یارانه نقدی | کالابرگ الکترونیک

یارانه نقدی این افراد قطع شد | یارانه نقدی کلا حذف خواهد شد؟

اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی از هفته‌های آینده در استان هرمزگان به‌صورت آزمایشی کلید می‌خورد.

یارانه نقدی این افراد قطع شد | یارانه نقدی کلا حذف خواهد شد؟
کدخبر : 7045
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

دولت هر ماه مبلغی به عنوان یارانه نقدی به حساب قشر خاصی از مردم واریز میکند. یارانه نقدی با 45 هزار تومان آغاز شد و امسال شاهد افزایش مبلغ یارانه نقدی بودیم. یارانه نقدی در دولت دهم کلید خورد و رئیسی در دولت جدید قول افزایش و تغییر مبلغ واریزی یارانه نقدی را داده است. در مورد یارانه نقدی امسال بحث های زیادی وجود دارد. در ادامه به جدیدترین اخبار یارانه نقدی می پردازیم.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس در توئیتی از تکمیل زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح کالابرگ الکترونیکی در پی پیگیری رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد.

به نقل از تسنیم، محسن دهنوی در توئیتی با اشاره به «طرح کالابرگ الکترونیکی» نوشت؛ ماه‌ها است که مجلس، اجرای طرح کالا برگ را به دولت تکلیف کرده و با پیگیری قالیباف رئیس‌مجلس، امروز جلسه‌ای برای بررسی فنی زیرساخت ‌این طرح در سازمان برنامه‌وبودجه برگزار کردیم.

اکنون دیگر تمامی کارشناسان و تیم‌های فنی اذعان دارند که زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح تکمیل شده است.

این طرح، هفته‌های آینده در استان هرمزگان به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

برای ما در مجلس مهم است که یارانه اعطایی به مردم در طول زمان و بر اثر تورم، ناچیز نشود، البته حق هر شخص است که بین دریافت نقدی یا کالایی یارانه‌ها انتخاب کند.

بالاخره از زمان توزیع کالابرگ رونمایی شد. وزیر اقتصاد گفته ماه آینده توزیع آزمایشی کالابرگ در یک استان انجام می‌شود و بعد از آن این طرح در کل کشور اجرا می‌شود.

بر اساس ادعای خاندوزی، یارانه آذرماه در کل کشور به صورت نقدی پرداخت می‌شود و تنها یک استان به جای یارانه 300 و 400 هزار تومانی، کوپن الکترونیک می‌گیرند.

خاندوزی در توضیح اجرای این طرح گفته «مسئله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد و دولت باید از زیرساخت فنی اطمینان حاصل می‌کرد. پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی اجرای طرح کوپن الکترونیک، یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.

بر این اساس ماه آینده 30 استان یارانه نقدی می‌گیرند و یک استان کالابرگ الکترونیک. اما یارانه کدام استان قطع می‌شود؟ خاندوزی به این سوال جواب داده و مشخص نیست یارانه کدام استان قرار است قطع شود. اما پیش از این گفته شده بود که طرح کالابرگ الکترونیک قرار است در سه شهر به‌صورت پایلوت اجرا شود. ایلام، آبیک و گرمسار سه شهری است که پیش از این نام آنها به عنوان‌ شهرهای پایلوت عنوان شده بود.

اما حالا مشخص نیست که آیا یکی از همین سه شهر قرار است در مرحله اول مورد آزمایش قرار بگیرد و یا قرعه به نام استان دیگری زده می‌شود؟

سوال مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا دولت قرار است برای همیشه یارانه نقدی را حذف کند و به جای آن کالابرگ پرداخت کند؟

پرونده یارانه نقدی برای همیشه بسته شد؟

بر اساس قانون بودجه تکلیف دولت همین است و دولت باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم کالای اساسی بدهد. اما دولت بارها اعلام کرده که توان مالی انجام چنین کاری را ندارد و حتی نمایندگان مجلس هم چنین مساله‌ای را پذیرفته‌اند. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تورم موجود، ارزش یارانه نقدی 300 هزار تومانی آب رفته و به 100 هزار تومان رسیده است. یعنی اگر دولت بخواهد سبد کالایی به مردم بدهد هزینه آن بیش از 300 تا 400 هزار تومان است و همین مساله علت فرار دولت از پرداخت یارانه نقدی است.

پیش از این هم مسعود میرکاظمی از پرداخت یارانه نقدی 400 هزار تومانی در سال 1402 خبر داده و گفته بود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

به نظر می‌رسد که دولت اصرار بر پرداخت یارانه نقدی دارد و احتمالا در نظر دارد که نهایتا یکی دو ماه آینده را کالابرگ بدهد و سپس مجلس را در قانون بودجه 1402 مجاب به پرداخت یارانه نقدی کند.

سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به «طرح کالا برگ الکترونیکی»، نوشت: ماه‌ها است که مجلس، اجرای طرح کالا برگ را به دولت تکلیف کرده و با پیگیری رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز جلسه‌ای برای بررسی فنی زیرساخت این طرح در سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم.

وی تاکید کرد: اکنون دیگر تمامی کارشناسان و تیم‌های فنی اذعان دارند که زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح تکمیل شده است. این طرح، هفته‌های آینده در استان هرمزگان به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب آورده است: برای ما در مجلس مهم است که یارانه اعطایی به مردم در طول زمان و بر اثر تورم، ناچیز نشود، البته حق هر شخص است که بین دریافت نقدی یا کالایی یارانه‌ها انتخاب کند.

با وجود گذشت حدود ۶ ماه از جراحی اقتصادی دولت و انتظار برای اجرای طرح کالابرگ، هنوز هیچ اظهارنظر دقیقی از سوی مقامات ارشد دولتی برای زمان اجرای آن و یا حذف یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی مشخص نشده است.

پیش از این رییس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصمیم‌گیری برای ادامه‌دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفته بود: هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است. باید درآمدها و منابع و حقوق‌ها و... مشخص شود و بحث یارانه‌ها در تبصره ۱۴ مورد بررسی قرار می‌گیرد، ولی به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

مسعود میرکاظمی در پاسخ به این سوال که احتمال دارد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کالابرگ منتفی شود و یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی ادامه‌دار شود، عنوان کرده بود: بر روی سامانه باید کار شود و سامانه آمادگی پیدا کند و به شکل نمونه در یک استان و یا شهری اجرایی شود، اگر موفقیت‌آمیز باشد و مردم استقبال کنند، حتما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان