گونه جدید و پیشرفته کرونا کشف شد

در شرایطی که بسیاری از مردم تصور می کنند، همه گیری کرونا به پایان رسیده است؛ شاهد شکل گیری موج های جدید این ویروس در گوشه و کنار جهان هستیم و به تازگی متخصصان خبر از شناسایی یک جهش ژنتیکی جدید و شکل گیری سویه ای به نام BW.1 دادند.

گونه جدید و پیشرفته کرونا کشف شد
کدخبر : 7236
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

همزمان با افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در گوشه و کنار جهان، شواهد نشان دهنده شکل گیری سویه های جدید و جهش ژنتیکی در این ویروس است. بر این اساس گفته می شود سویه BW.1 (BA.5.6.2.1) که یک زیرمتغیر از سویه اومیکرون است از دودمان BA.5.6.2 نشات گرفته و به تازگی در برخی کشورها یافت شده است.

پس از اینکه این بیماری نشان داد که با چه سرعتی می تواند گسترش یابد و هزاران نفر را در مدت زمانی کوتاه تحت تاثیر قرار دهد، عفونت ویروس کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی  یک بیماری همه گیر اعلام شد. کارشناسان با توجه به ویژگی‌ های این ویروس هشدار دادند که این ویروس در کنار ما باقی مانده و به تدریج به بخشی از محیط تبدیل می ‌شود.

متاسفانه مطالعات جدید محققان نشان می دهد داستان به همین سادگی ها نبوده و بر اساس سناریوی جدید،  حتی زمانی که موارد ابتلا در برخی از نقاط جهان رو به کاهش است، این ویروس با انواع جدید و جهش های ژنتیکی مختلفی ظاهر شده و مجددا اوج می گیرد.

به گفته محققان، یک جهش جدید در SARS-CoV-2 که باعث بروز بیماری کووید ۱۹ می شود، باعث ایجاد یک سویه BW.1 (BA.5.6.2.1) شده است که یک زیرمجموعه اومیکرون از دودمان BA.5.6.2 به شمار می رود. اصلی ترین مساله ای که در مورد این نوع جدید کرونا نگران کننده گزارش شده، این است که سویه جدید توانایی فرار از ایمنی ناشی از واکسن را دارد.

مطالعات اولیه انجام شده نشان می دهد؛ این سویه فرعی تازه شناسایی شده BW.1 حاوی جهش هایی مشابه نوع BQ.1 بوده و  به همین دلیل است که توانایی فرار از مصونیتی را دارد که فرد می تواند از طریق واکسن یا عفونت قبلی با ویروس به دست آورد. BQ.1 همچنین یکی از سریع ترین سویه های قابل انتقال کرونا بوده و قابلیت سرایت بسیار زیادی دارد.

در خاتمه گفتنی است بر اساس بررسی های انجام شده، این سویه جدید دارای جهش های متعددی مانند S:K444T، S:L452R، S:N460K و S:F486V است.

منبع: سیناپرس

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان