یارانه نقدی | کالابرگ الکترونیک

یارانه نقدی این افراد حذف خواهد شد | یارانه نقدی چه کسانی حذف شد؟

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه برای آذرماه فردی برای حذف یارانه بابت خرید ارز دولتی به سازمان معرفی نشده است، گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه مسئولیت تامین منابع طرح کالابرگ الکترونیکی را با توجه به منابع تبصره ۱۴ به عهده دارد.

یارانه نقدی این افراد حذف خواهد شد | یارانه نقدی چه کسانی حذف شد؟
کدخبر : 7669
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

دولت هر ماه مبلغی به عنوان یارانه نقدی به حساب قشر خاصی از مردم واریز میکند. یارانه نقدی با 45 هزار تومان آغاز شد و امسال شاهد افزایش مبلغ یارانه نقدی بودیم. یارانه نقدی در دولت دهم کلید خورد و رئیسی در دولت جدید قول افزایش و تغییر مبلغ واریزی یارانه نقدی را داده است. در مورد یارانه نقدی امسال بحث های زیادی وجود دارد. در ادامه به جدیدترین اخبار یارانه نقدی می پردازیم.

به نقل از تسنیم، مسئولیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به عهده وزارت رفاه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است. قرار است این طرح به صورت آزمایشی اجرا و پس از رفع ایرادات در کل کشور اجرا شود. همانطور که اعلام شده استان هرمزگان به عنوان استان محل اجرای آزمایشی این طرح در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، کالابرگ قرار است به عنوان یک اعتبار در کارت افراد قرار بگیرد که پشتوانه آن همان یارانه است. براین اساس افراد می‌توانند پنج تا 17 قلم کالای اساسی را که دولت تعیین می‌کند، با استفاده از اعتبار خود خریداری کنند و در صورتی که از این اعتبار استفاده نکنند می‌توانند معادل نقدی آن را دریافت کنند. با توجه به مسئولیتی که وزارت رفاه در این زمینه پیدا کرده است، جزئیاتی نظیر چگونگی انتخاب اختیاری شیوه دریافت کالابرگ یا یارانه نقدی و حساب‌هایی که در این خصوص تعیین می‌شود، از سوی این وزارتخانه اعلام خواهد شد.

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی تسنیم در مورد تغییرات احتمالی در پرداخت یارانه‌ها در استان هرمزگان گفت: یارانه مرحله 142 که مربوط به آذر ماه است به حساب کلیه سرپرستان خانوار پرداخت خواهد شد و قرار نیست استانی حذف شود.  در خصوص طرح کالابرگ و اینکه در ماه‌های آینده چه تغییراتی انجام خواهد شد و یا اینکه شرایط اختیاری بودن دریافت کالابرگ و یارانه چگونه تعیین می‌شود، وزارت رفاه تصمیم خواهد گرفت.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مسئول تامین منابع طرح کالابرگ الکترونیک شد

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به سوالی در مورد نقش این سازمان در شارژ اعتبارات مربوط به طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه مسئولیت تامین منابع طرح کالابرگ الکترونیکی را با توجه به منابع تبصره 14 و سایر منابع را دارد، در نتیجه قطعا سازمان در این حوزه نقش خواهد داشت. با توجه به اینکه در قانون بودجه سال 1401، دولت مکلف به پرداخت یارانه از طریق کالابرگ الکترونیک است، باید در جهت اجرای قانون پیش رفت و در حال حاضر اجرای آزمایشی این کار توسط وزارت رفاه پیگیری می‌شود.

یارانه هیچ فردی قطع نخواهد شد/ هر ماه برخی از معترضین به صف یارانه بگیران افزوده می‌شوند

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارسال اطلاعات افرادی که با استفاده از کارت ملی خود ارز از دولت دریافت کردند و تغییرات احتمالی دهک‌بندی‌ها، گفت: کار دهک‌بندی توسط وزارت رفاه انجام می‌شود. اینکه دریافت ارز نیز به عنوان معیار دهک‌بندی قرار گرفته یا خیر نیز از جمله مواردی است که به صورت تخصصی به این وزارتخانه و پایگاه رفاه ایرانیان مربوط می‌شود.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها فردی برای حذف یارانه معرفی نشده است به این معنا که فردی نبوده که تا پیش از این یارانه دریافت می‌کرده اما یارانه او از این ماه قطع شود. البته همچنان امکان ثبت‌نام یارانه‌ها وجود دارد که آزمون وسع در خصوص آنها انجام می‌شود. ضمن اینکه تعدادی از معترضین نیز هر ماه به جمع یارانه‌بگیران افزوده می‌شوند.

طیبه حسینی بیان کرد: در ماه جاری یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه قطع شود.

وی درباره پرداخت یارانه آذرماه خانوار‌ها و انتشار برخی اخبار مبنی بر حذف یارانه نقدی، گفت: بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه نقدی هیچ فردی قطع شود.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: پرداخت یارانه آذرماه طبق روال ماه‌های گذشته ادامه دارد و در صورت اجرا شدن این طرح در ماه‌های آینده افراد می‌توانند به صورت اختیاری کالابرگ الکترونیکی را انتخاب کنند، در غیر این صورت پرداخت یارانه به صورت نقدی ادامه دارد. در ماه جاری یارانه هیچ استانی قطع نمی‌شود.

منبع: اقتصاد100

اگر قرار باشد دولت به روال دو ماه گذشته اقدام کند، فردا نوبت پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی آذرماه به حساب سرپرستان خانوار است.

در حالی‌که طبق گفته دولتمردان، انتظار می‌رفت عده‌ای این ماه مشمول یارانه نقدی نباشند و کالابرگ به دست‌شان برسد، شنیده‌ها حاکی از این است که هیچ استانی از دریافت یارانه نقدی خط نمی‌خورد و کالابرگی که قرار بود جایگزین یارانه نقدی باشد، استفاده از آن اختیاری است نه اجباری.

یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دولت سیزدهم که با تورم نزدیک به ۵۰ درصدی اقتصاد ایران، دیگر ارزش آن به نصف تقلیل یافته، طبق روال ماه‌های گذشته ۲۰ تا ۲۲ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشد، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی آن‌هم به‌ازای هر نفر دریافت می‌کند. اما اگر سرپرست جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به دستش می‌رسد.

کالابرگ اختیاری است یا اجباری؟

در حالی که قرار بود کالابرگ جایگزین یارانه نقدی شود، دولتمردان می‌گویند استفاده از کالابرگ اختیاری است؛ این یعنی مشمولان می‌توانند دست به انتخاب بزنند. اگر می‌خواهند می‌توانند از آن استفاده کرده و در غیر اینصورت می‌توانند مبلغ نقدی را دریافت کنند.

اما، سازوکار اجرای طرح کالابرگ چگونه است؟ آنگونه که اعلام شده کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، کالای خود را خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، پول آن را برداشت کنند.

یارانه نقدی قطع می‌شود؟

تازه‌ترین اخبار درباره اینکه آیا در این ماه باید منتظر قطع یارانه نقدی باشیم یا نه، توسط مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام شده است. حمید فرداد با بیان اینکه طرح کالا برگ الکترونیکی اختیاری است، گفت: یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان همچنین اعلام کرد: دولت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوار‌ها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالا‌های اساسی را خریداری کنند.

وی افزود: طرح کالا برگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در ادامه گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالا‌های مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

فرداد گفت: با توجه به تأکید وزیر محترم رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اشاره او به این سخنان وزیر کار در حاشیه جلسه دولت است که ابراز امیدواری کرده طرح کالا برگ الکترونیک به‌زودی در کشور اجرا شود. صولت مرتضوی ادامه داد: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد. وی ادامه داد: به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به صورت آزمایشی اجرا می‌کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود.

این در حالیست که پیشتر زمزمه‌هایی از مجلس به گوش می‌رسید که نشان از نبود اراده کافی در هیات دولت برای اجرای طرح کالابرگ داشت. جعفر قادری- عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم به تجارت‌نیوز خبر داده بود که دولت پول کافی برای اجرای طرح کالابرگ را ندارد. اما وزیر اقتصاد این موضوع را رد کرده و درباره علت وقفه در اجرای این سیاست گفته بود که دولت فقط منتظر مهیا شدن زیرساخت‌های فنی برای اجرای این طرح بود، وگرنه مشکل بودجه نیست. حالا باید منتظر ماند و دید که بعد از اتمام دوره آزمایشی، آیا بلافاصله کالابرگ در سراسر کشور توزیع خواهد شد یا مشمول زمان می‌شود؟

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان