهد. درحال حاضر نیز به عنوان مثال بانک مرکزی اعلام کرده است که مقداری از پول مربوط به انگلستان را دریافت کرده یا اخباری مرتبط با مذاکرات کره جنوبی و آمریکا مخابره شد که کره جنوبی پیگیر است تا پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند.

او ادامه داد: دولت سعی دارد هیجانات نرخ ارز را رو به پایین نگه دارد، اما از نظر واقعی اتفاقی که در بازار ارز می‌افتد این است که نرخ تورم نقطه به نقطه درحال افزایش است و بعد از چند ماه این موضوع قیمت دلار را افزایش می‌دهد.

چشمی بیان کرد: از سوی دیگر رئیس‌جمهور اعلام کردند مجلس تکلیف کرده تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ارز نیمایی تبدیل کنند؛ این موضوع هم روی سطح واقعی قیمت‌ها و قیمت کالاهای اساسی موثر است و مقداری آثار تورمی دارد؛ همانطور که در هفته‌های اخیر نیز داشته است. از این زاویه نیز نرخ ارز می‌تواند افزایش داشته باشد.

این کارشناس در پایان گفت: به‌ظور کلی همه شرایط به صورت واقعی نشان می‌دهد نرخ ارز رو به افزایش خواهد بود، هرچند که دولت تلاش می‌کند با کارهای رسانه‌ای این روزها نرخ ارز را رو به پایین نشان دهد.

محدوده نوسانات دلار

علی صادقین، دیگر کارشناس بازارهای مالی معتقد است: دلار باتوجه به روند بازارساز در سیاست‌های چند روز گذشته نرخ نزدیک به ۲۸ هزار تومان را خط قرمز داشته است و مادامی که دلار نرخ ۲۸ هزار و ۳۰۰ هزار تومان را رد نکند به نظر من می‌تواند تا ۲۷ هزار ۸۰۰ تومان نیز کاهش داشته باشد.

او دراین مورد ادامه داد: بنابراین باتوجه به اخبار سیاسی این روزها فعلا انتظار نوسانات شدیدی را ندارم و قیمت  دلار در همین محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تا ۲۸ هزار و ۳۰۰ می‌تواند نوسان داشته باشد.

.

احتمال بازگشت به برجام

ند پرایس، سخنگوی این دستگاه دولت آمریکانسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای اظهار امیدواری کرد. او از احتمال بازگشت طرفین درصورت برطرف شدن اختلاف‌های دو جانبه ایران و آمریکا خبر داد. بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور نیز در جمع دولتمردان آمریکا قراردادن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی را اشتباهی استراتژیک خواند.

در این میان اما سوال اکثریت فعالان ارزی این است که چرا با وجود انتشار سیگنال‌های مذکور قیمت دلار در روندی صعودی قرار گرفت؟

در پاسخ به این سوال عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز به ازدیاد اخبار در هر دو فاز مثبت و منفی مذاکرات وین اشاره می کنند. نتیجه قطعی نبودن این اخبار کاهش اثرگذاری آنها بر بازار است.

به همین دلیل برای مشاهده واکنش‌های مثبت یا منفی نرخ دلار به این نشست‌ها‌ باید منتظر خبری حاوی قطعیت مانند خبر بازگشت طرفین به پایتخت اتریش بود. البته عده دیگری از این کارشناسان نیز پایان ماه رمضان و از سرگیری برخی معاملات بزرگ را عامل افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت دلار می‌دانند.

در بازار سکه و طلای داخل نیز با وجود ریزش مجدد قیمت جهانی اونس طلا و حضور آن در کانال ۱۸۰۰ دلاری، سکه شاهد تغییرات چشمگیری نبود. قیمت طلا نسبت به نرخ روز سه‌شنبه ۴۰ هزار تومان کمتر شد و  در رقم ۱۳ میلیون و ۱۰۰ تومان ایستاد.

 

قیمت دلار

به نظر می رسد در چنین فضایی تنها بازارساز بتواند مانع از رشد بیشتر قیمت دلار شود. بازارساز در هفته گذشته یکبار نشان داد که حداکثر اجازه رشد اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان را خواهد داد. بر اساس همین روند گذشته نگر است که برخی معامله گران انتظار افت قیمت دلار در روز جاری را دارند.

با این حال، دیشب در بازار پشت خطی هم چنان معامله گران بیشتر در موقعیت خرید قرار داشتند وهمین موضوع انتظارات افزایشی را در بازار ارز فعال نگه داشته بود.

وضعیت قیمت دلار در هفته گذشته

دلار در ۲ روز انتهایی هفته در مسیر نزولی قر ار گرفت و در مقطعی حتی سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست داد. با این حال به نظر می رسد سفته بازان ارزی بار دیگر بیدار شده اند، چرا که خریدهای خود را در بازار پشت خطی افزایش داده اند. روز جمعه ارزش اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان برگشت که نشان دهنده افزایش فعالیت خریداران بود.

از نگاه برخی معامله گران این افزایش پشت خطی می تواند روند ابتدایی بازار در روز شنبه را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از تحلیل گران باور دارند که اسکناس آمریکایی در انتهای هفته تحت تاثیر اخبار مبنی بر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران قرار گرفت ولی این خبر در روز جمعه تکذیب شد و زمینه افزایش دوباره فعالیت سفته بازان را فراهم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، گزارش ها درباره این که پول های ایران در حساب های مسدود شده در کشورهای دیگر آزاد شده اند، نادرست هستند. نه شرکای ما این پول ها را به ایران داده اند و نه آمریکا انتقال این پول های بلوکه شده را مجاز یا تایید کرده است

برخی فعالان اعتقاد دارند اگر در انتهای هفته گذشته شایعه آزادسازی پول های بلوکه شده، اسکناس آمریکایی را به زیر مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان برد، تکذیب این خبر می تواند اسکناس آمریکایی را به محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی ببرد که در اواخر هفته گذشته در آن قرار داشت.

اگر دلار قصد ورود دوباره به کانال ۲۸ هزار تومان را داشته باشد، در گام اول باید از محدوده مقاومتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کند.

قیمت دلار

قیمت دلار برای تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۵,۲۷۸ تومان و فروش آن ۲۵,۵۶۳ تومان اعلام شد.

قیمت روز دلار صرافی ملی

بر اساس اطلاعات به‌روزرسانی شده در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید ۲۵۰۶۶ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۳۱۸ تومان است.

ارزش پول ملی بر قیمت دارایی‌ها، بهای کالا و خدمات تاثیر دارد

«وحید شقاقی» کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با ایرنا در این خصوص اظهارداشت: دولت‌های گذشته همواره در تقویت و حفظ ارزش پول ملی موفق نبودند و در دهه گذشته با تشدید تحریم‌ها ارزش پول ملی کاهش یافت.

وی گفت: ارزش پول ملی از این جهت مهم است که بر قیمت دارایی‌ها، بهای کالا و خدمات تاثیر دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد کشور واردات محور است، افزود: بخش عمده‌ای از مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای وارداتی است و هرگاه که قیمت ارز افزایش یافته است، کالاها نیز رشد قیمت داشته‌اند و این گران شدن‌ها بر زندگی مردم تاثیر گذاشته‌اند.

قیمت دلار

وی با بیان اینکه ارزش پول ملی متاثر از عوامل گوناگونی است، گفت: نخستین عامل تورم است و شکاف تورم بین اقتصاد ایران و شرکای تجاری تاثیر بسزایی در ارزش پولی ملی کشور دارد.

شقاقی اظهار داشت: نرخ تورم در اقتصاد ایران در این سال‌ها افزایشی بوده است در حالیکه تورم شرکای تجاری اندک بوده است و شکاف و تفاوت این نرخ‌ها انباشته می‌شود و به تدریج بر کاهش ارزش پول ملی تاثیر خواهد داشت.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود اگر به دنبال حفظ و تقویت ارزش پول ملی هستیم باید تورم را مهار کنیم و فاصله تورم ایران با شرکای تجاری را کاهش دهیم البته اینکه تورم چگونه کنترل شود خود موضوع مهمی است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان