روانشناسی | تست روانشناسی

روانشناسی | افسردگی دارید یا خیر؟ | معرفی یک تست عالی برای سنجش افسردگی

تست ها و آزمون های زیادی در سراسر دنیا برای ارزیابی افسردگی ارائه شده است. از مشهورترین این تست ها می توان به تست افسردگی بک ٢ (BDI-ll) اشاره نمود. اهمیت این تست به گونه ای است که نسخه های آنلاین آن نیز در ایران(ای سنج) و جهان(دپرس.اوزانا) منتشر شده است.

روانشناسی | افسردگی دارید یا خیر؟ | معرفی یک تست عالی برای سنجش افسردگی
کدخبر : 9112
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

از نظر تاریخی ، افسردگی در روانشناسی به عنوان "خصومت علیه خود" توصیف شده بود(استرنبرگ، 2018). در آن زمان به صورت پراکنده اطلاعاتی در رابطه با این بیماری در دست بود و نوشته ها و گزارش ها، بیشتر گمانه زنی های نظری بدون شواهد پژوهشی و تحقیقاتی بود. ابزارها و تست هایی که در این حوزه به کار گرفته می شد کمتر ساختارمند و تخصصی بود. این در حالی است که تست افسردگی بک در زمان خود به روشی جدید ساخته شد. در این تست با جمع آوری توضیحات کلامی بیماران از علائم آنها مقیاس تخصصی ساخته شد که می توانست شدت یک علامت مشخص را نشان دهد(بک، 1967).

تست روانشناسی در نظریه بک چیست؟

تست روانشناسی در نظریه بک  همان تست افسردگی است که به عنوان رایج ترین تست روانشناسی استقبال زیادی را به خود جلب نمود. بک در ساخت تست روانشناسی برای سنجش افسردگی توجه همگان را به اهمیت "شناختهای منفی" جلب کرد که به عنوان افکار منفی پایدار ، نادرست و غالباً مزاحم در مورد خود توصیف شده است(استراوس، 2019). به نظر وی این شناخت ها عامل اصلی برای ایجاد افسردگی بودند. بک به سه گانه یا مثلث شناخت منفی راجع به جهان ، آینده و خود اشاره نمود که در افسردگی نقش عمده ای دارند. این  مثلث در پژوهش های براون (1995) به وضوح دیده شد. مطالعه وی در مورد دانشجویان افسرده ای است که نتایج امتحانات ضعیف را بدست می آورند:

· دانش آموز درباره جهان تفکرات منفی دارد، بنابراین ممکن است به این باور برسد که از کلاس لذت نمی برد.

· دانش آموز درباره آینده خود افکار منفی دارد زیرا فکر می کند ممکن است کلاس را پشت سر نگذارد.

· دانشجو درباره خود خود افکار منفی دارد، زیرا ممکن است احساس کند که لیاقت حضور در دانشگاه را ندارد(براون و همکاران، 1995).

توسعه تست افسردگی بک نشان دهنده این است که در ساختار آن، تاکید به  باور منفی نسبت به جهان مانند "من تمام علاقه خودم را نسبت به افراد دیگر از دست داده ام" ، منفی گرایی در رابطه با آینده مانند"من نسبت به آینده احساس دلسردی می کنم" و تصور منفی از خود مانند "من خودم را برای هر چیزی که اتفاق می افتد، مقصر می دانم"(لایت و همکاران، 2019). دیدگاه افسردگی تست بک که بر اساس شناختهای منفی استوار است، در درمان شناختی رفتاری (CBT)  کاربرد ویژه ای دارد ، که هدف آن چالش و خنثی سازی آنها از طریق تکنیک هایی از قبیل بازسازی شناختی است(لیمولت و گاتلیب، 2019).

تست افسردگی بک(BDI)

تست افسردگی بک(BDI) برای اولین بار در سال 1961 تالیف شد. این نسخه اولیه شامل بیست و یک سوال درمورد این بود که در هفته گذشته چه حسی داشته اید. هر سوال مجموعه ای از حداقل چهار پاسخ ممکن را شامل می شد. مثلا:

(0) احساس غم نمی کنم.

(1) احساس غم می کنم.

(2) من همیشه غمگین هستم و نمی توانم از آن خارج شوم.

(3) من آنقدر ناراحت یا ناراضی هستم که نمی توانم تحمل کنم(اتکینسون، 2019)

وقتی نمره آزمون داده می شد، برای هر پاسخ مقدار 0 تا 3 تعیین شده و سپس نمره کل با یک کلید برای تعیین شدت افسردگی مقایسه می شد. نمرات برش استاندارد به شرح زیر بود:

0-9: نشان دهنده کمترین افسردگی است

10-18: نشان دهنده افسردگی خفیف است

19-29: نشان دهنده افسردگی متوسط ​​است

30-63: نشان دهنده افسردگی شدید است.

نمرات کل بالاتر نشانگر افسردگی شدیدتر است(ایکسز، 2019).

تست افسردگی بک| نسخه تجدید نظر شده (BDI-IA)

نسخه تجدیدنظر شده افسردگی بک(BDI-IA) توسط بک در دهه 1970 توسعه داده شد و در سال 1978 دارای حق چاپ و نشر شد. برای بهبود سهولت استفاده بخش هایی حذف شد  و از پاسخ دهندگان خواسته شد در طی دو هفته گذشته احساس خود را مشخص نمایند(لوکوویچ، 2017). با این حال ، این نسخه همچنان برخی از نقص ها را داشت.

تست افسردگی بک ٢ (BDI-ll)

تست افسردگی بک ٢ (BDI-ll) در سال 1996 منتشر شد. این تست پس از انتشار نسخه جدید انجمن روانپزشکان آمریکا از دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، که در آن بسیاری از معیارهای تشخیصی برای اختلال افسردگی اساسی تغییر یافته بود، ایجاد شد. مانند BDI ، تست افسردگی بک نسخه دوم BDI-II نیز شامل 21 سؤال است که هر پاسخ در مقیاس 0 تا 3 نمره داده می شود(ویکبرگ و همکاران، 2015). نمرات کل بالاتر نشانگر افسردگی شدیدتر است. 

0–13: حداقل افسردگی

14-19: افسردگی خفیف

20-28: افسردگی متوسط

29-63: افسردگی شدید(شات و همکاران، 2016).

در نسخه دوم تست افسردگی نیز هر سوال مجموعه ای از حداقل چهار پاسخ ممکن را شامل می شد. در زیر نمونه ای از سوالات ای پرسشنامه را در نسخه آنلاین آن ملاحظه می کنید:

شواهد نشان می دهد که تست افسردگی بک ٢ (BDI-ll) از اعتبار و روایی خوبی برخوردار است. در واقع این تست به عنوان یکی از استانداردترین تست های سنجش افسردگی در دنیا مورد استقبال روانشناسان قرار گرفت. هم اکنون تست افسردگی بک در بسیاری از مراکز مشاوره استفاده می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان