آقای رئیس جمهور به ۱۸ ماه زندان محکوم شد

پدرو کاستیو رئیس جمهوری برکنار شده پرو به ۱۸ ماه زندان محکوم شد.

 آقای رئیس جمهور به ۱۸ ماه زندان محکوم شد
کدخبر : 7842
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

دیوان عالی پرو اعلام کرد که کاستیو باید ۱۸ ماه در حبس بماند.

وی سه‌شنبه هفته گذشته در جلسه استماعی در دادگاه که بصورت مجازی برگزار شد، گفت: از آرمان مردم که من را به اینجا رسانده است، دست نخواهم کشید.

کاستیو افزود: همین جا از نیروهای مسلح و پلیس ملی می‌خواهم سلاح‌هایشان را کنار گذاشته و کشتار مردمی را که تشنه عدالت هستند، متوقف کنند.

وی با بیان این که بازداشت وی ناعادلانه و خودسرانه است، افزود: من دزد، متجاوز، فاسد و رذل نیستم.

کاستیو هفته گذشته انحلال پارلمان را اعلام کرد. اما پارلمان بلافاصله برای استیضاح تشکیل جلسه داده و وی را به دلیل «بی‌کفایتی» برکنار کرد.

پارلمان سپس دنیا بلوارته معاون کاستیو را بعنوان رئیس جمهوری موقت انتخاب کرد. اما برکناری و بازداشت کاستیو و انتصاب بلوارته به اعتراضات گسترده‌ای دامن زده که تاکنون دستکم هفت کشته بر جای گذاشته است.

کاستیو سه‌شنبه با انتشار نامه‌ای در صفحه توییترش خطاب به مردم این کشور گفت که او را «ربوده‌اند». وی همچنین بلوارته را «غاصب» خواند.

در این شرایط پرالتهاب، اعتراضات سه‌شنبه نیز ادامه یافت و معترضان در ۱۳ منطقه از مناطق ۲۴گانه پرو، جاده‌ها را بستند. مناطق شمال و جنوب کشور از جمله منطقه توریستی «کاسکو» بیشترین آسیب را از اعتراضات دیده‌است.

کاستیو چپ‌گرا مورد حمایت سوسیالیست‌ها، بومیان سرخپوست و کارگران است؛ از همین رو، سازمان‌های کشاورزی و بومی اعلام کرده‌اند که از سه‌شنبه اعتصاب سراسری گسترده‌ای را به مدت نامعلومی آغاز می‌کنند.

دولت‌های کلمبیا، مکزیک، آرژانتین و بولیوی با صدور بیانیه‌ای مشترک که توسط وزارت امور خارجه کلمبیا منتشر شد، حمایت خود از کاستیو و «نگرانی عمیق» نسبت به رویدادهای اخیر را که منجر به برکناری و بازداشت رئیس‌جمهوری او شده است، ابراز کرده و احترام به اراده عمومی جامعه را خواستار شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان