راه های کاربردی برای جلوگیری از وسواس

یک روانشناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با قدس آنلاین گفت: علل مختلفی برای وسواس وجود دارد که مهم ترین آن عامل ژنتیک است.

راه های کاربردی برای جلوگیری از وسواس
کدخبر : 7297
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

ابراهیمی ادامه داد: «وسواس» امیال یا تصاویر آزاد دهنده ای است که به ذهن فرد مراجعه کرده و او به انجام رفتاری هایی اجباری می پردازد.

وی گفت: فردی را در نظر بگیرید که از کنار سطل زباله عبور کرده است. این فرد اگر به اختلال وسواس دچار باشد، فکرش مدام درگیر است که حتما دستم با زباله ها تماس پیدا کرده و آلوده شده است. این فکر دائما در ذهنش می چرخد. بنابراین به دفعات زیاد و بیش از حد شستشوی دستانش را تکرار می کند تا آرام گیرد.

راه های پیشگیری از ابتلا به وسواس چیست؟

این استاد دانشگاه درباره شیوع وسواس در کشور بیان کرد: سه درصد از افراد جامعه دچار اختلال وسواس هستند که هر یک علل مختلفی دارد.

ابراهیمی مهم ترین عوامل وسواس را عامل ژنتیک برشمرد و افزود: مهم ترین علت وسواس ژنتیک است و هنگامی که فرد در کنار یک استرسور قرار گیرد وسواسش فعال می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از ما ژنتیک ابتلا به اختلال وسواس را داریم که با قرار گرفتن در شرایط خاص، وسواس فعال می شود. به طور مثال شیوع کرونا باعث وسواسی شدن برخی افراد شد که بیش از حد نیاز دست ها را می شستند.

این استاد دانشگاه گفت: از دیگر دلایل وسواس، وجود ناهنجاری هایی در مغز است. در واقع وجود انتقال دهنده های عصبی در مغز سبب می شوند تا کارها را بهتر انجام داده و احساس بهتری داشته باشیم و چنانچه ناهنجاری در مغز بوجود آید دچار وسواس های گوناگون می شویم. برای مثال: دائم شک می کنیم که آیا درب ماشین را قفل کرده ایم؟ درب اتاق را بستیم؟ شیر گاز باز است؟

راه های پیشگیری از ابتلا به وسواس چیست؟

ابراهیمی ادامه داد: وسواس تقارن و نظم نیز نوعی وسواس است که فرد نسبت به این که همه چیز را بسیار مرتب کنار هم قرار داده تا تقارن خاصی بوجود آید حساسیت نشان می دهد.

این روانشناس و استاد دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درخصوص راه های پیشگیری از ابتلا به وسواس با ذکر مثالی گفت: سازمان بهداشت جهانی و نظام پزشکی کشور در دوران کرونا اعلام کردند که یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا، شستن دستهاست. اما برخی افراد دچار وسواس شدند و با یک بار شستن دست، ذهن شان آرام نگرفته و به دفعات بسیار زیادی به شستن دست ها عادت کردند. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از افکار مزاحم این است که به آنها توجهی نداشته و فقط به عنوان فکری که به ذهن می آید و مانند رودی می گذرد توجه کنیم. در واقع اجازه دهیم مثل رودخانه ای که سنگ های مختلفی را با خودش حمل می کند، این افکار نیز بروند و ما تنها نظاره گر جریان رود باشیم.

راه های پیشگیری از ابتلا به وسواس چیست؟

ابراهیمی تأکید کرد: چنانچه فرد در انجام این توصیه موفق نبود بهترین راهکار این است که به متخصصان سلامت روان مراجعه کرده و به راهکارهای پیشنهادی روانپزشک یا روانشناس توجه کند.

این روانشناس و استاد دانشگاه درباره لزوم استفاده از درمان دارویی گفت: نوع اختلال وسواس از فردی به فرد دیگر متفاوت است بنابراین راه های متفاوتی برای درمان وسواس اعم از دارو درمانی و یا روان درمانی به تشخیص متخصصان در نظر گرفته می شود.

خبرنگار: عفت زارع

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان