حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

سورپرایز معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری برای حقوق بازنشستگان جدید

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره برقراری حقوق بازنشستگان جدید آموزش و پرورش گفت: ما مشکلی برای اعمال افزایش‌های ناشی از رتبه بندی نداریم. احکام رتبه‌بندی را برای فرهنگیانی که امسال بازنشسته شده‌اند در آذرماه صادر می‌کنند. احکام‌ که به دست ما برسد ما هم اصلاحات لازم را انجام می‌دهیم.

سورپرایز  معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری  برای حقوق بازنشستگان جدید
کدخبر : 7837
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

حقوق بازنشستگان همواره یکی از پر صداترین مباحث مجلس بوده است. حقوق بازنشستگان در سال 1401 با افزایش چشمگیری روبرو شد. حقوق بازنشستگان امسال ده درصد افزایش داشته است و به 5 میلیون تومان رسید. با افزایش حقوق بازنشستگان بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان مطرح شد که اعتراض بازنشستگان را در پی داشت. در ادامه اخبار جدیدی از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره برقراری حقوق بازنشستگان جدید آموزش و پرورش گفت: ما مشکلی برای اعمال افزایش‌های ناشی از رتبه بندی نداریم. احکام رتبه‌بندی را برای فرهنگیانی که امسال بازنشسته شده‌اند در آذرماه صادر می‌کنند. احکام‌ که به دست ما برسد ما هم اصلاحات لازم را انجام می‌دهیم.

به گزارش همشهری آنلاین، معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره برقراری حقوق بازنشستگان جدید آموزش و پرورش توضیحاتی داد و گفت: ما مشکلی برای اعمال افزایش‌های ناشی از رتبه بندی نداریم. احکام رتبه‌بندی را برای فرهنگیانی که امسال بازنشسته شده‌اند در آذرماه صادر می‌کنند. احکام‌ که به دست ما برسد ما هم اصلاحات لازم را انجام می‌دهیم.  

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری در روز ۲۹ شهریورماه سال جاری در مصاحبه‌ای با ایسنا، از مشکلات صدور دیر هنگام احکام بازنشستگی فرهنگیان به علت تاخیر در ارسال مدارک شاغلین در آستانه بازنشستگی از سوی وزارت آموزش و پرورش ابراز نگرانی کرده بود.

به گفته وی،  شروع سال تحصیلی و فعالیت کاری و بازنشستگی در آموزش و پرورش، مهرماه است و از طرفی هم  ابلاغ بازنشستگی معلمان دارای شرایط بازنشستگی را به همین تاریخ  صادر می‌کنند؛ صندوق بازنشستگی در سال گذشته با تاخیر در برقراری و پرداخت حقوق مواجه شد و در آذر و دی، چندهزار بازنشسته بودند که پرونده‌هایشان از سوی وزارت آموزش‌و پرورش با تاخیر ارسال شده بود بنابراین چهارماه حقوق نگرفته بودند. او همچنین از مدیران آموزش و پرورش خواسته بود پرونده مشمولان زودتر از سوی این وزارتخانه ارسال شود.

اکنون اکبر شیرمحمدی، معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت صدور احکام بازنشستگان جدید آموزش و پرورش توضیح داد و اظهار کرد: حواله حقوقِ تازه‌بازنشستگانِ آموزش و پرورش این ماه صادر شد؛ امسال حدود ۴۱ هزار بازنشسته از جامعه فرهنگیان داشتیم که احکامشان را تایید کرده‌ایم.

وی افزود: تنها حدود ۳۰۰۰ نفر باقی مانده بودند که هنوز مدارکشان به دست ما نرسیده، اما اطلاعاتشان را تحت وب برای ما ارسال کردند.

محمدی با بیان اینکه ما برای آن ۳۰۰۰ نفر حواله موقت پرداخت کرده‌ایم و حقوقشان را بر اساس ۷۰ درصدِ آخرین حقوق پرداخت کرده‌ایم گفت: بعد از آنکه پرونده‌شان به جریان بیفتد و از سوی صندوق تایید نهایی بشود، باقی‌مانده حقوقشان که معوق شده را ماه آینده برایشان واریز می‌کنیم.

وی ادامه داد: موعد بازنشستگی همه آنها مهرماه نبود و بسیاری در آبان ماه بازنشسته شده و برای این امر اقدام کردند.

معاون صندوق بازنشستگی کشوری درباره اعمال رتبه‌بندی معلمان برای بازنشستگان سال ۱۴۰۱ نیز گفت: ما مشکلی برای اعمال افزایش‌های ناشی از رتبه بندی نداریم. احکام رتبه‌بندی را برای فرهنگیانی که امسال بازنشسته شده‌اند در آذرماه صادر می‌کنند. احکام‌شان که به دست ما برسد ما هم اصلاحات لازم را انجام می‌دهیم.

چیزی نمانده تا پای بودجه ۱۴۰۲ به خانه ملت برسد. خبرها حاکی از این است که میزان در نظر گرفته شده برای افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت ۲۰ درصد در سال آینده است. البته این رقم فعلا از سوی سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده و ممکن دولت با آن موافقت نکند. این اطلاعات را خاندوزی؛ وزیر اقتصاد دیروز اعلام کرد اما گفته‌های چندی پیش رئیس‌جمهور از روند دیگری حکایت دارد. رئیسی افزایش و پرداخت حقوق کارکنان دولت را از سال آینده براساس بهره‌وری و میزان کارکرد آنها دانسته است. جدای از اینکه دو واژه «بهره‌وری» و «کارکرد» ابهام دارد، اگر ۲۰ درصد افزایش حقوق نیز اعمال شود با تورم فعلی متناسب نیست و نیاز اقشار بازنشسته را تامین نمی‌کند. گرانی بی‌سابقه نرخ کالاهای اساسی و بسیاری از موارد دیگر جوابگوی این اقشار جامعه نخواهد بود. اما سوال اینجاست که میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ چه رقمی خواهد بود؟ چه میزانی تورم و گرانی‌ها را جبران می‌کند؟ موضوع وام ضروری بازنشستگان نیز اخیرا معضل مهمی برای این افراد شده و از تاخیر در پرداخت آنها شکایت‌های بسیاری به گوش می‌رسد. اگرچه مبلغ آن ناچیز است اما با توجه به نقدینگی درحال‌حاضر بانک‌ها بعید به نظر می‌آید به صورت کامل پرداخت شود. پیرامون این مسائل گسترش‌نیوز با علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

 

خواسته‌ای بیش از اجرای قانون نداریم

علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تهران شهر تهران با اشاره به اینکه دولتمردان باید به قانون احترام بگذارند، گفت: هر آنچه که در قانون ذکر شده در تمام نهادها باید رعایت شود. شاغلینی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند نیز مشمول ماده ۴۱ قانون کار می‌شوند. در بندهای موجود در این ماده گفته می‌شود تورم اعلام شده توسط مرکز آمار مبنای افزایش حقوق قرار می‌گیرد. اگر تورمی که مرکز آمار اعلام می‌کند پاسخگوی هزینه زندگی شاغلین، بیمه‌شدگان یا بازنشستگان را ندهد، نهادهای اجرایی باید سبد هزینه خانوار برای شهروندان در نظر گیرد. در جلسه مجلس که با حضور نمایندگان کانون بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح و رئیس و اعضای هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس نیز برگزار شد، خواسته‌های خود را مطرح کردیم.

او افزود: درخواست مهم ما افزایش حقوق‌ها بر مبنای تورم بود؛ یعنی دولت باید بودجه‌ای مطابق با آن به افزایش حقوق بازنشستگان تخصیص دهد. چنین تورمی در یکسال اخیر به سفره مردم آسیب زده است و از الان نمی‌توان برای تورم سال آینده و در پی آن افزایش حقوق‌ها برنامه‌ریزی کرد. اگر دولت توانست سال آینده گرانی‌ها را کاهش دهد ما نیز درخواست افزایش دستمزد کمتری برای بازنشستگان خواهیم داشت. بنابراین تمام اهتمام دولت باید کنترل تورم باشد. کانون بازنشستگان براساس تورم اعلام شده توسط مرکز آمار، از دولت و شورای‌عالی کار انتظار خواهد داشت. اگر با حقوق دریافتی زندگی یک خانواده نچرخد این انتظار می‌رود که برای تامین سبد خانوار از فرمول قانون کار استفاده شود. اگر خواستار اجرایی شدن چنین قانونی خلاف است ما و مردم خواستار اجرای این قانون خلاف هستیم.

یک اشتباه را دوبار تکرار نکنیم

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تهران ضمن اظهار بی‌اطلاعی از افزایش۲۰ درصدی حقوق‌ها در بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد: به نظر می‌رسد برای بازنشستگان کشوری و لشگری چنین میزانی در لایحه بودجه دیده شده که همان تفاوت‌ قائل شدن‌ها و مشکلاتی که ابتدای سال صحبت از آن بود، باز هم ایجاد خواهد شد. ابتدای سال ۱۴۰۱، مصوبه‌ای توسط شورای‌عالی اعلام می‌شود و دولت نیز براساس آن افزایش حقوق حداقل‌بگیرهای خود را عددی حدود ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سایر سطوح نیز ۱۰ درصد به طور متوسط اعلام کرد. این موضوع باعث شد در ۵ ماه ابتدایی سال با مشکلات زیادی مواجه باشیم. در نهایت از طریق نمایندگان مجلس ثابت شد که دولت از قوانین سرپیچی کرده است. مصوبه دولت را ابطال و قرار بر این شد که امسال همان ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان را به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت شود.

شیرینی افزایش حقوق بازنشستگان زهر شد

دهقان‌کیا ادامه داد: موضوعی که تجربه کردیم نباید ما را دوباره به‌دست انداز بیندازد. به نظر می‌آید امسال رئیس‌جمهوری توجه ویژه‌ای به لایحه بودجه دارد و به همه مسئولان نیز ماموریت داده تا به تمام جوانب بودجه ۱۴۰۲ توجه کنند. به نظر می‌آید میزان ۲۰ درصد درنظر گرفته شده و اعمال نیز می‌شود اما توقع ما از رئیس‌جمهوری این است که قبل از اینکه لایحه بودجه در مجلس تصویب شود بازنگری مجددی داشته و طبق قانون کار لایحه را تدوین کنند. انتظار ما از شورای‌عالی کار این نیست که در این سطح افزایش حقوق برای تامین اجتماعی درنظرگیرند؛ چراکه ممکن است سایر سطوح باز هم مدعی تبعیض قائل شدن شوند و این موضوع دردسر ایجاد کند. به طور کلی انتظار ما از دولت سیزدهم اجرای دقیق قوانین است؛ زیرا سفره مردم همین الان نیز خالی است. افزایش حقوق بازنشستگان در کنار تجربه تورم بسیار بالا بود که این امر شیرینی مبلغ واریزی را از بین برد و کام بیمه‌شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی را تلخ کرد.

او خاطرنشان کرد: اگر تورم زیر عدد فعلی بود افزایش حقوق‌ها باعث خوشحالی و رضایتمندی همه بیمه‌شده‌ها و بازنشستگان می‌شد اما زمانی که تورم از افزایش دستمزدها پیشی بگیرد بی‌تاثیر است. اگر حقوق‌ها صد درصد افزایش یابد اما تورم ۱۵۰ درصد باشد به چه دردی خواهد خورد؟ دولت باید روی مهار تورم کار کند که در این صورت انتظار می‌رود افزایش دستمزدها نیز به همان میزان اعمال شود. این امکان وجود ندارد که تورم حدود ۵۰ درصد باشد و کالاهای اساسی نیز بالغ بر ۶۰ درصد افزایش نرخ داشته باشند اما برای تبعیض قائل نشدن و بر اساس نظر شورای‌عالی کار و نمایندگان دولت، بودجه ۱۴۰۲ را با افزایش حقوق ۲۰ درصدی ببندند. قبل از اینکه مردم بخواهند اعتراضی در این باره کنند خود دولت باید فکری برای این موضوع بردارد. به طور کلی دولت باید به قانون احترام بگذارد و اگر تامین اجتماعی نیز بیشتر از قانون درخواست افزایش حقوق داشته باشد توقعات بی‌جایی به حساب می‌آید. در جلسه ستاد‌های لشگری و کشوری و تامین اجتماعی نیز همه مدیران معتقد بودند که افزایش دستمزد برای مبنای تورم باید باشد نه مبلغ محاسبه‌شده در بودجه. البته شورای‌عالی کار هنوز جلساتش را با ما شروع نکرده و به طور رسمی وارد بحث افزایش دستمزد هنوز نشده‌ است بنابراین نمی‌توانیم رقم رسمی را اعلام کنیم.

وام‌های ضروری به زودی پرداخت می‌شوند

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تهران درباره تاخیر در پرداخت وام ضروری بازنشستگان بیان کرد: قرار بر این بود که که به ۴۰۰ هزار نفر وام تعلق گیرد. درحال‌حاضر نمی‌شود رقم دقیقی اعلام کرد اما در کل کشور حدود ۱۷۰ هزار نفر تا الان وام ضروری را دریافت کرده‌اند. از این میزان در شهر تهران نیز به حدود ۳۲ هزار نفر نیز وام پرداخت شده و چنین پرداختی‌هایی ماه به ماه در حال انجام است. اما نکته اینجا است که سامانه برای مدت کوتاهی جهت ثبت‌نام باز می‌شود و سهمیه‌هایی که برای شهر تهران در نظر گرفتند نیز باید از طریق این درگاه ثبت‌نام کنند که تعداد آنها حدود ۱۰ هزار نفر است. هر کدام از این افراد به وسیله یک دستگاه موبایل یا کامپیوتر اینکار را انجام می‌دهند و یا به دفاتر خدمات تامین اجتماعی در سطح شهر مراجعه می‌کنند. بالاخره بازنشستگان ما چندان دیجیتالی نیستند که همه موارد را خود به موقع و درست پیگیری کنند و انجام دهند. این موضوع که پرداخت چنین وام‌هایی در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده یا نه هنوز مشخص نیست. در هرصورت تعهدی است که داده شده و باید این تعداد وام‌ها هرچه سریعتر پرداخت شود. امیدواریم طی چند ماه باقی مانده تا پایان سال پرداختی‌ها حداقل به میزان وعده‌داده شده یعنی ۴۰۰ هزار نفر نزدیک شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان